AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #41 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nevn én eneste ting som er lurt å kjøpe med Klarna dersom man har så dårlig råd at man sliter med å betale regningene sine? Anonymkode: 76975...94e Alt? Som et kredittkort, Klarna står "ansvarlig" om varen ikke blir levert, er skadet osv. Du er kanskje ikke den "skarpeste øsen i skapet", for å si det litt "Paradisisk" / på ditt nivå, så du kanskje skjønner ordtaket 😂 Anonymkode: e1bd0...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2021 #42 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alt? Som et kredittkort, Klarna står "ansvarlig" om varen ikke blir levert, er skadet osv. Du er kanskje ikke den "skarpeste øsen i skapet", for å si det litt "Paradisisk" / på ditt nivå, så du kanskje skjønner ordtaket 😂 Anonymkode: e1bd0...cc0 Du og flere med deg må lese innlegget du svarer på. Det er ingen som hevder at det alltid er galt å bruke Klarna eller handle på kreditt. Den du sitere skrev: Sitat Nevn én eneste ting som er lurt å kjøpe med Klarna dersom man har så dårlig råd at man sliter med å betale regningene sine? Svaret på dette er at det ikke finnes en eneste ting som er lurt å kjøpe på kreditt dersom man har betalingsproblemer. Jeg bruker Klarna og kredittkort selv, av mange forskjellige grunner som flere har nevnt over her. Men jeg betaler regningen til forfall og blir ikke sjokkskadet av at en inkassosak medfører innskrenket kreditt i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #43 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TULL!! Anonymkode: e1bd0...cc0 Javel... Og hva begrunner du det med? Anonymkode: 919dd...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #44 Del Skrevet 5. november 2021 Litt på siden, men kan man se noe sted hvor mye kreditt man er innvilget på klarna? Jeg har kjøpt nytt hus og har handlet *en del* på nett i det siste. Har vel utestående kjøp gjennom klarna på rundt 23000 som forfaller i løpet av neste måned, og forsøkte å kjøpe en sofa gjennom klarna i tillegg (rundt 30k), men den ble ikke godkjent. Forsøkte å se etter kredittgrense i appen, men fant ikke noe. 🤷♀️ Alltid betalt i tide og har lønn på over en mill og ingen gjeld, så høy kredittverdighet Anonymkode: 27480...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #45 Del Skrevet 5. november 2021 Hei. Jeg slet mye med at jeg handlet en del på Klarna før når jeg hadde dårlig råd, typisk julegaver, kontaktlinser osv, og jeg surret også mye med å få betalt regningene i tide. Gjorde dette veldig mange ganger, at det havnet til inkasso Er virkelig ikke stolt over det, men nå har jeg god kontroll på økonomien min, men jeg får fremdeles ikke handlet med Klarna på faktura eller delbetaling, føler jeg har blitt «svartelistet» og får opp samme melding som deg selv om alt er betalt. Har vært i kontakt med dem flere ganger og de sier jeg bare må fortsette å kjøpe ting gjennom Klarna til jeg blir «godkjent» igjen. Dette er nå 4 år siden. så ja.. Vet ikke om ditt er like ille som mitt var, men det er nå samme meldingen. Anonymkode: 6a425...839 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #46 Del Skrevet 5. november 2021 Violetta skrev (På 4.11.2021 den 8.32): Jeg må si til dere som skal belære om å ikke handle på kreditt: Jeg bruker løsninger som Klarna dersom jeg ikke kjenner butikken jeg handler fra godt nok. Det har jeg tjent på da varer ikke har dukket opp. Jeg har gitt beskjed til Klarna og de har slettet kravet. Så det er flere grunner til å bruke slike tjenester. Nå kan dere stige ned fra deres høye hest og heller bruke tiden til noe annet enn å dømme. Det handler jo ikke om at en IKKE skal handle på kreditt. Jeg bruker selv Klarna eller kredittkortet når jeg handler på nett. Og for meg og veldig mange andre er dette helt uproblematisk, da vi aldri handler ting vi ikke har råd til eller ikke har til hensikt å faktisk betale innen forfall. Du må lære deg å skille mellom fornuftig og ufornuftig bruk av kreditt. Måten ts har gjort det på, ved å la en regning gå til inkasso, er svært ufornuftig. Og således har hun sannsynligvis fått en anmerkning av Klarna og muligens en karensperiode før hun evt innvilges ny kreditt, etter en ny kredittvurdering. DERFOR bør ts begrense sine kredittkjøp inntil hun har kontroll på egen økonomi. Klarna har 30 dagers betalingsfrist, og som oftest kan man utsette fristen med 10 dager en gang uten noen kostnad. Om ts til tross for en frist på 40 dager (!) ikke klarer å betale kredittregninga etter gjentatte purringer før det til slutt gikk til inkasso tilsier at hun bør begrense handling på kreditt. Det går vel minst 1 mnd fra en regning forfaller til den har havnet hos inkassoselskapet, og i mellomtiden har hun mottatt gjentatte purringer og betalingsoppfordringer. Så ergo har hun hatt 2 måneder på å betale. Likevel gikk den til inkasso. Og likevel fortsetter hun å handle på kreditt. En trenger ikke være matematiker eller økonom for å skjønne hvor dette potensielt kan bære. Anonymkode: 1b426...94a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #47 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 11.47): På tide å bremse ned på shoppingen uansett når ting går til inkasso, så like greit at du må vente en stund. Anonymkode: 76975...94e Enig. Vent litt med shopping, ts. Anonymkode: b0569...245 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 5. november 2021 #48 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler jo ikke om at en IKKE skal handle på kreditt. Jeg bruker selv Klarna eller kredittkortet når jeg handler på nett. Og for meg og veldig mange andre er dette helt uproblematisk, da vi aldri handler ting vi ikke har råd til eller ikke har til hensikt å faktisk betale innen forfall. Du må lære deg å skille mellom fornuftig og ufornuftig bruk av kreditt. Måten ts har gjort det på, ved å la en regning gå til inkasso, er svært ufornuftig. Og således har hun sannsynligvis fått en anmerkning av Klarna og muligens en karensperiode før hun evt innvilges ny kreditt, etter en ny kredittvurdering. DERFOR bør ts begrense sine kredittkjøp inntil hun har kontroll på egen økonomi. Klarna har 30 dagers betalingsfrist, og som oftest kan man utsette fristen med 10 dager en gang uten noen kostnad. Om ts til tross for en frist på 40 dager (!) ikke klarer å betale kredittregninga etter gjentatte purringer før det til slutt gikk til inkasso tilsier at hun bør begrense handling på kreditt. Det går vel minst 1 mnd fra en regning forfaller til den har havnet hos inkassoselskapet, og i mellomtiden har hun mottatt gjentatte purringer og betalingsoppfordringer. Så ergo har hun hatt 2 måneder på å betale. Likevel gikk den til inkasso. Og likevel fortsetter hun å handle på kreditt. En trenger ikke være matematiker eller økonom for å skjønne hvor dette potensielt kan bære. Anonymkode: 1b426...94a Må jeg lære meg? Hvor leser du at jeg ikke kan dette? Har du noen gang fått høre at du har en nedlatende tone? Hvis ikke, la meg bli den første til å si det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #49 Del Skrevet 5. november 2021 Violetta skrev (7 minutter siden): Må jeg lære meg? Hvor leser du at jeg ikke kan dette? Har du noen gang fått høre at du har en nedlatende tone? Hvis ikke, la meg bli den første til å si det. Det er ikke noe galt med tonen til den du siterer. Personen skrev et godt innlegg. Det er du som har en aggressiv fremtoning her. Folk her inne mener det bare godt, jeg har ikke lest noe som er nedlatende i denne tråden. Det er så alt for lett å havne i gjeldsspiralen, og det starter jo gjerne med småting. Klarna er et flott system dersom man har kontroll over økonomien sin, men får/har man betalingsproblemer er det ikke lurt å fortsette å handle på kreditt via Klarna, da det kan ende ganske stygt. Kreditt er ikke en dårlig ting i seg selv, men ja, du skjønner greia. Anonymkode: b0569...245 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 5. november 2021 #50 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe galt med tonen til den du siterer. Personen skrev et godt innlegg. Det er du som har en aggressiv fremtoning her. Folk her inne mener det bare godt, jeg har ikke lest noe som er nedlatende i denne tråden. Det er så alt for lett å havne i gjeldsspiralen, og det starter jo gjerne med småting. Klarna er et flott system dersom man har kontroll over økonomien sin, men får/har man betalingsproblemer er det ikke lurt å fortsette å handle på kreditt via Klarna, da det kan ende ganske stygt. Kreditt er ikke en dårlig ting i seg selv, men ja, du skjønner greia. Anonymkode: b0569...245 Ja, jeg "skjønner greia". Problemet er at det allerede er knyttet mye skam til det å dårlig råd. Som jeg sa tidligere, vi vet ikke hvorfor ts fikk dette ene inkassovarselet. Kanskje hun virkelig trengte det hun kjøpte denne ene gangen. Kanskje ikke. Hun skrev jo også selv at dette var den eneste gangen hun hadde fått inkassovarsel. Men i stedet for å svare på spørsmålet som ble stilt kommer det en masse "velmenende" råd og selvskryt fra mennesker som har behov for å fremstille seg selv som perfekte. Det var ikke det ts bad om. Eksempel på situasjon der et inkassovarsel kan komme uten at det er noen krise kan være at man har fått en jobb med en dresskode man ikke har klær til. Som nyutdannet kan dette skje. Det er ikke optimalt, men det kan hende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #51 Del Skrevet 5. november 2021 Violetta skrev (3 minutter siden): Ja, jeg "skjønner greia". Problemet er at det allerede er knyttet mye skam til det å dårlig råd. Som jeg sa tidligere, vi vet ikke hvorfor ts fikk dette ene inkassovarselet. Kanskje hun virkelig trengte det hun kjøpte denne ene gangen. Kanskje ikke. Hun skrev jo også selv at dette var den eneste gangen hun hadde fått inkassovarsel. Men i stedet for å svare på spørsmålet som ble stilt kommer det en masse "velmenende" råd og selvskryt fra mennesker som har behov for å fremstille seg selv som perfekte. Det var ikke det ts bad om. Eksempel på situasjon der et inkassovarsel kan komme uten at det er noen krise kan være at man har fått en jobb med en dresskode man ikke har klær til. Som nyutdannet kan dette skje. Det er ikke optimalt, men det kan hende. TS skrev ikke at hun har fått inkassovarsel, hun skrev at det hadde gått til inkasso. Vesentlig forskjell. Anonymkode: 919dd...17f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 5. november 2021 #52 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 17.55): Av ren nysgjerrighet: hvor mye gjeld har man, når den er litt høy iflg Klarna? 😅 Handler ofte med den betalingsløsningen, men aldri fått det. Anonymkode: fb893...8b0 Det lurer jeg også på. Har aldri handlet for så mye om gangen at det har vært noe problem, men så betaler jeg når jeg har mottatt varene. Liker å få varene, før jeg betaler, så jeg kan la være å betale, hvis pakken ikke kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #53 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 7.41): Hvis Klarna har sendt noe til inkasso, så tar det lang tid før du får handlet via de igjen. Kanskje opp mot et par år. Anonymkode: 919dd...17f Stemmer ikke det tar ca 6 måneder Anonymkode: d78d9...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #54 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 9.54): «Klarnagjelden din er litt for høy akkurat nå»….. Hadde en regning som hadde gått til inkasso som jeg betalte i går. Har vanligvis ikke problemer med å betale, var bare denne gangen. Likevel kommer det opp at klarnagjelden er for høy til å legge inn en ny bestilling. Hvor lang tid tar det før man kan begynne å handle igjen? 😌 Anonymkode: c38fb...b05 2 år tok det her. Anonymkode: f61d3...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #55 Del Skrevet 6. november 2021 Jeg var for sein med fakturaen og får enda ikke handle hos de, selvom jeg ikke har noe annen gjeld hos dem. Fakturaen jeg var sein med var fra 20. aug 2020 Venter i spenning på når jeg får handle igjen.. Anonymkode: b72ff...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #56 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 11.41): Litt på siden, men kan man se noe sted hvor mye kreditt man er innvilget på klarna? Jeg har kjøpt nytt hus og har handlet *en del* på nett i det siste. Har vel utestående kjøp gjennom klarna på rundt 23000 som forfaller i løpet av neste måned, og forsøkte å kjøpe en sofa gjennom klarna i tillegg (rundt 30k), men den ble ikke godkjent. Forsøkte å se etter kredittgrense i appen, men fant ikke noe. 🤷♀️ Alltid betalt i tide og har lønn på over en mill og ingen gjeld, så høy kredittverdighet Anonymkode: 27480...aec Der er i realiteten ingen kredittgrense i Klarna, men hver nye kjøp kredittsjekkes basert på din generelle kredittsjekk - men like viktig; historien din som kunde i Klar a. Har man gjort uvanlig mange og store kjøp på kort tid kan man sperres for nye kjøp inntil man har betalt tidligere kjøp - samme hvis man har en dårlig betalingshistorie i Klarna. En utsatt sak, eller sak som er sendt til inkasso vil normalt gjøre at man får handle for lavere verdi og færre kjøp mellom hver betaling i fremtiden (i hvor mange år vet nok bare Klarna selv) Så man bør betale i tide om man liker Klarna sin betalingsløsning. Anonymkode: 9d0dd...400 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #57 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 8.43): Nevn én eneste ting som er lurt å kjøpe med Klarna dersom man har så dårlig råd at man sliter med å betale regningene sine? Anonymkode: 76975...94e Man kan faktisk handle på nett, evt klikk og hent på Apotek1 med klarna. Ganske greit om man er blakk og trenger paracet eller no sånt... Anonymkode: b297e...425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #58 Del Skrevet 6. november 2021 Er helt enig med flere her i at det kan være fornuftig å benytte seg av faktura/kreditt dersom man har kontroll på økonomien. Og nei, vi vet ikke hele historien - det kan være at TS kom i en knipe som bare måtte løses der og da, og så eskalerte det deretter. Det er likevel 2 ting som får alarmklokkene mine til å blinke: 1. når en faktura først har gått til inkasso, så har man fått både en og to betalingspåminnelser først. Så her har man ikke bommet på én betaling - noe som fort kan skje den beste - men på flere. Og 2. TS virker veldig ivrig på å skulle handle mer så fort beløpet er trukket fra konto. Uavhengig av om man har betalingsproblemer eller ikke, så bør man kanskje stoppe litt opp i det man får en inkassosak. Så ja, kanskje en ide å la handlingen ligge litt inntil man får kontroll igjen. Anonymkode: 69a6c...dc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 7. november 2021 #59 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man kan faktisk handle på nett, evt klikk og hent på Apotek1 med klarna. Ganske greit om man er blakk og trenger paracet eller no sånt... Anonymkode: b297e...425 Enda en som ikke forstår at det ikke er et spørsmål om det er lurt å kjøpe på kreditt og om det er lurt å handle på kreditt når man ikke har råd til å betale regningen når den forfaller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toned Skrevet lørdag kl 22:18 #60 Del Skrevet lørdag kl 22:18 AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 20.12): Jeg var for sein med fakturaen og får enda ikke handle hos de, selvom jeg ikke har noe annen gjeld hos dem. Fakturaen jeg var sein med var fra 20. aug 2020 Venter i spenning på når jeg får handle igjen.. Anonymkode: b72ff...fdf Jeg har ingen gjeld hos dem eller andre selskaper. Var litt sein med å betale for tre år siden, kun en gang. Likevel er jeg "svartelistet!!". Møkkaselskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå