AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Jeg er født selvstendig og har stått på egne bein hele livet. Jeg er ikke vant til å få hjelp til noe. Har to barn på 2 og ca 1 år, men har ingen i min familie som kan stille opp nå som vi pusser opp huset vi skal bo i😢 Mamma er ung dement og er på sykehjem dessverre, og pappa er død. Har ingen søsken! Samboer har kun ei mor men hun stiller virkelig aldri opp og jeg blir så frustrert. Svigermor har en vanlig A4 jobb og masse fri. Hun maser hele tiden om at hun vil ha tid med barnebarn osv, men når vi spør henne om hjelp så har hun alltid en unnskyldning. Enten skal hun på trening, på «jobb» etter jobb, eller møte ei venninne eller så er hun syk. Har prøvd å forklare svigermor at vi har lite familie som kan hjelpe grunnet sykdom i familien min og annet og hun viser overraskende lite støtte og forståelse.. Hun er mest opptatt av seg selv og sine interesser. Vi er midt i en oppussings-periode da vi fikk kjøpe av mamma eneboligen da hun flyttet på sykehjem, og siden vi er begge i 100% jobb og pusser opp så trenger vi litt hjelp, men det er da ingen hjelp å få🥲 Fikk super hjelp av home-start tidligere men det var kun to timer i uken og det hjalp masse, men fikk ikke mer tilbud etter 6 måneder Anonymkode: 1c5e3...bcf 4
Populært innlegg Glød Skrevet 3. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 3. november 2021 Betal en barnevakt hvis dere trenger pass. Det er travelt med små barn. Når dere velger å pusse opp samtidig er dette selvvalgt. 133
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Det er jo lov å bli skuffet, men strengt tatt er det heller ikke å forvente å få hjelp / avlastning. Deres barn, deres oppgave å passe på. Vi har det omtrent likt som dere. Hvis det er mye jobb med oppussing kan jo en av dere gjøre den biten mens den andre passer barn. Eventuelt prøve å finne en barnevakt i nærområdet som kan hjelpe noen timer dersom dere må være to. Er ikke bare-bare å passe på så små barn, 1 og 2 åring.. Sånn med tanke på svigermor. Vi har også like tette barn og det er helst en av gangen som er litt med besteforeldre. Anonymkode: 4c1f4...2b2 45
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Ts her! Har en barnevakt men hun begynte som lærling på sykehuset og har nesten ikke tid lengre. Ellers har vi nettopp funnet en ny men hun kan ikke passe begge to.. Blir vel å finne en til da😩 Et vel mer snakk om litt hjelp fra en svigermor som har masse tid og energi.. Men lite forståelse og empati for vår situasjon Anonymkode: 1c5e3...bcf 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo lov å bli skuffet, men strengt tatt er det heller ikke å forvente å få hjelp / avlastning. Deres barn, deres oppgave å passe på. Vi har det omtrent likt som dere. Hvis det er mye jobb med oppussing kan jo en av dere gjøre den biten mens den andre passer barn. Eventuelt prøve å finne en barnevakt i nærområdet som kan hjelpe noen timer dersom dere må være to. Er ikke bare-bare å passe på så små barn, 1 og 2 åring.. Sånn med tanke på svigermor. Vi har også like tette barn og det er helst en av gangen som er litt med besteforeldre. Anonymkode: 4c1f4...2b2 Men nå er vi i en spesiell situasjon. Du har sikkert flere å spørre men det har ikke vi.. Vi har bare svigermor.. Anonymkode: 1c5e3...bcf 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Hva vet du egentlig om svigermor sin tid å energi? Jeg velger å bruke tiden min på der som for meg energi, spesielt om jeg har dårlig med energi fra før av. Kanskje trening er en absolutt nødvendighet for henne, det er det for meg. Trening gir bedre fysisk og mental helse. Og venner også, det kan gi masse deilig og positiv psykisk energi. jeg synes ikke du har rett over å være skuffet over at svigermor velger å rå over egen fritid og energi. Oppussing kombinert med små barn har dj selv valgt. Anonymkode: 6d5ff...09e 47
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Jeg er i femtiårene, og jobber, trener og er med venner. Sammenlagt er det mindre stress enn å passe en ett- og toåring. Jeg hadde rett og slett ikke hatt overskudd til det, selv uten trening og venner. Det er jo en kjempejobb! Anonymkode: 293be...287 35
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå er vi i en spesiell situasjon. Du har sikkert flere å spørre men det har ikke vi.. Vi har bare svigermor.. Anonymkode: 1c5e3...bcf Hadde prøvd å finne noen som kan passe begge ungene, betalt godt og latt svigermor seile sin egen sjø. Vil tro at dere ikke har det så verst økonomisk, huset vil jo bli din arv og dere jobber 100 % begge to. Hadde lett brukt penger på barnepass da. Anonymkode: bcb79...c43 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vet du egentlig om svigermor sin tid å energi? Jeg velger å bruke tiden min på der som for meg energi, spesielt om jeg har dårlig med energi fra før av. Kanskje trening er en absolutt nødvendighet for henne, det er det for meg. Trening gir bedre fysisk og mental helse. Og venner også, det kan gi masse deilig og positiv psykisk energi. jeg synes ikke du har rett over å være skuffet over at svigermor velger å rå over egen fritid og energi. Oppussing kombinert med små barn har dj selv valgt. Anonymkode: 6d5ff...09e Rettelse: «jeg velger å bruke tiden min på det som for meg gir meg positiv energi..» Anonymkode: 6d5ff...09e 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå er vi i en spesiell situasjon. Du har sikkert flere å spørre men det har ikke vi.. Vi har bare svigermor.. Anonymkode: 1c5e3...bcf Ja, ser den. At det bare er henne og at det hadde vært fint om hun ville stille opp. Men hvis dere allerede har snakket med henne og hun ikke viser noen forståelse for det, så er det vel greit å bare skru ned forventningen. Det går jo begge veier såklart, så hvis hun «krever» mye av dere ved en senere anledning så er dere jo såklart fri for disse forpliktelsene. Det kan jo være mange grunner til at hun ikke ønsker å stille opp så mye. Kjenner for eksempel selv, med to tette barn som nå er 4,5 og 6 år, at jeg ikke stiller meg først i køen for å avlaste bror som har en 1 åring.. Kan være at jobben / livet til svigermor tar det hun har av krefter og at hun ikke har så mye mer igjen å gi? Anonymkode: 4c1f4...2b2 14
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i femtiårene, og jobber, trener og er med venner. Sammenlagt er det mindre stress enn å passe en ett- og toåring. Jeg hadde rett og slett ikke hatt overskudd til det, selv uten trening og venner. Det er jo en kjempejobb! Anonymkode: 293be...287 Jeg er også i femtiårene og hadde lett passet barnebarna mine på 1 og 4 år så ofte det var nødvendig om jeg kunne det. Jobber, trener og har hobbyer, men for en periode hvor jeg kan hjelpe til, hadde jeg alltid stilt opp! Dessverre bor mine i utlandet, så jeg ser de knapt to ganger i året 😪 Anonymkode: bcb79...c43 16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i femtiårene, og jobber, trener og er med venner. Sammenlagt er det mindre stress enn å passe en ett- og toåring. Jeg hadde rett og slett ikke hatt overskudd til det, selv uten trening og venner. Det er jo en kjempejobb! Anonymkode: 293be...287 Men hadde du ikke stilt opp for din sønn og svigerdatter om de var i samme situasjon? Eller hadde du avvist de å bedt de om å finne noen andre😱? Anonymkode: 1c5e3...bcf 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Oppussing og småbarn kan virkelig være en påkjenning, er i samme situasjon selv TS. Vi har heller ingen å spør. Vi bytter på å gjøre praktiske ting på huset, jobber sammen om kveldene når barna er lagt og bestiller en del materiale rett hjem. Ellers har barna vært med på å kikke på både fliser, parkett og maling. Ikke optimalt, men da får man ikke tid å dvele så lenge ved valgene 😂 Anonymkode: 3f7bf...515 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i femtiårene, og jobber, trener og er med venner. Sammenlagt er det mindre stress enn å passe en ett- og toåring. Jeg hadde rett og slett ikke hatt overskudd til det, selv uten trening og venner. Det er jo en kjempejobb! Anonymkode: 293be...287 Er det ikke litt trist å ikke stille opp for egne barn, når du ser at de sliter seg gjennom hverdagen? Bare for å gi de en "lærepenge"? Det er lite raushet å spore, og jeg håper jeg ALDRI blir en sånn bestemor. Da skal jeg være alvorlig syk, eller lignende. Klart man stiller opp for, og bruker tid sammen med de nærmeste og kjæreste man har. Samfunnet 2021 er ødeleggende på denne måten. Anonymkode: 00656...f5c 30
GammelKaktus Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Man kan jo velge å bli skuffet over det meste er jo ingen lov mot det. Men å forvente hjelp av noen, nja da ber man om å bli skuffet. Selvgjort er velgjort og trenger man mer enn man kan selv så for man betale for hjelp om man ikke har noen, det må jeg og flere jeg kjenner som ikke har familie, eller familie som gir faen. Ganske mange av oss der ute. 13
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er også i femtiårene og hadde lett passet barnebarna mine på 1 og 4 år så ofte det var nødvendig om jeg kunne det. Jobber, trener og har hobbyer, men for en periode hvor jeg kan hjelpe til, hadde jeg alltid stilt opp! Dessverre bor mine i utlandet, så jeg ser de knapt to ganger i året 😪 Anonymkode: bcb79...c43 Men da har vi ikke samme energimengde, jeg er for sliten til å stille opp med småbarnspass. Alle er ikke like, vet du. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hadde du ikke stilt opp for din sønn og svigerdatter om de var i samme situasjon? Eller hadde du avvist de å bedt de om å finne noen andre😱? Anonymkode: 1c5e3...bcf Nei, da hadde jeg ikke maktet å gå på jobb. Anonymkode: 293be...287 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke litt trist å ikke stille opp for egne barn, når du ser at de sliter seg gjennom hverdagen? Bare for å gi de en "lærepenge"? Det er lite raushet å spore, og jeg håper jeg ALDRI blir en sånn bestemor. Da skal jeg være alvorlig syk, eller lignende. Klart man stiller opp for, og bruker tid sammen med de nærmeste og kjæreste man har. Samfunnet 2021 er ødeleggende på denne måten. Anonymkode: 00656...f5c Hvem har snakket om en lærepenge? Ikke jeg iallfall. Jeg har rett og slett ikke energi til å klare både jobb og småbarnspass. Og da må jeg jo velge jobben. Utrolig at du ikke kan akseptere at ikke alle har like mye overskudd som deg. Anonymkode: 293be...287 25
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 At besteforeldre får dårlig kontakt med barnebarna sine, og i lengden egne barn - det er ikke det minste rart når man leser svarene i tråder som dette. Tragisk! Anonymkode: 00656...f5c 19
Pås Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Jeg har et barnebarn mellom 1 og 2 år som jeg ELSKER å passe, men skal si jeg blir sliten av det... å passe TO på samme alder tror jeg jeg hadde grudd meg for! Huset vi bor i er ikke spesielt barnevennlig, og jeg må passe HELE tiden, hvert sekund! Tror jeg hadde kollapset av å passe to! 😉 21
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem har snakket om en lærepenge? Ikke jeg iallfall. Jeg har rett og slett ikke energi til å klare både jobb og småbarnspass. Og da må jeg jo velge jobben. Utrolig at du ikke kan akseptere at ikke alle har like mye overskudd som deg. Anonymkode: 293be...287 Ja, da må du velge jobben. Og velger samtidig bort egne barn og barnebarn. Trist. Det er vel ikke snakk om å passe småbarn dag ut og dag inn. Jeg synes bare det er nitrist å se hvordan det er for mange. Anonymkode: 00656...f5c 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå