Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å få jobb. Er 19 år gammel og INGEN ansetter meg. ALLE jobber krever en slags erfaring, men hvordan skal man få erfaring når man ikke får jobb?? Jeg går på VGS, så det er deltidsjobb jeg er ute etter, en jobb etter skolen og i helgene/feriene. Jeg bor hjemme, men jeg klarer ikke å bo der lenger pga psykisk helse. Jeg sliter med paranoide vrangforestillinger og er veldig paranoid, spesielt når det kommer til familien min. Jeg er i behandling, men det funker ikke veldig bra. I tillegg må jeg hjelpe til med husleien, men jeg har ikke penger til det. Jeg har prøvd NAV, men de gir faen. Jeg har ikke råd til å leve og jeg har ikke råd til begravelsen min heller.

Hva skal jeg gjøre? Jeg har søkt på over hundre jobber. Butikkjobber, vaskejobber, restaurantjobber o.l. Jeg trodde det skulle være litt enkelt å få slike jobber, men det er det ikke. Jeg har fått hjelp til CV og alt det der, så jeg vet at det ikke er problemet. Jeg har aldri vært på noe jobbintervju heller, siden jeg aldri får svar på de søknadene jeg har sendt inn. Jeg er ikke helt etnisk norsk og jeg har både et norsk og utenlandsk etternavn, men det er kanskje ikke sånn rasisme i Norge, håper jeg... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke bo på gata, men jeg kommer til å havne der snart. Jeg har ingen venner og familie som kan hjelpe meg

Anonymkode: 13278...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk AAP, arbeidsavklaringspenger, og send med papirer på at du har paranoia

Anonymkode: 03b18...a62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke å få jobb. Er 19 år gammel og INGEN ansetter meg. ALLE jobber krever en slags erfaring, men hvordan skal man få erfaring når man ikke får jobb?? Jeg går på VGS, så det er deltidsjobb jeg er ute etter, en jobb etter skolen og i helgene/feriene. Jeg bor hjemme, men jeg klarer ikke å bo der lenger pga psykisk helse. Jeg sliter med paranoide vrangforestillinger og er veldig paranoid, spesielt når det kommer til familien min. Jeg er i behandling, men det funker ikke veldig bra. I tillegg må jeg hjelpe til med husleien, men jeg har ikke penger til det. Jeg har prøvd NAV, men de gir faen. Jeg har ikke råd til å leve og jeg har ikke råd til begravelsen min heller.

Hva skal jeg gjøre? Jeg har søkt på over hundre jobber. Butikkjobber, vaskejobber, restaurantjobber o.l. Jeg trodde det skulle være litt enkelt å få slike jobber, men det er det ikke. Jeg har fått hjelp til CV og alt det der, så jeg vet at det ikke er problemet. Jeg har aldri vært på noe jobbintervju heller, siden jeg aldri får svar på de søknadene jeg har sendt inn. Jeg er ikke helt etnisk norsk og jeg har både et norsk og utenlandsk etternavn, men det er kanskje ikke sånn rasisme i Norge, håper jeg... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke bo på gata, men jeg kommer til å havne der snart. Jeg har ingen venner og familie som kan hjelpe meg

Anonymkode: 13278...f60

Jo, det er det. Google "Endret navn jobbsøk rasisme" så får du opp et drøss med artikler om dette problemet.

Når det er sagt, så vet jeg jo ikke om det er årsaken til at du ikke får noen tilbakemeldinger. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med flere bemanningsbyråer og hørt med dem. Da jeg var på din alder tok jeg kontakt med TEMP TEAM (aner ikke om de fortsatt eksisterer), de fiksa meg flere oppdrag som varte i alt fra en dag, en uke til en måned, før de skaffet meg en fast jobb.

Du har ikke mye kjennskap til arbeidsmarkedet - men det har disse byråene. Ta kontakt med dem og hør er mitt tips.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo sette opp lapp på butikken at du kan være barnevakt, eller vaskehjelp eller andre ting du kan hjelpe folk med. Mange eldre som vil ha hjelp til handle og slikt.

Anonymkode: 14a2c...b9a

• Liker 1
Skrevet

Fortsett jobben med å flytt hjemmefra, ta asvar for ditt eget liv og stol på deg selv. Det høres ikke ut som om det er sunt for deg å bo hjemme.

Møt opp der de trenger ekstrahjelp og snakk direkte med sjefen. Legg ved bilde i en evt søknad. Opptre så ryddig, rolig og hyggelig som mulig. Stå på! Det vil ordne seg!

Anonymkode: 8824b...d55

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fortsett jobben med å flytt hjemmefra, ta asvar for ditt eget liv og stol på deg selv. Det høres ikke ut som om det er sunt for deg å bo hjemme.

Da er man jo nesten avhengig av en inntekt.

Anonymkode: 810c8...ad7

Skrevet

Hvis du ikke har tidligere jobberfaring eller er i relevant utdanning så er det vanskelig for alle 19-åringer. Arbeidslivet er ikke slik det en gang var. Det beste er å sette et mål, og få utdanningen til det. 

Anonymkode: 0514e...99b

Skrevet

Det er vanskelig for vgs elever å få jobb, stort sett er det mange søkere til de samme stillingene, og at du har utenlandsk navn gjør ikke saken lettere. vet ikke hva du skriver i søknadene, men om du skriver at du er paranoid og trenger penger for å flytte hjemmefra så gjør ikke det saken enklere. 

Anonymkode: 04c46...9ef

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du kan jo sette opp lapp på butikken at du kan være barnevakt, eller vaskehjelp eller andre ting du kan hjelpe folk med. Mange eldre som vil ha hjelp til handle og slikt.

Anonymkode: 14a2c...b9a

Umiddelbart tenker jeg at med paranoide vrangforestillinger er ikke barnevakt riktig jobb kanskje? Jeg ville ikke hatt en så alvorlig diagnose hos noen som skal ta vare på det mest dyrebare jeg har i livet mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk AAP, arbeidsavklaringspenger, og send med papirer på at du har paranoia

Anonymkode: 03b18...a62

HUN går på VGS og er 19, da har foreldrene hennes forsørgeransvar for henne. Så hun vil ikke få AAP

Anonymkode: f2d3a...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanskelig for vgs elever å få jobb, stort sett er det mange søkere til de samme stillingene, og at du har utenlandsk navn gjør ikke saken lettere. vet ikke hva du skriver i søknadene, men om du skriver at du er paranoid og trenger penger for å flytte hjemmefra så gjør ikke det saken enklere. 

Anonymkode: 04c46...9ef

Det er ikke så vanskelig å få jobb for VGS elever, har to barn i VGS skole, en i 1 og en i 3, begge har jobb og fått nye jobber siste året, en jobber for matbutikk som ryddehjelp, utlyses ofte i bl.a Kiwi, og den andre jobber også i butikk men i kasse. Det er mange annonser ute, og alle mine barns venner har jobber. Vi bor ikke i Oslo, men utenfor. Hjelper mye å ha en god søknad og der tror jeg mange unge feiler, mine har fått hjelp til å skrive søknad og vært på flere intervju og fått jobb de ønsker seg

Anonymkode: f2d3a...45a

Skrevet

Har du bilde på CV? Jeg fikk så mye mer respons på søknader etter at jeg la til bilde.

Anonymkode: 8fc62...ce8

Skrevet

Jeg hadde lite erfaring og er også ung! Men det som hjalp å få intervju og nylig ble ansatt (hurra!) forresten er; møt opp på arbeidsplassen med CV og åpen søknad til forskjellige bedrifter. Spør om å få snakke med dagligleder, si at du er på jobbsøk, still gjerne spørsmål og gi fra deg CV & søknad. 

Akkurat nå kan det være plasser som trenger julehjelp perioden her.

Anonymkode: 03367...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...