Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 20 uker på vei i mitt første svangerskap og jobber fullt i en jobb hvor jeg tilbringer store deler av dagen på beina. Hver dag etter jobb er jeg så sliten at jeg ikke har overskudd til å gjøre noe, verken husarbeid eller fritidsaktiviteter. Nå er klokka halv sju og jeg har funnet senga og er i halvsøvne allerede mens hele kroppen verker. Skal det være sånn? Klarer meg fint igjennom dagen, men er helt knekt etterpå.

Anonymkode: d2481...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var også så sliten i uke 20, hadde lav blodprosent (lavere enn det den burde være visstnok på det tidspunktet i graviditene), så da fikk jeg jerntilskudd. Det er jo også tungt å være gravid...endringer i kroppen, mye som skjer, mer kilo/mage, bekken som tøyes/løsner osv osv... 

Ta en tur til legen og få litt blodprøver og prat om det, kanskje bør du få gradert sykemelding eller har mangler du kan få tilskudd for :)

Anonymkode: de519...431

Skrevet

Så lenge du kommer deg gjennom arbeidsdagen, tenker jeg at du kan overlate husarbeid til partneren din, og ta fritidsaktivitetene i helgene. Men er det ikke mulig å snakke med arbeidsgiver om noen tilpasninger, slik at du slipper å være på beina hele tiden?

Dersom du kjenner at du egentlig ikke kommer deg gjennom arbeidsdagen, bør du snakke med lege om mulig sykemelding. 

Anonymkode: 6f743...538

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var også så sliten i uke 20, hadde lav blodprosent (lavere enn det den burde være visstnok på det tidspunktet i graviditene), så da fikk jeg jerntilskudd. Det er jo også tungt å være gravid...endringer i kroppen, mye som skjer, mer kilo/mage, bekken som tøyes/løsner osv osv... 

Ta en tur til legen og få litt blodprøver og prat om det, kanskje bør du få gradert sykemelding eller har mangler du kan få tilskudd for :)

Anonymkode: de519...431

Takk for svar, godt å vite at jeg ikke er alene om å ha det sånn så "tidlig", selv om det uansett er veldig kjipt. Alle blodprøver jeg har tatt i forbindelse med graviditeten har vært helt fine unntatt jernlagrene, så jeg tar jerntilskudd, i tillegg til jod, kalsium og omega 3-kapsler :) Skal til jordmor om rundt ti dager, så skal i hvert fall ta det opp med henne.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge du kommer deg gjennom arbeidsdagen, tenker jeg at du kan overlate husarbeid til partneren din, og ta fritidsaktivitetene i helgene. Men er det ikke mulig å snakke med arbeidsgiver om noen tilpasninger, slik at du slipper å være på beina hele tiden?

Dersom du kjenner at du egentlig ikke kommer deg gjennom arbeidsdagen, bør du snakke med lege om mulig sykemelding. 

Samboeren min er utrolig flink og tar seg av absolutt alt på hjemmefronten for tiden, så der er jeg veldig heldig. Hvis jeg hadde vært alene hadde jeg ikke hatt sjans til å stå i full jobb uten at det ble uforsvarlig. Jeg får allerede mye tilpasset på jobb og kan sette meg ned når jeg vil, men arbeidets art er sånn at jeg uansett må opp og stå igjen nesten med en gang igjen, i tillegg til at jeg må bøye meg mye også, noe som ikke går særlig godt sammen med bekkenløsning som jeg sliter en del med. Egentlig innebærer arbeidet en del tung løfting også, men det må jeg rett og slett etterlate til andre nå. Jeg kommer meg igjennom en arbeidsdag, men er det verdt det når jeg er sengeliggende hele kvelden etter middag? Lider nok litt av flink pike-syndrom, så jeg har vanskelig for å be om sykmelding selv de gangene jeg faktisk har vært skikkelig syk, så har vansker med å sette grenser for meg selv i denne situasjonen som jeg er i nå. 

Anonymkode: d2481...484

Skrevet

Det er slitsomt å være flink pike. Sleit med dårlig samvittighet når jeg var sykemeldt selv, men noe av det som hjalp var å bli minnet på at ingen kom til å takke meg for å ha slitt meg helt ut for jobben sin skyld. Greit å samle litt krefter til tiden etter svangerskap og. Du gror et helt nytt menneske, det er den viktigste jobben din nå!

Anonymkode: efa07...d0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er slitsomt å være flink pike. Sleit med dårlig samvittighet når jeg var sykemeldt selv, men noe av det som hjalp var å bli minnet på at ingen kom til å takke meg for å ha slitt meg helt ut for jobben sin skyld. Greit å samle litt krefter til tiden etter svangerskap og. Du gror et helt nytt menneske, det er den viktigste jobben din nå!

Anonymkode: efa07...d0d

Jeg er for så vidt enig i mye av dette. Samtidig opplever jeg at mange bare legger inn årene med en gang testen lyser positivt. Vi har utrolig gode ordninger her til lands, for gravide og mødre (og syke), men det er en uting at det misbrukes. Jobben til ts er jobben hennes, så lenge ts eller barnet i magen ikke tar skade av det, er svangerskapet en bigeskjeft.

Når det er sagt, høres det ut som om ts holder på å strekke strikken for langt. Snakk med legen. Du trenger ikke be om sykemelding, si at du ikke mestrer å stå i full jobb slik det er nå. Fysisk arbeid kan være hardt for en gravid kropp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...