AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Vet ikke hvorfor han har begynt med det, men barnet mitt på 8 har begynt å mobbe eller erte andre. Det er han og andre gutter i klassen som driver på med det. Slår jenter på rompa Erter de til de begynner å grine, f eks med å kalle de baby osv. Små filleting, men som blir ille når det blir for mye. Jeg synes det er helt ille. Nå har Sfo sagt at det må bli et møte med læreren om ertingen ikke stopper! Vi er ordentlige foreldre som bare har fått gode tilbakemeldinger til nå, også kommer dette. Idag tvang jeg han til å gå på døra å si unnskyld til denne jenta. Læreren støttet meg i å bruke denne strategien. Vi kjørte han opp, og han synes det var dritt flaut. Hvor kan dette ende??? Anonymkode: e7343...b9d 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Er viktig å slå hardt ned på med en gang. Det skal være nulltoleranse for mobbing. Bra dere tar tak i dette og ser problemet. Det er ikke alltid at det er problemer hjemme som gjør at barn mobber, men de kan ha problemer med seg selv eller de kan bli påvirket av andre barn. Det kan godt hende sønnen sin skal tøffe seg for å være kul nok til å henge med de andre. Viktig å forklare barna at de heller må leke med andre enn å mobbe. Anonymkode: 045f9...578 17
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Unger tester ut sosialt samspill og utfordrer grenser. I den alderen begynner de også å måle seg mer mot venner, og begynner å få behov for å tøffe seg. Da kan slik atferd dukke opp. Dere har tatt tak så snart dere ble klar over at gutten oppfører seg uakseptabelt, og da kommer det til å gå over - sannsynligvis ganske kjapt. Også gode foreldre har unger som tester grenser - det er slik ungene finner seg selv og sine rammer og utvikler seg mot den de blir som voksne. Mange og lange samtaler om hvordan han hadde følt seg om han var i motpartens sko, og også om hvorfor han gjør dette (det kan være han blir presset av sterke personligheter og ikke tør nekte) fungerer ofte godt. Og selvsagt konsekvenser som å måtte be om unnskyldning til de han mobber. Anonymkode: 1af82...ae9 4
Mooza Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå har Sfo sagt at det må bli et møte med læreren om ertingen ikke stopper! Vi er ordentlige foreldre som bare har fått gode tilbakemeldinger til nå, også kommer dette. Idag tvang jeg han til å gå på døra å si unnskyld til denne jenta. Læreren støttet meg i å bruke denne strategien. Vi kjørte han opp, og han synes det var dritt flaut. Hvor kan dette ende??? Han er 8 år. DVS, en forholdsvis stor gutt. Han syntes det var flaut å si unnskyld, og da må dere bare være krystallklare på at det blir enda mer konsekvenser hvis dette fortsetter. Her tenker jeg at en skikkelig alvorsprat er greit. Har du noe innarbeidet streng stemme, så er dette tiden å ta den fram. Jeg hadde samme opplevelse med min jente. Det ble et oppgjør med å be om forlatelse, som hun opplevde som flaut, men kanskje også greit å få ryddet opp i. Det kan jo faktisk være at det holder. For oss ble det ikke noe mer problemer med den slags fra hennes side etter dette oppgjøret der vi ikke tok lett på ting. Så lenge dere har nulltoleranse for den slags oppførsel, så vil han forstå alvoret. Problemene oppstår vel ofte når foreldre selv unnskylder sine barns oppførsel. Good job! Bare følg opp nå så vil dette gå greit. 4
tom1986 Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Fremstill det slik at det er i hans beste interesse å ikke mobbe da det kan føre til færre muligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Jeg vil bare - som tidligere mobbeoffer, takke for at dere som foreldre tar det på alvor og prøver å endre situasjonen. Det i seg selv er et godt utgangspunkt. Anonymkode: cc77c...a9c 21
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er viktig å slå hardt ned på med en gang. Det skal være nulltoleranse for mobbing. Bra dere tar tak i dette og ser problemet. Det er ikke alltid at det er problemer hjemme som gjør at barn mobber, men de kan ha problemer med seg selv eller de kan bli påvirket av andre barn. Det kan godt hende sønnen sin skal tøffe seg for å være kul nok til å henge med de andre. Viktig å forklare barna at de heller må leke med andre enn å mobbe. Anonymkode: 045f9...578 De er en fast gjeng som har vært venner siden første klasse, det handlet ikke om å tøffe seg for å glo venner. Anonymkode: e7343...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Jeg blir rett og slett så GLAD når jeg ser hvordan dere tar tak i dette! bravo og kudos til dere ❤️ Alt for mange foreldre gjør ingenting og lar sånne ting skure og gå. Anonymkode: cc3da...2ef 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir rett og slett så GLAD når jeg ser hvordan dere tar tak i dette! bravo og kudos til dere ❤️ Alt for mange foreldre gjør ingenting og lar sånne ting skure og gå. Anonymkode: cc3da...2ef Tusen takk ❤️❤️ Anonymkode: e7343...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Bare så redd han blir overanalysert nå og at det fører til andre instanser osv. Anonymkode: e7343...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Han kommer nok til å bli en kjernekar med slike grep, tenker jeg. Jeg måtte i alle fall si unnskyld da jeg stjal sånne figursåper da jeg var liten. Elsket å naske. Men sluttet etter den skammen. Herlighet, han er jo i den beste alderen for å være stupido. Anonymkode: 7115c...a38 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare så redd han blir overanalysert nå og at det fører til andre instanser osv. Anonymkode: e7343...b9d Forståelig. Anonymkode: 7115c...a38 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forståelig. Anonymkode: 7115c...a38 😵😬 Anonymkode: e7343...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 Flott at dere tar tak i dette! Alt for mange foreldre kommer med unnskyldninger eller ignorerer slik oppførsel fra barna. Vil råde dere til å ikke straffe med å ta vekk goder. Da vil han bare bli sint og vil fokusere på det. Å få ham til å unnskylde seg er flott. En samtale med lærer er flott. Fokuser også på å få ham til å tenke over konsekvensene, for ham selv og for de han mobber. Ta en alvorsprat. Spør han spørsmål som "Hva tror du denne jenta følte når du gjorde x og z?" "Hvorfor tror du hun følte det sånn?" "Hva synes du om at du fikk denne jenta til å bli lei seg og gråte?" "Hva hadde du følt om noen gjorde dette mot deg?" "Hva tror du jeg hadde følt om noen gjorde dette mot meg?" "Tror du at dette er en god måte å oppføre deg på om du ønsker at andre skal like deg, være snill med deg og være venner med deg?" Oppmuntre ham til å virkelig tenke over dette selv. få frem empatien i han. Så bør dere også ta en skikkelig prat om min kropp, din kropp, grenser etc. Anonymkode: 40e67...ed1 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bare så redd han blir overanalysert nå og at det fører til andre instanser osv. Anonymkode: e7343...b9d Ta det helt med ro. De fleste gjør dumme ting når man er ung. Det viktigste er at det blir tatt tak i. Dere har gjort alt rett hittil 👍 Anonymkode: 40e67...ed1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 22.23): Han kommer nok til å bli en kjernekar med slike grep, tenker jeg. Jeg måtte i alle fall si unnskyld da jeg stjal sånne figursåper da jeg var liten. Elsket å naske. Men sluttet etter den skammen. Herlighet, han er jo i den beste alderen for å være stupido. Anonymkode: 7115c...a38 🤣 Jeg også måtte på døra og si unnskyld en gang jeg hadde sagt til ei jente i klassen hadde stygg bukse, var siste dag før påskeferien i 2. klasse 😣 Husker det som det var i går🙈🥶 Jeg måtte si unnskyld til jenta OG foreldrene! Altså, jeg holdt på å dø av skam! Trodde jeg skulle besvime når jeg ringte på døren! Mamma var helt ‘’psyko’’ i blikket 🤣🤣 Stirret meg rett i øynene og sa: Jeg er så flau og skuffet over oppførselen din! Jeg gjorde ALDRI det igjen for å si det sånn… ! Jeg ER så glad for at mamma slo hardt ned på det den gangen! Jeg hadde ingen refleksjon om at hun kunne bli lei seg den gangen.. Jeg ville bare at ingen skulle tro at jeg synes den buksa var fin! Helt teit nå, men logisk for meg den gangen🤷♀️ Vi hadde aldri det problemer igjen , det ble aldri snakket om i etterkant heller.. Det var det ikke behov for for å si det sånn🥴🤣 Sikkert ikke pedagogisk riktig, men herregud så effektivt!👏🏻 Anonymkode: a3dd4...f20 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Det du skal være obs på hvis han har begynt å mobbe nå. Og som du nevner de andre guttene også holder på. Er at guttene har fått utvikle en sjanger på skolen. Så jeg hadde ville tatt et møte med skolen og de andre foreldrene til mobberne og komme til en felles enighet, ang løsning. Fordi det hjelper faktisk ganske lite i lengden hvis gutta presser hverandre litt på det. Så her mener jeg også skolen må følge litt opp og være tydelig på at den sjangeren ikke er ok. Har også hatt en gutt som gikk fra å bli plaget på skolen til å bli mobber, for å slippe selv å være offer. Men vanskelig å stoppe når 3 bestekomiser og han hadde en sjanger på det og skolen ikke sa noe om det. Ikke før siste året på barneskolen de fikk en ordentlig oppfølging, noe jeg syntes var sjukt sent. Skallen hadde forøvrig et syn på at det ikke var noen mobbing på skolen deres. Så gikk da litt hardt på dem og sa ifra at det så jeg meget bekymringsfullt på at de mente ingen ble mobbet på en skole. For det betyr kun en ting. At det da er mange mobbeoffer som ikke blir hørt eller får hjelp. Når jeg vet om 12 stk som kronisk plager andre på skolen. Å stoppe mobbing krever et hjem skole samarbeid. Ofte er ikke løsningen konsekvenser og straff. Men å gi de verktøy til å håndtere situasjoner de føler er feil på andre måter. Men dog er stor tilhenger av å besøke døra og si unnskyld. Det har vi gjort og vi har fått besøk på døra selv. Anonymkode: da268...f04 1
AprilLudgate Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Jeg tenker litt av nøkkelen også ligger i å lære barn å tenke litt mer langsiktig - hva er konsekvensene på sikt av den «tøysingen» man driver med? Man vil jo at de skal bli empatiske også - ikke bare lære sosiale konvensjoner og «slik gjør vi ikke for da blir vi sinte/du får en flau konsekvens». Snakke litt om hvilke følelser andre kan få (man kan føle seg redd, dum, engstelig, tenke mye på at man ikke trives på skolen - og for noen kan det bli mye verre). Og at det å være en person som får andre til å føle seg sånn, det er uaktuelt. Man skal få andre til å føle seg trygge og bra. Og de man ikke liker trenger man ikke si noe spesielt til. Greit at man ikke liker alle, men man kan bare la være å si noe negativt. Om man har et barn som mobber gjentakende og normale samtaler ikke hjelper bør jo barnet utredes og få tiltak. Mao: bruk situasjonen til en anledning for å lære ungene litt emosjonell intelligens på dypere nivå enn «ikke vær slem fordi konsekvens». 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Dette er min største skrekk, på like linje som å bli mobbet. Jeg har ofte tenkt, hvordan jeg skulle håndtert en slik situasjon i fremtiden. Da har jeg tenkt som deg, gi slike konsekvenser som gjør at de kanskje tenker over hva de gjør neste gang og som innebærer å møte «offeret» og legge seg flat for sine handlinger. Jeg er litt i mot å true med møte med læreren, de burde reagert med en gang. Både for å vise barna at dette tas på alvor, men også som støtte for dere foreldre. HVA gjør man i en slik situasjon, skal man vente på lærerens trusler eller skal man ta grep med en gang og hvilke grep? Her burde helsesøster, lærere, eldre elever i elevrådet og alle foreldrene vært i et møte. Den makten eldre elever har burde man utnytte til det fulle, helsesøster burde blitt dratt mer inn mtp sin kompetanse på barn og unge. Å de som ser barna mest som lærere og foreldre har den største muligheten til oppfølgingen. Anonymkode: 4bacd...47b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 Det er bra at dere handler! Snakk gjerne med foreldrene til de barna som det går ut over slik at de ikke tror det er dere som holdningene kommer fra. lurer på om oppførselen kommer fra et annet barn i klassen? husker godt at det var en spesiell gutt som heia fram mobbing i klassen min. Kanskje det er noe din gutt gjør for å få være med i gjengen. Anonymkode: ee379...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå