Gå til innhold

Hvordan kan jeg fjerne tung luft på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i studentkollektiv og har relativt stort rom typ 20 kvm. Jeg har et problem der om jeg ikke har ovnen på så blir det iskaldt. Om ovnen er på så blir det fort tung luft og etter en stund blir jeg tung i hodet, men jeg kjenner det ikke skikkelig ved mindre jeg går på do og blir møtt av en vegg av tung luft når jeg åpner døren til rommet igjen. Jeg har ikke air condition eller noe lignende så jeg åpner vinduene for å resirkulere luften, men da blir det fort kaldt igjen. Det er et konstant irriterende strev om å prøve å balansere dette, så jeg lurte på om det finnes noe apparat eller lignende jeg kan kjøpe for å lette litt på problemet.

Anonymkode: 13bfd...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket ventilasjonen i rommet?

Anonymkode: d1636...ea7

• Liker 2
Skrevet

Hva med å bare lufte i to minutter innimellom? Det gjør jeg, tar opp døra, setter vinduet på gløtt, bare en kort kort stund så det får komme inn litt ny frisk luft. Varmen rekker ikke å slippe unna på så kort tid her hos meg i allefall og jeg bor bare på 20kvm jeg og, og i en kjeller i tillegg.

Anonymkode: 11011...570

• Liker 3
Skrevet

Kjøp en bedre ovn i tillegg og ha vinduet på gløtt hele tidwn.

67886236631070.webp

Anonymkode: 02b10...3c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjøp en bedre ovn i tillegg og ha vinduet på gløtt hele tidwn.

Å ha vinduet på gløtt hele tiden er en veldig dårlig idé.

Anonymkode: e8e77...922

• Liker 3
Skrevet

Du bør ha en lufteluke på rommet. 

• Liker 2
Skrevet

Luftrenser?

Anonymkode: e4396...411

Skrevet
Doktor Dyregod skrev (På 4.11.2021 den 14.39):

Du bør ha en lufteluke på rommet. 

En tilluftsluke i vegg har ikke noen funksjon om luften ikke går videre til et avtrekk. Vil tro rom i et kollektiv har dører med tett karm.

Vil tro det beste for ts er å sjokklufte.

Anonymkode: c57e6...361

• Liker 2
Skrevet

Vaske ned rommet? 

Anonymkode: 4176a...5c0

Skrevet

Du må ha sirkulerende luft, så hvis du ikke har et ventilasjonsanlegg, så må du ha vinduet på gløtt (eller en slik luke som mange sånne rom har). 

Jeg har ovnen på og et vindu på gløtt, så regulerer jeg hvor mye jeg har det åpent. Bedre å skru opp tempen enn å lukke vinduet helt. Antar at du ikke betaler for strøm? 

Anonymkode: 22fba...ed8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 14.34):

Ikke hvis man trenger frisk luft.

• Liker 1
Skrevet

Sjokklufting er nok det beste i tillegg til å være flink til å gå ut med søpla. 

• Liker 1
Skrevet

Sjokklufting skal holde, det vil bytte luften i rommet, samtidig som det er såpass kort tid at det ikke senker temperaturen nevneverdig (etter vinduet er lukket igjen).

Anonymkode: 93217...9d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 14.34):

Man må jo ha frisk luft, hvis ikke blir man ekstremt tung i hodet. Man trenger ikke å ha det mye på gløtt engang. Det kan være helt inntil veggen, med bare en liten luftestripe. Det utgjør en stor forskjell. 

Nooni skrev (Akkurat nå):

Sjokklufting er nok det beste i tillegg til å være flink til å gå ut med søpla. 

Det er mye bedre å forsøke å få til en jevn temperatur. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mye bedre å forsøke å få til en jevn temperatur. 

Det er mest behagelig, men gjør ikke luften bedre. Sjokklufting bytter ut luften i rommet raskt. Vindu på gløtt kjøler ned vegger og gulv og det kreves mer oppvarming for å få varmt. 

Skrevet

Kjøp en luftrenser

Anonymkode: 4e0db...b5d

• Liker 1
Skrevet

Vifte

Anonymkode: c8a38...ac2

Skrevet
On 11/4/2021 at 2:34 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor det?

Anonymkode: 6a6f0...bbd

Skrevet

Det kan være så enkelt at du bør bytte til en annen type varmeovn. Det kan høres ut som du bruker konveksjonsovn, bytt ut denne med en stråleovn. Konveksjonsovn fungerer ved at den trekker til seg kald luft og varmer den opp.

Anonymkode: 1374c...4f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...