AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Har et barn med mye magebesvær, melkeproteinallergi, soyaallergi og allergi mot egg. Kun basert på eliminasjon og provokasjon.. ikke utslag på blodprøver. Nå nærmer barnet seg 7 måneder og vi jobber med fast føde. Spiser noen få skjeer grøt og er ellers veldig glad i å spise selv. Det jeg reagerer på er at all mat (som er mulig å kjenne igjen) kommer ut ufordøyd. Bleia er plutselig full av gulerøtter eller brokkoli, like klart og tydelig som om det skulle vært et maiskorn. Er dette normalt? Vi har ikke time på sykehuset igjen før om 3 uker... Ellers er det mye luftplager, dårlig søvn og lite vektoppgang som er grunnen til at vi følges opp på sykehuset Anonymkode: 10704...f62
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Det gjenspeiler bare at maten går fort gjennom. Hos et ellers friskt barn kalles det gjerne kronisk spedbarnsdiare eller "Peas and carrot syndrome", men det passer ikke helt siden din har utfordringer med vekt og ernæring. Anonymkode: 4f790...e23
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Tror det er helt normalt. Begge mine har hatt det slik i flere måneder. Med andremann kjørte vi mye babystyrt mattilvenning der barnet spiser mest mulig selv (veldig lite grøt, mos o.l.), og maten kom tilnærmet ufordøyd gjennom systemet i mange uker og måneder. Andremann er to år nå, og fortsatt kan vi se f.eks. mais og gulrot i bleia. Jeg har ammet mye også etter at vi begynte med mat (om det skulle være relevant), og jeg delammet mye fram til de var over året. Delammet til de fylte to år. Førstemann slet mye med "systemet", mye luft og magevondt, og ting brukte veldig lang tid på å komme gjennom hele systemet, mens systemet til andremann har vært mer motsatt. Skal sies at begge mine har lagt fint på seg hele veien. I og med at din har såpass svak vektoppgang at dere følges opp på sykehus, skal jeg være forsiktig med å si hva som kan gjelde for ditt barn. Det er ganske vanlig å ha svak vektoppgang når de går over til fast føde, men de fleste trenger heller ikke oppfølging på sykehus. Jeg har lest om barn som i en overgangperiode til fast føde (der de kjører kun babystyrt tilvenning) der barnet også går litt ned i vekt før barnet og "systemet" får teken på spising og vekta går opp igjen. (Skjønner at det er annerledes når man følges opp pga. svak vektoppgang, men nevner det likevel.) Det viktigste er dog ikke vektoppgang, men at barnet ditt virker frisk og har energi til å være aktiv og oppdage verden. Så lenge det er på plass, ville jeg ikke vært bekymret. Du skriver at barnet er glad i å spise seg, og det i seg selv høres positivt ut. Noen barn er jo genetisk veldig tynne, og det er greit/lov så lenge de har energi til å utvikle seg. Om barnet virker slapt og ikke orker bevege seg så mye, ville jeg kontaktet sykehuset og bedt om å få framskynnet timen. Anonymkode: e14bd...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Det er helt vanlig så lenge baby ikke bare spiser mos. Tarmene øver seg fortsatt på å fordøye mat, og det meste passerer raskt gjennom. Det går seg til mer og mer. Hadde baby bare fått mos, hadde du gjerne sett det på st bæsjen som kommer ut endrer farge fra start til slutt. Et litt rødt parti (bær Feks), et oransje parti (gulrot eller søtpotet). Så der kan man også se gulrøttene som ikke er fullt fordøyd, men naturlig nok ikke som biter Anonymkode: 028f3...57a
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er helt vanlig så lenge baby ikke bare spiser mos. Tarmene øver seg fortsatt på å fordøye mat, og det meste passerer raskt gjennom. Det går seg til mer og mer. Hadde baby bare fått mos, hadde du gjerne sett det på st bæsjen som kommer ut endrer farge fra start til slutt. Et litt rødt parti (bær Feks), et oransje parti (gulrot eller søtpotet). Så der kan man også se gulrøttene som ikke er fullt fordøyd, men naturlig nok ikke som biter Anonymkode: 028f3...57a Det sagt, så kan det selvfølgelig være andre faktorer for dere som følges opp av sykehus pga vektoppgang! Men akkurat det med ufordøyd mat i bleia er helt vanlig de første månedene med fast føde ☺️ Anonymkode: 028f3...57a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå