Gå til innhold

Er målet ditt i livet å realisere boligdrømmen og that's it?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser her inne føler jeg at den eneste drømmen til mange kun er boligkjøp. Hvor kommer denne trangen til å kjøpe hus fra? Greit nok, å eie sitt eget hjem gir økonomisk trygghet, men hva mer? Mange oppfordrer unge til å velge yrkesfag på vgs slik at de er sikret jobb etter endt utdanning kun for å spare fortest mulig. Jeg er klar over at jo tidligere du kommer inn på boligmarkedet, jo bedre, men igjen, hvorfor haste? Spesielt når man kombinerer boligkjøp med andre mål i livet som barn, master, ferie, utenlandsopphold, giftermål, opplevelser, utvikling, læring etc. synes jeg det blir direkte tullete.

Hva gjør det ene bedre enn det andre i det lange løp? Har du fått barn før du kjøper hus tar det lenger tid å spare opp til egenkapital, men den dagen du eier egen bolig har barna blitt så store at du faktisk kan gjøre hva du vil. Hvis du finner ut at du vil ta ny utdannelse/bygge på når du allerede er ferdig med en grad, stiller du sterkere i arbeidsmarkedet og har større valgmuligheter uansett hvor du bosetter deg. Kjøper du bolig som ung er du automatisk begrenset økonomisk da boliglån må være prioritet, men på sikt tjener du på det.   

Jeg skjønner ikke dette med "å få til" livet, alle tar jo valg som er best for seg selv og korrigerer det om nødvendig.

Anonymkode: 38ce1...b24

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg også stusset på. Nå er jeg over 40 og da vi var unge og studerte var fokus på å ha det gøy og reise. De fleste kjøpte første bolig mye senere i livet. Nå er det kun fokus på å etablere seg og kjøpe bolig.

Anonymkode: a5d65...b0e

• Liker 7
Skrevet

Fordi slak det har vært de siste 15 åtene så går prisene opp, opp opp (i hvert fall her i Oslo). Så for hver måned som går hvor du står utenfor blir det vanskeligere. Jeg hadde neppe kommet meg innpå boligmarkedet i dag. 

Anonymkode: 65157...be9

• Liker 9
Skrevet

Enig, det var en befriende tid som ung og student å leie. Man er jo mye mer fri til å gjøre hva man vil, flytte, reise etc. Syns alle nå til dags skal eie fortest mulig og ha alt på stell både interiørmessig og ellers i veldig ung alder. 

Anonymkode: 3d523...698

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette har jeg også stusset på. Nå er jeg over 40 og da vi var unge og studerte var fokus på å ha det gøy og reise. De fleste kjøpte første bolig mye senere i livet. Nå er det kun fokus på å etablere seg og kjøpe bolig.

Har du fått med deg prisveksten siden den gang? 

Anonymkode: b0470...69d

• Liker 9
Skrevet

Ja, egentlig 😅 Jeg realiserte boligdrømmen for et par år siden og har følt meg helt tom siden. Det var jakten som var spennende. Nå sitter jeg i stor bolig som jeg eier, men uten mening i livet...

Anonymkode: e7032...f76

• Liker 2
Skrevet

Ja

Anonymkode: 2be78...50b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var rom for det den gangen, men det er mye mindre rom for det nå. Prisstigning, større konkurranse om jobbene, mye dyrere boligmarked gjør at mange flere ikke kan ta seg tid til luksus dessverre. 

Anonymkode: 72189...f46

• Liker 2
Skrevet

Nei. Kjenner overhodet ingen trang til å eie. Liker friheten ved å leie.

Anonymkode: f65e0...1de

• Liker 3
Skrevet

Man må slutte å bruke ordet "boligdrømmen". Det er et utrolig teit ord, da folk flest er fornøyd med en grei og enkel bolig, og samfunnet burde vært lagt opp slik at dette skulle det lett la seg gjøre å få kjøpt.

Hele opplegget stinker jo, men politikerne er jo mest opptatt av å sikre seg selv og vennene sine, så da blir det slik.

OBOS er jo f.eks. bare blitt en vits og et verktøy for at lederne skal grabbe til seg mest mulig. Håper man får byttet ut de på toppen i OBOS ved første mulighet.

Anonymkode: 05ad5...ac2

• Liker 6
Skrevet

Nei. Det er greit å eie, men det har aldri vært målet for livet. Det er en ting som er ordnet, og da kan man fortsette med andre mål. 

Anonymkode: c5790...9b9

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt ikke eneste mål i livet. :)

Nå har jeg eid i mange år (kom tidlig inn på boligmarkedet), men de siste årene har fokuset vært å studere (bedre jobb/bedre betalt), reise/oppleve ting med samboer, samt skape en romslig økonomi for meg selv. Og det var først og fremst målet mitt med å eie tidlig, jeg vil ikke sitte som 50åring med gjeld opp etter ørene, eller risikere å bli kastet ut fordi 'eier skal bruke boligen selv'. 

jeg ville rett og slett ha trygghet og stabilitet. Og når jeg ser dagens boligpriser, så er jeg veldig glad for prioriteringen. 

Anonymkode: 31e4c...5e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du fått med deg prisveksten siden den gang? 

Anonymkode: b0470...69d

Ja men ingen bekymret seg så mye den gang. Den tid, den sorg. Det er jo ingen katastrofe å leie. Jeg kjøpte forøvrig min første leilighet for 6 år siden, i midten av 30-årene. 

Skrevet

Det er ikke hovedmålet, men det er jo jeg ønsker på grunn av at boligprisene er så høye. Jeg prioriterer bolig først, så vil reise og andre ting komme i andre rekke!

Anonymkode: 109ad...19c

• Liker 3
Skrevet

Fordi prisveksten på bolig går ofte raskere enn lønnsveksten og venter man for lenge har man ikke råd

Anonymkode: 007cc...6e2

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi prisveksten på bolig går ofte raskere enn lønnsveksten og venter man for lenge har man ikke råd

Anonymkode: 007cc...6e2

Dette gjelder vel stort sett bare i Oslo?

Jeg drømmer om mye rart, men ikke om bolig. Kommer nok til å kjøpe en vakker dag, men har ingen hast med å sette meg mange millioner i gjeld og bli slave for banken.

Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder vel stort sett bare i Oslo?

Jeg drømmer om mye rart, men ikke om bolig. Kommer nok til å kjøpe en vakker dag, men har ingen hast med å sette meg mange millioner i gjeld og bli slave for banken.

Oslo og omegn, samt i de andre byene som regel. 

Anonymkode: 72189...f46

• Liker 1
Skrevet

Er vel ingen ting som skaper større klasseforskjeller i samfunnet enn eie vs leie. For min del handler det om å bevare min og mine potensielle etterkommeres sosiale og økonomiske status i samfunnet. Er mye jeg ikke hadde kunnet nyte i dag, hvis mine forfedre ikke hadde ervervet seg mye eiendom. 

Anonymkode: 5dfd1...939

• Liker 2
Skrevet

Tenkt på det samme selv. Jeg er fra et land der det ikke er såå vanlig å eie så for min del har ikke det vært så mye i tankene mine. Heldigvis tenker konen min litt lik som meg. vi nærmer oss 30-årene og kunne ikke hatt det bedre med å leie. Fant en utleier som ønsker at vi leier lengst mulig så har absolutt stabilitet. vi betaler 6000 kr hver i måneden for leie med ALT inkludert, er gjeldsfri og har ingenting å ta hensyn til. Ganske fin tilværelse spør du meg. 

Mulig vi kjøper en vakker dag, men har en del andre drømmer som må oppfylles først :)

• Liker 3
Skrevet (endret)
bunny_94 skrev (4 timer siden):

Fant en utleier som ønsker at vi leier lengst mulig

Hvilken utleier vil vel ikke det?

bunny_94 skrev (4 timer siden):

vi betaler 6000 kr hver i måneden for leie med ALT inkludert, er gjeldsfri og har ingenting å ta hensyn til.

Ja, selvfølgelig er du det. Det ville tatt seg ut med å sitte med gjeld når man verken har huslån eller studerer.

Endret av ?mynonA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...