AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Jeg leste i VG at José Mourinho og kona Matilde har en datter og en sønn som heter José og Matilde(!). For meg er det helt utenkelig å skulle kalle opp barn etter seg selv, men kanskje er det kulturelt betinget? Det er jo ikke uvanlig i Norge å "arve" navn i samme slekt, f.eks. å gi samme navn som en besteforelder. Hva tror du? Er det kulturelt betinget eller bare selvsentrert å gi barnet sitt samme navn som seg selv? Anonymkode: 42836...cb9
solmåneogstjerner Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Leste akkurat saken og tenkte at det er rimelig sært. Men: jeg må innrømme at den ene datteren min sitt ene navn er ganske likt mitt. Vi er begge oppkalt etter samme person. Det er av typen Britt og Brita (ikke det som er navnene våre). Hun har et annet navn som er daglignavnet. Jeg fikk navnet som en oppkalling, men omskrevet. Jeg har valgt å gi datteren min akkurat navnet til en slektning. Bare fordi jeg virkelig ønsket at hun skulle ha det navnet etter slektningen, som et mellom/ekstranavn. Selv om det ligner veldig på mitt...
Million Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 (endret) Da jeg vokste opp i Oslo, hadde vi en helt normal norsk familie som nærmeste nabo tvers over gangen. Akkurat som oss, var de fire unger i familien. De hadde to sønner og to døtre. Den eldste sønnen var oppkalt etter far, og den eldste datteren var oppkalt etter mor. Akkurat samme navnet. Det er imidlertid det eneste eksempelet på direkte oppkalling fra foreldre til barn jeg kan huske. Tror det er mer vanlig å hoppe over et ledd eller to, og kalle opp etter besteforeldre og oldeforeldre når man bor i byer og sånt. Ute på landet lengst nord i landet vårt, og steder som Karasjok osv, er det imidlertid andre boller. Der heter jo nesten alle det samme. Er vel ti navn eller noe (satt på spissen) som florerer rundt i befolkningen, og far, sønn, sønnesønn osv heter alle det samme. Mattis Hætta, Mikkel Sara og sånt. Nesten alle søknadene jeg mottok fra Finnmark hadde de samme få navnene, og det var ikke alltid like lett å finne folk om de flyttet uten å gi beskjed. For halve bygda het jo det samme! Hvordan i alle dager postbudene greide å finne riktig Mikkel Sara aner jeg ikke. Endret 4. november 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Ja Thor Heyerdahl har både sønn og barnebarn som heter Thor, tror oldebarnet også heter Thor men med et annet fornavn i tillegg. Men det er kanskje mer forståelig. Anonymkode: 795e9...084 2
baldrian Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Det var nok (litt) mer vanlig i bondesamfunnets tid, da det var viktig at odelsgutten til eksempelvis "Pederstunet" het "Peder". I dag bør man tenke over hvor morsomt det er for barnet å vokse opp med kallenavnet "lille-Peder" eller noe liknende. Eventuelt henge på et fornavn til, som kan oppklare hvem av dem det handler om - særlig hvis storfamilien samles ofte. Jeg vet om et par slike tilfeller av samme navn på far og sønn. I den ene familien vokste "lille-Peder" seg meget stor og kraftig, noe som kunne bli litt komisk i enkelte situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Jeg jobber med barn og ser ofte at spesielt gutter får samme navn som far. Typ far heter ; Thor Erik og da heter sønnen Erik. Det er ganske mange faktisk. Anonymkode: 91e31...f81 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Alltid synes det har vært så sykt spesielt og sært.. Det finnes ikke nok navn her i verden enn at alle i kjernefamilien må ha samme navn🙄 Anonymkode: 1e7cb...ea7 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 (endret) Koselig med oppkalling Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Hadde en fyr i klassen min på barneskolen som hadde en far og en onkel med samme navn. Synes det var litt pussig. Anonymkode: 03df4...d81
Sawyer Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 Nå er José Mourinho portugisisk, og navnet José tror jeg finnes minst en av i hver generasjon i alle familier i Portugal, gjerne med et mellomnavn ala José Maria, José Manuel eller José Francisco.., da gjerne med ulike former for kallenavn for å skille de, José, Zé, Pepe, Zeze.. Kjært barn har mange navn, og dette er et av de vanligste navnene i Portugal.. Mathilde er forøvrig også vanlig, samme med Maria (både på gutt og jente - jomfru Maria). Dette handler i grunn ikke om å kalle opp etter seg selv, men navneskikken i samfunnet, og familien. Faren til José Mourinho heter forøvrig også José, og moren hans Maria.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Lorelai 😀 Anonymkode: e2f85...6e0 1
KjøttOPP Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Egoistisk nok å få barn, så trenger iallfall ikke å kalle dem opp etter deg i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Jeg var på utveksling på en skole i sørstatene i USA for sånn 13 år siden, og registrerer via Facebook at det er en greie der at den førstefødte sønnen alltid skal ha farens navn. Synes også det virker litt sært? Hvis faren f.eks. heter David kaller de ofte sønnen for DJ (David junior) eller kaller sønnen ved sønnens mellomnavn, men viktig at far og sønn har samme fornavn. Anonymkode: 3cba0...50f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 Dette har vært vanlig i begge familiene til foreldrene til samboeren min. Det er ett navn som går igjen i hver generasjon, innimellom med en liten variasjon av typen Johan/Johanne/Johannes. Vi har gitt barnet vårt samme mellomnavn som den ene besteforelderen, men et helt annet fornavn. Siden samboerens navn er en variant av dette mellomnavnet er barnet vårt derfor også indirekte kalt opp etter samboer. Hadde navnet som går i arv vært fælt, hadde vi selvsagt valgt noe helt annet. Men når det var et navn vi likte og det samtidig gjorde besteforelderen skikkelig stolt, var det ikke så vanskelig valg. Anonymkode: c09c6...c1a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 Mitt barn er oppkalt etter pappen sin, dog ikke fornavn men mellomnavnet. Anonymkode: 42b37...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå