Gå til innhold

Andregangsintervju: erfaringer med caseoppgave i staten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på andregangsintervju i et department på fredag. Har blitt fortalt at intervjuet varer ca 1.5 time og at vi får en oppgave vi skal løse. Aner ikke hvordan jeg kan forberede meg.

Stillingen er førstekonsulent i en avdeling som driver blant annet med etatsstyring, men jeg er nyutdannet og har ikke erfaring fra dette. Har samfunnsfaglig bakgrunn. I stillingsutlysningen skrev de at erfaring ikke var det viktigste og at de oppfordret nyutdannede til å søke, så regner med at den ikke er så alt for vanskelig. 

Noen som har erfaring med caseoppgaver i lignende stilling og kan gi meg innspill? 

Anonymkode: 683fc...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende! Gratulerer med intervju😄 Om de har skrevet at erfaring ikke er viktig, så er nok også det gjeldende. Her er de ute etter å se hvordan du jobber under press, og hvordan du opptrer i et psykososialt perspektiv.

Jobber selv i staten, og vil tro at de kommer til å fokusere på samarbeidsevnene dine. Ikke nødvendigvis hvor raskt du greier å løse oppgaven, men hvordan det blir gjort og hvor nøye du er. Vanskelig å vite nøyaktig hva slags case du vil få, og hvor relevant det er for stillingen din, men vil tro nøkkelordene er samarbeid, effektivitet og at du greier å holde hodet kaldt i stressende situasjoner.

De vil nok se nøye på hvordan du løser oppgaven, og alt avhenger egentlig av hvor tidskritisk det er. Husk å hold hodet kaldt!

Lykke til☺️

Anonymkode: b954c...361

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så spennende! Gratulerer med intervju😄 Om de har skrevet at erfaring ikke er viktig, så er nok også det gjeldende. Her er de ute etter å se hvordan du jobber under press, og hvordan du opptrer i et psykososialt perspektiv.

Jobber selv i staten, og vil tro at de kommer til å fokusere på samarbeidsevnene dine. Ikke nødvendigvis hvor raskt du greier å løse oppgaven, men hvordan det blir gjort og hvor nøye du er. Vanskelig å vite nøyaktig hva slags case du vil få, og hvor relevant det er for stillingen din, men vil tro nøkkelordene er samarbeid, effektivitet og at du greier å holde hodet kaldt i stressende situasjoner.

De vil nok se nøye på hvordan du løser oppgaven, og alt avhenger egentlig av hvor tidskritisk det er. Husk å hold hodet kaldt!

Lykke til☺️

Anonymkode: b954c...361

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen! Jeg har vært gjennom flere caseoppgaver da jeg var nyutdannet, og kun én gang har jeg opplevd at det var vanskelig å komme med en brukbar løsning. Det var i en svært krevende stilling og det var et firetimers intervju, så du risikerer nok ikke noe lignende. 😅 Alle andre ganger har det vært om å gjøre å bruke min kunnskap og tenke systematisk, og forklare hvordan jeg tenker. 

I nåværende stilling i staten fikk jeg caseoppgaven på forhånd, det var veldig greit, men da forventet de jo også mer fagkunnskap siden jeg hadde mulighet til å lese meg opp på forhånd. Men det var likevel ikke en særlig vanskelig oppgave, selv om jeg ikke hadde relevant erfaring på dette fagområdet. Krevde bare en del research. Når du ikke får oppgaven på forhånd er det mer din måte å tenke på de er ute etter. :)

Det går nok helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss (uh-stat) pleier det å gå på samarbeid og evne til prioritering i en stresset hverdag. Tror det er viktig å vise at man reflekterer og grunngir valgene sine, for det er aldri en fasit på slike oppgaver.

Anonymkode: 554d0...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Pust med magen! Jeg har vært gjennom flere caseoppgaver da jeg var nyutdannet, og kun én gang har jeg opplevd at det var vanskelig å komme med en brukbar løsning.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos oss (uh-stat) pleier det å gå på samarbeid og evne til prioritering i en stresset hverdag

Takk for svar dere! Regner med at jeg ikke får det samme, men kunne dere gitt et eksempel på en case dere har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar dere! Regner med at jeg ikke får det samme, men kunne dere gitt et eksempel på en case dere har fått?

Jeg er økonom da, så casene er jo relatert til det. Et sted skulle jeg peke ut utfordringer og muligheter for et selskap basert på årsmeldingen deres. En annen case husker jeg veldig vagt, men jeg fikk litt info om et lokalt selskap, fikk ti minutter til å lese meg litt opp, så skulle jeg også der snakke litt om ulike muligheter for selskapet. Det ble jo mer en diskusjon egentlig, der de som intervjuet også kom med forslag. I min forrige jobb fikk jeg informasjon om hva organisasjonen (statlig) drev på med, hvilke data de hadde og oppgaven var å legge frem hvordan denne dataen kunne brukes til å analysere noe (prøver å være anonym her 😂). I nåværende stilling var det enda mer åpent, jeg skulle velge meg et valgfritt selskap i region X og gi en enkel analyse av økonomien deres. Det er denne jeg husker best, og det viktige her var jo ikke selve analysen, men at jeg klarte å vise at jeg var i stand til å hente inn informasjon på egenhånd, og begrunne hvorfor jeg valgte de indikatorene som jeg valgte. 

Alle disse var stillinger rettet mot økonomer, så jeg hadde jo grunnkunnskapen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (6 timer siden):

Jeg er økonom da, så casene er jo relatert til det. Et sted skulle jeg peke ut utfordringer og muligheter for et selskap basert på årsmeldingen deres. En annen case husker jeg veldig vagt, men jeg fikk litt info om et lokalt selskap, fikk ti minutter til å lese meg litt opp, så skulle jeg også der snakke litt om ulike muligheter for selskapet. Det ble jo mer en diskusjon egentlig, der de som intervjuet også kom med forslag. I min forrige jobb fikk jeg informasjon om hva organisasjonen (statlig) drev på med, hvilke data de hadde og oppgaven var å legge frem hvordan denne dataen kunne brukes til å analysere noe (prøver å være anonym her 😂). I nåværende stilling var det enda mer åpent, jeg skulle velge meg et valgfritt selskap i region X og gi en enkel analyse av økonomien deres. Det er denne jeg husker best, og det viktige her var jo ikke selve analysen, men at jeg klarte å vise at jeg var i stand til å hente inn informasjon på egenhånd, og begrunne hvorfor jeg valgte de indikatorene som jeg valgte. 

Alle disse var stillinger rettet mot økonomer, så jeg hadde jo grunnkunnskapen. :)

Tusen takk for utfyllende svar! Tenker da bare at jeg leser meg opp på departementet og strategiene deres😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...