Gjest Gratinara Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Pågår litt debatt om hvorvidt lekser er bra for oss eller ikke... https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/familien-har-valgt-bort-lekser_-_-fritid-er-det-viktigste-for-oss-1.15712182?fbclid=IwAR2CLpLyQRayTXLdjOJfYNxFZI9HKpU2qLNqUFLDxmiaJrEhrTE1H8GRlpg Foreldre kunne blitt avlastet og fått kvalitetstid med barna istedenfor leksene, barna får mer fritid og tid til lek, venner osv. Og spørsmålet er jo om man lærer så mye mer av disse leksene i tillegg til en full arbeidsdag på skolen? For min del vokste jeg opp i et hjem jeg ofte ikke turte og be om leksehjelp. De gangene jeg gjorde det ble mor rasende og de ble gjerne utsatt til kl 23 ish på kvelden... Jeg måtte gjøre mye selv, fikk ofte kjeft og nederlag for feil på skolen og hvorfor jeg ikke hadde gjort ting. Mamma ba meg bla. bruke kalkulator på matteoppgavene for å slippe å hjelpe meg... fikk da kjeft både av mamma for å spørre om hjelp og på skolen fordi det manglet utregning. Er sikkert flere som har det sånn nå i dag, foreldre som ikke har ressurser til å hjelpe de. Om lekser hadde forsvunnet ville disse barna tjent godt på det tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Med tanke på den dårlige kvaliteten på skolen her gjør jeg mer enn glede lekser med barna. De går i tredje klasse. Nå bruker de hele november på å lære seg et skuespill på 6 A4 sider. Eneste de har som fag er gym og musikk. Syns det er grusomt lavt nivå. Mye susing og dulling. Lite faglig innhold. Anonymkode: 63bd5...5e0 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Enig med deg. Jeg er heller for en ordning med sunn varmmat på skolen hver dag og en utvidet skoledag der de får all den undervisning og evt. leksehjelp de trenger der så de slipper å ta med seg jobben hjem. Anonymkode: cc532...694 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Fjerner man lekser kan man også ta fra en stor læringsmulighet for de elevene som har ressurssterke foreldre. Skjønner at det er urettferdig, men det er klin umulig å få til en verden der alt er likt for alle. Sånn er bare ikke realiteten. Hos oss tilbys dog leksehjelp på sfo, som kan være et bra alternativ til de elevene som ikke kan få hjelp fra foreldre. Anonymkode: bdf02...97f 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Jeg føler jeg alltid har lært bedre av lese og gjøre praktiske oppgaver enn å være på skolen og høre på lærere. I 3. klasse på vgs. fikk jeg fritak fra mesteparten av oppmøteplikten og drev da hovedsakelig med selvstudium, og da gikk karakterene mine kraftig opp. Kjørte samme løypa på masteren, leste mest selvstendig. Er litt redd barn som meg skal lide dersom lekser blir avskaffet. Anonymkode: 1bf25...31a 4
stan Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Vi gjør lekser til familietid. Sitter sammen når leksene gjøres. Ellers synes jeg ikke det er så dumt å investere tid i utdanningen til ungene. Det viktigste er å få på plass gode arbeidsvaner. Både mor og far har arbeid som i perioder må gjøres hjemme på kvelden. Likevel har vi ikke problemer med å finne tid. Klart det er urettferdig at det er noen barn som ikke får samme oppfølgingen hjemme. Men det er jo ikke bedre for noen at mine barn får dårlige oppfølging. 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Samme her. Lekser henger igjen fra tiden da mor var hjemme og barna kom hjem klokka 13 og da hjalp mor dem med leksene og klokka 16 var middagen klar og da kom fra hjem fra Jobben. Barna hadde enten ingen aktiviteter, eller de syklet dit selv, og det var lite/ingen krav om foreldreinvolvering. Sånn er ikke samfunnet i dag. Dermed blir ettermiddagene hektiske og stressende for alle parter. Vi har kuttet ned veldig på aktiviteter, men selv de dagene vi ikke har noen som helst planer, er leksene et stressmoment. Særlig for barnet som ikke gjør det så godt på skolen. Det vi skulle hatt, er en heldagsskole til 15:30, uten lekser, med varmt måltid og mer utetid/aktivitet. Anonymkode: a6d1b...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Lekser henger igjen fra tiden da mor var hjemme og barna kom hjem klokka 13 og da hjalp mor dem med leksene og klokka 16 var middagen klar og da kom fra hjem fra Jobben. Barna hadde enten ingen aktiviteter, eller de syklet dit selv, og det var lite/ingen krav om foreldreinvolvering. Sånn er ikke samfunnet i dag. Dermed blir ettermiddagene hektiske og stressende for alle parter. Vi har kuttet ned veldig på aktiviteter, men selv de dagene vi ikke har noen som helst planer, er leksene et stressmoment. Særlig for barnet som ikke gjør det så godt på skolen. Det vi skulle hatt, er en heldagsskole til 15:30, uten lekser, med varmt måltid og mer utetid/aktivitet. Anonymkode: a6d1b...1c1 Da kom *far hjem fra Jobben Anonymkode: a6d1b...1c1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Ah, den flotte sosialistiske tankegangen om at alle skal være like dårlige. Har tanken noen gang slått dere at enkelte presterer bedre fordi de har evner andre ikke har, eller tror dere at alle kan bli «rakettforskere» om de vil? Anonymkode: 0fb7d...61f 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Enig i at man kan fjerne EN DEL av lekser. Det som bør beholdes er øve på lesing i norsk og engelsk og noe mengdetrening i matematikk på de fire regneartene. Utover dette bør det ikke gis lekser som fører til at barn må sitte i timevis hver uke med lekser. Som mor og lærer ser jeg at leselekser må til for å få fremgang i leseutviklingen. Et barn må ha mengdetrening for å få leseflyt og leseforståelse, og dette er det rett og slett ikke tid eller mulighet for å få til på skolen. Ved å avskaffe lekser helt, vil nok ressurssterke foreldre likevel lese og arbeide med barna sine, men det er viktig å tenke at barn uansett oppfølging hjemme vil ha utbytte av å øve hjemme. For noen blir det et stort utbytte og for andre et mindre. Men vi kan ikke avskaffe lekser fordi det skaper sosiale skiller. Slik er det jo med alt, noen har bedre utgangspunkt og forutsetninger enn andre, og da kan man ikke frata de med godt utgangspunkt en mulighet til å bli bedre bare fordi noen ikke har samme mulighet. Da må man heller se på hvordan man kan gi hjelp til lekser for de som ikke får dette hjemme. Anonymkode: 65556...39b 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Som pedagog har jeg måtte lese meg opp på forskning om lekser, læring og barns psykiske helse. Jeg ville aldri gitt mine elever lekser! Med bakgrunn i alt man vet i dag bure det vært slutt med lekser for lenge siden. I Norge finnes det i dag 2 anerkjente pedagogiske retninger (i tillegg til den offentlige skole, som snur retning med vinden): Steinerpedagogikk og Montessoripedagogikk. Begge er utprøvd over flere generasjoner og LEKSEFRIE. Det burde være til ettertanke at Montessoriskolenene, som baserer seg på forskning og barns utvikling, har vært leksefri i over 100 år. Anonymkode: 012e8...695 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 14.00): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Ser argumentet ditt. Men… Ressurssterke familier vil uansett mest trolig følge opp skolearbeid hjemme, selv om skolen ikke pålegger det. Og da blir skillet ennå større. Anonymkode: ca953...855 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 22.40): Enig i at man kan fjerne EN DEL av lekser. Det som bør beholdes er øve på lesing i norsk og engelsk og noe mengdetrening i matematikk på de fire regneartene. Utover dette bør det ikke gis lekser som fører til at barn må sitte i timevis hver uke med lekser. Som mor og lærer ser jeg at leselekser må til for å få fremgang i leseutviklingen. Et barn må ha mengdetrening for å få leseflyt og leseforståelse, og dette er det rett og slett ikke tid eller mulighet for å få til på skolen. Ved å avskaffe lekser helt, vil nok ressurssterke foreldre likevel lese og arbeide med barna sine, men det er viktig å tenke at barn uansett oppfølging hjemme vil ha utbytte av å øve hjemme. For noen blir det et stort utbytte og for andre et mindre. Men vi kan ikke avskaffe lekser fordi det skaper sosiale skiller. Slik er det jo med alt, noen har bedre utgangspunkt og forutsetninger enn andre, og da kan man ikke frata de med godt utgangspunkt en mulighet til å bli bedre bare fordi noen ikke har samme mulighet. Da må man heller se på hvordan man kan gi hjelp til lekser for de som ikke får dette hjemme. Anonymkode: 65556...39b Hjertens enig! Om det ikke er «lekser» per definisjon, så vil uansett mange foreldre følge opp skolearbeid hjemme og sørge for at barna får trening i grunnleggende ferdigheter innenfor basisfagene. Sånn sett vil forskjellene øke ytterligere. Anonymkode: ca953...855 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 18.10): Samme her. Lekser henger igjen fra tiden da mor var hjemme og barna kom hjem klokka 13 og da hjalp mor dem med leksene og klokka 16 var middagen klar og da kom fra hjem fra Jobben. Barna hadde enten ingen aktiviteter, eller de syklet dit selv, og det var lite/ingen krav om foreldreinvolvering. Sånn er ikke samfunnet i dag. Dermed blir ettermiddagene hektiske og stressende for alle parter. Vi har kuttet ned veldig på aktiviteter, men selv de dagene vi ikke har noen som helst planer, er leksene et stressmoment. Særlig for barnet som ikke gjør det så godt på skolen. Det vi skulle hatt, er en heldagsskole til 15:30, uten lekser, med varmt måltid og mer utetid/aktivitet. Anonymkode: a6d1b...1c1 Nei, heldagsskole er krise for oss som har valgt at barna skal få være så mye hjemme som mulig. Vi som faktisk har satt barnas ve og vel først og gått ned i stilling så vi kan tilbringe så mye tid med barna som mulig. Anonymkode: 02b08...ced
SOFIEoktober Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 14.00): Lekser skaper klasseskille. De ungene som har foreldre som kan hjelpe, gjør det mye bedre på skolen enn de barna som ikke har foreldre som hjelper. Sistnevnte kan bli skoletapere. Og dette mønsteret gjentar seg jo, ettersom disse barna igjen får barn som ikke får hjelp til lekser på skolen, Det er argument nok for meg til å fjerne lekser. Anonymkode: 4eb34...c48 Tror du ikke ressurssterke foreldre vil gjøre oppgaver hjemme og følge opp barna hjemme selvom det ikke er lekser? Så da fratar du alle mulighet til hjemmearbeid? Lekser skal dessuten være repetisjon av kjent stoff, de skal være gjennomgått og tilpasset slik at barnet kan gjøre de på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 SOFIEoktober skrev (6 minutter siden): Tror du ikke ressurssterke foreldre vil gjøre oppgaver hjemme og følge opp barna hjemme selvom det ikke er lekser? Så da fratar du alle mulighet til hjemmearbeid? Lekser skal dessuten være repetisjon av kjent stoff, de skal være gjennomgått og tilpasset slik at barnet kan gjøre de på egenhånd. Det vil nok aldri bli forbudt å gjøre skolearbeid hjemme… Anonymkode: ca953...855 1
Knirke Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 Lekser er utdatert og burde vært avskaffet for lengst. Da jeg gikk på skolen fikk vi vite at vi måtte gjøre lekser for å få "gode arbeidsvaner". Jaha... Hvilke yrker er det som jobber fra 8-16, spiser middag og så fortsetter å jobbe? De eneste jeg kommer på er lærere, og det forklarer jo den onde sirkelen. Det var strengt forbudt å gjøre lekser i timene, i friminuttene måtte vi være ute, og på SFO var det helt umulig å få fred og ro. Skulle man skrive en 2-4 siders stil måtte man gjerne sitte i flere timer hjemme på kvelden. Alle voksne kunne skille mellom jobb og fritid og slappe av på kvelden, men barn? Nei, de skal jobbe, de! Er det rart ungdommer er skolelei, sier jeg bare... 1
SOFIEoktober Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 Knirke skrev (10 minutter siden): Lekser er utdatert og burde vært avskaffet for lengst. Da jeg gikk på skolen fikk vi vite at vi måtte gjøre lekser for å få "gode arbeidsvaner". Jaha... Hvilke yrker er det som jobber fra 8-16, spiser middag og så fortsetter å jobbe? De eneste jeg kommer på er lærere, og det forklarer jo den onde sirkelen. Det var strengt forbudt å gjøre lekser i timene, i friminuttene måtte vi være ute, og på SFO var det helt umulig å få fred og ro. Skulle man skrive en 2-4 siders stil måtte man gjerne sitte i flere timer hjemme på kvelden. Alle voksne kunne skille mellom jobb og fritid og slappe av på kvelden, men barn? Nei, de skal jobbe, de! Er det rart ungdommer er skolelei, sier jeg bare... Slik du beskriver skolesituasjonen er helt utdatert. Slik er det ikke lenger. Lekser gitt på feil måte har ingen effekt på elevenes læring. I verdte fall negativ effekt. Vi har kunnskap om (forskning sier) at lekser gitt på riktig måte ergo: Repetisjon av kjent stoff, gjennomgått på skolen har positiv effekt på elevenes læring. Vi vet også at det er andre ting enn lekser som har større effekt på læring. Høye forventninger til elevene har størst effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå