Gå til innhold

Startet på lavkarbo i dag - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellgjeita79
Skrevet (endret)
LeneXCII skrev (11 timer siden):

Nei, det gjør du ikke! Men du må jo ikke sprekke hver uke da.. ;) 

Bra☺️ 
Men frem jul tror jeg nesten det blir sprekk en gang i uken😵‍ Skal bort/ut privat/jobb så mye før jul. Men skal jo spise lavkarbo der det er mulig.
I dag veide jeg forøvrig 83,9. Så gått ned 0,5 per døgn siste tre dagene. Rare er at appetitten og søtsuget er borte alt.

Foreløpig elsker jeg lavkarbo🥳

Endret av Fjellgjeita79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk også ned i vekt med lavkarbo, følte meg fantastisk, finere hud, følte jeg glødet. 
pga en stressende jobb klarte jeg ikke å opprettholde kostholdet, også er jeg veldig glad i brød og pasta. Resultatet: 10 kg opp som jeg ikke får av meg igjen 😕

• Liker 1
Skrevet
Tuttifrutt skrev (14 timer siden):

Jeg gikk også ned i vekt med lavkarbo, følte meg fantastisk, finere hud, følte jeg glødet. 
pga en stressende jobb klarte jeg ikke å opprettholde kostholdet, også er jeg veldig glad i brød og pasta. Resultatet: 10 kg opp som jeg ikke får av meg igjen 😕

Det med finere hud og føle seg fantastisk er en veldig deilig "bieffekt" av lavkarbo som jeg også føler på når jeg er skikkelig inne i det. Gleder meg til jeg kommer dit, men i helgen har jeg spist sikkert en kilo sjokolade så må skjerpe meg så til de grader. 

Anonymkode: c4c45...867

Skrevet

Gikk ned 28 kg over noen år på lavkarbo, men har ikke vært så disiplinert i det siste med mat og trening, så har gått opp endel igjen.

Er nok som andre her sier, at man må se på det som en livsstil-endring.

• Liker 1
Gjest Fjellgjeita79
Skrevet

I dag stod vekten på 82,9…jeg er ikke sulten mer etter begynte på lavkarbo. 
Må dette bare vare☺️

Skrevet
Fjellgjeita79 skrev (På 3.11.2021 den 11.39):

Hei:-)

Siste årene har jeg gått opp nesten 20kg, og på mine 165cm veier jeg nå 85,5kg. Disse skal av, føler meg grusom.

Valget har falt på lavkarbo, en diett jeg ikke har hatt helt troen på tidligere. Men har nå lest meg opp og vil forsøke dette.

Min diett er planlagt å bestå av mye egg, kjøtt, fisk og grønnsaker. Kutter helt ut sukker, pasta, potet og korn.

Noen som har erfaring med denne dietter? Hvordan gikk det for dere? Hvor raskt så dere resultater? Drakk dere lightbrus? Litt tørr hvitvin i helgen? Plager i starten?

Har erfaring. Gikk ned noen kilo, men klarte ikke å opprettholde diett over tid. Samme har jeg erfart med alt jeg har prøvd av dietter.

Gått ned i vekt i en periode, men selve diettene er vanskelig å holde på som en varig løsning.

Det som til slutt virket for min del, var en omdreining av kostholdet (enkle grep) til noe jeg lett kan leve med som en langsiktig løsning, og ikke minst innføring av mye styrketrening. Styrketreningen gjør det mye lettere å unngå vektoppgang igjen, og lettere å holde seg der man trives. 

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med det, og kommer nok til å sikte på å leve sånn resten av livet. 

Jeg har slitt mye med kvalme og mageplager i mange år (IBS), og prøvde lavFODMAP ganske lenge uten særlig effekt. Vurderte lavkarbo lenge men slet med at når kvalmen var på det verste var alt jeg ville ha tørristede brødskiver, så det ble ikke noe av før jeg hos gynekolog fikk konstatert polycystiske eggstokker (altså PCO, men ikke nødvendigvis med S-en som i syndrom) i forbindelse med at jeg slet med å bli gravid. Jeg fikk anbefalt vektnedgang og lavkarbo (og tok i tillegg vitamin B8/inositol) fordi vi med PCO eller PCOS ofte er insulinresistente. Jeg gikk riktignok ikke rasende raskt ned i vekt, men magen fungerte helt ekstremt mye bedre (selv med noe kunstig søtning og mye som generelt anses som høyFODMAP og skal være "magefiendtlig". Da jeg hadde gått ned cirka 10% av kroppsvekten ble jeg gravid (hadde egentlig håpet å gå mer ned i vekt først men selvsagt kjempeglad for å være gravid, har termin mot slutten av november). Som gravid (med svangerskapsdiabetes... Heldigvis ingen enorm overgang når man lever diabetesvennlig fra før, men ganske pes likevel) har jeg levd mer smartkarbo og spist litt havregryn, rotgrønnsaker og noe frukt, og trives med det. 

Veldig spent på hvor tøff babyperioden blir, og hvor lett jeg blir "frista utpå" av høykarbo, men jeg håper å greie å holde meg ganske lavt så godt det lar seg gjøre - kroppen min har det rett og slett bedre sånn. 

(Det hjelper at det er et brød jeg tåler godt, selv om det per def. ikke er lavkarbo fordi det inneholder korn, det heter Saftig proteinbrød og er fra Bakeriet her i nord, men ser på lavkarbosider at flere Rema 1000 runtd om i landet har sin egen utgave. Anbefaler forresten å melde deg inn i et par grupper på Facebook, det er innmari mye bra der (og noe dumt). Fett og Forstand er en keto-blogg som anbefales stort, de er råflinke, og jeg er også veldig glad i Omhelse/Omlavkarbo og Suntpaafyll. Alle disse finnes både på FB og Insta, og de to første også på egen nettside.)

Masse lykke til fremover!

(Og dert finnes forresten SÅ mye godt du kan lage av julesnacks, så ikke tenk allerede at i jula "må man kose seg med høykarbo", det er ikke nødvendig. Snickerskonfekt, After Eight, marsipan med julekrydder, Bounty, pepperkaker... SÅ mye godt! Og kjøp inn Finesse bakesukker om du vil lage dessert, det smaker kjempegodt uten bismak og kan erstatte sukker i hele multekremen uten at andre rynker på nesen av det).

Anonymkode: d184b...f3a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...