Te uten sukker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Min far er uvaksinert (handler om helseråd fra legen, bare sånn at det er avklart og ikke behøver diskuteres) og skal reise til Spania. Han har tatt PCR test både sist uke og denne, og skal også ta en ny før reisen. Holder det med en vanlig PCR test tatt hos legen, eller må han privat for å få en QR-kode? Før reise må han fylle ut informasjon på spth.gob.es og laste opp en negativ koronatest. Og her kommer spørsmålet, kan det være en ordinært test med resultat fra Helsenorge.no eller er det noe annet som vi ikke finner ut av?
Merovingian Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Helse-Norge sin vil ikke være nok. De fleste land krever en «fit to fly» test som man må betale for. Så her må du sjekke med kommunen å finne ut hvilket legekontor som tilbyr slike tester. De koster som regel mellom 700 og 1100 kroner og da får du bekreftet test svar på norsk og engelsk. Reiser han med negativ og prøver Helse-Norge sin så er jeg redd at han ikke får lov til å gå ombord i flyet. 2
Te uten sukker Skrevet 3. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2021 (endret) Merovingian skrev (6 timer siden): Helse-Norge sin vil ikke være nok. De fleste land krever en «fit to fly» test som man må betale for. Så her må du sjekke med kommunen å finne ut hvilket legekontor som tilbyr slike tester. De koster som regel mellom 700 og 1100 kroner og da får du bekreftet test svar på norsk og engelsk. Reiser han med negativ og prøver Helse-Norge sin så er jeg redd at han ikke får lov til å gå ombord i flyet. Hvorfor ikke egentlig? SAS sier dette om reise til Spania: Passengers must have: A negative COVID-19 rapid antigen test taken at most 48 hours before arrival (en vanlig hurigtest??) -eller- A negative COVID-19 NAAT test taken at most 72 hours before arrival. Tests accepted are: CRISPR, HAD, LAMP, NEAR, PCR, RT-LAMP, RT-PCR, SDA and TMA. På begge disse må test resultatet være på engelsk, og Helsenorge.no kombinerer norsk/engelsk på resultatet. Endret 3. november 2021 av Te uten sukker
Gjest Linny111 Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 De fleste jeg kjenner, og meg selv, har tatt gratis hurtigtest for reise til Storbritannia uten noen problemer (da de krevde det). Men vet ikke om Spanias regler er helt annerledes.
Anbefalte innlegg