AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Lurer på hva dere tenker: vi tenkte la baby sove i bagdelen til vogna inne, fordi soverommet er i en annen etasje, vi synes det er litt unødvendig å kjøpe krybbe. Babyen blir også skjermet litt fra storebror ved behov, kan flytte bagdelen rundt. Men jeg sa dette til ei venninne så mente hun babyen absolutt ikke kunne sove i bagdelen til vogna inne. Da jeg spurte hvorfor hadde hun ingen svar på det, det bare kunne man ikke. Noen som tenker som henne og har en begrunnelse på det? Anonymkode: ed322...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Hun tenker sikkert på krybbedød, men altså ungen min har sovet ute i vogna på dagen, så jeg ser ingen problem med å bare ha baby i bagdelen inne. Anonymkode: a16a9...87d 1
Mellion Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Vi har vogna inne, den står i stua eller gangen. Så lille her sover i vogna på dagtid, Skjermet fra storesøsken. Tror det er ganske vanlig. Hvor mente venninna di at babyen skulle sove? Burde bare sove på soverom i seng på natten så det er forsjell på dag og natt 🙃 2
Kenelz Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Før i tiden så sov babyer i skuffer. Så lenge liggeoverflaten er fast og man ikke har bamser liggende rundt der så skal det gå fint. 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Selvfølgelig! Er jo det samme som om hun sov i vognen. Tenker det er smart jeg Anonymkode: f11a9...330 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Trygt og praktisk! Anonymkode: 0bb74...cd3 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Her har vi tenkt det samme, at hun kan sove i vogn på dagtid men at det i starten må være inne pga. jeg føder på vinter så kan være for kaldt ute + vi bor i leilighet så usikker på hvor praktisk det blir å sette ut på balkongen i starten før vi er vant til det. Jeg trodde vogn var like trygt som seng, "alle" barn sover jo i vogn? (Gitt at de ligger i bagdelen og ikke har masse ting oppi vognen) Anonymkode: 3c2a0...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Vår sov ofte i bag inne. Det føltes veldig trygt, like trygt som en moseskurv eller en vugge med faste sider, og baby trivdes der. Vi var alltid våken og i nærheten når baby sov der. Etterhvert laget vi også et vugge-understell til bagen, slik at vi kunne vugge baby i søvn. Da slapp jeg å bære den etterhvert tunge baggen inn når det var for kaldt til å la baby sove ute, selv når baby trengte bevegelse for å sovne. Anonymkode: f7d18...f89 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Vel, nei, trygt er det ikke. På dagtid og til lur er det en ting, da er de under oversikt, men om natten når det etterhvert blir lengre perioder med søvn er det ikke anbefalt av samme årsak som ved bruk av babynest og sengeslange. Det kan ikke sammenlignes med seng i det hele tatt. Anonymkode: 11d95...424 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, nei, trygt er det ikke. På dagtid og til lur er det en ting, da er de under oversikt, men om natten når det etterhvert blir lengre perioder med søvn er det ikke anbefalt av samme årsak som ved bruk av babynest og sengeslange. Det kan ikke sammenlignes med seng i det hele tatt. Anonymkode: 11d95...424 Kan du utdype hvorfor? Ikke at jeg tviler på deg, men jeg er gravid og pga angst er jeg veldig redd for krybbedød og vil gjerne at baby sover trygt også på dagen. Jeg tenker ikke at baby er under oversikt/oppsyn alle dagdupper heller (de sier jo "sov når baby sover" og jeg er en som gjerne tar små lurer så jeg tenker forsøke på det). Jeg trodde en bagdel i vogn ville bli det samme som en seng med faste kanter som jeg har sett at finnes (men det er kanskje heller ikke anbefalt.. vi har kjøpt en med sprinkler..) Sengeslange vet jeg ikke hva er men babynest er jo trangt og baby ligger nedi en greie med ting helt inntil seg, det må jo bli annerledes enn en vogn med flat madrass, eller? Anonymkode: 3c2a0...2fa
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Vognbag er ikke ment til å bruke uten tilsyn. Det står vel også advarsler om dette i bruksanvisningen. Det er forskjell på å sove noen timer i vogn på dagtid når voksne er våkne og i nærheten, og å sove i den hele natta. Jeg er såpass redd for krybbedød at jeg hadde ikke tord å bruke noe annet enn godkjent babyseng fast. Jeg har brukt vognbag et par netter på hytta, men da var jeg bare stressa. 😕 En vognbag er ganske mye tettere, sikkert også med plast og det vil derfor være mindre luftgjennomstrømming enn en sprinkelseng med ventilerende madrass og bunn. Det er jo veldig viktig med mye luft og at det ikke blir for varmt der baby sover. Anonymkode: fbfd1...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du utdype hvorfor? Ikke at jeg tviler på deg, men jeg er gravid og pga angst er jeg veldig redd for krybbedød og vil gjerne at baby sover trygt også på dagen. Jeg tenker ikke at baby er under oversikt/oppsyn alle dagdupper heller (de sier jo "sov når baby sover" og jeg er en som gjerne tar små lurer så jeg tenker forsøke på det). Jeg trodde en bagdel i vogn ville bli det samme som en seng med faste kanter som jeg har sett at finnes (men det er kanskje heller ikke anbefalt.. vi har kjøpt en med sprinkler..) Sengeslange vet jeg ikke hva er men babynest er jo trangt og baby ligger nedi en greie med ting helt inntil seg, det må jo bli annerledes enn en vogn med flat madrass, eller? Anonymkode: 3c2a0...2fa En vogn har jo tette vegger og bunn og er mindre, mens en babyseng har sprinkler med ventilerende bunn det er ikke noe problem å bruke vogn å sove i på dagtid, men ikke mens man selv sover. Bruker vogn enten mens jeg triller den eller at den står utenfor vinduet mens jeg lager mat ol. Da har man god kontroll på baby. Det der med å sove når baby sover er det forresten cirka ingen som får til 🤣 Anonymkode: fbfd1...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan du utdype hvorfor? Ikke at jeg tviler på deg, men jeg er gravid og pga angst er jeg veldig redd for krybbedød og vil gjerne at baby sover trygt også på dagen. Jeg tenker ikke at baby er under oversikt/oppsyn alle dagdupper heller (de sier jo "sov når baby sover" og jeg er en som gjerne tar små lurer så jeg tenker forsøke på det). Jeg trodde en bagdel i vogn ville bli det samme som en seng med faste kanter som jeg har sett at finnes (men det er kanskje heller ikke anbefalt.. vi har kjøpt en med sprinkler..) Sengeslange vet jeg ikke hva er men babynest er jo trangt og baby ligger nedi en greie med ting helt inntil seg, det må jo bli annerledes enn en vogn med flat madrass, eller? Anonymkode: 3c2a0...2fa Jeg ser det har kommet forklaring på hvorfor, men må også poengtere igjen at ved dupp på dagtid, også om mor/far sover samtidig, så er det fortsatt å regnes som under oversikt. Om natten når vi et annet nivå av søvn enn vi gjør på dagtid, vi sover mye tyngre og det gjør også babyer (etterhvert, den første tiden består jo bare av en hel mengde med slå dupper) og faren for krybbedød øker med den tunge søvnen. Vi våkner lettere og oftere på dagtid. Jeg sier ikke at jeg anbefaler vognbag på dagtid, men jeg hadde ikke problemer med å la baby sove i vognen uten at jeg nistirret inn i den på dagtid. Jeg var alltid i nærheten og våken dog. Jeg sov ofte med baby på dagtid, men da sov vi sammen i senga i stedet 🙂 Anonymkode: 11d95...424 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, nei, trygt er det ikke. På dagtid og til lur er det en ting, da er de under oversikt, men om natten når det etterhvert blir lengre perioder med søvn er det ikke anbefalt av samme årsak som ved bruk av babynest og sengeslange. Det kan ikke sammenlignes med seng i det hele tatt. Anonymkode: 11d95...424 Nå er det jo bare snakk om på dagen da ts Anonymkode: ed322...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå