Gå til innhold

Flykter fra meg selv, fyller tiden tvangsmessig med aktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å beskrive dette problemet. Men jeg har problem med å slappe av, å være alene og å nyte livet rett og slett. Alt jeg gjør må ha en funksjon, og jeg fyller dagene med aktiviteter som liksom er "riktige". Disse er ikke i tråd med det jeg egentlig trenger og ønsker (som f.eks er å hvile), men dekker et tvangsmessig jag etter perfeksjon og riktighet. 

Jeg går til behandling for OCD, og får beskjed om å gjøre unyttige ting. Og å bare "gjøre hva som helst" så lenge det ikke er tvangshandlinger. Men det er vanskelig å vite hva som er tvangshandlinger når jeg opplever det meste jeg gjør som tvangspreget. Møter jeg en venninne er det også ofte en flykt fordi jeg ikke våger å ha fritid for å være alene med meg selv. Jeg greier ikke stoppe opp lenge nok til å tenke ut gode eksponeringsøvelser. 

Men dersom det å stadig oppsøke mennesker for å bevise at jeg er et sosialt vesen, så er kanskje en god eksponering å aktivt velge å være alene? Å være sosial har også blitt en tvangshandling for meg som skal nøytralisere en frykt. 

Skal jeg slappe av må jeg alltid finne den "perfekteste" måten å gjøre det på. Jeg blir gal av meg selv. Jeg trenger sårt hvile, jeg har tanker om at jeg ikke orker mer kamp, men jeg fatter ikke hvordan man hviler. 

Anonymkode: 8b9a6...298

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må trene deg på å være alene, og trene deg på å hvile. Hvile kan være forskjellige ting for forskjellige personer, men for deg høres det ut som du trenger å trene deg på å gjøre "ingenting". 

Anonymkode: 8d4b6...7bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må trene deg på å være alene, og trene deg på å hvile. Hvile kan være forskjellige ting for forskjellige personer, men for deg høres det ut som du trenger å trene deg på å gjøre "ingenting". 

Anonymkode: 8d4b6...7bb

Jeg tror du har rett. Slik som i ettermiddag har jeg ingen planer og jeg har kjempeangst. Da vil jeg vanligvis tenke at jeg må ringe alskens folk, eller vaske huset, studere eller gjøre noe "produktivt". Men så kan jeg tenke "neida, nå skal du øve deg på å gjøre ingenting" og det som skjer da er at jeg bruker all min tid på å tvangsmessig gruble over hva "ingenting" EGENTLIG er, og hvordan jeg slapper av riktig. Og da har jeg det gående. 

Ts

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når jeg skal slappe av, sitter jeg her på KG eller jeg ser på YouTube mens jeg ligger i sengen under en varm dyne. Trenger ikke så mye hjerneaktivitet, men allikevel er hjernen «opptatt» med noe. 

Noe av det morsomste og kanskje mest avslappende jeg har gjort er å dra på ferie alene. Man opplever ting, men det ikke noe press fra noen kanter. Alt skjer i mitt tempo, når jeg vil, om jeg vil. Møter folk en dag, men ser dem aldri igjen. 

Nå har ikke jeg OCD, men jeg er også en som fyller dagene med alt mulig skit og går rundt og rundt om jeg ikke har noe å gjøre. Det ender som oftest opp med at jeg tar på meg alt for mange oppgaver og da får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke får gjort ditt og datt. 

Da er da av og til godt når mannen min skal jobbe og jeg blir «sendt på rommet». 

Endret av Yoshi
  • Liker 1
Skrevet

Sjekk ut denne instagramtråden: https://www.instagram.com/p/CVl_o2PJq_B/ Den resonnerte hvertfall veldig godt for min del og det er noe jeg jobber kontinuerlig med.

Anbefaler også meditasjon for å kunne være mere tilstede i nuet.

Anonymkode: c6486...9d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sjekk ut denne instagramtråden: https://www.instagram.com/p/CVl_o2PJq_B/ Den resonnerte hvertfall veldig godt for min del og det er noe jeg jobber kontinuerlig med.

Anbefaler også meditasjon for å kunne være mere tilstede i nuet.

Anonymkode: c6486...9d5

Takk for tipset! Følger kontoen, men den posten gikk meg hus forbi. Jeg får ikke helt det der til. Men du er jo inne på noe. Jeg flykter fordi jeg er traumatisert og ikke evner å være i kontakt med meg selv. 🤮 så fryktelig lei og sliten. Jeg bare klarer ikke å slutte å gruble på hva det betyr om jeg ikke møter noen i dag. Enda jeg har vært sosial på jobb, gjort ærend OG spist middag med roomien. Hjelp. 

Mindfulness brukes faktisk som del av behandling mot OCD, men godt med en påminnelse. Trengs vel ikke sies en gang at jeg ikke er så flink på det. Takk for svar ❤

Ts

Skrevet
Yoshi skrev (3 timer siden):

Når jeg skal slappe av, sitter jeg her på KG eller jeg ser på YouTube mens jeg ligger i sengen under en varm dyne. Trenger ikke så mye hjerneaktivitet, men allikevel er hjernen «opptatt» med noe. 

Noe av det morsomste og kanskje mest avslappende jeg har gjort er å dra på ferie alene. Man opplever ting, men det ikke noe press fra noen kanter. Alt skjer i mitt tempo, når jeg vil, om jeg vil. Møter folk en dag, men ser dem aldri igjen. 

Nå har ikke jeg OCD, men jeg er også en som fyller dagene med alt mulig skit og går rundt og rundt om jeg ikke har noe å gjøre. Det ender som oftest opp med at jeg tar på meg alt for mange oppgaver og da får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke får gjort ditt og datt. 

Da er da av og til godt når mannen min skal jobbe og jeg blir «sendt på rommet». 

Takk for svar! 

KG og YouTube er gode forslag. Fikk angst bare av tanken. Problemet er ofte blir også det tvangspreget. Jeg bare fatter ikke hvordan man hviler eller vet at man hviler. 

Jeg har reist alene, men da ble det bare tvang om hva jeg skulle bruke tiden på for å gjøre det riktig. Jeg blir gal av meg selv. 

Ts

Skrevet

Hva med rolig musikk, som Enya? Eller reaggey? Sitte og slappe av og høre på musikken 🙂 inne eller ute. Da er hjernen opptatt med musikk. Om du vil kan du etterhvert bevege deg til  musikken, ikke danse, bare bevegelse ettersom hva du  føler for det og da.  Anbefaler spesielt sangene May it be, aniron, now we are FREE og tree litle birds  ( YouTube) 

Anonymkode: 716f0...9ee

• Liker 1
Skrevet

Det virker som om du bruker mye tid på å tenke på om det du gjør er "sykt" og "tvangspreget" eller ikke. Gjør det du har lyst til å gjøre - og prøv å få litt variasjon, prøv å ikke analyser deg selv så mye. Du er bra nok som du er!

Anonymkode: f4498...326

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 22.07):

Hva med rolig musikk, som Enya? Eller reaggey? Sitte og slappe av og høre på musikken 🙂 inne eller ute. Da er hjernen opptatt med musikk. Om du vil kan du etterhvert bevege deg til  musikken, ikke danse, bare bevegelse ettersom hva du  føler for det og da.  Anbefaler spesielt sangene May it be, aniron, now we are FREE og tree litle birds  ( YouTube) 

Takk for tips! Jeg prøvd ut dette de siste dagene. Merker at jeg roer meg litt da. Men greier ikke gjøre det lenge i gangen. Får angst og begynner å styre og gruble. Har ikke prøvd å bevege meg til musikken, blir kvalm av tanken. Men jeg har ganske lyst å prøve. Jeg frykter liksom å komme i kontakt med meg selv. 

Jeg har ikke hørt sangene du foreslo enda, men skal sjekke dem ut. Takk! 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 22.11):

Det virker som om du bruker mye tid på å tenke på om det du gjør er "sykt" og "tvangspreget" eller ikke. Gjør det du har lyst til å gjøre - og prøv å få litt variasjon, prøv å ikke analyser deg selv så mye. Du er bra nok som du er!

Anonymkode: f4498...326

Jeg vet at det jeg gjør er sykt og tvangspreget. Og jeg greier ikke å finne noen ting som ikke er tvangspreget, fordi jeg overtenker enhver handling. Problemet med å gjøre "det jeg har lyst" er nettopp at jeg har ingen ide om hva det er, og tvangstankene hekter seg på det umiddelbart. "Hva har jeg egentlig lyst til?!" Osv, så bruker jeg flere timer på å finne ut av dette i stedet for å bare gjøre noe. 

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 12.48):

Jeg synes det er vanskelig å beskrive dette problemet. Men jeg har problem med å slappe av, å være alene og å nyte livet rett og slett. Alt jeg gjør må ha en funksjon, og jeg fyller dagene med aktiviteter som liksom er "riktige". Disse er ikke i tråd med det jeg egentlig trenger og ønsker (som f.eks er å hvile), men dekker et tvangsmessig jag etter perfeksjon og riktighet. 

Jeg går til behandling for OCD, og får beskjed om å gjøre unyttige ting. Og å bare "gjøre hva som helst" så lenge det ikke er tvangshandlinger. Men det er vanskelig å vite hva som er tvangshandlinger når jeg opplever det meste jeg gjør som tvangspreget. Møter jeg en venninne er det også ofte en flykt fordi jeg ikke våger å ha fritid for å være alene med meg selv. Jeg greier ikke stoppe opp lenge nok til å tenke ut gode eksponeringsøvelser. 

Men dersom det å stadig oppsøke mennesker for å bevise at jeg er et sosialt vesen, så er kanskje en god eksponering å aktivt velge å være alene? Å være sosial har også blitt en tvangshandling for meg som skal nøytralisere en frykt. 

Skal jeg slappe av må jeg alltid finne den "perfekteste" måten å gjøre det på. Jeg blir gal av meg selv. Jeg trenger sårt hvile, jeg har tanker om at jeg ikke orker mer kamp, men jeg fatter ikke hvordan man hviler. 

Du tenker jo alt for mye. Hvor lenge skal du stirre i speilet før du skjønner at det ikke er et annet menneske? De fleste høyrestående dyr forstår jo dette? OCD er ikke et angrep på andre, det er en form for mental selvskading. Geip til speilet. Det er det apene gjør på TV.

Gjør det du liker, og drit i resten. Når hunden min ikke skjønner hva noe er på veien, så pisser han på det for å markere at han har vært der. Så går han videre.

Endret av Michaelhe
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Jeg er veldig slik i perioder, nå har jeg sittet på KG en god stund, før det var det TikTok og før det igjen Instagram. Egentlig venter jeg bare på en ny «greie» som er litt fornuftig, vasking for eksempel😅🙈 

Skrevet

Jeg gjør det samme, men for å løpe fra ensomheten. Der, jeg har endelig klart å innrømme det. 

Anonymkode: c647d...07e

• Liker 4
Skrevet
Michaelhe skrev (11 minutter siden):

Du tenker jo alt for mye. Hvor lenge skal du stirre i speilet før du skjønner at det ikke er et annet menneske? De fleste høyrestående dyr forstår jo dette? OCD er ikke et angrep på andre, det er en form for mental selvskading. Geip til speilet. Det er det apene gjør på TV.

Gjør det du liker, og drit i resten. Når hunden min ikke skjønner hva noe er på veien, så pisser han på det for å markere at han har vært der. Så går han videre.

No shit Sherlock. 😅

Jeg kan jo begynne å tisse rundt i leiligheten. Det hjelper ikke akkurat mot OCD-en min. OCD handler ikke om at man ikke forstår hva som er lurt, eller er mindre intelligent. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gjør det samme, men for å løpe fra ensomheten. Der, jeg har endelig klart å innrømme det. 

Så fint at du har greid å innrømme det. 🙌 Hjelper det deg egentlig med ensomheten? 

Jeg gjør det for å flykte fra meg selv og traumer. Men det fungerer strengt tatt ikke i lengden. 

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

No shit Sherlock. 😅

Jeg kan jo begynne å tisse rundt i leiligheten. Det hjelper ikke akkurat mot OCD-en min. OCD handler ikke om at man ikke forstår hva som er lurt, eller er mindre intelligent. 

Ts

Tvert imot. Jeg tror Dagbladet skrev at OCD kunne være et tegn på høy intelligens? Når det står i Dagbladet så må det jo være sant?

Når grublingen er problemet, så kan du ikke gruble deg ut av det. La oss si at du satt deg i stua og koste deg en kveld med hva du nå enn liker. Hva skjer da? Hvilke skrømt banker da tre ganger på døra?

Edit: du kan jo ha noe ADHD greier, hva vet jeg? Men hvis det er noe annet som skjer, så vet du jo hva det er.

Endret av Michaelhe
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så fint at du har greid å innrømme det. 🙌 Hjelper det deg egentlig med ensomheten? 

Jeg gjør det for å flykte fra meg selv og traumer. Men det fungerer strengt tatt ikke i lengden. 

Ts

Hjelper jo ikke, men når man gjør noe hele tiden, har man ikke tid til å tenke på hvor ensom man er, uten kjæreste og venner. Jeg skal si mer: jeg lyver noen ganger om at jeg har samboer sånn at folk ikke tenker at ingen trenger meg / ingen venter på meg. Nå skriver jeg det og blir trist. Derfor er det bedre med masse aktiviteter. Slipper å forholde meg til ensomheten så ofte 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 22.07):

Jeg må få takke deg igjen. I dag laget jeg en spilleliste med disse fire sangene, i den rekkefølgen du skrev her, og så prøvde jeg å bevege meg til dem. Rekkefølgen var fantastisk. Først helt, helt rolig, og så bygger det seg opp med now we are free, før three Little Birds er helt, helt chill og bekymringsfri. Det var merkelig å bevege seg først. Men siden du hadde sagt bevege deg heller enn danse bare ga jeg slipp på alt av forventninger. Var alene hjemme så trengte ikke bekymre meg for å bli sett, og det gjorde så godt for kroppen. Jeg har en "traumekropp", altså har jeg kroniske smerter, som er en del av det jeg flykter fra og forverrer med å stresse rundt med OCD-en og alle mulige aktiviteter, men nå kjente jeg at jeg bittelitt kom i kontakt med kroppen. Tusen hjertelig takk ❤️ 

Og hvis du har flere forslag til sanger setter jeg stor pris på det. Laget en liste som heter "Bevegelse" og tenker å sette den på som en slags mindfulnessøvelse for å prøve å connecte med kroppen min igjen. Dette var virkelig gull! 

TS

Skrevet

Har du en nær venn som vet hva du sliter med? Eller en du stoler på til å fortelle? Kanskje du trenger å øve på å gjøre «ingenting”  dammed med noen? Så slipper du samtidig gruble på hvorfor du er alene. Å gjøre «ingenting» alene kan være neste steg 

Anonymkode: 57ae4...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...