AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Jeg veide 57 kr før jeg ble gravid. Gikk ikke opp noe i vekt før etter uke 11. I uke 15 hadde jeg lagt på meg 1 kg. I uke 19 opp 4 kg. Og nå i starten av uke 22 har jeg tilsammen gått opp 9 kg. 5 kg de siste tre ukene, altså. Det følger ikke disse diagrammene som ligger ute på nett, om å legge på seg en halv kilo i uka, liksom. Da har jeg altså gått opp 9 kg på 22 uker. Da er de tvel ikke så sannsynlig at jeg klarer å holde meg under 16 kg vektoppgang når jeg har 17 uker igjen. Er redd for å bli kjempesvær 😔 Til orienterning spiser jeg aldri ferdigmat, spiser sunt og variert, godteri kun i helger, trener 4 til 5 ganger i uka som før svangerskapet. Men jeg spiser mer, og treningen er mindre effektiv. Anonymkode: cd50e...868
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Hadde det på akkurat samme måten i begge mine svangerskap, spiste også sunt som deg. Noen perioder sto vekten stille og plutselig hadde jeg noen uker med stor vektøkning. Jeg gjorde unna mesteparten av vektøkningen i 2.trimester (13kg) og gikk kun opp kun ett par kilo i 3.trimester. Så jeg tror det du opplever er helt vanlig, men er du usikker, ta en prat med JM på neste kontroll. Lykke til videre i svangerskapet ❤️ Anonymkode: 9036d...515
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde det på akkurat samme måten i begge mine svangerskap, spiste også sunt som deg. Noen perioder sto vekten stille og plutselig hadde jeg noen uker med stor vektøkning. Jeg gjorde unna mesteparten av vektøkningen i 2.trimester (13kg) og gikk kun opp kun ett par kilo i 3.trimester. Så jeg tror det du opplever er helt vanlig, men er du usikker, ta en prat med JM på neste kontroll. Lykke til videre i svangerskapet ❤️ Anonymkode: 9036d...515 Takk for at du delte 💛 Det er fort gjort å føle seg unormal når man sammenlikner seg med skjemaer, og sånn 🙂 Anonymkode: cd50e...868
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Heelt normalt at vekten kommer plutselig, for så å stå stilleben periode. Det finnes ingen fasit på hvordan vektoppgangen oppfører seg😊 Jeg veier meg sjeldent, rett og slett fordi jeg ikke ser behovet og føler det bidrar til mer negativt enn positivt. Så lenge man spiser sunt og i normale mengder, og beveger seg/trener, så er jo det det aller viktigste! Da skal det veldig mye til for å komme opp i en usunn vekt🌸 Anonymkode: e2e6e...d4e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Veldig normalt at det kan gå litt i rykk og napp Selv gikk det ganske gradvis, men har et par venninner som var superstresset fordi de gikk opp så mye i 1.trimester. Men de stoppet opp helt i 2.trimester og la litt på seg igjen i 3.trimester. Du la jo nesten ikke noe på det i starten, så da kom alt bare litt mer samlet Tror ikke du bør være bekymret for at du skal legge på deg 5 kg på 3 uker de neste ukene også Anonymkode: 2b694...5b1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Jeg hadde ca samme utgangspunkt som deg, og gikk opp litt over 20 kg forrige gang. Og det viste seg at det var helt rett for meg, for jeg gikk ned enda mer en det under ammeperioden (uten noe som helst ekstra fokus på kosthold, eller overskudd til trening). Da var jeg glad for å ha et ekstra lager å gå på! Anonymkode: bfe14...768
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Det er ikke noen automatikk i at du kommer til å fortsette å legge på deg i samme tempo. Jeg la lite på meg i 3.trimester, bare 2-3 kg. Anonymkode: 022d2...fd8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Takk for mange gode og relevante svar 😊 Setter pris på det! Har vært lei meg i hele dag, og liksom ikke skjønt hva jeg gjør galt. Er litt hormonell, og, selvsagt. Jeg har aldri vært gravid før, så jeg har vel egentlig sett for meg at man går mest opp i 3 trimester, uten å egentlig vite noe om det. Håper jeg "er som dere", og ikke fortsetter å legge på meg i et forrykende tempo hele veien, men at det stabiliserer seg litt i blant for meg og. Forresten. Bare fortsett å dele erfaringer, hvis noen fler føler for det. Jo fler jo bedre, og jo fler jo mer normal føler jeg meg 🙈 Anonymkode: cd50e...868
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Har lagt på meg 10 kg og er i uke 25. Blir nok 17-18 kg opp denne gangen også. Gikk ned greit forrige gangene (i løpet ca 7-8 mnd) så prøver å ikke stresse med det. Anonymkode: da9b5...f14
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Hadde ikke noen store hopp i vekt. Men jeg endte på 15 kg pluss (normalvektig 58 kg før graviditet) kiloene var borte innen 1 1/2 mnd uten noe fokus på det. Så ikke vær redd for de kiloene som kommer heller Anonymkode: 2b694...5b1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Jeg gikk ned 5kg de første 3-4 mnd, før jeg endte på ca 15kg pluss fra startvekt (altså ca 20kg vektoppgang i andre og tredje trimester. Startet på 60kg. Fikk noe kommentar på at jeg hadde liten mage, tross mange kilo pluss. Men ut kom en perfekt baby. Før jeg ble gravid trente jeg ca 6 ganger i uken, og spiste sunt. Pga vanvittig kvalme klarte jeg ikke trene eller spise første tre mnd, og var kanskje en håndfull ganger på trening etter formen steg noe. Senere fikk jeg halsbrann som også hindret trening, men fikk gjort litt øvelser hjemme. Måtte derfor også spise typ hver time de siste tre mnd 😅 etter mini kom ut og jeg til slutt kom i gang med trening igjen (etter 6mnd), så gikk jeg fort ned alle 20 kg og vel så det… ikke at jeg har stresset med kiloene-brukte 9-10mnd på å gå opp kiloene, tenkte at da må kroppen få minst 9-10 mnd på å gå dem ned. For noen (meg…) er amming en mirakelkur. For andre er det det stikk motsatte. Anonymkode: 72e4a...ac8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Ikke stress med vekten så lenge du spiser sunt og variert. Jeg la ikke på meg noe før jeg var halvveis i svangerskapet, etter det la jeg på meg rundt 20 kg. Nå 6 mnd etter fødsel, men ræva kosthold, er jeg 2 kg fra vekt før gravid. Anonymkode: 0c79a...ed9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Åhh, takk dere. Er veldig glad for at dere deler 💛 Anonymkode: cd50e...868
Brimi Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 Jeg er straks i uke 30 og har gått opp 9-10 kg, men jeg gikk noen kg ned i første og andre trimester. Ikke spiser jeg så veldig sunt heller (har spist bakevare eller sjokolade nesten hver eneste dag siden uke 22🙈). Begynte å legge på meg ca. 1 kg i uka etter uke 20🙈 Jeg er litt redd for stor vektøkning, men samtidig orker jeg ikke å gå rundt å være sulten eller å fyse på diverse. Får heller ta et tak etter fødsel😊
Sokkar Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 La på meg ca 1 kg i uken 😅😅 veldig mye vann, men pgså fett.jordmoren min sa at noen slanke folk har behov for ekstra. Fekk en stor baby som gikk full tid på overtid, og hadde et svært matbehov. Er nesten på startvekten nå 1 år og 3 mnd etter fødsel. Hadde jo vært 30 kg nå hadde jeg ikke fått de ekstra lagrene. Ved de andre barna har jeg nådd startvekt før 1 år etter fødsel.
Dame1989 Skrevet 4. november 2021 #16 Skrevet 4. november 2021 Uke 24 og gått opp 2-2,5kg. Er ganske overvektig fra før så skal ikke gå så mye opp i vekt. De siste 2-3 ukene har jeg hatt et veldig strengt kosthold (ikke spist noe usunt), men fortsatt gått opp i vekt. Stresser en del med det, men prøver å tenke at så lenge jeg spiser sunt så får kroppen gå opp det den må.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå