Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette?

Kommer sikkert en haug med refs for at man ønsker dette, men dette er et veldig individuelt valg. 

Dette er jo blitt lovlig i Norge nå, men mener å ha hørt at man kan gjøre det i Sverige og at det er mye rimeligere?

Noen som har gjort det og kan dele erfaringer?😊

Anonymkode: 26127...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye rimeligere enn hva da? Jeg tok fra Danmark. Fikk test kit i posten, dro til en klinikk for blodprøve, og sendte de til USA i ferdig frankert spesialkonvolutt. Ble oppringt med resultatene senere. Fungerte bra!

Men hadde jeg kunnet så hadde jeg dratt til Sverige ja. Minnes å huske at det finnes teststeder kort over grensa.

Anonymkode: a8950...164

Skrevet

Husk at det er de tre trisonomi-testene som er de sikreste. Dvs Standard NIPT uten ekstra. Lar du deg friste til å teste mer så er det viktig å være klar over at faren for falsk-positiv svar øker!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye rimeligere enn hva da?

Ser nå at Norge endelig har fått ræva i gir. Men 10000 kr hos volvat.. er vel litt å spare da ja.

Skrevet

Jeg bestilte test via Danmark. Det kostet ca 5000 kr. Fikk hjelp av en norsk lege underveis og fikk en venninne til å ta blodprøven. Fikk svar en uke etter at jeg sendte inn blodprøven. 

Anonymkode: df069...d69

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser nå at Norge endelig har fått ræva i gir. Men 10000 kr hos volvat.. er vel litt å spare da ja.

Tror det er 7500 i Asker feks - så sjekk litt rundt om du vil ta i Norge, ikke alle er så dyre som Volvat :) Husk også at i Norge er prisen inkludert en ultralydundersøkelse (som vanligvis koster 1000-1500)

Jeg har ikke erfaring med Sverige, jeg tok også fra Danmark via posten, tror de hadde priser fra 5000 til 7000.

Anonymkode: 5a622...50a

Skrevet

Jeg tok den på Barnmorskehuset i Gøteborg for 2 år siden. Tror det kostet rundt 5000 kroner. Med reise, hotell og restaurantbesøk ble nok totalprisen omtrent det samme, bare at vi fikk en fin helgetur i tillegg til testen.

I år tok jeg testen på Volvat og betalte 10 000 kroner. Ville tatt den i Gøteborg igjen om det ikke hadde vært for lange køer på grensen og at storbyhelg med en ettåring virket som mer stress enn moro.

I Sverige og Danmark får du vite kjønnet på NIPT-testen, i Norge får man kun vite om trisomi 13, 18 og 21.

Anonymkode: f60a7...c3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Sverige og fikk derfor ta NIPT gratis via legen min. Jeg fikk ta testen fordi jeg har downs syndrom veldig nært i familien. Tok blodprøver på sykehuset og fikk beskjed om at man fikk svar innen 14 dager. Mine prøver ble sendt til Karolinska Institut i Stockholm, men jeg vet at det også finnes en klinikk som heter Mamma Mia i Stockholm som man også kan sende prøvene til (fra hvilket som helst laboratorie i Sverige). For meg tok det nøyaktig 14 dager å få svar. Fikk da først en liste på at alt så bra ut og under var det en knapp man kunne trykke på for å få vite kjønnet. Så det var sånn vi fant ut at vi ventet ei lita jente ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...