Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig det har blitt endret, men jeg dokumenterte iallefall at slik har det vært, og det var dette min NAV-veileder fortalte meg, ettersom sistnevnte ba meg om dokumentasjon. Hvis det har blitt så enkelt at du nå bare "må si ifra" uten videre spørsmål, dokumentasjon og søknad, så er det vel og bra. 

Men hovedpoenget mitt var fortsatt at nå risikerer du å få revurdert trygden din uansett beløp. Og da mener jeg ikke at hvis du jobber for 30 000,- i året i 5+5 år at du mister hele uføretrygden, men jeg mener at da mister du uføretrygden tilsvarende dette beløpet permanent. Nå, iht. dagens regler, så risikerer du det ikke, ettersom det fribeløpet tillater deg det. 

Så frykten uføretrygdede har for å jobbe litt nå er høyst reell. Jobber du for mange år over kr. 0,- med tålig stabil inntekt, så risikerer du å bli avkortet permanent. Helt uavhengig om du jobber mer på "tross" av helsen enn noe annet. 

I dag jobber én av fire uføre, mens resten står utenfor arbeidslivet. De som jobber kan tjene drøye 42.000 kroner (0,4 G) før uføretrygden de mottar fra staten blir avkortet - et fribeløp for å kunne påta seg små verv og deltidsjobb.

– Fribeløpet er positivt for meg som er uføretrygdet fordi det indirekte er en motivasjonsfaktor til å holde hodet i vigør selv om kroppen ikke fungerer. Jeg har ikke arbeidsevne igjen, men har noen gode dager. De bruker jeg til å skrive og engasjere meg politisk, sier Else Birgitte Seker (49).

https://www.nettavisen.no/okonomi/trygdede-reagerer-etter-lonnskutt-harreisende/s/12-95-3424199795

Anonymkode: e02bb...bba

Hovedpoenget ditt er fortsatt dundrende feil. Det personen du linker til snakker om er den nye avkortningen ihh til kompensasjonsgraden din. Det er en REDUSERING i trygden, ikke en REVURDERING.

Anonymkode: e2e66...98f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Frp har faktisk helt rett i at ingen under 40 .... bla bla

Jeg synes at 11 prosent gjengen din (Frp) - som forøvrig er blitt halvert i oppslutning siden høsten 2009 da de fikk nesten 23% - skal fronte dette i større grad og ikke gjemme seg bak og satse på at så få som mulig har lest Frp sitt partiprogram. 

Frp tok en Harakiri - Japanese style ovenfor studentene da Frp bablet om at de ville knuse Lånekassen, så jeg håper at Frp slutter med skuespillet sitt der de leker "uføre-vennlige". De eneste Frp er vennlige ovenfor er mangemillionærer og milliardærer, for denne gruppa har hatt det meget godt de siste 8 årene. 

De nyeste målingene viser at 11 prosent gjengen din står fast på ca 11%, en grei nedgang fra 23% de siste 12 årene. Det er vel ganske greit med mer enn halvering de siste 12 årene? 😆

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4548

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4547

Anonymkode: 1bf67...72b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hovedpoenget ditt er fortsatt dundrende feil. Det personen du linker til snakker om er den nye avkortningen ihh til kompensasjonsgraden din. Det er en REDUSERING i trygden, ikke en REVURDERING.

Nei, du tar feil. Trygden din blir revurdert uansett inntekt fra 2022 etter 5+5 år, og blir følgelig redusert tilsvarende det du tjener fast. 

Men jeg lurer på... jeg er 100% uføretrygdet nå... hvis jeg tjener 80 000,- i 5+5 år, hva skjer med trygden min? Ingenting? Har jeg 100% uføretrygd som sikkerhetsnett livet ut, liksom ? Tror du det? 

Skrevet

Altså, at uføretrygden din blir redusert permanent fra 5+5 år er gammel praksis. Slik har det alltid vært. Det er ikke slik at du som uføretrygdet kan jobbe og tjene f.eks 80 000,- i året inn i den store evigheten og da beholde trygden som helhet som sikkerhetsnett. Dette nettet blir tilpasset din stabile lønn over 5+5 år, og du får redusert uføretrygdgrad. Blir du da syk igjen, så må du faktisk søke om uføretrygd på nytt igjen for den uføreprosenten du ble redusert fordi du hadde stabil inntekt over tid. 

Du kan tjene 80000 i sin helhet i 100 år+ om du vil og likevel beholde trygd og uføregrad. Trygden blir pr i dag dog redusert ihh til hver enkelt uføres kompensasjonsgrad på 0,4G.

Med det nye forslaget vil den reduseres med halv kompensasjonsgrad fra 0 til 1,2G.

At "Dette nettet blir tilpasset din stabile lønn over 5+5 år, og du får redusert uføregrad" forutsetter som sagt for n'te gang at du må over 80% av tidligere inntekt før uførhet, justert til dagens G. Dette finner du også på Lovdata.

Leg vet ikke hvor mye klarere det kan sies enn der. Det er tross alt Norsk Lov.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, du tar feil. Trygden din blir revurdert uansett inntekt fra 2022 etter 5+5 år, og blir følgelig redusert tilsvarende det du tjener fast. 

Men jeg lurer på... jeg er 100% uføretrygdet nå... hvis jeg tjener 80 000,- i 5+5 år, hva skjer med trygden min? Ingenting? Har jeg 100% uføretrygd som sikkerhetsnett livet ut, liksom ? Tror du det? 

Og jeg etterspør igjen troverdig dokumentasjon på dette. Hvor vanskelig er det å tro på Lovdata som jeg linker til?

Det du spør om har jeg svart på i innlegget over.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes at 11 prosent gjengen din (Frp) - som forøvrig er blitt halvert i oppslutning siden høsten 2009 da de fikk nesten 23% - skal fronte dette i større grad og ikke gjemme seg bak og satse på at så få som mulig har lest Frp sitt partiprogram. 

Frp tok en Harakiri - Japanese style ovenfor studentene da Frp bablet om at de ville knuse Lånekassen, så jeg håper at Frp slutter med skuespillet sitt der de leker "uføre-vennlige". De eneste Frp er vennlige ovenfor er mangemillionærer og milliardærer, for denne gruppa har hatt det meget godt de siste 8 årene. 

De nyeste målingene viser at 11 prosent gjengen din står fast på ca 11%, en grei nedgang fra 23% de siste 12 årene. Det er vel ganske greit med mer enn halvering de siste 12 årene? 😆

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4548

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4547

Anonymkode: 1bf67...72b

Jeg gir meg fullstendig blaffen i nedganger og oppganger for absolutt alle parti i Norge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan tjene 80000 i sin helhet i 100 år+ om du vil og likevel beholde trygd og uføregrad. Trygden blir pr i dag dog redusert ihh til hver enkelt uføres kompensasjonsgrad på 0,4G.

Med det nye forslaget vil den reduseres med halv kompensasjonsgrad fra 0 til 1,2G.

At "Dette nettet blir tilpasset din stabile lønn over 5+5 år, og du får redusert uføregrad" forutsetter som sagt for n'te gang at du må over 80% av tidligere inntekt før uførhet, justert til dagens G. Dette finner du også på Lovdata.

Leg vet ikke hvor mye klarere det kan sies enn der. Det er tross alt Norsk Lov.

Har det alltid vært slik eller har det blitt slik i nyere tid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det alltid vært slik eller har det blitt slik i nyere tid? 

Fra 2015, da den nye reformen ble satt i kraft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

La oss nå bruke riktige uttrykk - folk blir forvirret. Det du snakker om heter uføreGRAD. F eks, man har uføregrad på 100%.

Uføretrygd derimot, er kun det månedtlige utbetalingen i form av et beløp, men uføregrad henvises til kun i form av prosenter. Enten 100% eller lavere.

Jeg forstår hva du vil frem til: Du mener at hvis man jobber og tjener 50.000 kr de neste 10 årene på rekke og rad, uten avbrudd, så vil uføreGRADEN bli revurdert fra 100% og ned til f eks 90%. Har jeg forstått deg riktig?

Akkurat det er jeg usikker på, så dette er noe jurister burde kunne svare på. NAV folk har lite peiling på en del ting. Den institusjonen har tross alt sendt uskyldige folk i fengsel på bakgrunn av hva dem sier muntlig, så lyger de etterpå at det var ikke det de sa, eller så skriver de noe annet i oppsummeringen dere snakket om, og man sitter der som et spørsmålstegn.

Så jeg skjønner dilemmaet og det du spør om. Vanskelig å si om det blir slik at man blir redusert fra 100% uføregrad og ned til 90% uføregrad hvis man tjener 50.000 kr per år, de neste 10 årene. 

Dette er et godt eksempel på hvorfor uføre burde hatt fri rettshjelp. Man burde kunne sende inn et par spørsmål i året, til en jurist, og få det dekket av staten når man får skriftlig svar på det man spurte juristen om.

Anonymkode: 48be5...7ec

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som at vi som jobber kan ta en ekstra jobb uten å bli skattet for det? Det bør jo selvsagt være likt for alle

• Liker 1
Skrevet

La oss nå bruke riktige uttrykk - folk blir forvirret. Det du snakker om heter uføreGRAD. F eks, man har uføregrad på 100%.

Uføretrygd derimot, er kun det månedtlige utbetalingen i form av et beløp, men uføregrad henvises til kun i form av prosenter. Enten 100% eller lavere.

Jeg forstår hva du vil frem til: Du mener at hvis man jobber og tjener 50.000 kr de neste 10 årene på rekke og rad, uten avbrudd, så vil uføreGRADEN bli revurdert fra 100% og ned til f eks 90%. Har jeg forstått deg riktig?

Akkurat det er jeg usikker på, så dette er noe jurister burde kunne svare på. NAV folk har lite peiling på en del ting. Den institusjonen har tross alt sendt uskyldige folk i fengsel på bakgrunn av hva dem sier muntlig, så lyger de etterpå at det var ikke det de sa, eller så skriver de noe annet i oppsummeringen dere snakket om, og man sitter der som et spørsmålstegn.

Så jeg skjønner dilemmaet og det du spør om. Vanskelig å si om det blir slik at man blir redusert fra 100% uføregrad og ned til 90% uføregrad hvis man tjener 50.000 kr per år, de neste 10 årene. 

Dette er et godt eksempel på hvorfor uføre burde hatt fri rettshjelp. Man burde kunne sende inn et par spørsmål i året, til en jurist, og få det dekket av staten når man får skriftlig svar på det man spurte juristen om.

Anonymkode: 48be5...7ec

Siden jeg har forklart med loven i hånd ørten ganger at man må tjene mer enn 80% av inntekten før uførhet i 10 år før uføregrad reduseres, hvordan kan du tro at du har forstått meg riktig her?

Det er det jeg har argumentert for hele tiden.

Skrevet
Loff77 skrev (1 minutt siden):

Akkurat som at vi som jobber kan ta en ekstra jobb uten å bli skattet for det? Det bør jo selvsagt være likt for alle

Når ble skatt et tema her?

• Liker 2
Skrevet

Når jeg nå leser at det er bevilget 10 millioner kroner til VM i vektløfting i Førde i 2025 så skal ingen komme å fortelle meg at det mangler penger. Helt greit med støtte til idrett, men ikke hvis det står så dårlig til at man må ta dem fra de som har aller minst. 

Bare en avsporing... :pinar:

• Liker 2
Skrevet

Fra 2015, da den nye reformen ble satt i kraft.

Skjønner. For: 

§ 12-12 har regler om ny prøving når det skjer vesentlig endring i forhold som har betydning for arbeids- eller inntektsevne, slik at uføregraden skal revurderes.

Iht. til den kilden jeg oppga i sted, som dog var utdatert. Ironisk nok er det google som har servert meg den kilden, og dette står enda som "fasit" på google når man søker. Dette kom opp i søkefeltet:

image.png.03c89f346ae516801293c1e240929293.png

Det jeg har videreformidlet i og rundt dette er da basert på gammelt lovverk og gammel praksis, som min veileder har videreformidlet om. Dette gjorde veilederen for øvrig i 2018, så hun har vært dårlig på å sette seg inn i regelendringer. 

§12-12 ser dog ikke ut til å eksistere lenger. Så du har rett, og jeg har tatt feil. Da ber jeg om unnskyldning, og tar det til etterretning. 

Spørsmålet er om folk flest tror det samme som meg ettersom folk er svært redde for reduksjon av uføregrad som følge av små inntekter. Jeg tror ikke denne nye reformen har nådd folket helt. Og med sin fulle rett, for det kommer jo reformer annenhver år når det gjelder uføretrygdede. Og hva skjer ved neste reform... ? Er man 100% trygg likevel? Man kan undres. 

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (2 minutter siden):

Skattet ja, men ikke trukket. Hvis du får plass i kommunestyret så blir du ikke trukket i lønn fordi du mottar møtegodtgjørelse for et møte som pågår fra kl. 18 - 21 når du var ferdig på jobb kl. 16. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er om folk flest tror det samme som meg ettersom folk er svært redde for reduksjon av uføregrad som følge av små inntekter. Jeg tror ikke denne nye reformen har nådd folket helt. Og med sin fulle rett, for det kommer jo reformer annenhver år når det gjelder uføretrygdede. Og hva skjer ved neste reform... ? Er man 100% trygg likevel? Man kan undres. 

Folk flest, inklusive mange stortingspolitikere og NAV-ansatte, skjønner ikke en dritt fordi dette er komplisert. Mye mer komplisert enn det trenger å være for noen skarve tusenlapper. Og det som skremmer folk like mye som inntektstapet er beregninger, rapportering og etteroppgjør etter regler de ikke forstår. Dette er noe svært mange uføretrygdede har fått mer enn nok av i sitt gjennomsnittlige sju år lange forhold til NAV før de fikk innvilget uføretrygd. 

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (10 minutter siden):

Alle skatter av det de tjener utover uføretrygden så akkurat det er likt for alle. Her diskuterer vi om uføre skal bli trukket I tillegg til skatt. Dvs at dersom du jobber overtid skal du bli trukket I grunnlønn fordi du klarte å jobbe ekstra pluss at du skal skatte av grunnlønn og overtid.

Anonymkode: 33d8a...858

• Liker 2
Skrevet

Alle skatter av det de tjener utover uføretrygden så akkurat det er likt for alle. Her diskuterer vi om uføre skal bli trukket I tillegg til skatt. Dvs at dersom du jobber overtid skal du bli trukket I grunnlønn fordi du klarte å jobbe ekstra pluss at du skal skatte av grunnlønn og overtid.

Anonymkode: 33d8a...858

Selvfølgelig skal vi som jobber betale mindre til en som kan jobbe litt selv, så klart det bør være trekk fra første krone. 

• Liker 2
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Folk flest, inklusive mange stortingspolitikere og NAV-ansatte, skjønner ikke en dritt fordi dette er komplisert. Mye mer komplisert enn det trenger å være for noen skarve tusenlapper. Og det som skremmer folk like mye som inntektstapet er beregninger, rapportering og etteroppgjør etter regler de ikke forstår. Dette er noe svært mange uføretrygdede har fått mer enn nok av i sitt gjennomsnittlige sju år lange forhold til NAV før de fikk innvilget uføretrygd. 

Det er vanvittig komplisert, og mye å forholde seg til. Du må i tillegg sørge for å holde deg oppdatert selv, for du får ikke relevant informasjon tilsendt deg. Hverken nåværende eller ny informasjon. Og nåde deg gjør du feil på veien hvis du ikke holder deg oppdatert! 

Det heter at man skal være sikret på trygd og at man skal føle seg trygg. Men jeg må ærlig talt si at jeg føler meg utrygg, usikker og frykter fremtiden... Kanskje minst like utrygg på uføretrygd som AAP, og da følte jeg meg ikke trygg i det hele tatt.

Jeg tror faktisk at mange nå finner på å ikke jobbe litt fordi de ikke vet eller kan nok om det ettersom ting er så komplisert og i stadig endring. De tør liksom ikke, og føler det er å utfordre systemet. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...