Gå til innhold

Jente med ADHD/ADD - noen som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Vi har ei jente i tidlig barneskolealder som vi mistenker at har ADHD/ADD. Har lært at "hyperaktiv"-delen sjeldnere kommer til uttrykk hos jenter. Barnet vårt har normal intelligens og sosiale samspill, men er ute av stand til å følge med på skolen (sitter bare og tuller eller dagdrømmer), glemmer seg bort etter bare noen sekunder hver gang vi gjør lekser, takler overhodet ikke å kjede seg eller å sitte med konsentrasjonsarbeid i et stille rom. Jeg har egentlig ikke hatt noen sterke mistanker tidligere, men ser jo at hun begynner å henge etter på skolen allerede, og læreren mener at en utredning er på sin plass.

Dere andre som har jenter med disse diagnosene: når ble det oppdaget? Hvilke symptomer/tegn så dere? Hvordan var gangen videre i diagnoseringen?

(Og har noen funnet en grei test/veileder for jenter på nett? Jeg prøvde å google, men fant bare enten helt generelle tester eller tester rettet mot voksne kvinner.)

Anonymkode: 23c5d...bc1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei :) Vi har ei jente i tidlig barneskolealder som vi mistenker at har ADHD/ADD. Har lært at "hyperaktiv"-delen sjeldnere kommer til uttrykk hos jenter. Barnet vårt har normal intelligens og sosiale samspill, men er ute av stand til å følge med på skolen (sitter bare og tuller eller dagdrømmer), glemmer seg bort etter bare noen sekunder hver gang vi gjør lekser, takler overhodet ikke å kjede seg eller å sitte med konsentrasjonsarbeid i et stille rom. Jeg har egentlig ikke hatt noen sterke mistanker tidligere, men ser jo at hun begynner å henge etter på skolen allerede, og læreren mener at en utredning er på sin plass.

Dere andre som har jenter med disse diagnosene: når ble det oppdaget? Hvilke symptomer/tegn så dere? Hvordan var gangen videre i diagnoseringen?

(Og har noen funnet en grei test/veileder for jenter på nett? Jeg prøvde å google, men fant bare enten helt generelle tester eller tester rettet mot voksne kvinner.)

En del barn bruker ett skoleår eller to før de blir roligere og klarer å følge med på skolen. Stor overgang fra bhg til skole. Snakk med legen og få henvisning. Bedre å sjekke enn å ikke.Google adhd jenter. 

Anonymkode: 291ee...c39

Skrevet

Jeg er kvinne som har adhd. Det er egentlig umulig å si hvordan det vil påvirke henne, dersom hun har adhd. Vi med adhd er egentlig like ulike som andre. Personlig nærmest skled jeg gjennom skolen, selv om jeg dagdrømte mye, og egentlig hadde utfordringer med å sitte i ro. Jeg flyktet liksom mentalt der jeg satt, og hadde ikke roen til å pugge til prøver, men hadde likevel slik husk at hadde jeg bare hørt ting, og det gjorde jeg selv om jeg var halvveis borte, så husket jeg det. Når noe engasjerte kunne jeg jobbe intenst en stund. 

Anonymkode: 788ce...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei,

voksen kvinne og fikk diagnose adhd for kort tid siden. Jenter har ofte hyperaktivitet men den utspiller seg på andre måter enn hos gutter. Hyperaktivitet kan komme i form av dagdrømming, tankekjør, taleflom og rastløshet, bare for å nevne noen uttrykk. 

Mennesker med adhd har en reguleringsvanske i motivasjonssystemet. Dvs at det er mer utfordrende å gjøre en aktivitet som er kjedelig kontra å gjøre en aktivitet som er gøy/spennende. Sette kan gi igangsettingsvansker, konsentrasjonsvansker, dagdrømming osv.

Utredning kan gjøres hos Bup eller privat. Man kan melde seg inn i adhd foreningen, søke nav for grunnstønad (686 kr i mnd), få veiledning, mulighet for medisinering og tilrettelegg i skolesammenheng (skole og PPT bør ha kunnskap). 

Tenker at dere sammen med skole, PPT eller bup kan finne en skolehverdag som datteren deres kan ha det fint med. Hun trenger trolig mer tilrettelegging enn elever uten ADHD ☺️ 
Ønsker dere lykke til! 

Anonymkode: df744...419

• Liker 1
Skrevet

Meg 🙋‍♀️.

Men i 16-17 års alderen så fikk jeg mer den konstante indre uroen.

Klarte ikke å fullføre videregående og droppet ut. Klarte først å fullføre som voksen + høyskole. Men fant ikke ut før i voksen alder at jeg har adhd.

Det blir ofte mer synlig for oss kvinner når vi får mer ansvar. To travle barn og en travel jobb. Det var konstant kaos i hodet mitt en periode.

Nå tar jeg medisin og klarer å fullføre kjedelige oppgaver og har ellers mer orden i livet. Det har også hjulpet på å ha en rolig og tålmodig mann. 

Anonymkode: 65c53...1ba

Skrevet

Skal jeg svare nå mtp flere svangerskap og barn så kan jeg si at jeg merket det allerede i magen 😅 Som baby var hun veldig urolig og det roet seg aldri. Veldig typisk adHd... Ble tidlig utredet og fikk diagnose i 1 klasse. Problemer med selvregulering, i lek med andre, konstant overstimulert osv. Utredningen var lang og det tok 1 år i Ppt og 1 år i Abup. Masse tester, samtaler, fysio, EEG, EKG. 

Jeg har selv adhd, men har alltid vært velfungerende. Alltid en dagdrømmer, alltid litt mere følelser både negativt og positivt, men har klart meg greit på skolen, i arbeidslivet, sosialt og i voksenlivet. Vi bruker begge medisiner. 

Anonymkode: 299ad...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 14.59):

Min nittenåring fikk diagnosen som tiåring etter sju år med henvisninger, venting og utredning.  Hun slet med konsentrasjon, manglet impulskontroll og var ofte i sin egen verden. 

Etter diagnosen ble satt fikk hun medisiner, som hjalp henne. Hun fungerte ikke helt hundre prosent på skolen, men med dyktige lærere og støtteteam klarte hun seg bra. Nå har hun nettopp bestått fagprøven☺️

Hun er empatisk, sosial og mer fokusert. Hun er pr i dag uten medisiner, og det går fint. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i henne, men er ikke diagnostisert. Vet dessverre ikke om noen hjemmetester. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...