Gå til innhold

Vrangbord


Lizca

Anbefalte innlegg

Jeg strikket med pinnestørrelse 3 ved vrangbord, jeg skiftet til 3.5 etter at jeg var ferdig, men vrangborden er bredere enn glattatrikk. Eneste jeg har gjort annerledes var at jeg fellet 2 masker ved vrangbord på grunn av at vrangborden ikke stemte. Når jeg begynte glattstrikk økte jeg 2. 

Er det noe feil? 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Strikk vrangborden vridd rett, så blir det mye jevnere og finere.

Må jeg rekke opp alt og begynne på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du strikker vrangborden en del løsere enn glattstrikk. Prøv deg fram om du får det finere med å strikke litt strammere, eller som Honey Dew sier, prøv å strikke vridd rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangborden din er ganske løs. Jeg strikker alltid vridd rett for å få en tettere vrangbord. Da må du i så fal rekke opp igjen. 

Anonymkode: d4012...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er litt løst strikket, men hvis du damper genseren etter at den er ferdig strikket så vil vrangborden bli jevnere/tettere

Når du damper et strikkeplagg så tar du å fuktet et kjøkkenhåndkle (skal være ganske vått), legg genseren flatt og legg det fuktige/våte kjøkkenhåndkleet over og trykk deretter strykejernet jevnt over plagget (oppå kjøkkenhåndkleet, ikke direkte på genseren) 

Jeg damper alltid plaggene jeg strikker, maskene blir tettere og jevnere, og plagget blir mykere :) 

Tror forresten at etterhvert som du strikker så vil ikke vrangborden bli så tydelig, den er bare en liten del av genseren. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å unngå at vrangborden vipper opp ved 1x1-vrangbord:

På den siste omgangen før du begynner med glattstrikk, løft av rettmaskene rett av (som ved vrangstrikk) med tråden bak arbeidet, strikk vrangmaskene som normalt. 

"Vanligvis" skal vrangborden ha 20% mindre masker enn selve bolen. Designeren Norah Gaughan gjør derimot ikke dette i sine oppskrifter - antall masker i vrangborden er de samme som for bol. Og personlig synes jeg det er en smakssak og tilpasser det alt ettersom hva jeg strikker. 

Tror også at vridde rett (og vrangmasker hvis du vil gjøre den jobben) vil gi et penere resultat. 

 

Endret av Hunter7
Tilføyelser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...