Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire bryllup nå til sommeren og har skrevet under kontrakt på lokalet vi skal ha bryllupsfesten. Kontrakten ble signert i juni og vi signerte da på at vi skulle ha med alkoholholdig drikke selv. Dette stedet har nå fått skjenkebevilling og sier at vi må kjøpe drikke fra dem. Er det noen som vet hva lovverket rundt dette er? Kan man få lov til å ha med medbrakt på et sted som har skjenkebevilling hvis vi står for alt av drikke selv? Har prøvd å søke, men klarer ikke å finne noe klart svar på det. Tenker uansett at vi har en kontrakt på at vi skal få ha med drikkevarer selv, og da kan man ikke i etterkant endre på det da dette var en vesentlig grunn til at dette lokalet ble valgt og det er for sent å finne et annet sted nå. Det vil komme til å koste oss 3-4 ganger så mye å kjøpe alkohol der som å ha med selv. 

Anonymkode: 948a4...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har stedet skjenkebevilling, så hjelper det lite hva dere ble enige om før de fikk bevilling. De må forholde seg til lovverket rundt det å servere alkohol. Så du må enten godta det eller finne et annet sted.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at kontrakt er kontrakt jeg, om det allerede står spesifikt i kontrakten at dere skulle stå for drikke selv så har de ikke noe de skulle sagt på akkurat det. Men, jeg regner med at dere må søke om ambulerende skjenkebevilgning, dette måtte dere gjort uansett (altså om stedet ikke hadde bevilgning) og nå kan dere kanskje gjøre det for å omgå stedets noe urimelige krav om å bryte kontrakt.  https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-4-kommunale-skjenkebevillinger/-4-5.ambulerende-skjenkebevilling

Men jeg ville brukt noen hundrelapper på å snakke med en jurist kort om dette, ta en telefon i det minste. Eller ringe kommunen og snakke med de som behandler søknader om ambulerende skjenkebevilgninger, de burde også vite.

Anonymkode: 99038...6d8

Skrevet
K.B. skrev (10 minutter siden):

Har stedet skjenkebevilling, så hjelper det lite hva dere ble enige om før de fikk bevilling. De må forholde seg til lovverket rundt det å servere alkohol. Så du må enten godta det eller finne et annet sted.

Så uansett om man har inngått en kontrakt før de fikk skjenkebevilling, så kan man bare se bort fra den når man har fått skjenkebevilling? Jeg vil jo tenke at en kontrakt er bindende, og at man ikke bare kan endre betingelsene på den måten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at kontrakt er kontrakt jeg, om det allerede står spesifikt i kontrakten at dere skulle stå for drikke selv så har de ikke noe de skulle sagt på akkurat det. Men, jeg regner med at dere må søke om ambulerende skjenkebevilgning, dette måtte dere gjort uansett (altså om stedet ikke hadde bevilgning) og nå kan dere kanskje gjøre det for å omgå stedets noe urimelige krav om å bryte kontrakt.  https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-4-kommunale-skjenkebevillinger/-4-5.ambulerende-skjenkebevilling

Men jeg ville brukt noen hundrelapper på å snakke med en jurist kort om dette, ta en telefon i det minste. Eller ringe kommunen og snakke med de som behandler søknader om ambulerende skjenkebevilgninger, de burde også vite.

https://www.lillestrom.kommune.no/skatt-bevilling-og-naring/salg-servering-og-skjenking/skjenkebevilling-for-enkeltanledning/

Leser her at man ikke trenger skjenkebevilling når: 

• Du som privatperson leier et lokale for å ha selskap (bryllup, bursdag ol.), der du ikke tar betalt for mat og drikke, og utleier ikke står for deler av arrangementet  

Vi har ikke tenkt til å ta betalt for mat og drikke. Vår plan er å bestille mat fra et eksternt selskap og ha fri bar. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.lillestrom.kommune.no/skatt-bevilling-og-naring/salg-servering-og-skjenking/skjenkebevilling-for-enkeltanledning/

• Du som privatperson leier et lokale for å ha selskap (bryllup, bursdag ol.), der du ikke tar betalt for mat og drikke, og utleier ikke står for deler av arrangementet  

Vi har ikke tenkt til å ta betalt for mat og drikke. Vår plan er å bestille mat fra et eksternt selskap og ha fri bar. 

Det gjelder nok når stedet ikke har skjenkebevilling. Men nå har jo dette stedet fått skjenkebevilling, så de må forholdet seg til det.

Anonymkode: f7b8c...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så uansett om man har inngått en kontrakt før de fikk skjenkebevilling, så kan man bare se bort fra den når man har fått skjenkebevilling? Jeg vil jo tenke at en kontrakt er bindende, og at man ikke bare kan endre betingelsene på den måten. 

Jeg også tenker at kontrakt er bindende. Ville helt seriøst snakket med kommunen om dette, eller jurist. Jeg tenker også at ambulerende skjenkebevilgning er en måte å omgå utleier på om de setter seg på bakbena, du kan ta en symbolsk sum for drikken om du vil.

Skrevet
K.B. skrev (27 minutter siden):

De kan søke om unntak.

Anonymkode: 1a22d...133

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Håper virkelig at vi finner en løsning på dette!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt arrangement med medbrakt på steder med bevilling. Det var mulig den gang iallfall.

Anonymkode: b0717...96f

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder nok når stedet ikke har skjenkebevilling. Men nå har jo dette stedet fått skjenkebevilling, så de må forholdet seg til det.

Anonymkode: f7b8c...56b

Det kan være, men det det ble svart på var påstand om at de uansett måtte ha hatt bevilling, og det stemmer jo ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for mange gode svar. Håper virkelig at vi finner en løsning på dette!

Krysser fingrene for dere! :)

Er jo kjempekjipt av utleier å begynne slik, men hold hodet kaldt og sørg for at dere har loven på deres side, da kan de ikke si så mye.

Så forøvrig denne tråden nå på diskjusjon.no fra gammelt av, de kom ikke så mye lengre de heller i tråden desverre, legger den ved likevel. https://www.diskusjon.no/topic/1469099-privat-selskap-på-sted-med-skjenkebevilling-servere-medbrakt-alkohol/

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil tro at dere kan forhandle dere til innkjøppris som minimum

Skrevet
On 11/4/2021 at 1:10 PM, AnonymBruker said:

Så klart endres betingelsene her, tar dere med egen alkohol til et stes med skjenkebevilling så mister dette stedet skjenkebevilgningen hvis det blir kontroll

Anonymkode: 79117...6d2

Skrevet
On 11/4/2021 at 1:11 PM, AnonymBruker said:

Dette gjelder jo for lokaler hvor det ikke allerede foreligger skjenkebevilling.

Jeg hadde funnet et nytt lokale hvis dere vil bruke deres egen alkohol 

Anonymkode: 79117...6d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...