Gå til innhold

Gravid - protein i urin og høyt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål om begynnende svangerskapsforgiftning. 
Var på kontroll hos fastlege, der ble det oppdaget protein i urinen samt forhøyet blodtrykk. 
Skal følges tett opp videre, men spørsmålet mitt er: er det noen der ute som har fått en forurenset urinprøve som gir utslag på protein? 
Fastlegen mente at det var sjelden at en forurenset urinprøve kun ga utslag på protein, da ville gjerne andre ting ha utslag også.

Dere som har hatt svangerskapsforgiftning, hvordan var deres forløp? 
Jeg har foreløpig ingen plager, synes det er litt ubehagelig at det er så diffust. 

Anonymkode: da388...b41

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk og proteiner i urinet fra uke 20 og ut hele svangerskapet. Utviklet heldigvis ikke svangerskapsforgiftning, men gikk til kontroll hver uke og beskjed om å ringe føden om jeg fikk noen andre symptomer på svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: 46066...307

Skrevet

Jeg hadde det i slutten av forrige svangerskap 🤷🏼‍♀️ De tipper det var forurenset i hvertfall, for neste gang var prøven fin igjen. 

Anonymkode: 75661...6ff

Skrevet

Har hatt spor av protein i urinen (og kun det) i dette svangerskapet. Det kan være helt vanlig ved forurensning med litt utflod. Neste gang var prøven fin..

I første svangerskap fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 39. En halv uke før hadde jeg forhøyet blodtrykk og spor av protein i urinen. Tok en kontroll på jobben og fikk 3+ protein og skyhøyt blodtrykk. Så det kan utvikle seg lynraskt. Ingen andre symptomer enn massivt økende ødemer. Hadde fra uke 33 hatt vondt i leveren, altså under høyre ribbeinsbue. Endte med Hellp-syndrom i tillegg den gangen. Hodepinen kom ikke før under fødselen da blodtrykket steg ytterligere. Det ble akutt ks til slutt. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt på sykehuset. Men med etterfølgende hellp og svangerskapsforgiftning selv etter at morkaken var ute, i flere dager, med masse prøver og kontroller så var det veldig ekkelt. Da hadde jeg ingen symptomer men var veldig syk likevel. Det var en skremmende opplevelse å ha null kontroll, føle seg fin men å se de var så bekymret de som behandlet meg.. Nei håper virkelig du får en annen opplevelse. Det går jo som regel alltid bra! 🤗 Det gjorde det jo her også. 

Anonymkode: 7ba06...98a

Skrevet

Har hatt utslag på samtlige kontroller(+2), men fint blodtrykk. Det er heilt vanlig at en kan få utslag på protein også forureining frå utflod i løpet av graviditet. Så lenge resten er ok, så er det nok ok. 

Anonymkode: 53bb8...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...