Gå til innhold

Uformell samtale - hva kan jeg forvente meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått spørsmål om jeg ønsker å treffe en arbeidsgiver for en uformell samtale i neste uke, og kjenner jeg er usikker på hva jeg kan forvente i en slik setting. Jeg har en fast jobb nå som jeg trives greit i, og jeg har ikke søkt jobb i denne bedriften. Det er en bekjent av meg (tidligere kollega) har snakket varmt om meg til ledelsen og mener jeg hadde passet godt inn i teamet deres. 

I invitasjonen til uformell samtale står det kun at de ønsker å snakke med meg for å bli bedre kjent med meg og høre mer om min bakgrunn og erfaring. Jeg ønsker gjerne å høre mer om dem og hva de eventuelt kan tilby, men jeg har som nevnt en jobb jeg trives greit i og ser egentlig ikke for meg å bytte jobb på nåværende tidspunkt. Om dette hadde vært et år eller to lenger frem i tid ville jeg derimot vært veldig interessert i en stilling hos dem. 

Jeg er med andre ord interessert i denne arbeidsgiveren, men det er jo ikke helt på samme måte som når man er på et jobbintervju til en stilling man har søkt på og virkelig ønsker å få. Jeg kjenner derfor jeg synes dette er en litt rar/uvant setting og jeg vet ikke helt hva som forventes av meg med tanke på engasjement/forberedelser osv.? Og fra en arbeidsgivers ståsted: Hva er egentlig intensjonene med møtet/samtalen - pleier det å være "lav terskel" for å invitere til uformelle samtaler uten at det skjer noe videre, eller pleier det å bety at de er veldig interesserte? 

Setter pris på alt av innspill! :) 

Anonymkode: 842dc...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på flere sånne uformelle samtaler i bedriften, de har kommet med gode tilbud om forfremmelse og om ønsker om å bruke meg til spesial jobber som krever diskresjon, forskning og hvordan nye arbeidsoperasjoner skal utføres.

Vi har snakket løst og fast om både meg og hva bedriften er ute etter.

Anonymkode: 93385...7f7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært på flere sånne uformelle samtaler i bedriften, de har kommet med gode tilbud om forfremmelse og om ønsker om å bruke meg til spesial jobber som krever diskresjon, forskning og hvordan nye arbeidsoperasjoner skal utføres.

Vi har snakket løst og fast om både meg og hva bedriften er ute etter.

Så spennende! :)  Jeg har kun vært på «vanlige» intervjuer tidligere, så dette er ganske nytt for meg. 

Hvordan har du forberedt deg til disse møtene, og har det vært snakk om stillinger du virkelig ønsket deg, eller har du (litt som meg) bare hatt lyst til å få mer informasjon om stilling/arbeidssted osv.? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei!

Jeg har fått spørsmål om jeg ønsker å treffe en arbeidsgiver for en uformell samtale i neste uke, og kjenner jeg er usikker på hva jeg kan forvente i en slik setting. Jeg har en fast jobb nå som jeg trives greit i, og jeg har ikke søkt jobb i denne bedriften. Det er en bekjent av meg (tidligere kollega) har snakket varmt om meg til ledelsen og mener jeg hadde passet godt inn i teamet deres. 

I invitasjonen til uformell samtale står det kun at de ønsker å snakke med meg for å bli bedre kjent med meg og høre mer om min bakgrunn og erfaring. Jeg ønsker gjerne å høre mer om dem og hva de eventuelt kan tilby, men jeg har som nevnt en jobb jeg trives greit i og ser egentlig ikke for meg å bytte jobb på nåværende tidspunkt. Om dette hadde vært et år eller to lenger frem i tid ville jeg derimot vært veldig interessert i en stilling hos dem. 

Jeg er med andre ord interessert i denne arbeidsgiveren, men det er jo ikke helt på samme måte som når man er på et jobbintervju til en stilling man har søkt på og virkelig ønsker å få. Jeg kjenner derfor jeg synes dette er en litt rar/uvant setting og jeg vet ikke helt hva som forventes av meg med tanke på engasjement/forberedelser osv.? Og fra en arbeidsgivers ståsted: Hva er egentlig intensjonene med møtet/samtalen - pleier det å være "lav terskel" for å invitere til uformelle samtaler uten at det skjer noe videre, eller pleier det å bety at de er veldig interesserte? 

Setter pris på alt av innspill! :) 

De sier det er en uformell samtale for at du ikke skal forvente noe som feks om de hadde kalt dette et intervju. De vil altså ikke forplikte seg til noe så tidlig, men er nysgjerrige. Da går det to veier tenker jeg. Du går til en uformell samtale fordi du er nysgjerrig. Ikke noe mer. 

Anonymkode: 9a041...171

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så spennende! :)  Jeg har kun vært på «vanlige» intervjuer tidligere, så dette er ganske nytt for meg. 

Hvordan har du forberedt deg til disse møtene, og har det vært snakk om stillinger du virkelig ønsket deg, eller har du (litt som meg) bare hatt lyst til å få mer informasjon om stilling/arbeidssted osv.? 

Har aldri forberedt meg, jeg har vært så lenge på denne arbeidsplassen at jeg vet hva som kreves av meg for at jeg skal gjøre en god jobb.

Det er vel mere at de har ønsket meg til å utføre andre arbeidsoppgaver.  

Men selvfølgelig har jeg ville vite hva jobben jeg skal gjøre går ut på. Hvem jeg kunne plukke ut å jobbe i Team med. Hvilken ressurser vi har til rådighet. Om det kreves en del reising i forbindelse med oppgavene jeg skal utføre. (Jeg er ikke noe glad i å dra på jobb reiser)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De sier det er en uformell samtale for at du ikke skal forvente noe som feks om de hadde kalt dette et intervju. De vil altså ikke forplikte seg til noe så tidlig, men er nysgjerrige. Da går det to veier tenker jeg. Du går til en uformell samtale fordi du er nysgjerrig. Ikke noe mer

Anonymkode: 9a041...171

Ok, men så bra! Da stemmer det jo veldig greit overens med den faktiske situasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...