AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Landet rundt er skralt med sykepleiere. Så ille er rekrutteringsproblemene at det går på helsa løs for pasientene ifølge sykepleierforbundet. Og kommunene fortviler. Kanskje på tide å åpne opp for sykepleiere kan snakke engelsk? Slik at man kan rekruttere fra Filippinene og India osv? Eller er ingen sykepleier bedre enn en engelsktalende sykepleier? Nå er situasjonen så prekær at samfunnet må velge. Engelsk eller ingenting. Anonymkode: c6f4d...3b3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Landet rundt er skralt med sykepleiere. Så ille er rekrutteringsproblemene at det går på helsa løs for pasientene ifølge sykepleierforbundet. Og kommunene fortviler. Kanskje på tide å åpne opp for sykepleiere kan snakke engelsk? Slik at man kan rekruttere fra Filippinene og India osv? Eller er ingen sykepleier bedre enn en engelsktalende sykepleier? Nå er situasjonen så prekær at samfunnet må velge. Engelsk eller ingenting. Anonymkode: c6f4d...3b3 I Norge snakker vi norsk! 😁👍 Anonymkode: e6069...363 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Det er viktig å snakke godt norsk som sykepleier. Så det ikke blir misforståelser rundt medisinering, osv. Da må man heller få penger av politikerne til flere studieplasser ved universitetene. Her hvor jeg jobber har vi mange søkere på sykepleierstudiet, men det er kjempehøye poenggrenser og svært mange som ikke kommer inn. Som må bruke år på å ta opp fag. Det er bortkastede ressurser. Anonymkode: dfd9d...f69 12
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Problemet med å 'importere' sykepleiere fra andreland er jo knyttet til det at man ikke kan være sikker på kvaliteten på utdanningen deres. Derfor stiller jeg meg skeptisk til det. For den yngre generasjon så vil jeg tro det i stor grad går fint med engelskspråklige sykepleiere, mens for eldre og de som ikke er stødige i engelsk vil det ikke være en god løsning. I tillegg er jo mange i en vanskelig og stressende situajson når de er på sykehuset eller andre steder hvor sykepleiere jobber, og derfor vil det være en trygghet å i det minste få kommunisere på sitt eget språk. Mange ord og uttrykk man ikke har peiling på innen sykdommer, medisiner osv på engelsk, så det er jo et sikkerhetsperspektiv her også. Anonymkode: a4373...208 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Ifg mafiaen er det best med sykepleiere som er fagorganisert i fastjobb med 800.000 i årslønn. Er de fagorganisert så kan de godt snakke Swahili, gå på hender og ha null interesse for medisin. Det viktigste er at sykepleier og fagforbundet får mest mulig makt i staten, ikke at vi har kompetente eller nok sykepleiere. Anonymkode: edc77...ff8 2
uglejenta Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktig å snakke godt norsk som sykepleier. Så det ikke blir misforståelser rundt medisinering, osv. Da må man heller få penger av politikerne til flere studieplasser ved universitetene. Her hvor jeg jobber har vi mange søkere på sykepleierstudiet, men det er kjempehøye poenggrenser og svært mange som ikke kommer inn. Som må bruke år på å ta opp fag. Det er bortkastede ressurser. Anonymkode: dfd9d...f69 Det er ikke mangel på sykepleierstudenter, utfordringen er å beholde sykepleiere i arbeid 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Problemet med å 'importere' sykepleiere fra andreland er jo knyttet til det at man ikke kan være sikker på kvaliteten på utdanningen deres. Derfor stiller jeg meg skeptisk til det. For den yngre generasjon så vil jeg tro det i stor grad går fint med engelskspråklige sykepleiere, mens for eldre og de som ikke er stødige i engelsk vil det ikke være en god løsning. I tillegg er jo mange i en vanskelig og stressende situajson når de er på sykehuset eller andre steder hvor sykepleiere jobber, og derfor vil det være en trygghet å i det minste få kommunisere på sitt eget språk. Mange ord og uttrykk man ikke har peiling på innen sykdommer, medisiner osv på engelsk, så det er jo et sikkerhetsperspektiv her også. Anonymkode: a4373...208 Man kan jo ikke være sikker på kvaliteten til en norsk sykepleier heller bare fordi de kreket seg gjennom studiet. Man er ganske døv om man ikke består et studie ved en norsk høyskole eller universitet. Anonymkode: edc77...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Heller ingen sykepleier enn å måtte snakke engelsk i mitt eget land. Anonymkode: 5da01...34b 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Jeg kjenner en kjempeflink sykepleier fra Filippinene.....som lærte seg norsk. Så ser null problemer med asiatiske sykepleiere, alle kan jo lære seg norsk. Anonymkode: 1c04e...787 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er viktig å snakke godt norsk som sykepleier. Så det ikke blir misforståelser rundt medisinering, osv. Da må man heller få penger av politikerne til flere studieplasser ved universitetene. Her hvor jeg jobber har vi mange søkere på sykepleierstudiet, men det er kjempehøye poenggrenser og svært mange som ikke kommer inn. Som må bruke år på å ta opp fag. Det er bortkastede ressurser. Anonymkode: dfd9d...f69 Ja, det er mange søkere til sykepleiestudent. Men det er nytteløst når politikerne ikke legger til rette for trivsel, helsefremmende turnuser og god pasientbehandling. Sist jeg var på jobb var jeg alene sykepleier med en helsefagarbeider på 11 pasienter. Det er ikke forsvarlig. Så lenge tilstandene er slik, så kommer sykepleiere til å slutte i hopetall. Har ingenting å si om det er mange søkere til studiet da. Jeg har ikke vært sykepleier lenge, men er allerede utkjørt og lei. Angrer nesten på utdannelsen. Anonymkode: 5b2e7...b7e 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 En bedre løsning er jo å rekruttere sykepleiere fra andre land og gi de norskopplæring her med lønn i f.eks ett år før de begynner å jobbe som sykepleier. Man lærer seg fort norsk med ett års profesjonell intensivopplæring. Med lønn. Anonymkode: 3957e...45d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En bedre løsning er jo å rekruttere sykepleiere fra andre land og gi de norskopplæring her med lønn i f.eks ett år før de begynner å jobbe som sykepleier. Man lærer seg fort norsk med ett års profesjonell intensivopplæring. Med lønn. Anonymkode: 3957e...45d Dette synes jeg bare er en idiotisk løsning. Norge burde klare å beholde de sykepleierne som vi allerede har, hvorfor importere og bruke penger på språkopplæring når vi har sykepleiere allerede. Problemet er jo at arbeidsforholdene suger, så da er det arbeidsforholdene som må forbedres! Ikke bare for de som jobber i helsevesenet men også for pasientene. Det er ikke særlig stas at folk ligger med avføring, ikke blir mobilisert etter operasjon og får både lungebetennelse og trykksår. Dette kunne lett blitt unngått med bedre bemanning, det må da også være mye mer samfunnsøkonomisk smart. Anonymkode: 5b2e7...b7e 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Om man har respekt for landet man kommer til, lærer man seg norsk. Hvis ikke man ikke gidder, har man ikke noe her å gjøre. Det er mange eldre folk som ikke kan engelsk. Høl i hue da med en sykepleier som ikke kan norsk. Har opplevd så altfor mange utenlandske sykepleiere som gir enten beng i pasientene, eller snakker stygt til dem på engelsk og latterliggjør dem. Arrogante og tror de er bedre enn andre. Hva faen gjør de på et slikt sted da? Anonymkode: 10121...03c 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ifg mafiaen er det best med sykepleiere som er fagorganisert i fastjobb med 800.000 i årslønn. Er de fagorganisert så kan de godt snakke Swahili, gå på hender og ha null interesse for medisin. Det viktigste er at sykepleier og fagforbundet får mest mulig makt i staten, ikke at vi har kompetente eller nok sykepleiere. Anonymkode: edc77...ff8 Herlig frekk påstand! Som dessverre er spot on. Men du glemte ønsketurnus. Anonymkode: ca93d...558
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I Norge snakker vi norsk! 😁👍 Anonymkode: e6069...363 Nettopp! Ikke samisk. Samisk, det er utlandet det. Hvilket land er det samisk hører til egentlig? Anonymkode: 02c4f...df4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Engelsktalende så klart, det er rimelig flaut å ikke kunne kommunisere på engelsk i disse dager. Heller også engelsk enn gebrokken norsk. Anonymkode: ae614...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nettopp! Ikke samisk. Samisk, det er utlandet det. Hvilket land er det samisk hører til egentlig? Anonymkode: 02c4f...df4 Samisk... Anonymkode: e6069...363
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samisk... Anonymkode: e6069...363 Ja, i hvilket land er samisk et offisielt språk? Utlandet? Anonymkode: 02c4f...df4
Knoot Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, i hvilket land er samisk et offisielt språk? Utlandet? Anonymkode: 02c4f...df4 Norge 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ifg mafiaen er det best med sykepleiere som er fagorganisert i fastjobb med 800.000 i årslønn. Er de fagorganisert så kan de godt snakke Swahili, gå på hender og ha null interesse for medisin. Det viktigste er at sykepleier og fagforbundet får mest mulig makt i staten, ikke at vi har kompetente eller nok sykepleiere. Anonymkode: edc77...ff8 Da skulle du visst hvordan legeforeningen opererer. «sykepleier og fagforbundet» (hva er det egentlig?) blir søndagsskole i forhold. Anonymkode: eb25a...a13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå