AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #741 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husk at det er kun ca 24 % av uføre som jobber litt ved siden av trygden. 11 % jobber kun litt i svært korte perioder i året. (Sjekk SSB) Dette er med andre ord ikke en veldig stor problemstilling, sånn egentlig. Hoveddelen uføre jobber ikke ved siden av trygden. Og det til tross for at alle uføre for noen år siden fikk kutt i ytelsen, da ‘kompensasjonsgrad’ ble innført - i kombinasjon med er langt høyere tak på friinntekt ved siden av trygd. Det skulle lønne seg å jobbe. I praksis skulle det selvfølgelig straffes ennå mer å være syk. Og hva skjedde? Jo, det ble ikke flere uføre som jobbet ved siden av trygd - selv om det lønte seg langt mer. Folk er faktisk syke. Og arbeidsgivere er heller ikke interessert i syke og uføre arbeidstakere. Så foreslår en nå å kutte enda mer i hvor mye uføre som faktisk jobber litt skal kunne sitte igjen med. Da kommer en fort fram til, at det ikke kan forsvares å ofre mer helse om en kun sitter igjen med ‘knapper og glansbilder’ - selv om ‘knapper og glansbilder’ er noen kroner mer enn trygden alene. Det vil gjerne ikke lønne seg i helhetsbildet, der den enkeltes helsesituasjon er en stor brikke på vektskålen. Hvor mange dårlige dager må en betale med, for å sitte igjen med nesten ingenting ekstra? Og alle oss som er hoveddelen uføre, de 75 % som ikke har hatt hverken helse eller mulighet til å jobbe for å tjene inn det kuttet vi måtte tåle i inntekt - hadde vært veldig greit å fått det tilbake. Nå har både pisk (kutt i trygd) kombinert med gulerot (mulighet for stort fribeløp ved siden av trygd) vært prøvd - uten at flere uføre kommer seg ut i jobb ved siden av trygd. På tide å innse at problemet ligger et annet sted? 1. Uføre er syke. 2. Arbeidsgivere ønsker ikke å ansette syke folk. Arbeidsgiverne ja. Hvor er pisken og gulerøttene for arbeidsgiverne? Som skal tvinge og lokke arbeidsgivere til å skape tilrettelagte arbeidsplasser og benytte seg av ustabil og periodisk arbeidskraft? Anonymkode: 9df53...284 Det kommer nokk aldri gå siden hele samfundet går ut på penger og tjene penger. En ting till er jo att det er mange foretak som tjener veldigt godt med penger å isteden for å gi arbeidene Litt mindre arbeidstimer eller Litt mer i lønn så att folk kan jobbe mindre stilling så sparer di in på pengene. Samme for syke- du byttes ut. Fin tanke men i takt med at samfundet blir mer bytt ut eller kast og dra in mer penger så kommer nokk den filosofin aldri funke:/ Anonymkode: a107f...55b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #742 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er med andre ord ikke en veldig stor problemstilling Dette er en kjempestor problemstilling for de det gjelder! I så stor grad at det skaper en stor sorg, en sterk frykt, og en enorm fortvilelse! Som så mange har sagt her allerede, må de uføre si opp vervene sine og andre småjobber som gjør at de føler seg nyttig og som gir de litt sosiale opplevelser. Det krever for mye å ikke si fra disse jobbene, bl.a i forhold til styr med meldekort og redselen for å gjøre feil. Den stressfølelsen dette skaper har ikke uføre kapasitet til. Det følger dessuten med sorg over tapt glede for å kunne bidra, sorg over det sosiale de mister, sorg over tapt inntekt som fører til at de må slutte å unne seg den frisørtimen eller det kafébesøket, og yngre uføre som er single lever også med en redsel for å måtte flytte fra hjemme sitt fordi de ikke lenger har råd til å bo der.. dette er bare en brøkdel av negative konsekvenser. Faktum er at dette vil føre til økte forskjeller på fattig og rik, og Støre har dermed sviktet fullstendig! Jeg håper SV klarer å snu dette! Anonymkode: 2ae30...071 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #743 Skrevet 15. november 2021 Til deg jeg siterte rett over her; jeg var forresten enig i resten av innlegget ditt, bare ikke akkurat den setningen jeg siterte😊 Anonymkode: 2ae30...071 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #744 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kommer nokk aldri gå siden hele samfundet går ut på penger og tjene penger. En ting till er jo att det er mange foretak som tjener veldigt godt med penger å isteden for å gi arbeidene Litt mindre arbeidstimer eller Litt mer i lønn så att folk kan jobbe mindre stilling så sparer di in på pengene. Samme for syke- du byttes ut. Fin tanke men i takt med at samfundet blir mer bytt ut eller kast og dra in mer penger så kommer nokk den filosofin aldri funke:/ Anonymkode: a107f...55b Og det er jo nettopp poenget mitt. Syke og uføre presses ut av et stadig tøffere arbeidsliv, hvor det kreves at ‘yter 110 %’ alltid. Å straffe den som er uheldig og blitt syk og uføretrygdet økonomisk vil ikke endre på det. Er det ingen som ønsker å utnytte din eventuelle restarbeidsevne så nytter det hverken med pisker eller gulerøtter ovenfor de som aller minst kan gjøre noe med det. Det er nok en hel del som idag er uføre, som for 50 år siden ville klart seg på arbeidsmarkedet. Men det er stadig mindre plass til alle de som ikke er ‘helt A4’, som ikke ‘er på hugget og sulten’, alle de som ikke kan ‘yte 110 %’. Det kan godt være vi rett og slett må godta en høyere andel uføre i samfunnet. Eller så må vi sette i verk arbeidsmarkedstiltak for å gi plass til flere med ‘skavanker’ i arbeidslivet. Men nå har vi faktisk testet det ut alt - hverken pisk eller gulerot får flere syke og uføre ut i litt jobb. Så hvor ligger problemet da…? Det som garantert ikke hjelper er la syke folk sitte igjen med enda mindre av lønnen om de faktisk får jobbet litt. Hvor mange dårlige dager og negative helsekonsekvenser skal en orke å tåle, for å sitte igjen med veldig lite ekstra? Anonymkode: 9df53...284 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #745 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette er en kjempestor problemstilling for de det gjelder! I så stor grad at det skaper en stor sorg, en sterk frykt, og en enorm fortvilelse! Som så mange har sagt her allerede, må de uføre si opp vervene sine og andre småjobber som gjør at de føler seg nyttig og som gir de litt sosiale opplevelser. Det krever for mye å ikke si fra disse jobbene, bl.a i forhold til styr med meldekort og redselen for å gjøre feil. Den stressfølelsen dette skaper har ikke uføre kapasitet til. Det følger dessuten med sorg over tapt glede for å kunne bidra, sorg over det sosiale de mister, sorg over tapt inntekt som fører til at de må slutte å unne seg den frisørtimen eller det kafébesøket, og yngre uføre som er single lever også med en redsel for å måtte flytte fra hjemme sitt fordi de ikke lenger har råd til å bo der.. dette er bare en brøkdel av negative konsekvenser. Faktum er at dette vil føre til økte forskjeller på fattig og rik, og Støre har dermed sviktet fullstendig! Jeg håper SV klarer å snu dette! Anonymkode: 2ae30...071 Du misforsto setningen - som du trakk helt ut av sin sammenheng. Poenget mitt var selvsagt at det har svært lite for seg å stadig endre på disse reglene rundt jobb og uføre, og lage kjempestore diskusjoner av det. De økonomiske konsekvensene for samfunnet av at de få uføre som er så heldige å få jobbet litt får sitte igjen med litt mer penger er forsvinnende liten. Det har liten hensikt - fordi vi diskuterer ikke de problemstillingene som virkelig hindrer flere syke og uføre å få utnyttet sin eventuelle restarbeidsevne. Istedetfor lar disse evinnelige diskusjonene om uføre og jobb både politikere og folk flest få holde på illusjonen om at det er den enkeltes holdninger som er dårlige. Og en snakker om syke og uføre som arbeidsskye folk som må presses - heller enn syke mennesker med utfordringer som krever ekstra innsats og støtte. Forøvrig morsomt at innlegget du refererer til om uføre som vil få en veldig høy terskel for å ta på seg verv og valgte posisjoner også var skrevet av meg. Og, forslaget som framligger er selvsagt idiotisk og vil virke mot sin hensikt - som hele innlegget mitt handlet om. Anonymkode: 9df53...284 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #746 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og det er jo nettopp poenget mitt. Syke og uføre presses ut av et stadig tøffere arbeidsliv, hvor det kreves at ‘yter 110 %’ alltid. Å straffe den som er uheldig og blitt syk og uføretrygdet økonomisk vil ikke endre på det. Er det ingen som ønsker å utnytte din eventuelle restarbeidsevne så nytter det hverken med pisker eller gulerøtter ovenfor de som aller minst kan gjøre noe med det. Det er nok en hel del som idag er uføre, som for 50 år siden ville klart seg på arbeidsmarkedet. Men det er stadig mindre plass til alle de som ikke er ‘helt A4’, som ikke ‘er på hugget og sulten’, alle de som ikke kan ‘yte 110 %’. Det kan godt være vi rett og slett må godta en høyere andel uføre i samfunnet. Eller så må vi sette i verk arbeidsmarkedstiltak for å gi plass til flere med ‘skavanker’ i arbeidslivet. Men nå har vi faktisk testet det ut alt - hverken pisk eller gulerot får flere syke og uføre ut i litt jobb. Så hvor ligger problemet da…? Det som garantert ikke hjelper er la syke folk sitte igjen med enda mindre av lønnen om de faktisk får jobbet litt. Hvor mange dårlige dager og negative helsekonsekvenser skal en orke å tåle, for å sitte igjen med veldig lite ekstra? Anonymkode: 9df53...284 Ja enig men det Gjelder jo egt alle. Og rammer også folk som kanske egt kan jobbe men som ikke passer in i samfundet idag ☺️ orker ikke skrive mer men ville tillegge dette ☺️ Anonymkode: a107f...55b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #747 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Syke og uføre presses ut av et stadig tøffere arbeidsliv, hvor det kreves at ‘yter 110 %’ alltid. Anonymkode: 9df53...284 Litt rar setning å lese. Uføre presses ut av arbeidslivet. Er ikke det egentlig hele poenget med uførepensjon? Man er der at man ikke lenger har et arbeidsliv? Hvis det virkelig er viktig med den lille jobben man klarer, selv som ufør tydeligvis, så burde man jo fortsette med den selv om man sikkert ikke kan holde seg under maks grensa. Kanskje man til og med klarer litt mer slik at man kommer bedre ut av det økonomisk? Anonymkode: 9766b...62c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #748 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Litt rar setning å lese. Uføre presses ut av arbeidslivet. Er ikke det egentlig hele poenget med uførepensjon? Man er der at man ikke lenger har et arbeidsliv? Hvis det virkelig er viktig med den lille jobben man klarer, selv som ufør tydeligvis, så burde man jo fortsette med den selv om man sikkert ikke kan holde seg under maks grensa. Kanskje man til og med klarer litt mer slik at man kommer bedre ut av det økonomisk? Anonymkode: 9766b...62c I min mening så burde alle få ei god lønn og uføre også blir man ikke like hardt pressa ut Hvis man må være syk eller hjemme fra jobb. Og er man ufør så er det jo bedre å få ei god lønn åsså kan man jobbe extra di dagene man føler for det eller orker. Uten å ha noe skjema. Man får ikke noe extra lønn men man kanske kan få ei lønn på 30k Etter skatt isteden før 16-24k. Men da må jo selvsagt arbedstidene og lønnen i alle yrker gå opp till likt. Men dette er jo drømmesensrie Anonymkode: a107f...55b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #749 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I min mening så burde alle få ei god lønn og uføre også blir man ikke like hardt pressa ut Hvis man må være syk eller hjemme fra jobb. Og er man ufør så er det jo bedre å få ei god lønn åsså kan man jobbe extra di dagene man føler for det eller orker. Uten å ha noe skjema. Man får ikke noe extra lønn men man kanske kan få ei lønn på 30k Etter skatt isteden før 16-24k. Men da må jo selvsagt arbedstidene og lønnen i alle yrker gå opp till likt. Men dette er jo drømmesensrie Anonymkode: a107f...55b Arbeidstidene bli mindre og lønna opp ska det stå! Anonymkode: a107f...55b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #750 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidstidene bli mindre og lønna opp ska det stå! Anonymkode: a107f...55b Det blir jo egt ei form av ei god Borgerlønn om man tenker på det. Og at folk jobber for å hjelpe å bidra isteden for at jobb ska være jobb. Er jo egt mange jobber som egt ikke trengs heller…. Kanske Borgerlønn kunne vært noe for nødvendige yrker og uføre. Også kunne allt ovenfor der fått tjene mye penger men bidratt med extra skatt Anonymkode: a107f...55b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #751 Skrevet 15. november 2021 Men da kan uføre gjøre småærender for naboer osv. Handle for gamle og syke og måke snø mot litt betaling uten at dette må meldes inn. Anonymkode: 8b4e4...f93 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #752 Skrevet 15. november 2021 Smeltemann skrev (På 5.11.2021 den 20.21): Gjesp**** om du er så ille plaget så er ikke alle som har uføretrygd det. Smerte er individuelt, en smerte på 10 til deg kan være en 5 til meg. Er ille bare smerter. Er skader og mén men skal ikke gå inn på detaljer. Du har virkelig ikke evnen til å tenke nyansert. Anonymkode: 0ef65...277
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #753 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I min mening så burde alle få ei god lønn og uføre også blir man ikke like hardt pressa ut Hvis man må være syk eller hjemme fra jobb. Og er man ufør så er det jo bedre å få ei god lønn åsså kan man jobbe extra di dagene man føler for det eller orker. Uten å ha noe skjema. Man får ikke noe extra lønn men man kanske kan få ei lønn på 30k Etter skatt isteden før 16-24k. Men da må jo selvsagt arbedstidene og lønnen i alle yrker gå opp till likt. Men dette er jo drømmesensrie Anonymkode: a107f...55b Uføre blir iallefall ikke friskere av å slite økonomisk. Det er et evig stress og ikke en dag jeg ikke snur på hver krone. Jeg bruker mye tid på å planlegge matinnkjøp og å regne på ting, men de uforutsette utgiftene og legebesøk og medisiner ødelegger alt. Anonymkode: 0ef65...277 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #754 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men da kan uføre gjøre småærender for naboer osv. Handle for gamle og syke og måke snø mot litt betaling uten at dette må meldes inn. Anonymkode: 8b4e4...f93 I wish. Måker jeg snø blir jeg liggende en uke pga er nakkeskadet. Det samme om jeg bærer tunge bæreposer. Anonymkode: 0ef65...277
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #755 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden):Det som garantert ikke hjelper er la syke folk sitte igjen med enda mindre av lønnen om de faktisk får jobbet litt. Hvor mange dårlige dager og negative helsekonsekvenser skal en orke å tåle, for å sitte igjen med veldig lite ekstra? Anonymkode: 9df53...284 Som ufør med så lav inntekt er det ikke noe liv. Overlever ikke på det, har aldri nok til nok mat hele måneden engang, og tanken på å gi helt opp er der jevnlig da man verken har en fungerende kropp, ensomhet, utenforskap og null framtid. Anonymkode: 0ef65...277 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #756 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): I wish. Måker jeg snø blir jeg liggende en uke pga er nakkeskadet. Det samme om jeg bærer tunge bæreposer. Anonymkode: 0ef65...277 Men da kan du kanskje bidra med noe annet feks. Kjøre noen til butikken eller legen. Eller holde gamle på sykehjemmet med selskap mot litt betaling! Anonymkode: 8b4e4...f93 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #757 Skrevet 15. november 2021 PetterKanin skrev (10 timer siden): Nei, det gjør man ikke. Man får mer penger ved å jobbe enn ikke ved å jobbe. Du har rett i at man ikke taper. Men spørsmålet er hvor mye man sitter igjen med. Som mitt eksempel viste, så sitter jeg igjen med kr 91 av en timelønn på kr 200. Om du har full jobb, er frisk og raskt, og tar deg et oppdrag som støttekontakt (som er enda dårligere betalt og en da sitter igjen med enda mindre), så kan det hende at nesten 50% skatt på inntekten ikke føles så ille. Man gjør noe som er kjekt. For en med uføretrygd, som ikke har det økonomiske grunnfjellet som en i full jobb, og som kanskje, ved å yte bistand opplever slitasje på egen kropp, er ikke det like kjekt. Med tanke på at utgiftsdekningen ved det å være støttekontakt også er lav, rundt kr 300, så sier det seg selv at det å være støttekontakt ofte medfører utgifter. Så da sitter en igjen med enda mindre. Så lenge regnestykket kommer ut med kr 1 i pluss, så er det helt rett, man taper ikke. Men på et eller annet tidspunkt veier ikke kroneverdien opp for den ekstra belastningen det er å yte det ekstra som trengs for å tjene de kronene. Og det er det skjæringspunktet det hele handler om. Ikke en objektiv vurdering av om noe går i pluss eller minus. Dessverre tror tydeligvis både politikere og enkelte i denne tråden at alt handler om penger. Bare man får noen kroner ekstra, så er det godt nok. Realiteten er en annen. Alt kan ikke måles i kroner og ører. Noen ganger må man også inkludere helsekonsekvensen i regnestykket. Anonymkode: ab94d...d5f 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #758 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har rett i at man ikke taper. Men spørsmålet er hvor mye man sitter igjen med. Som mitt eksempel viste, så sitter jeg igjen med kr 91 av en timelønn på kr 200. Om du har full jobb, er frisk og raskt, og tar deg et oppdrag som støttekontakt (som er enda dårligere betalt og en da sitter igjen med enda mindre), så kan det hende at nesten 50% skatt på inntekten ikke føles så ille. Man gjør noe som er kjekt. For en med uføretrygd, som ikke har det økonomiske grunnfjellet som en i full jobb, og som kanskje, ved å yte bistand opplever slitasje på egen kropp, er ikke det like kjekt. Med tanke på at utgiftsdekningen ved det å være støttekontakt også er lav, rundt kr 300, så sier det seg selv at det å være støttekontakt ofte medfører utgifter. Så da sitter en igjen med enda mindre. Så lenge regnestykket kommer ut med kr 1 i pluss, så er det helt rett, man taper ikke. Men på et eller annet tidspunkt veier ikke kroneverdien opp for den ekstra belastningen det er å yte det ekstra som trengs for å tjene de kronene. Og det er det skjæringspunktet det hele handler om. Ikke en objektiv vurdering av om noe går i pluss eller minus. Dessverre tror tydeligvis både politikere og enkelte i denne tråden at alt handler om penger. Bare man får noen kroner ekstra, så er det godt nok. Realiteten er en annen. Alt kan ikke måles i kroner og ører. Noen ganger må man også inkludere helsekonsekvensen i regnestykket. Anonymkode: ab94d...d5f Mange som jobber litt ved siden av uføretrygden i perioder ofrer jo ofte en del av den allerede dårlige helsa for å få litt bedre økonomi. Noen på minstesats med utbetalt 16 000kr vil kanskje ta på seg litt jobb for å komme opp i et snitt på 17 500kr i måneden for å ha det litt bedre økonomisk, men ofrer da kanskje helsa ved å bli sengeliggende i to måneder. Når man allerede har dårlig helse så bør man få noe igjen for det hvis man skal slite den strikken til bristepunktet for å ha råd til noe andre ser på som en selvfølge. Dette er nok grunnen til at de fleste vil slutte å jobbe med en slik lovendring; den lille belønningen er ikke lengre verdt de 2 ekstra månedene å være sengeliggende eller lignende konsekvenser som å miste førerkort eller det lille sosiallivet man orker å ha (ja, alle trenger et lite sosialliv for ikke å bli gal. Isolasjon gjør en sykere). Anonymkode: 57487...99f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #759 Skrevet 15. november 2021 Da vet vi at dette kommer til å bli vedtatt ettersom SV gir fullstendig blaffen, og heller konsentrerer seg om økte skatter: https://www.nrk.no/norge/skarp-sv-advarsel_-ap-og-sp-ma-selv-oppfylle-egne-lofter-1.15727772 Quote SV la i dag fram sitt alternative statsbudsjett for 2022. – Vi kan ikke og kommer ikke til å legge fram krav i forhandlingene om saker regjeringen allerede har lovt å gjenomføre. Vår jobb er å legge fram krav regjeringen ikke har lovet å gjennomføre, sier Lysbakken. Budsjettforhandlingene med Arbeiderpartiet og Senterpartiet på Stortinget starter klokken 14 i dag. – Det kan ikke være sånn at forhandlinger med SV blir en øvelse hvor vår forhandlingsmakt skal brukes til å forhandle inn ting som regjeringen allerede har lovet å gjøre, legger han til. Anonymkode: 71045...21f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #760 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da vet vi at dette kommer til å bli vedtatt ettersom SV gir fullstendig blaffen, og heller konsentrerer seg om økte skatter: https://www.nrk.no/norge/skarp-sv-advarsel_-ap-og-sp-ma-selv-oppfylle-egne-lofter-1.15727772 Anonymkode: 71045...21f Sv har jo i sitt alternative budsjett å reversere de usosiale kuttene, inkludert dette forslaget så håp er det. Anonymkode: 57487...99f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå