Gå til innhold

Svigerfamilien reagerer på at jeg ikke spiser Toro o.l., og kaller det "spesiell diett". Trodde det var normalt å spise sunt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i flere år unngått ultraprosessert mat, type Toro, tubeost, kjøpebrød, osv. Lager mat fra bunnen av av rene råvarer, ingen lettprodukter, minimalt med sukker/hvetemel osv. da kroppen min fungerer best slik. Tar alltid med noe når jeg blir invitert til svigers, og er ikke nazi når det gjelder spesielle anledninger eller høytider, da forsyner jeg meg høflig av det meste. Kommenterer aldri andres valg, og tenker ikke over hva andre velger å lage/spise. På jobben har jeg ikke fått én negativ kommentar, men i familieselskap er det mange sure miner. Svigermor og svigersøster klager over "dietten" min, og sier at jeg er jo tynn, så de forstår ikke vitsen. Jeg går jo "glipp av så mye godt". Har for lengst gitt opp å skulle forklare kosthold og helse, og tar det somregel med et smil. Vil man ikke forstå, så vil man ikke, og vi har et godt forhold ellers :)

Så begynte jeg å lure på om det er de som er unormale, eller om det er så fremmed med ren og lite prosessert mat at mange faktisk kaller det "diett"?

Anonymkode: 8043e...f72

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir skikkelig syk av salt så må unngå sånt i stor grad selv.. når jeg forklarer det så får jeg ofte spørsmål som "men hva spiser du da?" Så hehe er nok mer utbredt enn man skulle tro..

Anonymkode: 4f59a...32e

• Liker 4
Skrevet

Å aldri spise kjøpebrød eller smøreost er nok ganske uvanlig. Men så bra for deg at du har funnet noe som passer for deg. Jeg hadde også bare smilt det bort. Noen liker godt å kommentere andres matvaner - dem om det.

Anonymkode: 216aa...996

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svigermor og svigersøster klager over "dietten" min, og sier at jeg er jo tynn, så de forstår ikke vitsen. Jeg går jo "glipp av så mye godt".

Ingen tør å kommentere sånt til meg ;) Ikke bare spiser jeg sunt, men jeg spiser også plantebasert. De kan gjerne spørre og grave, men så fort de blir dømmende eller dumme, så setter jeg de på plass.

Å kommentere kroppen min, gjør folk stort sett bare en gang. De forstår ganske fort at det ikke er lurt, er ikke redd for å gi svar på tiltale. 

Anonymkode: 0e061...023

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke unormalt å ikke spise toro og annen ferdigmat og halvfabrikata. Det som er unormalt er vel å være såpass opptatt av det at man ikke kan gå i middagsbesøk uten å ta med sin egen mat...

Anonymkode: 7a51c...2c2

Dette er jo av ren høflighet. Samt for å slippe kommentarer om at "fatet ditt ser så stusselig ut", "er du så nazi at du ikke kan ta en skje til" osv. Det har spart oss alle for mange sure miner og fornærmede kokker fordi vi ikke lesser på med hvit saus, Toro Bernaise, Bali kyllinggryte o.l.. :)

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo av ren høflighet. Samt for å slippe kommentarer om at "fatet ditt ser så stusselig ut", "er du så nazi at du ikke kan ta en skje til" osv. Det har spart oss alle for mange sure miner og fornærmede kokker fordi vi ikke lesser på med hvit saus, Toro Bernaise, Bali kyllinggryte o.l.. :)

Bali kyllinggryte? Det er så 80-og 90-tallsmat. Svigerfamilien din er bare gammeldagse og lite oppdaterte. 

Anonymkode: b61b2...054

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Syns det er de som er ufine. Om du er tynn eller tjukk er heller ikke relevant. Syns faktisk det er frekt at de kommenterer dine matvalg, og din kropp på den måten.

Skrevet

Jeg trodde det var normalt å lage mat fra bunnen av? Ikke nødvendigvis brød etc, men vanlige middager? Trodde Toro og sånn type ferdigmat var forbeholdt unge menn som ikke klarer/gidder å lage middag til seg selv?

Kanskje det bare er meg, men jeg hadde inntrykk av at det norske folk er veldig flinke på å lage mat litt fra bunnen av? 

Jeg spiser vanlig sunt jeg også. Lager mat middag fra bunnen av (så mye som mulig). Spiser også plantebasert. Heldigvis har jeg en familie som klapper i opprømthet om jeg byr de over på linsegryte med en digg salat og dyppebrød. Eller bakt potet, hummus og salat.

TS, familien din er rar. 

Anonymkode: 351f7...9e1

• Liker 3
Skrevet

Spesiell? Det er ihvertfall ikke normalt. Om en pose saus er mer eller mindre sunn, så hadde jeg ikke brydd meg om det borte. Man spiser det man får servert. 

• Liker 23
Skrevet

Nå er du sikkert ikke hos disse hver eneste dag, så om du spiser det du får servert der så dør du nok ikke av det. Det er vel heller du som er litt sær her.

Anonymkode: a67f1...0d0

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

- det er frekt og høyst unormalt å ta med mat til seg selv når en skal på besøk til andre, hvis ikke det er en medisinsk grunn.

- Du forklarer ikke hva de sure minene er for, men vil jo tro at det er fordi du er frekk og har med deg egen mat på besøk. For å ikke snakke om at du tidligere har prøvd å "forklare dem kosthold og helse". 

- Det er vanlig å ha spise en blanding usunn og sunn mat. Dette kan fint være et sunt kosthold samlet sett. Når en går så langt som å unngå alt av "kjøpebrød" fordi det er usunt, er det ikke urimelig å kalle det "spesiell diett" i min verden.

Anonymkode: dc3ad...868

Nå har vi et godt forhold til svigers, og blir invitert omtrent én gang i uken. De sure minene kommer aldri over at jeg tar med en salat/hjemmelaget dressing osv., men at jeg velger å spise sunt året rundt, "selv om jeg er tynn". De tar også gjerne med mat til oss når vi inviterer, trodde ikke dette var uvanlig i storfamilie. Må man virkelig ha en medisinsk grunn for å ikke spise sunn mat som ikke er ultraprosessert flere ganger i måneden? 

Jeg sliter selv med å forstå at min kropp, min helse, og mitt kosthold skal provosere noen og at dette blir sett på som en diett, spesielt når jeg aldri kommenterer andres valg, prøver å presse noe på noen, eller belærer folk. Derfor spør jeg her om dette er vanlig :)

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde det var normalt å lage mat fra bunnen av? Ikke nødvendigvis brød etc, men vanlige middager? Trodde Toro og sånn type ferdigmat var forbeholdt unge menn som ikke klarer/gidder å lage middag til seg selv?

Kanskje det bare er meg, men jeg hadde inntrykk av at det norske folk er veldig flinke på å lage mat litt fra bunnen av? 

Jeg spiser vanlig sunt jeg også. Lager mat middag fra bunnen av (så mye som mulig). Spiser også plantebasert. Heldigvis har jeg en familie som klapper i opprømthet om jeg byr de over på linsegryte med en digg salat og dyppebrød. Eller bakt potet, hummus og salat.

TS, familien din er rar. 

Anonymkode: 351f7...9e1

Nei, det tror jeg ikke stemmer. I en travel hverdag er det mange barnefamilier som velger kjappe løsninger som Toro. Jeg tipper Toro sauser og slikt er mer vanlig enn å lage alt fra bunnen.

Anonymkode: a3e4c...28e

• Liker 34
Skrevet

Toro er noe jeg prøver å unngå. Jeg spiser det om jeg får det servert men jeg bruker det sjeldent selv. 

Anonymkode: 37cb7...1f0

• Liker 2
Skrevet

Er kjøpebrød ultraprosessert mat? Har jeg aldri tenkt på det som. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å aldri spise kjøpebrød eller smøreost er nok ganske uvanlig. Men så bra for deg at du har funnet noe som passer for deg. Jeg hadde også bare smilt det bort. Noen liker godt å kommentere andres matvaner - dem om det.

Anonymkode: 216aa...996

Er helt enig med deg men jeg lar meg dessverre irritere av sånne kommentarer. Jeg blir irritert når jeg forventes å forsvare hvorfor jeg ikke spiser kake eller ikke ønsker alkohol i et gitt selskap. Vet ikke hvorfor det plager meg og skal prøve å smile det bort neste gang men ofte gir de seg ikke før jeg forsvarer meg. Mulig de gir seg hvis jeg gir meg og gjør som de sier og spiser kake eller drikker alkohol også men det er ikke en løsning. Jeg spør vel egentlig om råd her. Sier du noe i tillegg til å smile? 

TS: Jeg er skikkelig imponert over at du baker eget brød og lager alt fra bunnen! Jeg er flink til å lage mat rent teknisk men jeg orker ikke å gjøre det hver dag, blir mye enkelt men aldri Toro (mer ferdigkuttet grønt + protein + cf i ovn). Synd at svigerfamilien din hakker på deg. Kanskje de tar det som indirekte kritikk av deres eget kosthold? Altså «hun spiser noe helt annet enn oss og avslår å spise som oss når vi maser så hun må anse oss som dårligere enn henne»?  For meg er det motsatt, jeg får lyst til å skjerpe meg og bli snillere med kroppen min av å lese hvordan du lever/spiser!

Anonymkode: 2fd1e...9d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kjøpt toro en gang i år. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kommenterer aldri andres valg, og tenker ikke over hva andre velger å lage/spise.

Dette er løgn. Dersom du ikke hadde tenkt på det, hadde du heller ikke tatt med egen mat. 

Jeg synes du er fanatisk. Tipper svigers inviterer deg, fordi det liksom er på sin plass når sønnen blir invitert. Men det er skikkelig ufint å ta med egen mat når man er invitert på middag. Kanskje du heller kan vli hjemme, siden du egentlig ikke kommer på middagsbesøk. 

Anonymkode: 30cd1...057

• Liker 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...