AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Var overvektig i mange år. Mye plaget med smerter i muskler og ledd, Mye utmattelse og mageplager. Fikk beskjed fra både lege, kiropraktor og naprapat at det å gå ned i vekt, begynne å trene + spise sunnere ville hjelpe på mine plager. Men det er jo noe som alle vet. For noen år siden bestemte jeg meg for at nok er nok. Har nå gått ned 40 kg. Jeg er aktiv i den grad jeg klarer og spiser sunt. Men jeg verker like mye i muskler og ledd som før, ryggen har aldri vært så ille som nå. Er også enda mer plaget med magen en jeg var før. Var med legen igjen og tok opp problematikken, men har fått beskjed om å gi det litt mer tid. Når jeg tidligere har vært hos legen med smertene, fikk overvekten skylden.. Nå som jeg er normalvektig får jeg beskjed om å ta tiden til hjelp?! Jeg har levd med kroniske smerter nå i 7 år uten å bli hørt.. (Ble utløst etter siste fødsel). Noen som har erfaring? Kan nevne at jeg ble henvist til sykehus og fikk beskjed om å spise mat som var bra for tarmen, samt inflammatorisk mat.. Men magen har blitt mye verre etter det. Anonymkode: c3a7f...063 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Kjenner til det der... Jeg sluttet å gå til legen med mindre det var krise fordi jeg fikk bare beskjed om å slanke meg uansett hva jeg sleit med. "Ja, jeg prøver å slanke meg, men hva har det med at jeg i dag plutselig har null kraft i venstre arm og ikke kan løfte min egen arm?" 🙄 Har du prøvd å kutte ut lektiner og kutte ut oksalater? Disse kan lage problemer i kroppen og forskjellige mennesker får forskjellige problemer fordi folk har forskjellige sprekker i rustningen sin. Lektiner er særlig dårlig for tarmen og for autoimmune sykdommer. Oksalater gir problemer som muskelsmerter, leddsmerter, nyreproblemer, slimhinneproblemer, mentale problemer. Det er helt utrolig at de fleste leger ikke kjenner til lektiner og oksalater en gang. De er mer opptatt av å medisinere symptomer enn å finne årsaken til problemene. Lektiner og oksalater finner du i planter som folk flest tror er sunne. For eksempel spinat og mandler har masse oksalater. Anonymkode: 4ae9b...5ce 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Classic! Alt kan skyldes på overvekten vettu, ikke nødvendig å utrede noe mer så lenge det er rom for å slanke seg🙄 Håper du får bedre hjelp fremover! Anonymkode: eb825...e55 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Classic! Alt kan skyldes på overvekten vettu, ikke nødvendig å utrede noe mer så lenge det er rom for å slanke seg🙄 Håper du får bedre hjelp fremover! Anonymkode: eb825...e55 Hørte også om en lege (som uten å ha sett pasienten) anbefalte en normalvektig (nesten undervektig) pasient å gå ned i vekt som tiltak mot søvnapne.. 😳 Anonymkode: 246ee...814 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Jeg har vært plaget med magesmerter i flere år, hodepine, søvnplager og smerter i føttene har også vært gjentakende problem. Begynte med lavkarbo (ikke noe ekstreme greier) og etter det har alle plagene bedre seg. Anbefaler virkelig å forsøke det! Det handler ikke om å spise mest mulig fett, men å unngå mel, sukker og stivelse. Jeg har for øvrig vært utredet fra a til å for magen, med MR, CT, ultralyd, gastroskopi, blodprøver, avføringsprøver, urinprøver, vært hos gynekolog og gastrolege uten å komme nærmer et svar. Men lavkarbo var veldig effektivt, så prøv det. Anonymkode: 1bd67...b1a 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Klassisk det der. Det eneste positive for meg, når jeg var til utredning, var at jeg var normalvekt. Hvis ikke er jeg sikker på at jeg ville fått høre det samme som deg. Overvekt kan lede til mye ja, men det er så absolutt ikke svaret på alt. Krev videre utredning nå som overvekt ikke kan brukes som en praktisk unnskyldning av legene lengre. Si at nå har du venta i 7 år, og du har slanket deg. Lytter ikke legen så bytter du fastlege. Anonymkode: 1ba9e...c14 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Det virker ikke som du har tenkt tanken helt ut. Med hele 40 kg overvekt, så er det sannsynlig at du har fått kroniske slitasjer på leddene dine som ikke plutselig heles fordi du har gått ned i vekt. Har du tatt MR og er du utredet for RA? Det er ikke det at "overvekten brukes som unnskyldning", men at overvekten kan gi ikke-reversible skader på kroppen. Spesielt når man er eldre. Anonymkode: b70f0...bc2 4
ops2 Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 For meg kom smertene og helseproblemene først, og så overvekt. Jeg begynte å få smerter over alt i 2017. Spesielt i ryggen, men også resten av kroppen. Trene, trene, du må trene opp ryggen, sa alle. Etter 1 times lett trening måtte jeg ta smertestillende og legge meg. Etter en halv dag på jobb med tilrettelagt arbeid, så var jeg ikke i stand til å gjøre mer den dagen Så endte jeg opp på AAP og syntes veldig synd på meg selv. Jeg gikk opp nesten 40 kilo fordi jeg spiste hele tiden. Nå har jeg gått ned 30 av de kiloene, men det hjelper ikke på smertene i det hele tatt. Faktisk er jeg verre i høst enn jeg har vært før. Selv om jeg har gått ned i vekt og trent forsiktig. Men det hjelper veldig å kunne slå i bordet med hvor mye jeg har gått ned i vekt. Det er nøkkelen til å bli respektert. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå