Gå til innhold

Hvordan blir man professor?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen her som vet hvilken utdannelse og hvor mange år som kreves for å bli professor? Jeg er 19 år og går første året på universitetet. For tiden tar jeg ex.phil og ex.fac, og etter jul begynner jeg å studere språk og lingvistikk, som altså er det jeg vil satse videre på.

Dessuten lurer jeg på om noen har et bra universitet å anbefale. Jeg studerer for tiden i Tromsø, men trives dårlig her, både faglig og sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta alle gradene som skal tas for å bli professer. Men litt rart er det i grunnen at du vil bli professer før du vet hva du vil bli professor i. Kankje er det status med professortittel?

Vel, du bør ialle fall ha studerte noen år før du kan vite om du egner deg som professor. Er du akademisk anlagt? Er du analystisk? Liker du teorie og metode? Har du anlegg for det akademiske språk? OSV.

Når man går på universtetet bør man bør føst og fremst fokuserer på at man skal tilegne seg kunnskap. Dette bør være et primær behov. Siden kan man finne ut om man egner seg til å ta en doktorgrad. Men jøss det er viktig å ha mål, men man må holde fokus på det som er viktig. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må nok ta alle gradene opp til doktorgrad innenfor ditt fagområdet. Så kan du søke på en evt. ledig professoratstilling i universitetsmiljøet. Men det er ikke så mange av dem, i hverfall ikke som er ledige til en hver tid.

Antagelig må du vel belage deg på å jobbe som forsker noe år før det dukker opp en professoratstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor Åse

Jeg har tillært meg kunnskaper i så mangt. Begynte helt på grunnplanet i ung alder.

Det startet med en graviditet.

Jeg har de kunnskaper som skal til i spedbarnstell, oppdragerrolle, rollemodell,"sykepleier" hjelpepleier,støtte og hjelper. Motivasjonsfaktor for små poder på veg inn til skolen.

Leksehjelper og en ansvarsperson mellom skole og elev, hjem.

Jeg har vært konfliktløser mellom søsken og naboens barn. Sjåfør i allslags vær på veg til divere aktiviteter.

Jeg har vært hormonspesialist i tenåra på barna, psykolog da kjærlighetssorgene kom.

Expert på sex og samliv da det ble aktuelt og pusher på preventiver.

Jeg er "økonom" igjennom lang erfaring. Bondevik skulle trengt meg til tider. Jeg får 50 kr til å "bli" hundre.

Jeg har vært "elskerinne" og en elskverdig kone. Vaskeribetjent og renholdsleder.

Repratør og rørlegger.

Jeg er interiørarkitekt. Jeg malte og tapeserte.

Jeg er kokk. Det beste var kun bra nok for barn og mann.

Kun ernæringsriktig mat. Kun hjemmelaget brød/kaker(uten marint fett skal vites)

Jeg er fortsatt rådgiver for mine barn i visse høve. Særlig på interiørsiden,økonomi.

Nå begynner vi en ny runde, barnebarn på veg. Jeg har den glede av at de rådspørr meg om ulike ting.

Kommer jeg noen gang til å avansere i denne stilling? (jeg har full jobb i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Du kan jo gjøre som pappan min, studere i tusenvis av år, få et studielån som utgjør en større prosentandel av statsbudsjettet, reise en masse til kjekke steder i et sett, ikke ta lappen før du blir 36 og til slutt bli en sprø person som pendler og skriver bøker ingen kommer til å bruke. :hoho: Ironisk ment, kan skjønne, det ligger mye hardt arbeid bak det å bli professor.

Jeg vant med akademikere? Oh yeah!

Mvh professordatteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atlantis

Du må først ta hovedfag og doktorgrad i et fag. Deretter må du ansettes på et universitet eller høgskole som lektor eller amanuensis. Du må få publisert en rekke artikler/bøker før du får professortittelen. Det holder ikke bare med studier nei!

Universitetet i Oslo er helt ok synes jeg. Hvis du har tenkt å gjøre alvor av planene dine må du på et universitet og da har du bare fire alternativer i Norge. Oslo er best, fordi det er størst og dermed er mange av de glupeste hodene samlet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde doktor var en grad og professor var en tittel jeg.... men mulig jeg tar feil?????

Jeg trodde det fungert slik at du studerer deg til en doktorgrad, men at professor er en stilling du kan søke deg til? Og at du gjerne må ha lest helt til doktorgrad, men ikke nødvendigvis.

Vet det har vært en del forvirring på dette, men slik fikk nå jeg det forklart engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer også om å bli professor... men den drømmen begynte ikke før nå et halvår siden. Og jeg begynner som doktorgradsstipendiat i januar (Hurra)! Så nå blir det tre år til med forskning - og så mer spesialisering - og så kan vi håpe det går tilslutt. UiO har profesorat i det jeg studerer - men stillingen har ikke vært besatt på lenge... !

Og mye av min drømm bunner ut i ønske å lære bort. Jeg har noen utrolige professorer som 'mentors'!

Men - jeg vil også anbefale deg å ta utdanningen utenlands. Jeg har tatt både Bachelor og Master graden i henholdsvis Canada og England - og ikke kommet ut med større lån enn noen som studert i Norge. Så det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matahari offline

Atlantis; vi har da flere enn 4 institusjoner å velge mellom. Må jo ikke glemme BI og NHH :D De har også doktorgradsstudier, og der sitter det massevis av amanuensiser og professorer. Dessuten tror jeg også landbrukshøyskolen har noen doktorgradstilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man blir ikke automatisk professor selv om man tar en doktorgrad. Som regel holder det ikke med en doktorgrad en gang siden dette er ettertraktede stillinger. Beskrivelsen av veien frem mot et professorat, er nok ganske godt beskrevet av Sissan :ler:

Leo

PS Ja, det er fullt mulig å ta doktorgrad på NLH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lingvistikk er spennende, men ganske smalt, og dermed ikke så mange jobbmuligheter i Norge. Belag deg på å jobbe på kontinentet når du er ferdig...

Tromsø har forøvrig et ganske godt lingvistikk-miljø. Fakultetet fikk nylig en pris som skulle sikre flere plasser etc... Det er færre studenter så du får god kontakt og hjelp fra veilederen din.Så det er slett ikke sikkert at du tjener på hverken det faglige eller det sosiale ved å flytte til Oslo. Tenk litt igjennom hva slags grunnfag du bygger på. Selv angrer jeg litt på at jeg ikke tok filosofi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...