AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Inspirert av den andre tråden om schizofrene. Anonymkode: 6e0dc...e90
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Eh? Whats the problem? Anonymkode: 1a0cf...417 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Autisme er ikke en psykisk lidelse, det er en nevroutviklingsforstyrrelse. Noe helt annet. Anonymkode: 1a0cf...417 11
Gjest Embryo Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Autismediagnoser er veldig forskjellige og folk på spekteret er veldig ulike selv med samme diagnose. Det går etter minmening ikke an å være så kategorisk som det du legger opp til her.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Autisme spekteret er stort, så her må du spesifisere nærmere hva du mener. Anonymkode: d3f58...8b6 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Autisme er ikke en psykisk lidelse, det er en nevroutviklingsforstyrrelse. Noe helt annet. Anonymkode: 1a0cf...417 Hvor har noen skrevet at autisme er en psykisk lidelse? For min del spørs det på funksjonsnivået. Anonymkode: 683ff...a1b 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har noen skrevet at autisme er en psykisk lidelse? For min del spørs det på funksjonsnivået. Anonymkode: 683ff...a1b TS ble inspirert etter at vi pratet om SCHIZOFRENI til å tenke på autisme..... 🙄 Anonymkode: 1a0cf...417 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS ble inspirert etter at vi pratet om SCHIZOFRENI til å tenke på autisme..... 🙄 Anonymkode: 1a0cf...417 Ja? Jeg kan bli inspirert til å tenke på jul av fargen rød, selv om jul ikke er en farge. Anonymkode: 683ff...a1b 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Jeg har en datter med Aspergers syndrom (intellektuelt er hun på et høyt nivå, tenker og reagerer raskt, men hun faller utenom sosialt) som passer barn jevnlig. Hun er veldig samvittighetsfull og ansvarsbevisst, og de sosiale vanskene hun opplever med jevnaldrende tenåringsjenter er ikke tilstede når hun tar på seg rollen som barnevakt, for barn som er mye mindre. Hun er den ideelle barnevakt, spør du meg. Driver ikke å chatter med venninner mens hun passer barn, som mange andre gjør, og konsentrerer seg fullt og helt om oppgaven. Anonymkode: c4bb1...fa8 24
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Det har jeg gjort mange ganger. Broren min har autisme, og han er fantastisk med barnet mitt. Men alle vi i familien er veldig mye sammen, og de kjenner hverandre godt, og begge vet hvordan den andre fungerer. Jeg ville vært mer skeptisk til at han skulle passe et barn han ikke kjente noe særlig, eller et barn som ikke hadde språk, da han ikke er så god på å tolke andre signaler. Barnet hadde nok ikke lidd noen nød, men det hadde ikke vært optimalt. Da mitt barn ikke hadde språk var broren min uansett for ung til at det var noe tema. (Han er attpåklatt.) Merk at jeg nå snakker om min bror, ikke alle med autisme. Det finnes de som fungerer bedre enn ham og de som fungerer mye dårligere. Eller like bra, men likevel annerledes. Anonymkode: c3460...cb0 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Hvis personen er egnet til å ta seg av et barn; ja. Hvis ikke; nei. Det samme hvis vedkommende ikke hadde hatt autisme. Det er et stort spekter. Noen er psykisk utviklingshemmede, noen har null empati (slik som eksen min, som forøvrig IKKE har autisme), og andre er kjempeinteligente og sliter på områder som ikke har med omsorgsemne å gjøre. Anonymkode: 24b0b...98b 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Jeg har autisme, min bror har ikke. Er det noen som skal passe våre nieser/nevøer, så er det meg 😅 Samme med pass av hus og dyr. Jeg er langt mer ansvarsbevisst og pliktoppfyllende. Anonymkode: 8579c...b7f 6
GammelKaktus Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Det spørs jo på mange ting. Min beste venninne har Asperger og hun har passet mitt barn så ja, ikke noe problem at hun passer. Herlighet, hun har jo egne barn og er det noe hun kan så er det barn. En jeg kjenner fra jobb, han hadde ikke fått passet gullfisken min en gang, men han er jo en helt annen type, han fikser ikke seg selv en gang. Alt er relativt. 7
Gjest Embryo Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har autisme, min bror har ikke. Er det noen som skal passe våre nieser/nevøer, så er det meg 😅 Samme med pass av hus og dyr. Jeg er langt mer ansvarsbevisst og pliktoppfyllende. Anonymkode: 8579c...b7f Tviler ikke! Vit at vi er mange som vet at «dere» (sorry) er bra, flinke og pålitelige folk på lik linje med «oss» (igjen, sorry) andre. Utrolig leit med all uvitenheten blant folk flest, den er grobunn for fordommer og diskriminering. Mangfold er topp og vi såkalt nevrotypiske aka saueflokken har mye å takke personer med autisme for. Samfunnet er bedre med variasjon!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Det er mange med autisme som ikke har omsorgsemne (relatert eller ikke til diagnosen), og så er det mange uten autisme som ikke har omsorgsemne. Og så er det mange med autisme som HAR omsorgsevne. Det kommer rett og slett hvilke vansker folk har! Anonymkode: 24b0b...98b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Jeg vil bare nevne at det finnes mennesker uten autisme som ikke er noe barnepasseremne. Det er utrolig hvor mye rart en autist blir tatt for å være Anonymkode: 17d5c...146 3
Carrot Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 En fungerende person med gode evner til relasjonmed barnet uavhengig av diagnose kan fint passe ungene tenker jeg mens en person som ikke har en fungerende fremtoning neppe vil være komfortabel selv heller så hvorfor skulle man da sette dem i en slik situasjon?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 Som med alle andre - det ville kommet an på vedkommendes eksekutive funksjoner og evne til å håndtere en uventet situasjon. En jeg kjenner med autisme er veldig godt fungerende når alt går på skinner. Er noe annerledes enn rutinen f eks brødet ligger feil, blir han bare stående og klarer ikke å tenke seg til hvordan han skal gripe an dette. Jeg vet også at han hadde store problemer med en pakke hjemme som begynte å lukte. Han nådde ikke opp til den, og tenkte ikke på at man kan stå på en krakk. Hadde jeg latt ham passe en vilter treåring? Nei. Anonymkode: 9bdf6...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Etter min mening er en med schizofreni mye bedre egnet til barnepass enn en autist. Det ligger jo i diagnosen autisme at de har vansker med det sosiale. Anonymkode: 6e0dc...e90 1
GammelKaktus Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter min mening er en med schizofreni mye bedre egnet til barnepass enn en autist. Det ligger jo i diagnosen autisme at de har vansker med det sosiale. Anonymkode: 6e0dc...e90 Ja, jeg vil nå heller ha en som sliter med det sosiale enn en som mister kontakt med virkeligheten hvis man virkelig skal sette autisme og schizofreni opp mot hverandre. Som sagt alt er relativt, en med autisme kan være uaktuell på samme måte som en med schizofreni. Og så kan en med autisme være helt perfekt på samme måte som en med schizofreni. Det spør jo på sykdomssbildet. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå