AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Hei! Jeg har en nydelig baby som er 12 uker. Dagene går veldig opp og ned, men jeg synes ting generelt er veldig slitsomt og frustrerende og lurer egentlig på om det er normalt å ha det slik - og at jeg bare skal akseptere det? Oppsummert: - Hun gråter MYE. Har vært urolig helt fra første dag på barsel. Bysset oss ihjel for å roe allerede første dagen. - Vi har hatt og har fortsatt ammeproblemer. Tungebåndet ble oppdaget at var kort når baby var 6 uker og klippet uken etter, det hjalp ingenting. Har slitt med brystvegring i 7-8 uker, må amme liggende i seng for å få i mini melk, noe som gjør at jeg blir utrolig låst. Av og til er det en kamp å få i baby melk. - Hun HATER vogn, bæresele, bilstol - ja egentlig alt. Hyler og skriker uansett. Bæresela er nesten verst. - Sover kun dupper på 30 min ish på dagtid, til disse lurene må jeg hoppe på sengekanten med henne i armene til jeg nesten kreperer av ryggvondt. Funker å kjøre bil, men da gråter hun alltid hysterisk de første 5 min. - Våkner hver 1-2 time på natt, og er ekstremt vanskelig å legge. Legging kan ta 3 timer 🥲 I natt ammet jeg 7 ganger. Natten varte fra 2230-07. I tillegg til dette er det mange andre småting.. spenninger i kropp vi har vært hos kiropraktor for, mye gulping etc. Baby er fornøyd i ca 15min etter soving, da kan hun ligge å pludre i babygym, smile til meg på fanget eller ligge på mage. Etter det er alt galt, og jeg må bære hun i armene mine rundt omkring i huset helt til neste lur. Høres dette ut som en normal baby? Er det slik de fleste babyer er? Jeg har ikke mye erfaring med småbarn og trenger kanskje en realitetssjekk. Kjenner jeg blir gal av misunnelse på venninner med babyer som sover halve natten i strekk, koser seg i vogn på cafe, ammer uten problemer osv… Føles ut som alle har «enklere» babyer enn meg, selv om jeg selvfølgelig vet det ikke er sant… Jeg gråter mye og vi holder oss for det meste hjemme pga dette 😕 Anonymkode: 280fd...832 3
Akkar Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Hvis du fortsatt strever med amming og babyen er mye urolig ville jeg gått over til morsmelkerstatning. Ihvertfall prøvd, min erfaring er at en baby som blir blir god og mett av et måltid sover godt og er mindre urolig. Og sov så mye du kan 20
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Normalt her, men kan ikke snakke generelt. Enig med den over om å gå over til mme, hvis det blir lettere er det ikke noe vits i å tviholde på amming. Søvn ble for øvrig ikke bedre for min baby på grunn av mme, tok fortsatt powernaps på 20 minutter på dagtid og våknet hver halvtime på natta. Det går over, selv om det ikke virker sånn. Gutten min er 2,5 og selv om det bare er trass, grensetesting og grining for tida så er det en drøm sammenlignet med babytiden 😅 Anonymkode: b3d9c...448
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Min baby var litt sånn i starten. Her gikk amming bra, men hn måtte ha mat annenhver time døgnet rundt og skrek endel mellom matingene. Da hn bikket 3 mnd. løsnet ting helt plutselig, matingen skjedde i 3-4-timersintervaller og hn sov 12 timer om natten med 2 amminger. Fikk plutselig til å komme meg ut på tur/ærend, og litt mer søvn og energi kanskje ikke noe trøst, men poenget mitt er at dette fort kan snu, altså! Om det er kolikk sies det jo at det vanligvis løsner mellom 3-4 måneder, så kan jo håpe at ting bedres snart! Anonymkode: d38a1...b5e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hei! Jeg har en nydelig baby som er 12 uker. Dagene går veldig opp og ned, men jeg synes ting generelt er veldig slitsomt og frustrerende og lurer egentlig på om det er normalt å ha det slik - og at jeg bare skal akseptere det? Oppsummert: - Hun gråter MYE. Har vært urolig helt fra første dag på barsel. Bysset oss ihjel for å roe allerede første dagen. - Vi har hatt og har fortsatt ammeproblemer. Tungebåndet ble oppdaget at var kort når baby var 6 uker og klippet uken etter, det hjalp ingenting. Har slitt med brystvegring i 7-8 uker, må amme liggende i seng for å få i mini melk, noe som gjør at jeg blir utrolig låst. Av og til er det en kamp å få i baby melk. - Hun HATER vogn, bæresele, bilstol - ja egentlig alt. Hyler og skriker uansett. Bæresela er nesten verst. - Sover kun dupper på 30 min ish på dagtid, til disse lurene må jeg hoppe på sengekanten med henne i armene til jeg nesten kreperer av ryggvondt. Funker å kjøre bil, men da gråter hun alltid hysterisk de første 5 min. - Våkner hver 1-2 time på natt, og er ekstremt vanskelig å legge. Legging kan ta 3 timer 🥲 I natt ammet jeg 7 ganger. Natten varte fra 2230-07. I tillegg til dette er det mange andre småting.. spenninger i kropp vi har vært hos kiropraktor for, mye gulping etc. Baby er fornøyd i ca 15min etter soving, da kan hun ligge å pludre i babygym, smile til meg på fanget eller ligge på mage. Etter det er alt galt, og jeg må bære hun i armene mine rundt omkring i huset helt til neste lur. Høres dette ut som en normal baby? Er det slik de fleste babyer er? Jeg har ikke mye erfaring med småbarn og trenger kanskje en realitetssjekk. Kjenner jeg blir gal av misunnelse på venninner med babyer som sover halve natten i strekk, koser seg i vogn på cafe, ammer uten problemer osv… Føles ut som alle har «enklere» babyer enn meg, selv om jeg selvfølgelig vet det ikke er sant… Jeg gråter mye og vi holder oss for det meste hjemme pga dette 😕 Anonymkode: 280fd...832 Bortsett fra det med tungebåndet så hadde vi det heeeelt likt. Varte i 1 år. Ble bittelitt bedre da. Høres helt normalt ut for meg iallefall. Han er snart 4 år nå og våkner enda på natten.. Anonymkode: e110c...734 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bortsett fra det med tungebåndet så hadde vi det heeeelt likt. Varte i 1 år. Ble bittelitt bedre da. Høres helt normalt ut for meg iallefall. Han er snart 4 år nå og våkner enda på natten.. Anonymkode: e110c...734 Hvordan er barnet ditt generelt nå da? Fortsatt urolig/mye temperament? ts Anonymkode: 280fd...832
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Høres slitsomt ut. Kanskje hun er trøtt? Dropp byssing - det kan være at det er for mye stimuli for henne og at hun egentlig bare blir mer oppjaget/overtrøtt.. Legg henne ned, hun vil skrike den første tiden. Sitt ved siden av. Stryk henne over kinnet, snakk rolig. Når hun har vært våken 1-2 timer, legg henne. Ikke la henne være våken lenger av gangen enn det. Har du muligheten til å kjøpe en gammel vugge på finn? Det er genialt å sove i på dagtid. Jeg vugger min 3 minutter også roer hun seg og sovner. Du må nok øve litt for å få det til, men det kan gå! Anonymkode: 78617...5b8 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Det høres slitsomt ut. Min baby er noe enklere enn din men jeg var/er likevel ganske på tuppa. Det begynner endelig å gå seg til, først nå når hun er 8mnd at tåken begynner å lette litt for meg. Anyways... vil bare si at du er tøff! Du er ikke alene om å streve og synes at det er noe dritt til tider. Får du noe avlasting? Anonymkode: c4cd7...557 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Vår yngste var sånn du beskriver, utenom tungebåndet. Var helt i hundre fra første sekund. Sov aldri mer enn 30 minutter på dagtid, maks 1,5 timer i strekk på natt, sov kun i bæresele og hatet bilstol, vogn og seng som pesten. Begynte å gå ved 9 måneder (storesøsken gikk ved 16 måneder), og generelt tidlig ute med det meste. Nå er han 2 år og sover godt hele natten. Fremdeles full fart hele dagen, men det kan kanaliseres nå. Anonymkode: 622b2...5c3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres slitsomt ut. Min baby er noe enklere enn din men jeg var/er likevel ganske på tuppa. Det begynner endelig å gå seg til, først nå når hun er 8mnd at tåken begynner å lette litt for meg. Anyways... vil bare si at du er tøff! Du er ikke alene om å streve og synes at det er noe dritt til tider. Får du noe avlasting? Anonymkode: c4cd7...557 Takk ❤️ Det eneste som hjelper er å vite at andre også har det vanskelig, faktisk. Jeg har en fantastisk samboer som tar veldig mye på ettermiddag og kveld etter jobb, heldigvis! Uten han vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Aldri hatt så mye respekt for aleneforeldre som etter jeg selv ble mamma. ts Anonymkode: 280fd...832 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vår yngste var sånn du beskriver, utenom tungebåndet. Var helt i hundre fra første sekund. Sov aldri mer enn 30 minutter på dagtid, maks 1,5 timer i strekk på natt, sov kun i bæresele og hatet bilstol, vogn og seng som pesten. Begynte å gå ved 9 måneder (storesøsken gikk ved 16 måneder), og generelt tidlig ute med det meste. Nå er han 2 år og sover godt hele natten. Fremdeles full fart hele dagen, men det kan kanaliseres nå. Anonymkode: 622b2...5c3 Høres litt likt ut som min. Hun har vært tidlig ute med mye allerede, og er bare 3mnd. Skulle ønske bæresele funket, men virker som hun får helt fnatt av å være såååå klemt inntil.. Ts Anonymkode: 280fd...832
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres slitsomt ut. Kanskje hun er trøtt? Dropp byssing - det kan være at det er for mye stimuli for henne og at hun egentlig bare blir mer oppjaget/overtrøtt.. Legg henne ned, hun vil skrike den første tiden. Sitt ved siden av. Stryk henne over kinnet, snakk rolig. Når hun har vært våken 1-2 timer, legg henne. Ikke la henne være våken lenger av gangen enn det. Har du muligheten til å kjøpe en gammel vugge på finn? Det er genialt å sove i på dagtid. Jeg vugger min 3 minutter også roer hun seg og sovner. Du må nok øve litt for å få det til, men det kan gå! Anonymkode: 78617...5b8 Takk for tips. Hun er nok ofte veldig trøtt/overtrøtt ja! Har prøvd vugge, vippestol (både vanlig og elektrisk) og ingenting ser ut til å funke. Ikke tar hun sutt heller 😅 Skal teste å legge henne ned å bare sitte vedsiden av istedet for å bysse, men synes det er så vanskelig å ikke ta henne opp å bysse når hun er så oppjaget… ts Anonymkode: 280fd...832
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Det er en slitsom baby, ja. Vår var lik, viste seg hun var plaget pga melkeproteinallergi, refluks og astma. Tok måneder og år å finne ut av, så ikke nøl med å ta kontakt med hs og lege og beskriv utfordringene så de skjønner hvor ille det faktisk er. Jeg ville ikke gått på mme som første forsøk, tviler på det hjelper når hn er så urolig hvis det er målet. Be først om ammeveiledning og henvisning videre for ny vurdering av tungebåndet, noen får får lite klipp til at det hjelper noe. Og hvis mme er riktig for deg til slutt, supert, gå for det uten dårlig samvittighet. Jeg vil bare si jeg vet ikke om det hjelper på alt det slitsomme, utover at du blir mindre låst selvfølgelig. Anonymkode: 312f4...fae
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en slitsom baby, ja. Vår var lik, viste seg hun var plaget pga melkeproteinallergi, refluks og astma. Tok måneder og år å finne ut av, så ikke nøl med å ta kontakt med hs og lege og beskriv utfordringene så de skjønner hvor ille det faktisk er. Jeg ville ikke gått på mme som første forsøk, tviler på det hjelper når hn er så urolig hvis det er målet. Be først om ammeveiledning og henvisning videre for ny vurdering av tungebåndet, noen får får lite klipp til at det hjelper noe. Og hvis mme er riktig for deg til slutt, supert, gå for det uten dårlig samvittighet. Jeg vil bare si jeg vet ikke om det hjelper på alt det slitsomme, utover at du blir mindre låst selvfølgelig. Anonymkode: 312f4...fae Hvordan fant dere ut at det var melkeproteinallergi/refluks/astma? Ble ting bedre når dere fant «kilden» på utfordringene og kunne agere deretter? ts Anonymkode: 280fd...832
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle ønske bæresele funket, men virker som hun får helt fnatt av å være såååå klemt inntil.. Æsj, sånn var vår og. Alle sa bæresele var gull med urolige babyer, men hun skrek bare verre... Vi kunne bruke bæresele for første gang etter at vi oppdaget melkeproteinallergien og tilpasset kostholdet, antar hun fikk mer vondt i magen av å bli klemt mot meg. Anonymkode: 312f4...fae
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Prøv mme Anonymkode: 026f2...915 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips. Hun er nok ofte veldig trøtt/overtrøtt ja! Har prøvd vugge, vippestol (både vanlig og elektrisk) og ingenting ser ut til å funke. Ikke tar hun sutt heller 😅 Skal teste å legge henne ned å bare sitte vedsiden av istedet for å bysse, men synes det er så vanskelig å ikke ta henne opp å bysse når hun er så oppjaget… ts Anonymkode: 280fd...832 Hm. Hun høres vanskelig ut ja! Har du prøvd "white noise for babies" - spilleliste på Spotify? Min elsker det! Blir rolig av det som regel. Kjøkkenviften fungerer også bra her! Anonymkode: 78617...5b8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 Prøv en annen sele. Alle babyer liker å være nær mamma/pappa, men seler er ikke universale og noen passer bare ikke baby og bærer. Og vær i aktivitet, ikke bare stå i stua hjemme - ut å gå, gyng på en ball om det er sovetid etc. Bor du i en større by - undersøk om det er et bæremiljø, og kanskje bæretreff, da kan du få prøvd litt av hvert! Det andre har jeg desverre få råd å komme med, annet enn at det blir bedre. Det siger å høre det, I know, men det er ikke fullstendig løgn... Anonymkode: 63d0a...2dd 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan fant dere ut at det var melkeproteinallergi/refluks/astma? Ble ting bedre når dere fant «kilden» på utfordringene og kunne agere deretter? ts Anonymkode: 280fd...832 Mpa: Når vi begynte å gi grøt gikk det bare et par ganger og så begynte hun å kaste opp hver gang hun fikk grøt, hvert 20 min i 2 timer, selv av en tynn teskje. Ga melkefri grøt, ingen oppkast. Det forklarte diaréen og hylingen hs hadde avfeid som melkebæsj og babyer gråter. Refluks: etter gjentatte ganger å ha tatt opp at hun slet fælt på natten med oppvåkninger og smertegråt, sa endelig barnelegen og hs på ettårskontrollen med på at kanskje det var refluks, fastlegen avviste, ny fastlege testet medisiner for refluks og plutselig var nettene 80% bedre. Astma: på utredning på sykehuset for vedvarende plager på natt selv med medisin (dog mye bedre enn uten medisin) foreslo legen barneastma. Etter start på astmamedisin mye mindre gråt og våkentid på natt. Ja, ble mye bedre når vi fant årsaken, for hver ting vi fant ble det mye bedre for henne, og oss. Men vi kunne gjort tiltak mye tidligere hvis hs ikke hadde avfeid utfordringene som "helt normalt" i lang, lang tid. Anonymkode: 312f4...fae
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv en annen sele. Alle babyer liker å være nær mamma/pappa, men seler er ikke universale og noen passer bare ikke baby og bærer. Og vær i aktivitet, ikke bare stå i stua hjemme - ut å gå, gyng på en ball om det er sovetid etc. Bor du i en større by - undersøk om det er et bæremiljø, og kanskje bæretreff, da kan du få prøvd litt av hvert! Det andre har jeg desverre få råd å komme med, annet enn at det blir bedre. Det siger å høre det, I know, men det er ikke fullstendig løgn... Anonymkode: 63d0a...2dd Har prøvd besafe og ergobaby. Har du forslag til andre gode seler? Synes det er vanskelig å «ut å gå» når baby vræler i vogn og bærsele. Gynger på en yogaball i stuen med henne og på sengekanten på soverommet.. ts Anonymkode: 280fd...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå