AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Barnet fyller 3 år straks og har ikke språk ut over enkeltord og babbel. Setter ikke setninger sammen. Barnehagen vil koble inn PPT, siden det er 6-8 mnds ventetid der, og i den forbindelse vil de få sjekket ørene og evt tatt hørselstest. Helsestasjonen sier at de i utgangspunktet ikke utfører hørselstest på barn under 4 år, på grunn av hvordan den foregår og at barnet må være i stand til å gjøre det det skal i forbindelse med testen. Legen i dag ville ikke henvise til ØNH for hun så ikke vann i ørene. Ikke vår fastlege, men en godt voksen (pekt sagt) vikar. Noen som har erfaring med dette, og hvordan vi bør gå frem? Jeg ringer så klart helsestasjonen i morgen også. Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Språkutfordringer på mor også tydeligvis 😅 Ref overskriften. Anonymkode: 7be55...aa4 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Lege bør gi henvisning, ville ringt igjen og forklart at dere er anbefalt dette. Dette er gjerne det første som bør utelukkes når det er språkforsinkelse. Vi tok hørseltest på vår da 2 åring, det gikk helt fint. Hvis ikke ville jeg rådført meg med helsestasjonen igjen. Anonymkode: e3c38...b26
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Kan være autisme. Anonymkode: e0057...528
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Guttungen min har vært fulgt opp av ØNH-lege siden han var 6 mnd, og der er det null problem å ta hørselstest. Hun bruker noen apparater som måler det, og ser etter væske osv. Opplever at fastleger ikke er særlig gode på å se væske i ørene, da de ikke har spesialutstyr som ørelegen har. Var hos fastlegen en gang som sa at ørene var helt fine, null væske. Dagen etter var vi hos ØNH og da var det masse væske i begge ører. Ville insistert på en henvisning. Anonymkode: 567f5...d84 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan være autisme. Anonymkode: e0057...528 DIAGNOSE-PATRULJEN!!!❤️❤️❤️ Anonymkode: 30f6b...f64 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Det er mange forskjellige typer hørseltest de bruker. Og de er trent opp til å se små tegn som viser at barnet hører. Vår har blitt fulgt opp av ønh med jevnlige hørseltester siden han var en gammel. Ikke alltid de er like vellykka, men det har med type test og væske i øra å gjøre. Be legen om en henvisning, påpeke at det er for å sjekke hørselen i forbindelse med språkutfordringer. Muligens helsestasjonen kan henvise og Anonymkode: 2de74...6a3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Guttungen min har vært fulgt opp av ØNH-lege siden han var 6 mnd, og der er det null problem å ta hørselstest. Hun bruker noen apparater som måler det, og ser etter væske osv. Opplever at fastleger ikke er særlig gode på å se væske i ørene, da de ikke har spesialutstyr som ørelegen har. Var hos fastlegen en gang som sa at ørene var helt fine, null væske. Dagen etter var vi hos ØNH og da var det masse væske i begge ører. Ville insistert på en henvisning. Anonymkode: 567f5...d84 Dette var også mitt argument til faren, som ble med barnet til legen siden jeg var syk. Han er så ettergivende og stoler for mye på leger 😅 Jeg skal ringe i morgen og forlange ny time, med en annen lege tenker jeg. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan være autisme. Anonymkode: e0057...528 Lol, jada 😆 Barnet leker med masse venner i barnehagen og har siden hun var baby elsket andre barn, babler i bøtter og spann, øyekontakt, blikkontakt og kroppsspråk på nivå med kongen, god følelsesregulering og empatisk som barn flest og så videre. Meget god språkforståelse og kan følge beskjeder uten problemer. Men jada, autisme er jo fullstendig sannsynlig 😅 Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange forskjellige typer hørseltest de bruker. Og de er trent opp til å se små tegn som viser at barnet hører. Vår har blitt fulgt opp av ønh med jevnlige hørseltester siden han var en gammel. Ikke alltid de er like vellykka, men det har med type test og væske i øra å gjøre. Be legen om en henvisning, påpeke at det er for å sjekke hørselen i forbindelse med språkutfordringer. Muligens helsestasjonen kan henvise og Anonymkode: 2de74...6a3 Men da var det gjennom ØNH? Legen her mente dette skulle gjøres hos helsestasjonen. Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Barnet fyller 3 år straks og har ikke språk ut over enkeltord og babbel. Setter ikke setninger sammen. Barnehagen vil koble inn PPT, siden det er 6-8 mnds ventetid der, og i den forbindelse vil de få sjekket ørene og evt tatt hørselstest. Helsestasjonen sier at de i utgangspunktet ikke utfører hørselstest på barn under 4 år, på grunn av hvordan den foregår og at barnet må være i stand til å gjøre det det skal i forbindelse med testen. Legen i dag ville ikke henvise til ØNH for hun så ikke vann i ørene. Ikke vår fastlege, men en godt voksen (pekt sagt) vikar. Noen som har erfaring med dette, og hvordan vi bør gå frem? Jeg ringer så klart helsestasjonen i morgen også. Anonymkode: 7be55...aa4 Det er sannsynlig at helsestasjonen ikke kan ta hørselstest på barn under 4 år men det er selvfølgelig mulig å utføre hørselstester på barn i alle aldre. Da får dere henvises til hørselssentral e.l. Anonymkode: 196ae...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette var også mitt argument til faren, som ble med barnet til legen siden jeg var syk. Han er så ettergivende og stoler for mye på leger 😅 Jeg skal ringe i morgen og forlange ny time, med en annen lege tenker jeg. Lol, jada 😆 Barnet leker med masse venner i barnehagen og har siden hun var baby elsket andre barn, babler i bøtter og spann, øyekontakt, blikkontakt og kroppsspråk på nivå med kongen, god følelsesregulering og empatisk som barn flest og så videre. Meget god språkforståelse og kan følge beskjeder uten problemer. Men jada, autisme er jo fullstendig sannsynlig 😅 Anonymkode: 7be55...aa4 Med god språkforståelse så høres det jo ikke så sannsynlig ut at hørselen er problemet.. Anonymkode: 196ae...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men da var det gjennom ØNH? Legen her mente dette skulle gjøres hos helsestasjonen. Anonymkode: 7be55...aa4 Ja, eller hørselsentral/ønh. Ønh som styrer det. MEN om ungen har god språkforståelse, følger beskjeder og er bare tre år, hva er begrunnelsen til bekymring da? Høres ikke ut som et hørselproblem. Har ei venninne som har en unge på snart tre år. Hvor barnehagen var bekymret og ønsket å koble inn ppt. Virket som om språket er på samme nivå som din. Det gjorde jo min venninne stressa for språket. Anbefalte henne å godta at ppt kom for å observere han, og barnehagen. For vet av erfaring at i sånne situasjoner at ppt avgjør at barnet har en helt normal språkutvikling, og at barnehagen trenger litt veiledning i forhold til språkutvikling av barn og ikke minst hvordan legge til rette for både det og atferd. Ppt i dette tilfellet konkluderte akkurat sånn som jeg regnet med. Barnet har helt normal språkutvikling. Barnehagen din bør nok bli mye flinkere til å bruke tegn, det er veldig bra for språkutvikling for alle. Gjør det lettere for barnet å gjøre seg forstått før det greier å prate ordentlig og. Supert å gjøre hjemme og. Ellers er det å prate mye, gjerne med ro rundt, og få oppmerksomheten til barnet før dere sier det dere skal si. Gjenta ting, "nå skal vi finne ballen, hvor er ballen? Der er ballen". Lese bøker, synge sanger osv. Både i barnehage og hjemme. Anonymkode: 2de74...6a3
yabbadoo Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Vår gutt har vært hos ønh for hørselstest hver 6 mnd i 2 år. Først nå da han er 4,5 klarte han å samarbeide godt nok til at de kunne konkludere med god hørsel, men det har vært liten mistanke om hørselsproblemer hele tiden. Han er nå nettopp henvist ppt, og de ble veldig fornøyd da de hørte han var utredet ferdig mtp hørsel. Hos oss ble hørselstesten for nyfødte glemt, og da henviste helsesøster oss, så jeg vil tro helsestasjonen kan henvise til dette?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Med god språkforståelse så høres det jo ikke så sannsynlig ut at hørselen er problemet.. Anonymkode: 196ae...4bb Ja, egentlig har jeg tenkt det samme, men samtidig så handler det vel om at man kan forstå ordene etter gjentagelser, men når det skal forsøkes å si det selv, slik hun hører det, så gir det ikke mening. Noe sånt nevnte i hvertfall ped.lederen, og det gir jo mening. Men så er det de ordene hun kan si, de er veldig tydelige liksom, og det er mange ord, men sammensetting av de til setninger er utfordringen. Uansett, så er visst hørsel-og øresjekk noe PPT vil ha unnagjort før de evt kommer inn i bildet også, så det blir for dumt om vi må vente på avslag fordi dette ikke er gjort.. Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men da var det gjennom ØNH? Legen her mente dette skulle gjøres hos helsestasjonen. Anonymkode: 7be55...aa4 Nei, dette er det ØNH som skal gjøre. Anonymkode: e3c38...b26
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #16 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, eller hørselsentral/ønh. Ønh som styrer det. MEN om ungen har god språkforståelse, følger beskjeder og er bare tre år, hva er begrunnelsen til bekymring da? Høres ikke ut som et hørselproblem. Har ei venninne som har en unge på snart tre år. Hvor barnehagen var bekymret og ønsket å koble inn ppt. Virket som om språket er på samme nivå som din. Det gjorde jo min venninne stressa for språket. Anbefalte henne å godta at ppt kom for å observere han, og barnehagen. For vet av erfaring at i sånne situasjoner at ppt avgjør at barnet har en helt normal språkutvikling, og at barnehagen trenger litt veiledning i forhold til språkutvikling av barn og ikke minst hvordan legge til rette for både det og atferd. Ppt i dette tilfellet konkluderte akkurat sånn som jeg regnet med. Barnet har helt normal språkutvikling. Barnehagen din bør nok bli mye flinkere til å bruke tegn, det er veldig bra for språkutvikling for alle. Gjør det lettere for barnet å gjøre seg forstått før det greier å prate ordentlig og. Supert å gjøre hjemme og. Ellers er det å prate mye, gjerne med ro rundt, og få oppmerksomheten til barnet før dere sier det dere skal si. Gjenta ting, "nå skal vi finne ballen, hvor er ballen? Der er ballen". Lese bøker, synge sanger osv. Både i barnehage og hjemme. Anonymkode: 2de74...6a3 Ja, vi tar jo gladelig i lot PPT, vi har jo merket oss at språkutviklingen er forsinket men tenkt at det sikkert kommer med hvert. Er ikke veldig stressa enda, men med tanke på at ventetiden på PPT er så lang her så syns jeg det er helt greit å koble de inn tidligere heller enn senere. Hun har for øvrig cøliaki også, oppdaget til jul i fjord, så tenker at magesmerter o.l også har blitt litt "prioritert" av henne, og kan spille sin rolle i forsinkelsene. Tegn syns jeg er interessant, men har aldri brukt det selv. Men jeg ser at datter ofte prøver å forklare med hjelp av hendene, det gir bare ikke mening det hun viser, så jeg tror også det hadde vært gull verdt hvis dette var noe de hadde begynt med. Men, til tross for at jeg gjevnt over er fornøyd med barnehagen, så føler jeg de er litt for konservative og lite nytenkende på slike ting, desverre... Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #17 Skrevet 4. november 2021 yabbadoo skrev (6 minutter siden): Vår gutt har vært hos ønh for hørselstest hver 6 mnd i 2 år. Først nå da han er 4,5 klarte han å samarbeide godt nok til at de kunne konkludere med god hørsel, men det har vært liten mistanke om hørselsproblemer hele tiden. Han er nå nettopp henvist ppt, og de ble veldig fornøyd da de hørte han var utredet ferdig mtp hørsel. Hos oss ble hørselstesten for nyfødte glemt, og da henviste helsesøster oss, så jeg vil tro helsestasjonen kan henvise til dette? Jeg kan høre i morgen 😊 Takk for tips! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, dette er det ØNH som skal gjøre. Anonymkode: e3c38...b26 Jeg får purre (og klage litt) til legekontoret i morgen. Så dumt å ikke bli tatt på alvor. Anonymkode: 7be55...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #18 Skrevet 4. november 2021 20 minutter siden, yabbadoo said: Vår gutt har vært hos ønh for hørselstest hver 6 mnd i 2 år. Først nå da han er 4,5 klarte han å samarbeide godt nok til at de kunne konkludere med god hørsel, men det har vært liten mistanke om hørselsproblemer hele tiden. Han er nå nettopp henvist ppt, og de ble veldig fornøyd da de hørte han var utredet ferdig mtp hørsel. Hos oss ble hørselstesten for nyfødte glemt, og da henviste helsesøster oss, så jeg vil tro helsestasjonen kan henvise til dette? For ordens skyld. Det finnes hørselstester som ikke krever noe samarbeid av ungen. Da legges barnet i narkose og man måler respons fra hjernestammen. Anonymkode: 196ae...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #19 Skrevet 4. november 2021 Just now, AnonymBruker said: For ordens skyld. Det finnes hørselstester som ikke krever noe samarbeid av ungen. Da legges barnet i narkose og man måler respons fra hjernestammen. Anonymkode: 196ae...4bb Jeg tror riktignok ikke dette er aktuelt i dette tilfelle da det virker som barnet hører. Anonymkode: 196ae...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #20 Skrevet 4. november 2021 Høres rart ut. Vi hadde hørselstest på vårt barn rundt ettårsalder. Det foregikk på sykehuset. Ikke noen narkose eller noe slikt. Anonymkode: 0c10d...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå