Gå til innhold

Kan vi få bedre rente på lånet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig å vite hvilken rente man bør kunne forvente å få på lånet sitt. Er det noen som har peiling? Dersom vi feks har 5 mill i boliglån, vil det jo svare seg å få renta ned, om så bare litt! Men jeg vet jo ikke hvor mye banken kan gå ned, eller hvilken rente andre kunder har i samme bank.

Hvordan går jeg fram? Ringer de og spør? 

Anonymkode: 97fa2...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mobilen eller PCen du bruker er en portal til allverdens informasjon. 

Hvis du søker på lånerente huslån så får du opp mange banker og kan sjekke det ut. 

Min favoritt er denne, gir en oversikt over ulike banker. 

https://www.norskfamilie.no/barometre/rentebarometer/1mill/

Vi skiftet for et år siden, sparer mer enn tusen kroner i måneden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også sjekke med egen fagforening. De har ofte gode kollektive bankavtaler. 

Rentenivået avhenger i stor grad om hvor attraktiv du er som kunde. En familie med god økonomi, høy sikkerhet, sikre jobber og en liten spareportefølje vil kunne få bedre rentebetingelser enn noen som sliter med høy gjeldsgrad og lav sikkerhet. De beste idag ligger mellom 1,2% og 1,5%, litt avhengig om de har fått siste renteendring eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange banker som er villige til å gå NED i rentenivå nå, når de er i gang med å skru den OPP i markedet generelt. 

Har dere noen medlemsskap i organisasjoner som Akademikerne eller LO og slikt? En del organisasjoner har rentefordeler til sine medlemmers boliglån i diverse banker. Sjekk over medlemsskapene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk andre banker, det er enkelt på nett. Banken deres vil ikke tilby dere bedre rente bare fordi dere ber om det. Om dere får et tilbud om bedre rente i en annen bank er det mulig banken deres sier seg villig til å matche dette, men langt ifra alle gjør det. Om de ikke vil, er det jo bare å bytte bank. 

Anonymkode: 5f76d...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rente har dere nå da? Det ligger vel på rundt 1,5% nå, selvfølgelig med noen som har medlemskap/via jobben osv som har en del lavere, og noen som av andre grunner har høyere..

Anonymkode: 2e2ec...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har effektiv rente på ca 2,20% 

TS

Det er høyt. Jeg har 1,29 effektiv innenfor 50% belåning i Bulder bank.

Anonymkode: 8e33b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt lån er vel et sånt ‘innenfor 75%’ lån.. Vi er en forholdsvis stor familie med to gode inntekter. Har ca 5 mill i lån. Skulle jo gjerne tro at vi var attraktive kunder🤔

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å få god rente. Pratet med en egen rådgiver fra den gode banken DNB og fikk tilbud om 1.8% nominell på det beste. Men problemet er bare at jeg har 1.45% effektiv rente.

Det får jeg gjennom medlemskap. Sjekk alltid din fagforening først ! Nordea Direct som leverer til Unio, NiTO o.l. praktiserer mye tullete kampanjerenter og gir deg høyere enn jeg vet man får hos akademikerne og LO, men det er likevel blant de beste man finner.

Ellers har du som nevnt over bulder som gir gode betingelser så lenge belåningen er lav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vårt lån er vel et sånt ‘innenfor 75%’ lån.. Vi er en forholdsvis stor familie med to gode inntekter. Har ca 5 mill i lån. Skulle jo gjerne tro at vi var attraktive kunder🤔

TS

Den renta var høy, ja. Ville ringt banken. Jeg har bundet renta på 1,65% i tre år og fikk beskjed av bekjente om at det var høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Den renta var høy, ja. Ville ringt banken. Jeg har bundet renta på 1,65% i tre år og fikk beskjed av bekjente om at det var høyt..

Men det er lav rente nå for et tre års fastrentelån :) skal du binde i tre år nå ligger markedsraten på ca. 2.3% siden det er varslet oppgang i rentene og banken priser dette inn...

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på finansportalen.no og se hvilke renter ulike banker tilbyr. Sjekk også hvilke du har evt medlemspriser hos. 
Så kan du enten bruke den infoen til å prute med egen bank, eller søke om refinansiering hos banker med bedre renter, for så å bytte bank eller prute med din bank med henvisning til bedre tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere! 

Er det noen argumenter mot å bytte bank egentlig? Vi har brukt samme bank hele livet, og bor grisgrendt der alle kjenner de som jobber i banken. Men har det egentlig noe å si lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for svar dere! 

Er det noen argumenter mot å bytte bank egentlig? Vi har brukt samme bank hele livet, og bor grisgrendt der alle kjenner de som jobber i banken. Men har det egentlig noe å si lenger? 

Ingen argumenter mot å bytte nei. De fleste banker trenger du ikke flytte alt heller, men kun boliglånet og opprette en brukskonto lånet kan trekkes fra. Bare pass på gebyrer med flytting av lån, det skal holde å betale noen hundre for tinglysning, etableringsgebyr kan du prøve å prute deg vekk fra om de prøver seg på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg ringt rundt litt og forhørt meg. Har fått banken min til å tilby meg bedre rente, noe som fører til at vi kommer til å spare 30 000kr i året! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2021 at 9:19 AM, AnonymBruker said:

Takk for svar dere! 

Hvis det er et distriktsområde så er det typisk at bankene ikke vil gi lån til områder med lav omsetning. Da er det kun enkelte banker med rådgivere som faktisk vil innvilge lån, og de koster som regel mer penger å bruke. Det er eneste argument og så er det evt. etablerings kostnader må du ta til betraktning i forhold til hva du vil spare i renter. Det skal lønne seg å bytte såpass at det blir bagatell i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2021 at 11:27 AM, AnonymBruker said:

Synes det er så vanskelig å vite hvilken rente man bør kunne forvente å få på lånet sitt. Er det noen som har peiling? Dersom vi feks har 5 mill i boliglån, vil det jo svare seg å få renta ned, om så bare litt! Men jeg vet jo ikke hvor mye banken kan gå ned, eller hvilken rente andre kunder har i samme bank.

Hvordan går jeg fram? Ringer de og spør? 

Du kan logge deg inn på renteradar.no og sjekke om du kan få billigere boliglån en annen plass. De tar hensyn til belåningsgrad og medlemskap hos forskjellige fagforeninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...