AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Du ska selle deg in, og du ska helst elske det foretak som du ska jobbe for, du ska være den perfekte versjonen av noe som kanske ikke egt existerer? hvorfør lurer jeg på? Er det så farligt å være menneske idag? Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 stan skrev (1 minutt siden): Hvordan ønsker du det skal gjøres? stan skrev (1 minutt siden): Hvordan ønsker du det skal gjøres? Litt mer som for 20 år siden. Da var ikke presse like stort opplever jeg da. Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Arbeidsgiver har et formål med jobbintervjuet - og det er å finne den beste kandidaten for stillingen. Klart de vet at ingen er perfekte, men det er jo så klart helt naturlig at de vil prøve å sikre seg den beste de kan få. Når det er mange om beinet for en attraktiv stilling, så sier det seg jo selv at det blir vanskeligere å få den jobben. Det kan vel føles som press. Jeg søkte ingen jobber for 20 år siden (for ung til det), så jeg vet ikke hvordan det var da. Men de intervjuprosessene jeg har vært i har ikke vært overfladiske, men gått ganske i dybden på hva jeg har å tilby. Det har handler ikke om å være perfekt, men om kompetanse, sosiale evner osv. Arbeidsgiver vil ha den som passer best inn, har rett kompetanse og har god motivasjon. Jeg forstår ikke helt hvordan man skal gjøre rekrutteringsprosessen på en annen måte? Anonymkode: be476...10a 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidsgiver har et formål med jobbintervjuet - og det er å finne den beste kandidaten for stillingen. Klart de vet at ingen er perfekte, men det er jo så klart helt naturlig at de vil prøve å sikre seg den beste de kan få. Når det er mange om beinet for en attraktiv stilling, så sier det seg jo selv at det blir vanskeligere å få den jobben. Det kan vel føles som press. Jeg søkte ingen jobber for 20 år siden (for ung til det), så jeg vet ikke hvordan det var da. Men de intervjuprosessene jeg har vært i har ikke vært overfladiske, men gått ganske i dybden på hva jeg har å tilby. Det har handler ikke om å være perfekt, men om kompetanse, sosiale evner osv. Arbeidsgiver vil ha den som passer best inn, har rett kompetanse og har god motivasjon. Jeg forstår ikke helt hvordan man skal gjøre rekrutteringsprosessen på en annen måte? Anonymkode: be476...10a Ja men alle er jo ikke extroverte, extremt lojale. Og alle må jo få en plass i samfundet. Og at ei ska sitte i ett intervju og lyve om at ei aldri blir syk, alltid er flexibel, og at ei er en Kjempe social kollega blir Litt overfladisk for meg siden det krever mye vile for å orke å arbeide. Intervju for meg for 20 år siden handlet mer om selve jobben og ikke så mye om det private og at du ska ha utanning og være best. Di fleste lærer seg i arbeid og man må gi folk en sjanse. Sen er det a,b og c mennesker og alle må jo få lov til å arbeide. Jeg opplever stor forsjell på intervju samenlignet for 20 år tillbake. Det er større press på mennesket og jeg syns det er Litt trist 😕 dette er ikke noe inlegg for å provocere etc uten kun for å høre Hva andra synes og få diskutert rundt dette Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja men alle er jo ikke extroverte, extremt lojale. Og alle må jo få en plass i samfundet. Og at ei ska sitte i ett intervju og lyve om at ei aldri blir syk, alltid er flexibel, og at ei er en Kjempe social kollega blir Litt overfladisk for meg siden det krever mye vile for å orke å arbeide. Intervju for meg for 20 år siden handlet mer om selve jobben og ikke så mye om det private og at du ska ha utanning og være best. Di fleste lærer seg i arbeid og man må gi folk en sjanse. Sen er det a,b og c mennesker og alle må jo få lov til å arbeide. Jeg opplever stor forsjell på intervju samenlignet for 20 år tillbake. Det er større press på mennesket og jeg syns det er Litt trist 😕 dette er ikke noe inlegg for å provocere etc uten kun for å høre Hva andra synes og få diskutert rundt dette Anonymkode: 721f3...e36 Du forventer en ganske enorm tilrettelegging for deg selv personlig her. Er du f.eks b-mennske kan du jo jobbe if.eks restaurant eller annet nattearbeide. Er du mye syk sier det seg selv at arbeidgiver ikke ønsker deg da det blir en økonomisk belastning for firmaet og en stor belastning for andre ansatte som må ta ekstra arbeidsoppgaver. Hvis andre hele tiden "vinner" over deg i arbeidssøkerposisjon så bør du kanskje tenke å søke jobber i like mange vil ha, da er sjansene bedre og arbeidsgiverene mer desperate. Anonymkode: f5e09...3c7
stan Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt mer som for 20 år siden. Da var ikke presse like stort opplever jeg da. Pleier å ha en tanke om at denne personen skal jeg ha som kollega i mange år. Hvordan er denne personen egnet også på andre måter enn det rent faglige. Et intervju er en litt kunstig situasjon, men likevel er det en god del å finne ut om en person på måten man håndtere dette.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du forventer en ganske enorm tilrettelegging for deg selv personlig her. Er du f.eks b-mennske kan du jo jobbe if.eks restaurant eller annet nattearbeide. Er du mye syk sier det seg selv at arbeidgiver ikke ønsker deg da det blir en økonomisk belastning for firmaet og en stor belastning for andre ansatte som må ta ekstra arbeidsoppgaver. Hvis andre hele tiden "vinner" over deg i arbeidssøkerposisjon så bør du kanskje tenke å søke jobber i like mange vil ha, da er sjansene bedre og arbeidsgiverene mer desperate. Anonymkode: f5e09...3c7 Jeg har selv jobbet i firmær som egt krever utanning etc og har klart dette veldigt fint. Men det handler om att mennesker ikke er perfekte. Og alle kan ikke bare ta ”dritt jobb” og tunge jobber fordi den ikke får en sjanse. Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har selv jobbet i firmær som egt krever utanning etc og har klart dette veldigt fint. Men det handler om att mennesker ikke er perfekte. Og alle kan ikke bare ta ”dritt jobb” og tunge jobber fordi den ikke får en sjanse. Anonymkode: 721f3...e36 Nei, det er jeg enig i. Jeg er selv introvert og har sittet i mange lederstillinger, og null utdannelse. Men begynte fra bunnen og jobbet meg opp gjennom prestasjoner. Hadde aldri forventet at noen "skulle ta sjanse på meg" tidlig i karrieren min uten noe å vise til. Jeg har også jobbet mange år i HR, og vet at når jeg skulle ansett noen i et team så ønsket jeg å finne en personlighet vi manglet, en type som kunne tilføre teamet noe nytt. En gang var det kanskje en kreativ ekstrovert, andre ganger en intellektuell introvert. Men selvsagt aldri noen med lange sykdomshistorier. Anonymkode: f5e09...3c7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er jeg enig i. Jeg er selv introvert og har sittet i mange lederstillinger, og null utdannelse. Men begynte fra bunnen og jobbet meg opp gjennom prestasjoner. Hadde aldri forventet at noen "skulle ta sjanse på meg" tidlig i karrieren min uten noe å vise til. Jeg har også jobbet mange år i HR, og vet at når jeg skulle ansett noen i et team så ønsket jeg å finne en personlighet vi manglet, en type som kunne tilføre teamet noe nytt. En gang var det kanskje en kreativ ekstrovert, andre ganger en intellektuell introvert. Men selvsagt aldri noen med lange sykdomshistorier. Anonymkode: f5e09...3c7 Men siden allt fler er deprimert Noen gang i livet og har lit sykdomshistorie så må disse få en sjanse og. Sier ikke att nyutandet folk ikke ska komme først og då det di fortjener. Mener mer at det ikke er gunstigt at fler og fler ikke ska få mulligheter og må selle seg in og være noe di ikke egt er. Er man ærlig å åpen så er det og lettere å snakke med hvarandra , tilrettelegge og hjelpe hverendre. Å være menneske Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Audition hadde fungert mye bedre enn jobbintervju. Vis oppgavene som skal gjøres og la kandidaten prøve, så ser man som oftest med en gang om det er match. Intervju handler mest om selvskryt. Anonymkode: 05848...57f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men siden allt fler er deprimert Noen gang i livet og har lit sykdomshistorie så må disse få en sjanse og. Sier ikke att nyutandet folk ikke ska komme først og då det di fortjener. Mener mer at det ikke er gunstigt at fler og fler ikke ska få mulligheter og må selle seg in og være noe di ikke egt er. Er man ærlig å åpen så er det og lettere å snakke med hvarandra , tilrettelegge og hjelpe hverendre. Å være menneske Anonymkode: 721f3...e36 Enig med alt annet enn sykdom. Det sier jo seg selv at det er belastende for firmaet og øvrige ansatte. Absolutt INGEN ønsker å ansette noen som er syke hele tiden. Om å selge seg som de de ikke er er å lyve når det gelder sykdom så er det uærlig. Men alle personligheter har plass i arbeidslivet, det betyr ikke nødvendigvis at du kan velge på øvre hylle. Du må ha den personligheten firmaet har behov for. Og det er jo helt forskjellig. Anonymkode: f5e09...3c7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig med alt annet enn sykdom. Det sier jo seg selv at det er belastende for firmaet og øvrige ansatte. Absolutt INGEN ønsker å ansette noen som er syke hele tiden. Om å selge seg som de de ikke er er å lyve når det gelder sykdom så er det uærlig. Men alle personligheter har plass i arbeidslivet, det betyr ikke nødvendigvis at du kan velge på øvre hylle. Du må ha den personligheten firmaet har behov for. Og det er jo helt forskjellig. Anonymkode: f5e09...3c7 Ja Selfølgelig men snakker med om arbeid som egt ikke krever så mye utanning. Det virker som det blir mer og med utanning på alt, til og med butikk. Og det blir for dumt. Sykdom er noe som di fleste har vart ihjel og det sier seg selv at flestparten av oss blir syke Noen gang i livet. Snakker ikke om folk som er syke hele tia før det er nok svært få. Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Selfølgelig men snakker med om arbeid som egt ikke krever så mye utanning. Det virker som det blir mer og med utanning på alt, til og med butikk. Og det blir for dumt. Sykdom er noe som di fleste har vart ihjel og det sier seg selv at flestparten av oss blir syke Noen gang i livet. Snakker ikke om folk som er syke hele tia før det er nok svært få. Anonymkode: 721f3...e36 Gjennom ikke ihjel* Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja Selfølgelig men snakker med om arbeid som egt ikke krever så mye utanning. Det virker som det blir mer og med utanning på alt, til og med butikk. Og det blir for dumt. Sykdom er noe som di fleste har vart ihjel og det sier seg selv at flestparten av oss blir syke Noen gang i livet. Snakker ikke om folk som er syke hele tia før det er nok svært få. Anonymkode: 721f3...e36 Mange stillinger krever ikke utdanning. Men har du ikke prioritert utdanning så er det mulig du må begynne lavere nede og bevise deg selv før du kan klatre. Mange muligheter så lenge man gjør en god jobb. Anonymkode: f5e09...3c7
Kipling Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Lurer på om du har litt feil fokus. Poenget (slik jeg ser det) er ikke å late som om du elsker alt, menn å gi en overbevisende forklaring på at du har tenkte gjennom ting og at det faktisk er en god match. Og hvis det er det, så bør du kunne svare på hva du liker med bedriftskulturen og jobb oppgavene etc. Du har ikke bare plukket et selskap fordi du trenger en jobb, men du har faktisk søkt hos et selskap som genuint appelerer til deg. Og du har ikke bare plukket en jobb å søke på, men du har søkt på en jobb du faktisk har tenkte gjennom og funnet ut at matcher dine preferanser sånn og sånn. Det å bare være superglade og supergira og alt er kjempefint er jo uansett ikke spess overbevisende.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 Kipling skrev (4 minutter siden): Lurer på om du har litt feil fokus. Poenget (slik jeg ser det) er ikke å late som om du elsker alt, menn å gi en overbevisende forklaring på at du har tenkte gjennom ting og at det faktisk er en god match. Og hvis det er det, så bør du kunne svare på hva du liker med bedriftskulturen og jobb oppgavene etc. Du har ikke bare plukket et selskap fordi du trenger en jobb, men du har faktisk søkt hos et selskap som genuint appelerer til deg. Og du har ikke bare plukket en jobb å søke på, men du har søkt på en jobb du faktisk har tenkte gjennom og funnet ut at matcher dine preferanser sånn og sånn. Det å bare være superglade og supergira og alt er kjempefint er jo uansett ikke spess overbevisende. Ja enig i det. Men alle Trenger jo en jobb for å øverleve. Å alle må bli inkluderar. Og jobb er ikke kun et sted for å være social og superglad og overbevisende. En jobb er vel for å overleve? Og ei kan ikke forvente at alle som ikke klarer å være extroverte, supergira, motivert, aldri syk etc ska klare å stå i en fysisk tung ”drit jobb”. Jobber du og i turnus og mange sene kvelder så kan det bli vanskeligt å starte Fex famile. Eller få opp tid i det private er kun Litt ting Jeg tenker over. På generell basis. Men jeg er jo enig i det du skriver og på ei måte. Anonymkode: 721f3...e36
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja men alle er jo ikke extroverte, extremt lojale. Og alle må jo få en plass i samfundet. Og at ei ska sitte i ett intervju og lyve om at ei aldri blir syk, alltid er flexibel, og at ei er en Kjempe social kollega blir Litt overfladisk for meg siden det krever mye vile for å orke å arbeide. Intervju for meg for 20 år siden handlet mer om selve jobben og ikke så mye om det private og at du ska ha utanning og være best. Di fleste lærer seg i arbeid og man må gi folk en sjanse. Sen er det a,b og c mennesker og alle må jo få lov til å arbeide. Jeg opplever stor forsjell på intervju samenlignet for 20 år tillbake. Det er større press på mennesket og jeg syns det er Litt trist 😕 dette er ikke noe inlegg for å provocere etc uten kun for å høre Hva andra synes og få diskutert rundt dette Anonymkode: 721f3...e36 Jeg sitter for tiden som intervjuer i flere rekrutteringsprosesser. Vi har ikke lov å spørre om sykdom, så den skal være grei å holde seg unna, som tema. Jeg krever ikke at man skal være supersosial. Jeg forventet derimot at man skal vise at man er reflektert rundt de spørsmål som stilles, og at man aldri svarer «vet ikke helt». Vi gir også en case som veldig tydelig viser om man har sans for kundeservice og problemløsning. Caser kan være vanskelig, det har jeg forståelse for. Men forsøk i det minste. Det forventes heller ikke at man elsker selskapet vårt, men at man har googlet oss i forkant, vet litt mer enn mannen i gata er også et tegn på at man er en engasjert person. Det dummeste er når man stiller noen av de typiske intervju-spm som sterke og svake sider etc. Som regel har de sidene lite å si for en avgjørelse om ansettelse. Det som har noe å si er at man viser man har selvinnsikt og har forberedt seg. Men om man svarer «hehe ja dette har jeg fått før, men jeg vet ikke jeg»… Da er jeg faktisk ikke veldig interessert i å ha deg inn😅 Anonymkode: 9ed38...40e
Kipling Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja enig i det. Men alle Trenger jo en jobb for å øverleve. Å alle må bli inkluderar. Og jobb er ikke kun et sted for å være social og superglad og overbevisende. En jobb er vel for å overleve? Og ei kan ikke forvente at alle som ikke klarer å være extroverte, supergira, motivert, aldri syk etc ska klare å stå i en fysisk tung ”drit jobb”. Jobber du og i turnus og mange sene kvelder så kan det bli vanskeligt å starte Fex famile. Eller få opp tid i det private er kun Litt ting Jeg tenker over. På generell basis. Men jeg er jo enig i det du skriver og på ei måte. Anonymkode: 721f3...e36 Selv om alle trenger en jobb og det der, så tenker en bedrift at de tjener utrolig mye på å få den beste de kan enn å få noen som passer dårligere, så alle må ende et eller annet sted, men arbeidsgiver vil at bare de beste skal ende hos dem. Og det er litt det, at hvis du er i en livssituasjon som gjør at turnus ikke funker, så vil de ikke ansette deg til en turnus jobb selv om du er villig til å ta den, fordi det har stor sannsynlighet for å feile. Så en overbevisende forklaring på at turnus er flott vil da gjøre dem mer villig til å ansette deg. Men det blir litt som den gamle vitsen om de to jegerne og bjørnen. Du trenger ikke å være verdens beste, du må bare være bedre enn de andre som søker. Det jeg ville gjort er å skrive ned en liste med egne preferanser og styrker etc, og så hver gang du lurer på å søke en jobb, les gjennom og prøv å skrive en kort liste med hvilke nøkkelkvalifikasjoner, prefereanser og kvaliteter de ser etter. Så se hva som matcher mellom de to listene, og fokuser på områdene som er på begge lister når du søker. Når du kommer på intervju så blir det de samme tingene som er på begge lister du bør fokusere på. Og dersom det ikke er mye som matcher mellom listene så kanskje den jobben ikke er den beste for deg. 1
Ukjentkjendis Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 Har du kanskje bare altfor store forventinger? Jobbintervju = dejting/dating Ikke alle som nyter dejting heller...noen ganger leder dejtingsprosessen til skuffende resultater også! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå