Gå til innhold

Kollegaer som KUN spiser rugsprø og smøreost til lunchen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, litt teit problemstilling - men jeg har faktisk stusset 😅🤷‍♀️

Har endel år i arbeidsliv (og studieliv) og igrunnen aldri lagt merke til voldsomt hva folk spiser til lunch og ellers.

Mange har hatt «sine vaner», eventuelt en «tar hva enn man får i kantina». 

Noen få har åpenbart vært på slankekur, og hatt med egen niste som har vært veldig «spesifikk» i henhold til dietten, men likevel næringsrik og OK mengde kalorier for en lunch. Stusset ikke på det.

Men: 

Så kom jeg til ny arbeidsplass, og la merke til at endel (kvinner) konsekvent - alle dager uansett- spiste KUN 2 tynne rugsprø med litt smøreost eller ei skive ost. Ingenting annet, aldri. Hver dag, i åresvis. 

Jeg antok det var usunn slanking, men de ble aldri mindre i vekt. Noen var tynne fra før, andre lett overvektige. 

Kan skjønne noen mangler appetitt, og synes rugsprø og smøreost er godt.

Men man blir jo umulig mett av den mengden der, og absolutt ingenting ved siden? Kun svart kaffe eller te med sukett. Ingen frukt, ingen grønnsaker, nix og nada. Ingen mellommåltider ellers. 

Har noen denne dillen og kan forklare? 😅

Anonymkode: a873f...fb7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Athena79 skrev (1 minutt siden):

Ja, og hva så? 

Jeg er jo klar over dette faktumet - men jeg lurer på om noen gjør dette konsekvent og hvorfor de eventuelt ikke spiser noe annet noensinne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste noe liknende i årevis fordi jeg ikke gadd å bruke tid på lunsj  spiser mer til frokost og lunsj.

Anonymkode: 95524...95a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er jo klar over dette faktumet - men jeg lurer på om noen gjør dette konsekvent og hvorfor de eventuelt ikke spiser noe annet noensinne. 

De spiser sikkert noe annet hjemme. Men hvorfor ikke spør kollegaen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiste noe liknende i årevis fordi jeg ikke gadd å bruke tid på lunsj  spiser mer til frokost og lunsj.

Anonymkode: 95524...95a

Samme her. Bortsett fra et jeg ikke spiste rugsprø, men havreknekkebrød og smøreost. I mange år. 

Anonymkode: 3105e...43e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Ensidig kosthold! Jeg spiser også rugsprø eller andre knekkebrød, men av og til noe annet innimellom. Men, jeg har alltid agurk, tomat, paprika og rødløk med. Avokado også innimellom, samt egg. Har også alltid en gulrot med og et eple. I tillegg har jeg alltid youghurt eller propudding. 

Håper de spiser noe grønt til middag da…. 

Anonymkode: d100b...d45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er enkelt, og man får ha maten i fred i felles kjøleskap. Mer «spennende» pålegg har en tendens til å forsvinne.

Jeg spiser såpass mye til frokost at jeg strengt tatt ikke har behov for påfyll før middag, men for å slippe å forklare hvorfor jeg ikke spiser lunsj tar jeg et par knekkebrød. Ville heller jobbet i lunsjen og gått hjem en halv time tidligere, men sjefen nekter.

Anonymkode: eecd4...edf

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har endel år i arbeidsliv (og studieliv) og igrunnen aldri lagt merke til voldsomt hva folk spiser til lunch og ellers.

Noen få har åpenbart vært på slankekur, og hatt med egen niste som har vært veldig «spesifikk» i henhold til dietten, men likevel næringsrik og OK mengde kalorier for en lunch. Stusset ikke på det.

Men: 

Så kom jeg til ny arbeidsplass, og la merke til at endel (kvinner) konsekvent - alle dager uansett- spiste KUN 2 tynne rugsprø med litt smøreost eller ei skive ost. Ingenting annet, aldri. Hver dag, i åresvis. 

Jeg antok det var usunn slanking, men de ble aldri mindre i vekt. Noen var tynne fra før, andre lett overvektige. 

Men man blir jo umulig mett av den mengden der, og absolutt ingenting ved siden? Kun svart kaffe eller te med sukett. Ingen frukt, ingen grønnsaker, nix og nada. Ingen mellommåltider ellers. 

For mange blir dagen unødvendig tung ved å spise mer til lunsj. Og arbeidslyst blir borte. Høy aktivitet = lite mat. Lite aktivitet = mye mat. Derfor mye til middag. Middag er kos. Lunsj er ikke kos. 

Anonymkode: c4c78...6eb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er en av dem! Enkelt å ha på jobb. Smøreost holder seg også lenge. 

Anonymkode: fa47b...0ef

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men: 

Såklart blir man mett av 2 rugsprø med pålegg. Spiser aldri mer enn det når jeg har lunch. Jeg er overvektig, folk blir nok overrasket over hvor lite jeg spiser, men det er nok mat. Jeg spiser 1 knekkebrød, som er ca like stor mengde som 2 rugsprø, med makrell i tomat.

Har en halv go morgen yoghurt til frokost.

Hvordan er jeg overvektig? For jeg liker å spise god middag (da ofte kaloririk mat), liker å «kose meg litt» litt for ofte 😂

Men generelt spiser jeg veldig lite mat. Er alt annet som gjør at jeg er overvektig.

Folk liker vaner. Folk spiser gjerne det samme dag ut og dag inn, for det funker for dem.

Anonymkode: 4a2f9...232

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke verre det enn de som spiser brødskive med samme pålegget år ut og år inn?  

Anonymkode: 44b28...aa7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj er et bortkastet måltid midt i arbeidstiden egentlig, om man spiser en solid og god frokost trenger man ikke mye mat til lunsj når man har en skikkelig middag etterhvert så jeg er en av de som lett kunne gjort som ts beskriver.. Ikke handler det om slanking eller hysteri, bare bortkastet tid å sitte en halvtime midt på dag med kollegaer å spise kantinemat og jeg trenger ikke masse frukt og grønt heller midt på dag da jeg får i meg det jeg trenger de andre måltidene. 

Anonymkode: d8b89...07c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg spiser ikke på jobb 9 av 10 dager.

Jeg blir slappere og får lyst til å slappe av om jeg spiser på jobb. To rugsprø hadde vært ok om jeg måtte spise sammen med andre på jobb. For folk henger seg jo så innmari opp i hva andres spiser/ikke spiser.

Anonymkode: 8adf1...120

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Jeg har egentlig null matlyst på jobb pga. stress, forskjellige lukter og situasjoner som man blir utsatt for. Får allikevel trykket i meg et par rugsprø med smøreost bare for å opprettholde et blodsukker. Trenger ikke tenke liksom, kan kjøpe inn dette og det holder seg godt i skapet på jobb.. slipper å stresse med niste på morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å lage sunne og mettende matpakker en periode, foodpreppet hver Søndag. Dette var ikke for å slanke meg men for å spise et sunt og godt måltid. Dette kunne være salat med egg, linsegryte, hjemmelagde knekkebrød med godt pålegg og mye grønt, yoghurt med musli.. Da fikk jeg så ekstremt mange tilbakemeldinger fra kollegaer som lurte på om jeg gikk på diett, slanket meg osv. "hvor mange kcal er det i den lunsjen?" "hvordan diett er det fra?" "har du gått ned noe eller?" "du ser slankere ut" osv.. Jeg orket ikke all kropps og kcalorifokuset jeg måtte besvare hver lunsj så jeg sluttet etterhvert med dette... Nå går det i rugsprø og smøreost, så blender jeg i hvert fall inn med alle de andre på jobb og slipper dette fokuset...

Anonymkode: a7630...fa6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gratinara skrev (1 time siden):

Jeg har egentlig null matlyst på jobb pga. stress, forskjellige lukter og situasjoner som man blir utsatt for. Får allikevel trykket i meg et par rugsprø med smøreost bare for å opprettholde et blodsukker. Trenger ikke tenke liksom, kan kjøpe inn dette og det holder seg godt i skapet på jobb.. slipper å stresse med niste på morgenen...

TS her :)

Ja, ok - den ser jeg.

Disse det gjaldt satt i lunchen med oss andre i 30 min, så det handlet ikke om tidsbruken.

Men som noen sier - og som jeg antok - de spiser seg «opp» på vanlig nivå på kveldene da. 

Og den med spennende pålegg som forsvinner - det skjedde avogtil 😅😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forsøkte å lage sunne og mettende matpakker en periode, foodpreppet hver Søndag. Dette var ikke for å slanke meg men for å spise et sunt og godt måltid. Dette kunne være salat med egg, linsegryte, hjemmelagde knekkebrød med godt pålegg og mye grønt, yoghurt med musli.. Da fikk jeg så ekstremt mange tilbakemeldinger fra kollegaer som lurte på om jeg gikk på diett, slanket meg osv. "hvor mange kcal er det i den lunsjen?" "hvordan diett er det fra?" "har du gått ned noe eller?" "du ser slankere ut" osv.. Jeg orket ikke all kropps og kcalorifokuset jeg måtte besvare hver lunsj så jeg sluttet etterhvert med dette... Nå går det i rugsprø og smøreost, så blender jeg i hvert fall inn med alle de andre på jobb og slipper dette fokuset...

Anonymkode: a7630...fa6

TS igjen her - DEN kjenner jeg meg igjen i!

Jeg fikk generelt mye kommentarer på mat (salaten var «så sunn, skulle jeg leve sånn nå», polarbrød hadde for mye sukker osv). Jeg bare «det er mat». 

Hun som gradvis gikk over til vegansk mat og trente mye = spiste relativt høykalori lunch fikk enormt mye fokus på «den grønne dietten» (hun spiste type nøttesmør på skive med noe banan, avocado, nøtter, og alltid frukter etc, stor porsjon gryn med havremelk osv, sikkert 6-700 kalorier i den lunchen - men fordi det var normale sunne ingredienser ble det mye kommentert som «ekstremsunt». Så irriternde og gjentakende.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette er også min faste lunch! :) lett og holdbart i skapet, og jeg blir mett. Er lærer og har betalt pause, så er tilgjengelig for elevene hele tiden. Enkelt å ta med i hånden dersom jeg må ut å snakke med elever (i stedet for middagsrester og alskens salater).

Jeg driter egentlig i om lunchen er særlig god, det er kun påfyll for å holde ut dagen uten å bli sulten :) Mat på jobb for meg er kun drivstoff.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 knekkebrød fiber balance med leverpostei har vært min lunsj i flere år. Lærer jeg også. Det er tilstrekkelig, og sunt. Får min dose fiber hovedsaklig derfra og det gjør underverket på magen. Det er enkelt, godt nok og billig og sunt. Det enkle er ofte det beste. Blir ikke tung i magen eller noe.

Orker ikke å bruker mer tid enn jeg må på pauserommet med de andre.

Anonymkode: fce49...b89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...