Gå til innhold

Når poden vil ha lettmotorsykkel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 14- åring som drømmer om å ta lappen på lett- motorsykkel. 100 kubikk. Om så skal skje, må han spare.

Bestekameratene hans skal ha dette. (Noe jeg faktisk tror stemmer)

Jeg har lyst til å nekte! Hvorfor skal han ha en sykkel som går så fort, «lille gutten min» 💙😢 Han vil jo da være 16 år, men jeg har ikke tro på at han ikke vil teste farten…

Far tenker dette er greit, jeg får angst bare ved tanken. Vi bor sentralt, kjører han heller gjerne. Samtidig forteller mann mitt at denne alderen var den beste i hans liv. 

Hva tenker dere om dette? Vil dere tillatt dette? 

Anonymkode: 0a2cc...6f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde glatt tillatt det, og det er 125 kubikk som er lett, det er mye tryggere i trafikken enn en moped, fordi du kan følge trafikkbildet på en helt annen måte. Jeg har to nå voksne barn, ene kjørte moped og den andre lett.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ikke nektet for det, nei. Ser det som bare positivt at ungen får erfaring med å være på veien så tidlig som mulig, samt mestringsfølelsen av å få lappen, skaffe seg sykkel, etc. Erfaringer som kommer godt med senere i det voksne liv.

• Liker 5
Skrevet

Min eldste har lappen på lett motorsykkel, og den mellomste holder på nå. De er jenter begge to (føler det er mer «normalt» at gutter tar lappen). Jeg føler det er mye tryggere enn mopedlappen i hvert fall. 

Anonymkode: 5471f...9fb

• Liker 5
Skrevet

Ikke kall ungen "poden", vær så snill. Noe så nedlatende. 

Anonymkode: f983c...eee

• Liker 5
Skrevet

Her har faren sagt NEI! Faren er en skikkelig biker, eller var. Han solgte for noen år sykkelen.

Han sier at han gjerne vil beholde gutten sin litt lengre.

Guttungen til naboen ble påkjørt, da guttungen kjørte mot kjøreretning, bare en liten snarvei 🤔

Faren måtte rygge for en buss, det var smal vei, der var også en bil med tilhenger. Så kom disse ungdommene. Alle måtte bare stoppe, for ungdommene presset seg frem mellom min mann som rygget og bussen som snirklet seg fremover.

På det store strekket like ved skolen, der kom disse ungdommene og en sto på setet 🤯

Det er mye uvettig, skikkelig mye uvettig. De går også skamfert. 

Anonymkode: f9e68...ac6

Skrevet

Jeg ville tenkt at scooter er greit men lettmotorsykkel ikke ok. Men du kjenner jo også gutten best og vet om han og kompisene er sånne som råner og råkjører eller om han bare ville brukt den for å komme seg fra A til Å. For meg var scooter stor frihet som 17-18-åring - kjørte overalt, men jeg kjørte jo pent og fulgte vanlig trafikk og brukte den for å komme meg steder ikke for "tullekjøring".. og det var ikke noe problem der vi bodde at den ikke gikk like fort som lettmotorsykkel (min gikk litt fortere enn 50km/h da..) siden det ikke er masse 80-veier her, bodde i tettbygd strøk med maks 70km/h på noen få veier ellers mest 40, 50 og 60.

Når han blir 18 må han få bestemme selv da, så kan han heller ta den lappen da. 

Anonymkode: c01d7...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har faren sagt NEI! Faren er en skikkelig biker, eller var. Han solgte for noen år sykkelen.

Han sier at han gjerne vil beholde gutten sin litt lengre.

Guttungen til naboen ble påkjørt, da guttungen kjørte mot kjøreretning, bare en liten snarvei 🤔

Faren måtte rygge for en buss, det var smal vei, der var også en bil med tilhenger. Så kom disse ungdommene. Alle måtte bare stoppe, for ungdommene presset seg frem mellom min mann som rygget og bussen som snirklet seg fremover.

På det store strekket like ved skolen, der kom disse ungdommene og en sto på setet 🤯

Det er mye uvettig, skikkelig mye uvettig. De går også skamfert. 

Anonymkode: f9e68...ac6

Men det er vel gjerne de som kjører moped som gjør sånne manøvre.

• Liker 3
Skrevet

Heller lett mc enn moped kom vi fram til

Anonymkode: c1c58...cf2

• Liker 3
Skrevet

Ja, det ville jeg ha tillatt. Gjorde det selv som ungdom, så ser ingen grunn til å nekte det.

Anonymkode: 4ebe5...3e9

Skrevet

Mitt forslag er; det kommer ann på.

Dere kjenner "poden" best. Er han fartsgal? Mangler grenser? Takler ikke ansvar? Totalt blottet for risikoforståelse? Da hadde svaret mitt vært nei.

Hos oss ble det ja. Og det er det beste som har skjedd oss (foreldre) og "poden". Friheten og muligheten har gjort at "poden" har vokst enormt. Større blomstring på så kort tid har jeg ikke sett før. Men her var det og en god del tillit og grenser på plass fra starten av. Mor måtte overtales litt, men det gikk egentlig fort.

Og årsaken til at det ble lett MC kontra moped er nettopp sikkerheten. De som putrer rundt på mopeder her vil jeg påstå er oftere i farligere situasjoner (for seg selv) i trafikken enn kompisene som kjører lett MC. Det er mange akselerasjonsfelt og påkjøringsramper her i området og når en da skal opp i 80 på kort tid så er det ikke en eneste moped som klarer det (åpenbart), og de havner fort i "klem" mellom autovern og lastebiler og trailere. I tillegg stilles det vesentlig større krav til opplæringen når de tar lett MC kontra moped, og jeg vil påstå langt på vei at "poden" her i huset er flinkere og tryggere i trafikken enn kompisene.

Men det er min mening.

• Liker 4
Skrevet

Anser det som tryggere med lett mc enn moped/scooter. Ofte blir bilister og andre tyngre kjøretøy irritert på mopeder som ligger foran og ikke klarer å holde fartsgrensa, siden de bare går i 50 km/t. Dette fører til masse farlige situasjoner med forbikjøringer. Mye bedre med ett kjøretøy som faktisk klarer å kjøre i de fartsgrensene vi har i Norge. Opplæringen er også god, og man lærer om hva som er farlig og hva man må passe seg for som mc fører. 

Anonymkode: 79df7...b89

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, nomore82 said:

(...)

Og årsaken til at det ble lett MC kontra moped er nettopp sikkerheten. De som putrer rundt på mopeder her vil jeg påstå er oftere i farligere situasjoner (for seg selv) i trafikken enn kompisene som kjører lett MC. Det er mange akselerasjonsfelt og påkjøringsramper her i området og når en da skal opp i 80 på kort tid så er det ikke en eneste moped som klarer det (åpenbart), og de havner fort i "klem" mellom autovern og lastebiler og trailere. I tillegg stilles det vesentlig større krav til opplæringen når de tar lett MC kontra moped, og jeg vil påstå langt på vei at "poden" her i huset er flinkere og tryggere i trafikken enn kompisene.

Men det er min mening.

Det er jo ikke lov å kjøre scooter på veier som har akslerasjonsfelt, påkjøringsrampe og 80km/h fartsgrense?? Det er da bare motorveier osv som har det, der skal man jo ikke kjøre scooter. 

Skrevet

Statistikken sier moped er tryggere, men statistikken sier ikke noe om bruken... Bor man "landlig", altså mye kjøring på landeveg, ville jeg uten tvil kjørt 125. Statistikken tar ikke hensyn til at moped brukes i byen og ikke på "landet". 

Jeg kjører MC og min sønn har 125. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke lov å kjøre scooter på veier som har akslerasjonsfelt, påkjøringsrampe og 80km/h fartsgrense?? Det er da bare motorveier osv som har det, der skal man jo ikke kjøre scooter. 

Godt mulig akselerasjonsfelt og påkjøringsrampe er feil navn, men veien er ny, 80km/t og full av mopeder. Og det ser ut som ei påkjøringsrampe og akselerasjonsfelt.

Skrevet
1 minutt siden, nomore82 said:

Godt mulig akselerasjonsfelt og påkjøringsrampe er feil navn, men veien er ny, 80km/t og full av mopeder. Og det ser ut som ei påkjøringsrampe og akselerasjonsfelt.

Tror nok du bruker rett navn på det, og moped kan kjøre i 80sone men ikke på motorvei. Om jeg ikke tar helt feil (moped er ikke min greie)

Skrevet

Eldste datteren min skal ta lappen på lett motorsykkel. Hun fikk sykkelen i konfirmasjonsgave av oss og bruker en del av pengene hun fikk til å ta lappen.  

Jeg har ambivalent til dette,  men mannen min mener det er en god idé og fikk overtalt meg.

Anonymkode: 9cbb2...7d1

Skrevet

Hadde nok ikke hatt noe problem med det. Ville faktisk frarådet mine barn å ta mopedlappen -- kjøre moped/skuter. Da det kan oppstå mange farlige situasjoner når man kjører noe som ikke kan kjøre i fartsgrensen (forbikjøring av irriterte bilister). Husker jeg kjørte rundt på moped i ungdommen. Siden jeg ikke trimmet eller hadde effektanlegg på min moped så gikk den ikke raskere enn 45km/t. Har ikke tall på hvor mange farlige og utrygge situasjoner jeg opplevde.

Hadde absolutt anbefalt mine barn å ta lettmotorsykkel-lappen istedefor moped.

Anonymkode: 6edaf...1d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville foretrukket at ungen min tok lett mc fremfor moped pga maksgrensen på mopeder ofte kan føre til at andre trafikanter blir irriterte og i verste fall tar idiotiske forbikjøringer. Så en kan nok fortere havne i farlige situasjoner med moped. Alle jeg kjenner som har tatt lappen som 16 åring har valg lett mc fremfor moped. Nå bor vi landlig, og de fleste veiene her er smale og 80 i fartsgrense. Kjører du for sakte blir du fort forbikjørt. 

Anonymkode: 42b9b...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...