Gå til innhold

Barnehageansatte som skal minne foreldre om at barnehagen er en belastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget dukket opp i ferden min i dag, og jeg må si jeg er utrolig lei barnehageansatte som omtaler barnehagen som en belastning og en «arbeidsdag» for barnet. «Dere foreldre må ikke glemme at dere lever før jobb og henter etterpå🤪» altså, INGEN foreldre glemmer det. Hvem tror du det er som henter og leverer? 

Dette innlegget ble av en eller annen grunn skrevet som en kommentar til RS utbruddet (ingen er vel uenige i at barn som er syke med RS ikke bør i barnehagen), men ender som så mange andre innlegg opp med en generell pekefinger til foreldre og en påminnelse fra en barnehageansatt om at barnehagen er dritt for barnet ditt. 

2785CA80-5BE3-4331-97C2-FFCC288D3715.jpeg

Anonymkode: 8e6b3...c7a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet, du ble irritert fordi noen ba deg som forelder tenke over at barna dine har en slitsom dag i barnehagen? Eller at den ansatte minnet deg på det? 

Nå er det slik at ingen voksne jeg kjenner hadde orket en hel dag i en barnehage men de forventer at ungene skal være smørblide og opplagte når de hentes, de forventer at de skal kunne levere en "litt pjusk" unge og så skal de selv kunne gå på jobb osv osv - så for meg er det helt på sin plass at slike foreldre blir minnet på at det ikke er slik at barnehagen er en oppbevaring, og ikke alle barn har det bra der om foreldrene kun ser på egne behov hele tiden. 

Se for eksempel på situasjonen rundt RS virus, små barn er ekstremt utsatt - dette VET foreldre også, likevel leverer de sjuke unger i barnehagen som igjen smitter de aller minste og vips så har vi dette problemet for eksempel:
RS-viruset sprer seg: – Foreldre bør skjerme de minste barna – VG

Så er det omgangssyke, foreldre driter i å holde barna hjemme 48 timer - ansatte blir syke, andre barn blir syke - så ja, jeg tror nok at det ofte er slik at en påminnelse er på sin plass - så jeg heier på den som la ut denne posten jeg. 

De som jobber i barehage og skole er superhelter i langt større grad enn de får kreds for syns jeg,. Og det er barna som er der også, foreldrene er i enkelte tilfeller ikke slett så mye superhelt..

Så får man bare føle seg truffet og bli irritert og rope ut om det, men det betyr ikke at ikke posten har sannhet i seg..,

• Liker 29
Skrevet (endret)

Så det du klager på er at de menneskene som tar vare på det kjæreste du har, sørger for at barnas behov blir sett og ivaretatt? 

Meget spesielt, men ok 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 43
Skrevet

Vil si det kommer veldig Ann på. Mitt barn elsker barnehagen, gleder seg alltid til å dra der og misfornøyd om vi henter «for tidlig».

Men et barn som er sykt og helst burde hvile, får det ekstremt tungt i barnehagen. Det er ikke en arbeidsdag nei, men det er mye som skjer, aktiviteter, lek, mye barn, ansatte, ute og inne ja.. Føler du deg dårlig og kanskje helst bare vil være i et fang som kanskje er opptatt av flere barn, ja da er det ikke så greit. Barnehage ansatte har mye ansvar, mange barn å passe på og ting å gjøre. Da er det forferdelig tungt om de må være «sykepleier» i tillegg fordi foreldrene sender barna for tidlig.

Anonymkode: bd115...c05

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor er det innlegget feil? Det er jo helt riktig! Det er superviktig, og jeg skulle ønske slikt kom mer og mer frem. Barna er de som blir sterkest påvirket av våre valg. Burde være friere for foreldre.. 

Anonymkode: a9ece...1eb

• Liker 12
Skrevet

Innlegget ditt lyser lang vei at du bare er ute etter å ta en barnehageansatt. 

Hadde denne meningen vært ok for deg dersom den var skrevet av en lege? Eller er det bare fordi det er en barnehageansatt? 

For budskapet i meldingen er jo overhodet ikke feil. 

Anonymkode: 7b01e...37e

• Liker 24
Gjest Krokanrullene
Skrevet

Synes det budskapet var helt på sin plass! 

Skrevet

Vil du bare lette samvittigheten din for at du sender et barn i bhg som hadde hatt det bedre hjemme? Synes du bør tenke grundig gjennom holdningene dine 😁

• Liker 11
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt problemet, du ble irritert fordi noen ba deg som forelder tenke over at barna dine har en slitsom dag i barnehagen? Eller at den ansatte minnet deg på det? 

Nå er det slik at ingen voksne jeg kjenner hadde orket en hel dag i en barnehage men de forventer at ungene skal være smørblide og opplagte når de hentes, de forventer at de skal kunne levere en "litt pjusk" unge og så skal de selv kunne gå på jobb osv osv - så for meg er det helt på sin plass at slike foreldre blir minnet på at det ikke er slik at barnehagen er en oppbevaring, og ikke alle barn har det bra der om foreldrene kun ser på egne behov hele tiden. 

Se for eksempel på situasjonen rundt RS virus, små barn er ekstremt utsatt - dette VET foreldre også, likevel leverer de sjuke unger i barnehagen som igjen smitter de aller minste og vips så har vi dette problemet for eksempel:
RS-viruset sprer seg: – Foreldre bør skjerme de minste barna – VG

Så er det omgangssyke, foreldre driter i å holde barna hjemme 48 timer - ansatte blir syke, andre barn blir syke - så ja, jeg tror nok at det ofte er slik at en påminnelse er på sin plass - så jeg heier på den som la ut denne posten jeg. 

De som jobber i barehage og skole er superhelter i langt større grad enn de får kreds for syns jeg,. Og det er barna som er der også, foreldrene er i enkelte tilfeller ikke slett så mye superhelt..

Så får man bare føle seg truffet og bli irritert og rope ut om det, men det betyr ikke at ikke posten har sannhet i seg..,

Dette er noe TS ikke forstår, som jeg nå håper hun har forstått.

Og så tror jeg du skal slutte å ta deg nær av ting som ikke er rettet mot deg TS. Dersom DU aldri glemmer at barna har lengre dager i barnehagen enn deg på jobb, dersom DU holder barna hjemme ved sykdom, så er jo åpenbart ikke dette innlegget rettet mot deg. Dette innlegget var rettet mot folk som ikke har tenkt over dette eller de som faktisk gir faen i det.

Snakk om å bli krenket for ingenting...

Anonymkode: 3ee4e...a82

• Liker 13
Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 time siden):

Så det du klager på er at de menneskene som tar vare på det kjæreste du har, sørger for at barnas behov blir sett og ivaretatt? 

Meget spesielt, men ok 

Det jeg syntes er merkelig er at hun tror at foreldre trenger å påminnes hvor lenge barnet deres er i barnehagen, er det noen som er klar over det så er det vel foreldrene. Foreldre skal liksom shames for å jobbe og ha barna i barnehage. Husk på å ha dårlig samvittighet for at ungen er under har det krevende i barnehagen i mens du jobber. Så reagerer jeg på ordbruken «belastning» og «arbeidsdag». Og hva dette har med RS virus å gjøre aner jeg ikke🤷🏼‍♀️

ts

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det innlegget feil? Det er jo helt riktig! Det er superviktig, og jeg skulle ønske slikt kom mer og mer frem. Barna er de som blir sterkest påvirket av våre valg. Burde være friere for foreldre.. 

Er det riktig at barnehagen er en belastning, og en «arbeidsdag»?  Barnehagen er et pedagogisk og sosialt tilbud. Hva skal foreldre som jobber (slik samfunnet jo legger opp til)  gjøre? Gå rundt å skamme seg og ga dårlig samvittighet? Hva gagner det barna? 

ts

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det riktig at barnehagen er en belastning, og en «arbeidsdag»?  Barnehagen er et pedagogisk og sosialt tilbud. Hva skal foreldre som jobber (slik samfunnet jo legger opp til)  gjøre? Gå rundt å skamme seg og ga dårlig samvittighet? Hva gagner det barna? 

ts

Er ingen skam i det innlegget. At du legger så mye vekt i de ordene vitner om at du har dårlig samvittighet. Kan du stå inne for dine egne valg og bruk av tid er dette noe du ikke en gang burde ha reagert på 🤦‍♀️

Anonymkode: f0875...7f4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innlegget ditt lyser lang vei at du bare er ute etter å ta en barnehageansatt. 

Hadde denne meningen vært ok for deg dersom den var skrevet av en lege? Eller er det bare fordi det er en barnehageansatt? 

For budskapet i meldingen er jo overhodet ikke feil. 

Anonymkode: 7b01e...37e

Nei, jeg er ikke ute etter å ta en barnehageansatt, men jeg holder dem jo til en høyere standard enn folk flest når det er snakk om barnehage. litt merkelig holdning av en som jobber med barn. 

Og hva budskapet hennes er er ganske uvisst. Ingen er vel uenige i at barn med RS virus ikke skal i barnehagen? At foreldre må huske på at barn har lange dager, hva fører det til? Kun dårlig samvittighet hos allerede stressede småbarnsforeldre, for jobben vår må vi jo gjøre.

ts

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ingen skam i det innlegget. At du legger så mye vekt i de ordene vitner om at du har dårlig samvittighet. Kan du stå inne for dine egne valg og bruk av tid er dette noe du ikke en gang burde ha reagert på 🤦‍♀️

Er jo masse skam. «Husk på at de har lange dager», husk at barnehagen er en belastning, dette er en veldig lang «arbeidsdag» for barnet ditt.  Jeg har korte dager for mitt barn, så akkurat det har jeg ikke dårlig samvittighet for, men for masse, masse annet. Vi småbarnsforeldre bombarderes jo med «tips og råd» i ett ende kjør. 

ts

• Liker 9
Skrevet

Altså, det er en kjensgjerning at veldig mange foreldre sender syke barn i barnehagen før de er friske. Det er jo en grunn til at man aldri blir kvitt virusene…

Jeg jobber i barnehage selv, og er nøye på å holde mitt barn hjemme når han er syk. Han hadde feber nå i helga, og snørr og stygg hoste. Vært feberfri siden mandag, men pga mye snørr og stygg hoste så har han vært hjemme både mandag, tirsdag og onsdag. Dette gjør jeg fordi jeg VET hvor lett det smitter på småbarnsavdeling, og jeg har ikke lyst til å bidra til at enda flere blir syke og en evig runddans. Han begynte i barnehagen i midten av august og har hittil hatt fem sykedager (pluss fridager og helger) på tre mnd. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det jeg syntes er merkelig er at hun tror at foreldre trenger å påminnes hvor lenge barnet deres er i barnehagen, er det noen som er klar over det så er det vel foreldrene. Foreldre skal liksom shames for å jobbe og ha barna i barnehage. Husk på å ha dårlig samvittighet for at ungen er under har det krevende i barnehagen i mens du jobber. Så reagerer jeg på ordbruken «belastning» og «arbeidsdag». Og hva dette har med RS virus å gjøre aner jeg ikke🤷🏼‍♀️

ts

Det er jo en belastning for barn å være 8+ timer i barnehagen, og det er en "arbeidsdag" for barna da de har fastsatte aktiviteter de må delta i - at du ikke klarer se dette vitner om at du ikke ønsker å se hva vedkommende faktisk forsøker formindle, samtidit skriver vedkommende at barnehageansatte ofte må være sykepleiere - herav RS virus der foreldre som tenker som deg tydeligvis da sender ungene i barnhagen fordi de må jo på jobb og kan ikke skjønne at dette er et problem.. 

Foreldre kan med fordel dele på å redusere arbeidstiden slik at barna får kortest mulig dag i barnehagen også på samme måte som de selv ikke vil sitte på jobb uten pauser i 8+ timer. 

At du ikke skjønner budskapet i innlegget er i grunnen litt trist dersom du selv har barn. 

Anonymkode: 529c9...296

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Mange foreldre vet at barnehagen verken er en belastning eller en arbeidsdag, men at noen av barna blir slitne psykisk. Om et barn ikke vil være med ut fordi det er kaldt og barnet er litt pjusk og bare vil sitte inne med en bok, kan han ikke det fordi det ikke lar seg gjøre. Noen foreldre skal absolutt på jobb, koste hva det koste vil, i småbarnsperioden. Som om alt av ansvar glipper dagen de bikker 1 år. Jeg snakker ikke om deg, ts, men det finnes slike foreldre. Noen foreldre trenger en påminnelse. 

Det er selvsagt mange foreldre som ikke har noe valg, og sliter skikkelig med dårlig samvittighet, fordi de ikke finner noen utvei, og jeg kan love deg at det er de som kriger mest for å være med barna sine. 

Jeg snakker om foreldre som tjener kjempebra og er karriererettet for å dekke opp egne oppkonstruerte behov som har tatt seg vann over hodet og blir irritert når barnet ligger syk for 4 gang dette semesteret, og tror de er så uunnværlig på jobben. Folk som genuint tror at hele livet går under om man reduserer stillingen noen prosenter. 

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg er selvfølgelig enig i det den barnehageansatte skriver, men noe annet er jo hvordan skal foreldrene ordne seg?  jeg har stor forståelse for dere som er oppi det og få kabalen til å gå opp. Må dere helst ordne med reservepass for barna?  

Det er jo ikke mulig å være borte fra jobb så lenge.  Noen er heldige og har hjelp fra familie.
Mange av dere her inne er jo midt oppi det, hvordan løser dere det egentlig?  Det var vel vanskelig i fjor også med nedstengning og alt det der. Det er jo ikke alle som har hjemmekontor.

Naboen min er ufør pga leddgikt, og hun passer ofte barnebarna sine, men det er jo ikke alle som er så heldige.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine har hvert syke siden august. Jeg har bruk 40 dager hjemme med syke barn. Fordi jeg holder de hjemme til de er helt friske. Det gjør ikke andre foreldre. 

Barna dine har med andre ord omtrent ikke vært i bhg etter sommeren? Hvordan får du til å være hjemme i 40 dager (i år har vi 20 omsorgsdager per forelder, 10 på et vanlig år), med mindre du ikke jobber? 

Anonymkode: 8c791...3cd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...