Gå til innhold

Barn med en som har barn fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har ei på 5år. Hun er bortskjemt, har ingen respekt for pappaen sin, hun sover i samme seng som mammaen sin, så hun våkner ofte på natten hos oss for her sover hun i egen seng. Hun er hos oss annenhver helg, noen ganger oftere. Det er ofte en slitsom helg, da jeg ønsker mer rammer og regler, men pappa vil ha sirkus når hun er her. Vi venter en liten en i mars, og nå ønsker pappaen mer samvær, rett før fødsel og en stor omveltning for meg. Jeg unner selvsagt pappaen mer samvær, men det vil være snakk om hver helg. Han har en krevende jobb, og er veldig ofte bortreist. Når han er hjemme er han sliten, ofte litt kortere lunte pga lange dager på jobb og lite søvn. Det går alltid over når han har fått sove og slappet av en dag. Han skal da ha ei på 5år som ikke respekterer eller er vandt med regler OG en ny baby som vi ikke aner om vil sove hele natta gjennom (mest sannsynlig ikke). Jeg gruer meg til å måtte ha baby alene mye i ukedagene, for så å endelig få hjelp i helgene, men da er det ei på 5år der, som ikke klarer å sitte aleine i stua 10minutter.

Er det helt feil å føle på dette? Jeg vet jeg har satt meg selv I denne situasjonen. Missforstå meg rett, jeg er glad i den jenta, hun har vært i mitt liv i 1 1/2 år, men det er mitt første barn som kommer, og jeg aner ikke hva jeg går til....

Anonymkode: 71150...b4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars stakkars jente, gjett om hun føler akkurat hvordan du ser på henne. 
Hvorfor har dere gått i gang  med felles barn allerede? 
Og selv om far vil ha mer samvær får vi håpe mor ser tegninga og ikke gir han hver helg. 

Anonymkode: e1ea5...915

• Liker 10
Skrevet

Dere har ikke en gang vært sammen i to år og du er allerede gravid og snurt for at han ønsker mer samvær med sitt første barn. Hun er 5 år, altså det er begrenset hvor mye "respekt" hun kan vise til en tivolipappa som har samvær etter hva som passer best for han og ikke hva som er best for barnet.

Stakkars barn, det blir ikke lett for henne. Håper at mor setter litt grenser, hver helg blir jo uansett uaktuelt vil jeg tro.

Og for din del, ja du er voksen og har selv valgt å bli gravid og være sammen med denne fyren som har barn fra før. Du vet jo selv hva du har valgt å gå til og kan velge helt selv hvordan du vil leve, det kan ikke femåringen. Hun er prisgitt de voksne rundt seg.

• Liker 10
Skrevet

Folkens!

Jeg presenterer for dere: DEN TYPISKE STEMOR.

Er en grunn til at det er den onde stemor og ikke den onde stefar i eventyrene. Stedøtre har de spesielt problemer meg og man ser vel at kvinner med stemor flytter hjemmefra noe slikt som 5 år før døtre som bor med biologisk mor, i snitt. 

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke feil å føle noe som helst. 

Synes folk er litt raske til å dømme følelser her. 

Selvsagt er det naturlig å føle på usikkerhet rundt å få sitt første barn. 

Om følelsene er rasjonelle er en annen sak. Synes du bør prate ordentlig med mannen og få noen rammer her som fungerer for alle. 

Anonymkode: 2fdb3...deb

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Maskulino said:

Folkens!

Er en grunn til at det er den onde stemor og ikke den onde stefar i eventyrene. Stedøtre har de spesielt problemer meg og man ser vel at kvinner med stemor flytter hjemmefra noe slikt som 5 år før døtre som bor med biologisk mor, i snitt. 

Har du kilde på den statistikken? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er mor med et barn fra før og her deler vi 50/50. Problemet vårt er at far ikke har regler eller rutiner, noe jeg forventer hos meg. Så det har vært problemer da jeg innfører regler og rutiner annen hver uke, mens det ikke er noen grenser hos far. Dette er ikke typisk stemor greie, men heller et problem når man deler barn med en med ulik foreldrerolle. 

Jeg er mildere enn jeg ønsker å være for at det ikke skal være en for brå overgang mellom hjemmene. Jeg fikk et barn til og er strengere med det barnet enn jeg er med eldste. Nettopp pga pappaen jeg må samarbeide med. 

Barnet forteller ofte at ditt og datt er lov hos pappa. Da forteller jeg at det er hos pappa, her er det slik og mammas regler. 

Mitt eneste råd er at dere må prøve å bli enige om faste regler i deres hjem. Skal barnet være der mer så må pappa mer på banen med regler som hører til deres hjem også. 

Anonymkode: d0e57...11f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du kilde på den statistikken? 

Er på tlf så orker ikke akkurat denne gangen. Du kan jo sette deg inn i det selv om du vil. Er ikke særlig omstridt.

Nesten all forskning på steforeldre er fra usa. Som ligger 30 år foran oss som vanlig.

Stemødre er faktisk så jævlig likegyldig (som gruppe) at barn har dobbel så stor sjanse for å drukne om stemor passer dem, istedet for vanlig mor. De gir rett og slett mer blaffen.

Men drit i forskninga. Vi som har levd litt kjenner jo erketypene.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars lille jente, hjertet mitt knuser litt her. Håper det går opp for far for et stemonster han har innlatt seg med, og at han ikke finner deg i at du skal hindre ham i å ha samvær med sin datter 2-3 dager per uke i stedet for 2-3 dager annenhver uke. 

Blir helt uvel her.

Anonymkode: 2f1a8...5a9

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, Maskulino said:

Er på tlf så orker ikke akkurat denne gangen. Du kan jo sette deg inn i det selv om du vil. Er ikke særlig omstridt.

Nesten all forskning på steforeldre er fra usa. Som ligger 30 år foran oss som vanlig.

Stemødre er faktisk så jævlig likegyldig (som gruppe) at barn har dobbel så stor sjanse for å drukne om stemor passer dem, istedet for vanlig mor. De gir rett og slett mer blaffen.

Men drit i forskninga. Vi som har levd litt kjenner jo erketypene.

Ja, jeg vil gjerne sette meg inn i det. Fint om du har link. 

Jeg lurer på om forskningen ser på kausalitet eller korrelasjon. Jeg lurer nemlig på om det finnes en moderatorvariabel som ikke nevnes her. 

Og du? Det hjelper verken ts eller barnet at du bidrar til å stigmatisere stemødre som gruppe. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun er mer hos dere kommer det helt sikkert til å bli mer rutiner også. Det er jo ikke så rart han er tivolipappa når han ser henne så lite. Jeg tror du skal roe ned stresset rundt nytt barn. Folk som har barn fra før får barn nummer to hele tida, og alle klarer det helt fint. Selv de som har alle barna sine 100%. 

Skrevet

Høres jo ut som om det er pappa og hans manglende engasjement som er problemet her. Hva sier han når du legger frem bekymringene dine rundt manglende avlastning i helgene? Mest mtp. jobben hans egentlig.

Ja, forstår godt at du er bekymret for hvordan dette skal fungere. Bare husk at det er i alle fall ikke den lille jenta sin feil :)

Anonymkode: 0804c...359

• Liker 6
Skrevet
Maskulino skrev (5 timer siden):

Folkens!

Jeg vet om en ond stefar :) 

Anonymkode: c8fc9...b72

Skrevet

Jeg tenker at det blir mindre tivoli når hun bor mer fast hos dere. Det blir mer stabilt, og hun føler seg nok etter hvert mer hjemme der. Regler og trygge rammer for hva som gjelder i deres hjem må dere selv få på plass. Det tar tid, og er en nødvendig jobb, også ift det nye barnet. Og hvordan skal de få et søskenforhold hvis hun er der så lite? Jeg håper ikke du har forestilt deg en ny familiesituasjon der hun ikke er "påtenkt"? Hun er da virkelig din manns barn like mye som det dere får sammen! Hvordan ville du følt det om det var ditt barn som hadde det slik? Det er umenneskelig for en liten 5-åring å skulle håndtere en slik hverdag som du skisserer dagens situasjon. Hun har da heller ikke bedt om det... Dette kan bli veldig fint og bra for alle parter, men det forutsetter at du åpner opp og begynner å regne henne som en naturlig del av familien🧡

Anonymkode: 19adc...31b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...