AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Hei dere. Jeg er ganske grønn på dette med bilstol, og vil gjerne gjøre alt rett. Men det kan være litt vanskelig å finne ut innimellom. Jeg har kjøpt babystolen Besafe izi go modular x1 i-size. Uten base, den skal beltemonteres. Så her kommer spørsmålene: 1. Har forstått at helning er viktig, ca 45° for babystoler, og at helningen skal måles der ryggen til babyen ligger, altså mellom skulderbeltene og nedover. Får diverse ulike målinger når jeg måler, alt fra 43-60°. På trygg trafikk står det 45 eller brattere, så det skulle vel være greit? Har samtidig oppfattet at det skal være så nært 45 grader som mulig, men hvordan kontrollerer jeg dette i hverdagen når baby er i stolen ved montering? Må det sjekkes hver gang stolen monteres? 2. Avstand til setet foran ved beltemontering. Er det slik at det skal være minst 25 cm til setet foran for at den skal være forsvarlig montert? Kan setet foran eventuelt stå helt inntil babystolen? Eller gjelder avstand til setet foran bare når det monteres isofix? Vanskelig å tolke bildet i bruksanvisningen... 3. Vi sjekket bilen vår opp mot bil-listen til setet før kjøp. De er kompatible. Men gjelder listen bare ved isofix kanskje? For nå ser det ut til at vi får tilgang på en til bil som er litt for gammel i følge listen, men ettersom vi beltemonterer er det kanskje greit så lenge vi får rett helning? Mange spørsmål, håper noen har gode svar. Prøver å lese meg opp selv, men er så redd for å misforstå ☺️ Anonymkode: e0afc...968
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 1. Bør måle ved hver montering ja, men etterhvert lærer du deg det. 2. Står det 25 cm er det uansett. Det er farlig om babystol står inntill rygg om ikke babystol er leget for det. (ved bråbrems vil/kan baby skli litt opp og vil/kan slå hodet i stolrygg) 3. Listen gjelder uansett. Det er heller ikke slik at om den ikke står er det ikk greit å ha den der. Det betyr bare at prudsentene ikke har testet Anonymkode: 6be43...3e5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei dere. Jeg er ganske grønn på dette med bilstol, og vil gjerne gjøre alt rett. Men det kan være litt vanskelig å finne ut innimellom. Jeg har kjøpt babystolen Besafe izi go modular x1 i-size. Uten base, den skal beltemonteres. Så her kommer spørsmålene: 1. Har forstått at helning er viktig, ca 45° for babystoler, og at helningen skal måles der ryggen til babyen ligger, altså mellom skulderbeltene og nedover. Får diverse ulike målinger når jeg måler, alt fra 43-60°. På trygg trafikk står det 45 eller brattere, så det skulle vel være greit? Har samtidig oppfattet at det skal være så nært 45 grader som mulig, men hvordan kontrollerer jeg dette i hverdagen når baby er i stolen ved montering? Må det sjekkes hver gang stolen monteres? 2. Avstand til setet foran ved beltemontering. Er det slik at det skal være minst 25 cm til setet foran for at den skal være forsvarlig montert? Kan setet foran eventuelt stå helt inntil babystolen? Eller gjelder avstand til setet foran bare når det monteres isofix? Vanskelig å tolke bildet i bruksanvisningen... 3. Vi sjekket bilen vår opp mot bil-listen til setet før kjøp. De er kompatible. Men gjelder listen bare ved isofix kanskje? For nå ser det ut til at vi får tilgang på en til bil som er litt for gammel i følge listen, men ettersom vi beltemonterer er det kanskje greit så lenge vi får rett helning? Mange spørsmål, håper noen har gode svar. Prøver å lese meg opp selv, men er så redd for å misforstå ☺️ Anonymkode: e0afc...968 1: Brattere betyr mer oppreist, altså mindre helning. Aldri mer enn 45 grader. 45 grader i seg selv minsker sikkerheten med nesten 50%, men siden babyer er umodne så trenger de det likevel for optimalt oksygenopptak. Jeg leste et tips om å sette en tape-bit på seteryggen der du som oftest monterer bilstolen - for du får jo ikke målt helningen med baby i, så det er litt knotete! Hvorfor kjøpte dere denne stolen uten base? Det finns stoler med base som kan beltemonteres, hvis det er mangel på isofix som er problemet. 2: På Besafe er det helt inntil stol ryggen foran, eller minimum 25 cm. 3: Billisten viser bare hvorvidt bilstolen er testet i den aktuelle bilen, ikke om det er godkjent eller ei. Det går helt fint, så lenge det ikke er en veteranbil typ. Korrekt helning er det viktigste. Anonymkode: 9adac...37f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): 1. Bør måle ved hver montering ja, men etterhvert lærer du deg det. 2. Står det 25 cm er det uansett. Det er farlig om babystol står inntill rygg om ikke babystol er leget for det. (ved bråbrems vil/kan baby skli litt opp og vil/kan slå hodet i stolrygg) 3. Listen gjelder uansett. Det er heller ikke slik at om den ikke står er det ikk greit å ha den der. Det betyr bare at prudsentene ikke har testet Anonymkode: 6be43...3e5 Takk for at du tok deg tid til å gi svar! Jeg får vurdere å la stolen stå i bilen i stedet for å ta den inn hver gang, så kan jeg heller varme opp bilen før vi skal kjøre. Så slipper jeg måling riktig hver gang. AnonymBruker skrev (18 timer siden): 1: Brattere betyr mer oppreist, altså mindre helning. Aldri mer enn 45 grader. 45 grader i seg selv minsker sikkerheten med nesten 50%, men siden babyer er umodne så trenger de det likevel for optimalt oksygenopptak. Jeg leste et tips om å sette en tape-bit på seteryggen der du som oftest monterer bilstolen - for du får jo ikke målt helningen med baby i, så det er litt knotete! Hvorfor kjøpte dere denne stolen uten base? Det finns stoler med base som kan beltemonteres, hvis det er mangel på isofix som er problemet. 2: På Besafe er det helt inntil stol ryggen foran, eller minimum 25 cm. 3: Billisten viser bare hvorvidt bilstolen er testet i den aktuelle bilen, ikke om det er godkjent eller ei. Det går helt fint, så lenge det ikke er en veteranbil typ. Korrekt helning er det viktigste. Anonymkode: 9adac...37f Takk til deg også for svar 😊 Da hadde jeg misforstått det med antall grader, takk for oppklaring. Og veldig lurt tips med en liten bit teip! Har faktisk aldri før hørt om beltemontert base, før du skriver det nå. Så jeg som trodde jeg hadde lest meg opp har virkelig ikke gått så nøye til verks som jeg tenkte 😄 Ville sannsynligvis vurdert det om jeg hadde visst at det fantes. Da er jeg litt klokere nå 👍 Anonymkode: e0afc...968
Juni15 Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for at du tok deg tid til å gi svar! Jeg får vurdere å la stolen stå i bilen i stedet for å ta den inn hver gang, så kan jeg heller varme opp bilen før vi skal kjøre. Så slipper jeg måling riktig hver gang. Takk til deg også for svar 😊 Da hadde jeg misforstått det med antall grader, takk for oppklaring. Og veldig lurt tips med en liten bit teip! Har faktisk aldri før hørt om beltemontert base, før du skriver det nå. Så jeg som trodde jeg hadde lest meg opp har virkelig ikke gått så nøye til verks som jeg tenkte 😄 Ville sannsynligvis vurdert det om jeg hadde visst at det fantes. Da er jeg litt klokere nå 👍 Anonymkode: e0afc...968 Det er ikke så mange beltemonterte baser på markedet, så sikkert derfor du ikke har fått det med deg. Uansett tror jeg du fort blir trygg med beltemontert stol 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå