AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Del Skrevet 3. november 2021 Jeg pleier å jogge 1 mil 3-4 ganger i uken og for øvrig går jeg mye på fjellet. Jeg har nå pådratt meg en skade i den ene foten, og denne må belastes minst mulig. Jeg er ikke medlem av noe treningssenter, men har lett tilgang til svømmehall. Hvordan er svømming vs jogging, ift trening av kondisjon, forbrenning osv? Jeg er ikke noen god svømmer og jeg kan bare svømme vanlig bryst, ikke noe butterfly ol. Anonymkode: c5fcb...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Del Skrevet 4. november 2021 Ingen? Anonymkode: c5fcb...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Khloe Skrevet 5. november 2021 #3 Del Skrevet 5. november 2021 Klarer du å holde et godt tempo og holde pulsen oppe, så er svømming knall kondisjonstrening! Hvis du ikke er vant med svømming må du nok kanskje holde på lenger for å få samme effekt, da det naturligvis er vanskeligere å ta i. Det er likevel absolutt et godt alternativ. En pulsklokke kan være et godt hjelpemiddel for å se hvordan det ligger an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 13.57): Jeg pleier å jogge 1 mil 3-4 ganger i uken og for øvrig går jeg mye på fjellet. Jeg har nå pådratt meg en skade i den ene foten, og denne må belastes minst mulig. Jeg er ikke medlem av noe treningssenter, men har lett tilgang til svømmehall. Hvordan er svømming vs jogging, ift trening av kondisjon, forbrenning osv? Jeg er ikke noen god svømmer og jeg kan bare svømme vanlig bryst, ikke noe butterfly ol. Anonymkode: c5fcb...fec Nei, om du ikke har god teknikk er faktisk ikke svømming særlig god trening. Jeg lærte kun bryst og rygg i barndommen og har aldri fått instruksjon i crawl og butterfly, og selv om jeg ble over snittet god på de to førstnevnte kan jeg ikke bruke svømming som effektiv trening. Leste at en voksen person vanligvis trenger omtrent ti timer på å lære seg korrekt og effektiv crawlteknikk. Selvfølgelig er det bedre å svømme enn å bare ligge på sofaen, uansett teknikk, men om man er dårlig teknisk vil man gjerne ikke klare å holde på så lenge, og frustrasjonen blir ofte stor... Kanskje du kan prøve å jogge/løpe i vann, slik som Ingebrigtsen-brødrene gjør når de er skadet? Kan du eventuelt sykle? (noen skader går jo fint å sykle med, selv om man ikke kan jogge) Angående forbrenning/kaloriforbruk: https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/vQd1Gm/na-lrer-man-crawl-frst-svm-deg-sprek Sitat På en times brystsvømming forbrenner en normalvektig kvinne på 40 år 700 kalorier, mens en mann på samme alder forbrenner 900 kalorier. Tyngre og yngre personer forbrenner mer. Denne kaloriforbrenningen tilsvarer det du forbrenner hvis du jogger i seks kilometer i timen, enkelte vil kalle det å løpe. Og noen vil kalle det normal til litt rask gå-fart... Anonymkode: 9a550...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 7. november 2021 #5 Del Skrevet 7. november 2021 Teknikk har mye å si. Det er mye mindre belastende enn løping, men ville variert ulike treningsformer om jeg ikke kunne løpt. Da kan man styrke ulike muskelgrupper som gjerne blir svake ved vare løping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 7. november 2021 #6 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, om du ikke har god teknikk er faktisk ikke svømming særlig god trening. Jeg lærte kun bryst og rygg i barndommen og har aldri fått instruksjon i crawl og butterfly, og selv om jeg ble over snittet god på de to førstnevnte kan jeg ikke bruke svømming som effektiv trening. Leste at en voksen person vanligvis trenger omtrent ti timer på å lære seg korrekt og effektiv crawlteknikk. Selvfølgelig er det bedre å svømme enn å bare ligge på sofaen, uansett teknikk, men om man er dårlig teknisk vil man gjerne ikke klare å holde på så lenge, og frustrasjonen blir ofte stor... Kanskje du kan prøve å jogge/løpe i vann, slik som Ingebrigtsen-brødrene gjør når de er skadet? Kan du eventuelt sykle? (noen skader går jo fint å sykle med, selv om man ikke kan jogge) Angående forbrenning/kaloriforbruk: https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/vQd1Gm/na-lrer-man-crawl-frst-svm-deg-sprek Og noen vil kalle det normal til litt rask gå-fart... Anonymkode: 9a550...881 Disse tallene klarer jeg ikke helt å stole på da det skulle tilsi et oksygenforbruk under aktivitet som overskrider det maksimale gjennomsnittlige oksygenopptaket for denne gruppen, og det er en intensitet som en toppidrettsutøver klarer å holde i 4 til 6 minutter (sitt eget maksimale oksygenopptak) 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Del Skrevet 7. november 2021 Sandum.PT skrev (4 minutter siden): Disse tallene klarer jeg ikke helt å stole på da det skulle tilsi et oksygenforbruk under aktivitet som overskrider det maksimale gjennomsnittlige oksygenopptaket for denne gruppen, og det er en intensitet som en toppidrettsutøver klarer å holde i 4 til 6 minutter (sitt eget maksimale oksygenopptak) 🤔 Jeg er en normalvektig lvinne på snart 40 år. Et estimert kaoliriforbruk på 700 kcal på rn time oppnår jeg ikke uten enn knallhard økt der jeg mesteparten av tiden ligger over 85% av makspuls. Når man legger til at treningsklokker stort sett overestimerer forbruket vil jeg si det er ren utopi at jeg skal kunne komme opp i dette på svømming. Anonymkode: 141cf...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Del Skrevet 7. november 2021 Svømming er den absolutt beste treningsformen uansett hva andre mener og sies. Den trener hele kroppen på en smidig måte og vannmotstanden hjelper også på. Jeg har vært aktiv svømmer på kretslag og hadde aldri skader. Så la jeg opp svømming og beg på treningsstudio og skadene kom litt etter litt. Jeg gikk tilbake til svømming igjen. Søk opp trening i basseng. Det må ikke bare være svømming. Anonymkode: 9cfe0...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 7. november 2021 #9 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svømming er den absolutt beste treningsformen uansett hva andre mener og sies Verden er ikke svart/hvit 🙂 Det kommer helt an på mål, kontekst og personlig preferanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 7. november 2021 #10 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er en normalvektig lvinne på snart 40 år. Et estimert kaoliriforbruk på 700 kcal på rn time oppnår jeg ikke uten enn knallhard økt der jeg mesteparten av tiden ligger over 85% av makspuls. Når man legger til at treningsklokker stort sett overestimerer forbruket vil jeg si det er ren utopi at jeg skal kunne komme opp i dette på svømming. Anonymkode: 141cf...c21 Jepp! Faktisk kaloriforbruk etter en økt bestemmes av antall milliliter oksygen forbrent i løpet av økta pluss tilbakebetalingen av oksygengjelden (etterforbrenning, mye mindre enn folk tror) 🙂 Jeg tror mange ser på kaloriforbruk som noe ganske abstrakt, selv om det er veldig konkret. Det er ca. 5 kcal forbrent per liter oksygen forbrent. Mange tenker nok heller ikke over at en utrent person som gjennomfører en ekstremt tung og hard økt på en time forbrenner mindre enn en topptrent person som "koser seg" på grei intensitet på den samme timen. Å være godt utholdenhetstrent er den beste måten å forbrenne mye per økt uten å slite seg helt ut, og da blir det en snøballeffekt av det som gjør at det er lettere for trente personer å holde vekta enn utrente, og utrente har derfor oddsen litt mot seg fra start. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #11 Del Skrevet 7. november 2021 Hva er alternativ kondisjonstrening til løping da? Anonymkode: c5fcb...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 7. november 2021 #12 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva er alternativ kondisjonstrening til løping da? Anonymkode: c5fcb...fec Både roing, svømming og sykling er bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 7. november 2021 #13 Del Skrevet 7. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva er alternativ kondisjonstrening til løping da? Anonymkode: c5fcb...fec Spinning, romaskin, gå trapper, svømming, alt som får rompa opp av sofaen. Edit: ser nå at du har lett tilgang til svømmehall, da gir svaret seg selv Endret 7. november 2021 av Apis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå