Gå til innhold

Fagarbeidere som ikke respektere min rolle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er pedagogisk leder og en av oppgavene jeg har i plantid er å lage pedagogisk innhold til ulike aktiviteter. Det er ikke alltid jeg kan gjøre disse aktivitetene selv pga møter og annet. 

Jeg bruker mye plantid på disse tingene, og det er tid jeg ikke har for å sløse. 

Når jeg får tilsendt bilder av aktivitetene, så har gruppa gjort noe helt annet, og bruker ikke plansjer og figurer eller lignende jeg har laget. 

Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 6d263...a47

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er pedagogisk leder og en av oppgavene jeg har i plantid er å lage pedagogisk innhold til ulike aktiviteter. Det er ikke alltid jeg kan gjøre disse aktivitetene selv pga møter og annet. 

Jeg bruker mye plantid på disse tingene, og det er tid jeg ikke har for å sløse. 

Når jeg får tilsendt bilder av aktivitetene, så har gruppa gjort noe helt annet, og bruker ikke plansjer og figurer eller lignende jeg har laget. 

Hva tenker dere om dette? 

Tenker at de ikke respekterer deg som leder. Du bør ta dette opp med dem og forklare at du forventer at de følger fastsatte pedagogiske opplegg i størst mulig grad. Det pedagogiske er ditt ansvar som pedleder, og de undergraver deg ved å ikke anerkjenne jobben du gjør med planlegging.

• Liker 12
Skrevet

Da må du jo finne ut hvorfor. Er det for vanskelig? Er de uenige i framgangsmåte ? Kan det være ulike rammefaktorer som påvirker situasjonen? Hva sier de selv ?

Hvis det ikke er gode grunner får du ta det opp med styrer og/eller på personalmøte.

Jeg gir mine kollegaer mye frihet. Så lenge målene blir nådd, assistentene føler mestring og barna koser seg, så er det jo ikke så himla nøye. Kanskje du kan bruke tiden på noe annet enn masse plansjer hvor du detaljstyrer "alt og alle"? Hvis det er så problematisk altså :)

Anonymkode: 6c300...b3f

• Liker 18
Skrevet

Når det er sagt, å ha gjort noe HELT annet er jo en annen sak. Da må du finne utav det. Men er du aldri til stede selv? Da bør du kanskje gi de mer ansvar.  De skal jo ifølge rammeplanen ha ansvar for det, de og.

• Liker 5
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Tenker at de ikke respekterer deg som leder. Du bør ta dette opp med dem og forklare at du forventer at de følger fastsatte pedagogiske opplegg i størst mulig grad. Det pedagogiske er ditt ansvar som pedleder, og de undergraver deg ved å ikke anerkjenne jobben du gjør med planlegging.

Du bør innta en spørrende og nysgjerrig holdning. Hva er årsaken til at de ikke følger oppleggene du lager? Føler de seg usikre, eller forstår de ikke nødvendigheten av å følge opplegget? Er de uenige, og har de eventuelt andre gode forslag selv til hvordan temaet kan jobbes med som dekker pedagogiske krav til innhold?

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville spurt dem hva grunnen til at de ikke fulgte opplegget var. 
Kanskje er det noe de ikke fikk med seg, eller ikke forsto av opplegget. 
Kanskje var det ting de oppfattet som vanskelige å bruke i virkeligheten. 
Eller kanskje noe helt annet. 

Istedenfor å beskylde hverandre, bør dere snakke sammen og finne løsninger. Kanskje de ikke respekterer deg. Men i så fall må du gjøre noe som får dem til å begynne å vise deg respekt. (Respekt er ikke noe man automatisk har, det er noe man gjør seg fortjent til.) 

Anonymkode: 776ea...a91

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må du jo finne ut hvorfor. Er det for vanskelig? Er de uenige i framgangsmåte ? Kan det være ulike rammefaktorer som påvirker situasjonen? Hva sier de selv ?

Hvis det ikke er gode grunner får du ta det opp med styrer og/eller på personalmøte.

Jeg gir mine kollegaer mye frihet. Så lenge målene blir nådd, assistentene føler mestring og barna koser seg, så er det jo ikke så himla nøye. Kanskje du kan bruke tiden på noe annet enn masse plansjer hvor du detaljstyrer "alt og alle"? Hvis det er så problematisk altså :)

Absolutt. Det er jeg for, men dette var en vikar og det ble brukt helt annet materiell og opplegg.

Skrevet

Husk at fagarbeiderene skal også ha plan tid og planlegge pedagogiske aktiviteter og samlingsstunder. 
Det er travelt å væte på avd kår noen stadig skal ut å planlegge. 

Anonymkode: 0f50e...4bc

• Liker 5
Skrevet

Kanskje planene dine er for dårlige og ikke tåler møte med virkeligheten? Kanskje det bare er faglig uenighet? Barn i barnehage i dag har alt for mye plantid og for lite frilek, så noen velger å fokusere annerledes, kanskje fordi de ser at det er det barna trenger den dagen.

Anonymkode: 3574b...36e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Husk at fagarbeiderene skal også ha plan tid og planlegge pedagogiske aktiviteter og samlingsstunder. 
Det er travelt å væte på avd kår noen stadig skal ut å planlegge. 

Anonymkode: 0f50e...4bc

De får ikke det desverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kanskje planene dine er for dårlige og ikke tåler møte med virkeligheten? Kanskje det bare er faglig uenighet? Barn i barnehage i dag har alt for mye plantid og for lite frilek, så noen velger å fokusere annerledes, kanskje fordi de ser at det er det barna trenger den dagen.

Anonymkode: 3574b...36e

Var ikke greia. 

Skrevet

De respekterer deg ikke fordi du ikke fremstår som en leder.

Deleger ut arbeid, inkluder de i planlegging og forberedelser, så skal du se at motivasjonen øker 

• Liker 8
Skrevet

Prat med de?

Kan jo være at barna ikke fant det interessant og de heller fokuserte på barns medvirkning? Kan være mange grunner, men det beste er om du prater med fagarbeiderne. Hva med å inkludere de i planleggingen av aktiviteter? Jeg sier ikke du ikke gjør det, men hvis du ikke gjør det fra før. En fagarbeider har mye kunnskap og pedagogikk som er til nytte for avdelingen.

Hva er grunnen til at du ikke er til stede under aktivitetene du har planlagt? 

Anonymkode: 7e378...420

• Liker 3
Skrevet

Tror du overvurderer din viktighet. Så lenge barnehagetantene leker med barna, smører dem brødskiver og skifter bleier, så er jobben gjort. Kan ikke holde på med annet tull.

Anonymkode: 30f72...f33

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at assistenter og fagarbeidere fint klarer å finne på ting selv med barna, så kan du  gjennomføre dine ting med barna når du skal gjøre aktiviteter. 

• Liker 2
Skrevet

Invester tid sammen med dem ute i felt. Bli kjent med dem og hverdagen deres. Det er enklere å påvirke og få oppslutning om beslutninger om du er der ute i felt av og til(om du ikke er det allerede). Hvis det å skape gode relasjoner og ta del i arbeidsmiljøet ikke fungerer så kan du begynne å bli hardere i klypa og stille spørmål ved hvorfor de ikke følger opplegget ditt.

Anonymkode: b4d2a...e63

Skrevet

Jeg synes det er rart at du omtaler dem som «fagarbeidere». Pedagogisk leder, du. Haha! Er det fordi du har 3 års førskolelærerutdanning? Du blir ikke leder av å ha riktig tittel. Ledelse er et håndverk.

Anonymkode: 193a9...be7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er rart at du omtaler dem som «fagarbeidere». Pedagogisk leder, du. Haha! Er det fordi du har 3 års førskolelærerutdanning? Du blir ikke leder av å ha riktig tittel. Ledelse er et håndverk.

Beste svaret EVER!! 🙌🏻 Du er en sjef (utifra det du beskriver selv). En leder leder, delegerer, gir ansvar utifra interessefelt/ønsker og ikke minst; følger opp og er til stede. Hilsen barne- og ungdomsarbeider med 20 års erfaring. Jobber idag under en ped.LEDER, men har også hatt SJEFER som pedder, så har erfaring fra begge deler. All forskning viser at mennesker opplever mestring når de får ansvar for sitt eget arbeide. Som nevnt over skal fagarbeider ha plantid (1t pr. uke i 100% stilling). Rammeplanen gir alle ansatte i barnehage ansvar for det pedagogiske arbeidet, menat ped. har et særlig ansvar. 

Anonymkode: e1eb6...31b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beste svaret EVER!! 🙌🏻 Du er en sjef (utifra det du beskriver selv). En leder leder, delegerer, gir ansvar utifra interessefelt/ønsker og ikke minst; følger opp og er til stede. Hilsen barne- og ungdomsarbeider med 20 års erfaring. Jobber idag under en ped.LEDER, men har også hatt SJEFER som pedder, så har erfaring fra begge deler. All forskning viser at mennesker opplever mestring når de får ansvar for sitt eget arbeide. Som nevnt over skal fagarbeider ha plantid (1t pr. uke i 100% stilling). Rammeplanen gir alle ansatte i barnehage ansvar for det pedagogiske arbeidet, menat ped. har et særlig ansvar. 

Anonymkode: e1eb6...31b

Hvor står det at en fagarbeider skal ha plantid? På jobben min får vi såkalt lesetid, 15 minutter pr. uke som skal brukes til å lese oss opp på mail, Teams og fagstoff. Hadde vært gøy å hatt noe å slått i bordet med angående plantid da 15 minutter pr.uke er vanvittig lite for å holde seg oppdatert som fagarbeider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her. Hva skal man omtale fagarbeidere som mener du? Jeg er veldig glad jeg ikke blir omtalt som assistent i alle fall, da det ikke er det jeg er.

Ellers er jeg helt enig i resten av hva du skriver, man blir ikke leder av å ha riktig tittel og det tror jeg veldig mange ped.ledere glemmer dessverre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...