AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Noe av det verste jeg vet er å komme hjem fra jobb, og vite at jeg skal ut igjen i en eller annen forbindelse, for eksempel trening. For min del begynner treninga halv ni, så det er på ingen måte noe hastverk, men jeg klarer ikke slappe av skikkelig, og følger stadig med klokka for å ikke glemme det. Det gjelder dog bare for ting som skal skje på et spesifikt tidspunkt. Hvis jeg har planer om å dra på butikken eller noe på mitt eget initiativ, så går det helt fint. Jeg skulle gjerne hatt evnen til å bare sette på en alarm på mobilen, og bare glemme hele greia til den ringte, men den evnen har jeg på ingen måte. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få en litt mer avslappet holdning til sånne ting? Anonymkode: 7a56e...045 2
nomore82 Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Legg det inn i kalenderen og ha en standard varsling på der.
Gjest Rosendahl Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Kjøp en vekkerklokke? Og sett den et sted ut av syne? Ellers var varsel i kalenderen et bra tips.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Da jeg skrev at jeg ikke har evnen til å sette en alarm på mobilen, så mente jeg ikke at jeg ikke er digitalt kompetent til å klare det Det er det mentale som er greia her. Jeg klarer ikke å slippe tanken på at jeg snart skal noe, og derfor driver jeg og følger med på klokka hele tiden, og klarer således ikke nyte det som egentlig er fritid på en god måte. Kan alltids sette på en alarm av noe slag, men jeg kommer likevel til å gå rundt å passe på tiden. Hvordan skal jeg klare å gi slipp på bekymringen om å komme for sent når det enda er flere timer til jeg skal dra? Anonymkode: 7a56e...045
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Jeg tenker at du må øve og øve til det sitter. At det er en vane du må bryte. Hver gang du kjenner på ubehag så må du stå i det til det går over. Gjenta for deg selv i tankene at nå er det tid for å slappe av. Alarmen ringer når det snart er tid for å gå og det er ikke noe behov for å se på klokka. Etterhvert vil det kreve mindre og mindre innsats. Mens du øver, kan det hjelpe å tenke gjennom: Er det egentlig noen stor krise om du kommer for sent? Har du kommet for sent mange ganger? Er det grunn til å bekymre seg? Er det verdt å ødelegge fritiden? Anonymkode: c3b31...e82
nomore82 Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg skrev at jeg ikke har evnen til å sette en alarm på mobilen, så mente jeg ikke at jeg ikke er digitalt kompetent til å klare det Det er det mentale som er greia her. Jeg klarer ikke å slippe tanken på at jeg snart skal noe, og derfor driver jeg og følger med på klokka hele tiden, og klarer således ikke nyte det som egentlig er fritid på en god måte. Kan alltids sette på en alarm av noe slag, men jeg kommer likevel til å gå rundt å passe på tiden. Hvordan skal jeg klare å gi slipp på bekymringen om å komme for sent når det enda er flere timer til jeg skal dra? Anonymkode: 7a56e...045 Dette er sånn hjernen fungerer. Så lenge du ikke har en vane/rutine/alternativ for å få slike påminnelser så er det hjernen din som tar jobben og passer på. Og er du litt ekstra bekymret for å glemme noe eller ikke stille på en avtale så fokuserer hjernen ekstra på det. Så det jeg mener at du skal gjøre er å få slike avtaler inn i en kalender. Telefonen din har garantert dette. Jeg anbefaler Google Calendar. Og sett opp varsel 15-30 minutter før. Absolutt alle avtaler du gjør med et sted og et tidspunkt skal inn i kalenderen. Alltid. Hver gang. Dette vil ikke løse problemet første gang. Men etterhvert som du ser at dette virker så bygger du opp tilliten til systemet, og så vil hjernen roe ned maset sitt. Og når hjernen da sitter der og maser om noe ber du den holde kjeft og se i kalenderen om hjernen lurer på noe.
flusa Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Fører alt opp i kalenderen, ettersom jeg er så distré at jeg hadde glemt det ellers..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå