Arwen Skrevet 5. oktober 2005 #1 Skrevet 5. oktober 2005 Har sikla på et hus veldig lenge nå, og det ser ikke ut som om det blir solgt. Tror det har liget ute på finn i nærmere 1,5 mnd. Hvor langt under takst kan man legge inn et bud uten at selger og megler oppfatter deg som useriøs. Jeg aner virkelig ikke hva som er vanlig. :klø: Taksten og prisantydningen er ca 1 800 000
Gjest Primula Skrevet 5. oktober 2005 #2 Skrevet 5. oktober 2005 Ring megleren og hør du. Da kan du jo høre litt hvor mye de forventer. Det gjorde vi. Vi hadde sikla lenge på et hus. ( siden mai) men det var altfor dyrt for oss. Taksten var på ca 2 mill. megleren sa at vi kunne legge inn et lavt bud dersom vi ville det. Hadde jo ingenting å tape på det. Vi la inn et bud på 1,650...Var jo veldig lavt da, og de godtok det ikke, men det var jo verdt forsøket. Ingen som lo av oss nei. Spekulerer på å legge inn et litt høyere bud nå.. Spennende.
Cathie Skrevet 6. oktober 2005 #3 Skrevet 6. oktober 2005 Hvis det har ligget ute lenge så hadde jeg kanskje prøvd meg på 1.5 eller noe... Hør med megler om det har kommet andre bud som har blitt avslått... Ellers så hadde jeg kanskje sjekket nøye hva som var grunnen til at det ikke er solgt.. Evt skader eller planlagte framtidsutgifter... Ofte er det mye sånne ting man må finne litt ut av selv.
Elodi Skrevet 6. oktober 2005 #4 Skrevet 6. oktober 2005 I utgangspunktet er det den som legger inn bud som bestemmer hva hun vil starte budet på. Spør du megleren er det mulig at han sier et ganske høyt beløp... Og tenk over at det kanskje er fler som sitter på gjerdet ang. dette huset og ikke vil være den første som byr. Legger du et høyt førstebud og det finnes andre som er ute etter samme huset kan du risikere at prisen fyker fort i været. Vil tippe på at 1450000 er en grei sum å starte med. Dersom ingen byr over og selger avslår, ha is i magen og vent noen dager før du høyner. Å by på et hus er som et spill, er du for interresert vil megleren også presse på for å få opp prisen. Vi kjøpte hus for noen mnd siden, og dette var måten vi gikk fram på. Så det tok ca 6 uker fra vi la inn første bud, og til vi fikk huset, men da fikk vi det over 100 000 under takst.... Dermed hadde vi mer kapital til opp pussingen Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #5 Skrevet 7. oktober 2005 Vi la inn bud på 1.7 og prisantydning var på 1.890.000. Budet ble avslått men vi fikk tilslag på 1.760.000 etter mange runder frem og tilbake. Hvis huset har stått så lenge til salgs ville jeg lagt inn ett lavt bud og heller forhandle ut ifra det. Kanskje selver er ivrig på å bli kvitt det og at dere er heldige.
Gjest Soon Mrs S Skrevet 7. oktober 2005 #6 Skrevet 7. oktober 2005 Sjekk for all del hvorfor det ikke blir solgt! Vi så også etter et hus for en tid tilbake, liten rød koselig hus som ikke var så dyr. Skjønte det liksom ikke hvorfor etter 3 mnd fortsatt ikke var solgt. Lå i pop boligområde, barnevennlig strøk. Møtte opp hos megleren, og fant papir utgaven av salgsoppgaven der(så jo bare på nett). Der og da skjønte vi hvorfor. Murskade med takst på 200000,- + moms
Cronos Skrevet 7. oktober 2005 #7 Skrevet 7. oktober 2005 Vel, du bestemmer jo selv hvor mye du skal betale. Du legger inn bud på det du synes det er verdt, og ikke hva megleren evt. måtte mene. Hvis f.eks. du er eneste budgiver, og han sier "50.000 mer, så får du det" , da prøver han å lure deg. Ihvertfall hvis det har ligget ute så lenge.
Arwen Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2005 JA, vi skal være veldig forsiktige. Er jo mye skumlere å kjøpe på dennempten en når det er ordentlig budrunde med flere intreserte. Har bedt om prospekt nå. Må en tur i banken før vi ber om visning, hvis ikke det blir solgt da.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #9 Skrevet 7. oktober 2005 Hvorfor er det skumlere å kjøpe på denne måten enn ved budrunde? Ved budrunde er det jo mye lettere at temperaturen blir for het og man går over smertegrensen, mens nå som det bare er dere som er inne i bildet (foreløpig) kan dere styre løpet mer selv.
Arwen Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2005 Hvorfor er det skumlere å kjøpe på denne måten enn ved budrunde? Ved budrunde er det jo mye lettere at temperaturen blir for het og man går over smertegrensen, mens nå som det bare er dere som er inne i bildet (foreløpig) kan dere styre løpet mer selv. ← Ja, men er redd for hvorfor folk ikke vil ha det jeg.
Fru Fomle Skrevet 7. oktober 2005 #11 Skrevet 7. oktober 2005 Ja, men er redd for hvorfor folk ikke vil ha det jeg. ← Det kan jo være at det er kommet inn bud som selger ikke har akseptert tidligere, men dette ville nok megler opplyst dere om. Ikke vær redd for å legge inn for lavt, som du ser så kan det hende at det da blir forhandlinger mellom dere og selger. Og da er det dere som i utgangspunktet sitter med det sterkeste kortet hvis det ikke er andre intressenter. Spennende med huskjøp, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå