Gå til innhold

Hvor mye sparer man økonomisk på å aldri få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker det er en billig forsikring for egen helse.

du har alltid noen som passer på deg når du har barn, om du ikke er en kødd selvfølgelig

Anonymkode: 5e2ae...66e

Man får da ikke barn som en billig forsikring på egen helse.. 🤦🏼‍♀️

Eller mener du at det kun kan være at barnet ikke passer på deg dersom du er en kødd? 

Hva om barnet selv blir sykt? Hva om barnet flyttet langt unna med egen familie? Hva om barnet får en jobb i utlandet? Hva om barnet dør, blir invalid, eller blir rusavhengig? 

Finnes da tusen andre grunnet til at man ikke kan passe på mor og far døgnet rundt som gamle, enn at mor og far var en kødd.. 

Anonymkode: f398b...246

• Liker 4
Skrevet
Håkon 1970 skrev (13 minutter siden):

Dere kunne uansett da ha spart 1,4 mill MER. 
Er dere blant de som tror dere er økonomisk uavhengige når dere har spart 4-5 mill iht 4%-regelen?

Oi, så nedlatende da. Nei, det er vi virkelig ikke😊

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh, nei. 

Ja, men må var det jo snakk om å sette de pengene i fond I STEDET FOR å få barn. Så dere ville hatt enda mer penger uten barn. Det var jo hele poenget her... 

Anonymkode: bdbc6...45b

Joda, jeg forstår jo også det. Poenget mitt var bare at barn ikke behøver å koste så forferdelig mye som SIFO skal ha det til, og når man uansett har mulighet til å spare opp de midlene man trenger og mere til, så blir det ekstra beløpet som teoretisk sett kunne blitt spart veldig ubetydelig. 

Beklager at jeg avsporet og tydeligvis svarte helt feil i denne tråden: Det enkle svaret TS spør etter har allerede blitt besvart gjentatte ganger. 

Anonymkode: 56779...370

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

SIFO-budsjett er ikke nøkterne.

Anonymkode: 709fa...ef1

SIFO budsjettet er nøktern i betydning at det er livstidsbudsjett, ikke tenkt i perspektiv av en kortere tidsramme. De er også satt opp i perspektiv av samfunnsdeltagelse, følgelig er de ikke strippet til minimum.  Man kan leve lenge på et lavere budsjett enn SIFO. Det er bare ikke ønsket.

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

SIFO budsjettet er nøktern i betydning at det er livstidsbudsjett, ikke tenkt i perspektiv av en kortere tidsramme. De er også satt opp i perspektiv av samfunnsdeltagelse, følgelig er de ikke strippet til minimum.  Man kan leve lenge på et lavere budsjett enn SIFO. Det er bare ikke ønsket.

Det er jeg enig i. 

Anonymkode: 709fa...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Utdatert anslag, nå er det 1,4millioner.

Anonymkode: 504a2...008

Det er svakheter med tanken bak det reviderte anslaget, som gjør at jeg valgte ett annet som er mer universelt.  Men om du plusser på 400 000, er det ikke det nødvendigvis et problem 🙂 .

Karrierekosten er nok uansett høyere.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn er en stor kostnad. Men hvor mye sparer man på å forbli barnløs?

Anonymkode: 5f9d1...3a1

Totalkostnaden for 1 barn er nok et sted mellom 1 og 3 millioner

Anonymkode: e707c...cfb

Skrevet

Hva et barn koster varierer ganske voldsomt. Det vil nok vanligvis ligge  mellom 1 til 10 millioner. 

Hvis du bor på landet, har lite utdannelse, lave ambisjoner, en kjip jobb og lite karrieremuligheter så er ikke barn nødvendigvis så dyrt. 

Hvis du bor i byen, har høy utdannelse, høy lønn og lovende karriere kan det bli SYKT dyrt.

Anonymkode: e707c...cfb

• Liker 3
Skrevet

Sparer mest hvis man har verken mann eller barn..

Anonymkode: e0daa...466

Skrevet (endret)

1-1,4mil kr. per barn? 

Da er vi faktisk ganske heldige her i Norge! 

Sammenlign beløpet med: 

1. USA: 

"According to the U.S. Department of Agriculture, it costs $241,080 for a middle-income family to raise a kid to 18 years of ageWhen adjusted for inflation, the number jumps to $267,233 in 2021 dollars, based on data from the Bureau of Labor Statistics. 

Dvs. omtrent 2,05 -2,27 mil kr. ! 

2. Verdensgjennomsnitt: 

"We estimate the worldwide average cost of raising a child to adulthood at around $168,384. "

(Kilde: balanceeverything.com) 

Dvs. omtrent 1,43mil i verden. (inkludert ikke alt, men masse land fra Kenya til Korea)

3. Sverige: 

De nödvändigaste kostnaderna för ett barn från födseln till 18-årsdagen ligger runt 1,5 miljoner kronor.

(kilde: SEB)

Dvs. omtrent 1,48 mil i Sverige. 

Vi kan alltid klage mye om kostnader, men alt i alt, jeg synes at sammenlignet med andre land, et barn koster ikke så mye i Norge! Det går helt fint om dere har bare vanlig familie med 1-2 barn. Familier med 5-10 barn: det kan være aktuelt å vurdere å flytte til Nigeria!🙃

Endret av Ukjentkjendis
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn er en stor kostnad. Men hvor mye sparer man på å forbli barnløs?

Anonymkode: 5f9d1...3a1

Uendelig, MEN så blir du stående igjen da med pengene dine og ensomheten når du blir gammel og slektsgrenen stopper ved deg.

Anonymkode: 3de2d...b92

• Liker 1
Skrevet
Skiftenøkkel skrev (1 time siden):

Sifo nøkternt?? 1,4mill? De tallene vil jeg se....

Det er jo ikke så galt, egentlig. 1,4 millioner delt på 18 år, blir 77 777 årlig.  Del dette på tolv måneder, så blir det omtrent 6500 pr mnd. Da er alt fra mat, klær, barnehageutgifter, skolefritidsordning, ferieturer, et rom i boligen (man må ha større bolig for å huse barna), lommepenger til tenåringen, sikkert litt hjelp til å ta førerkortet, alt er tatt med.

Jeg synes ikke det høres urimelig ut med 1,4 millioner i løpet av 18 år.

Anonymkode: 412f5...57a

Skrevet

Kommer litt an på hva man putter i potten da... Uten barn har man antagelig mer tid til jobb og man trenger mindre hus. Større lønn og antagelig lavere bokostnader kan plasseres i fond, og "merkostnaden" ved å ha barn kan bli meget høy. 

At barn koster en million var et tall tilbake på 90-tallet. Nå er det nok vesentlig høyere. Og antagelig vesentlig større forskjell fra familie til familie, avhengig av yrke og boligmarked

• Liker 1
Skrevet

Vår Preben Amandus koster oss cirka 1 mill. i året, men det fortjener han 😊

Anonymkode: ddb24...c83

• Liker 1
Skrevet

En ting at det koster å ha barn, en mill opp til 18 år har jeg hørt og det stemmer sikkert. Men dersom du tar all den tiden du bruker på et barn og bruker den på jobb så kan du komme langt. Starte et eget selskap f.eks. Vil tro at en slik person kan bli meget holden på sine eldre dager. Personlig så ønsker jeg heller å ha barn. Men man ofrer jo tid og penger på det, det er klart.

Anonymkode: 3c41d...111

• Liker 1
Skrevet

Ja tenk på alle timene i tillegg til utgiftene ved å ha barn... så er det rart at noen gidder idet hele tatt!

Anonymkode: e0daa...466

Annonse
Skrevet

Det varierer. For ubemidlede er barn billig, det kan kan sikkert til og med gå i pluss.

For oss har datteren alt kostet en halv million før hun har passert 1 år. Før hun flytter ut vil han nok ha kostet 5-6 millioner, og det er før hun skal hjelpes inn på boligmarkedet.

Den største utgiften er tapt inntekt og reduserte karriere muligheter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...