AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Jeg og min samboer er uenige og det er ikke topp stemning i heimen akkurat nå. Han har en søster som har en alvorlig psykisk lidelse og har vært innlagt flere ganger på psykiatrisk, men som nå går på medisiner og er stabil. Uten medisiner klikker det for henne og hun får mange hallusinasjoner. Da hun var innlagt og var veldig syk, anklaget hun min samboer for å være ute etter henne og at han ville drepe henne som selvfølgelig bare var tull.... Hun hørte også stemmer. Jeg var ikke sammen med min samboer da og hun har ikke vært innlagt de fire siste årene vi har vært sammen. Jeg møter kun denne søsteren 2-3 ganger om året og for å være ærlig liker jeg ikke henne spesielt mye. Jeg har ikke fortalt samboeren dette selvfølgelig, men hun er så negativ og ustabil i humøret, røyker som en svamp og vi har ingenting til felles. Jeg har henne oppi halsen! Ikke fordi hun nødvendigvis har en alvorlig psykisk diagnose, men henne og jeg kommer bare ikke så godt overens. Vi er så forskjellige. Hun har også anklaget meg for at jeg ikke vet mitt eget beste som mamma, selv om hun selv ikke har barn og aldri kan få barn. Min samboer mener at hun er en av de snilleste han kjenner og mener det er null problem for henne å passe vår 2-åring. Jeg føler ikke det og er ikke komfortabel med det overhodet. Hva mener dere? Hadde dere sagt ja til dette? 😳 Hvordan skape god stemning med min samboer igjen? Anonymkode: e329e...54f 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 NEI, (jeg har søsken selv med psykiske diagnoser - paranoid schizofreni). Mine søsken har iallfall vett nok til å gi beskjed om å ikke føle seg trygg nok på egen mental helse til å være villig til å passe på små barn. Du skal være psykisk frisk. Hilsen en mamma. Anonymkode: e4411...58a 19
Sokkar Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Hvor ofte treffer hun denne 2 åringen da? Jeg synes det er minst like viktig om barnet kjenner denne personen. Hvordan er hun i samspill med barnet? Uansett så skjønner jeg deg godt. Ingen, uavhengig av diagnose, ønsker å bruke en barnevakt de ikke kommer overens med. 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Nei, det hadde jeg aldri i livet sagt ja til. Selv om hun er stabil nå, hvem vet hvordan hun reagerer når hun plutselig har ansvaret for et barn? Hadde vært helt uaktuelt her. Anonymkode: a6b46...a2f 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Må bare påpeke, jeg synes overskriften er misvisende og litt krenkende. Psykiske diagnoser kan være mange ting. Jeg er diagnostisert med sosial angst og ocd. Jeg fungerer fint i hverdagen med både jobb, hus, samboer og egne barn - og ja, jeg er fullt kapabel til å passe andres barn. Med det sagt, nei, jeg ville nok ikke overlatt barnet til denne søsteren da hun er ustabil. Anonymkode: 80c63...c37 37
TinaChristina Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Vel, det er mange som har en psykisk diagnose så det blir litt enkelt å si. Og mange er flotte oppegående mennesker. Men ville jeg latt en med en ALVORLIG personlighetsforstyrrelse passe barnet mitt? Absolutt ikke. 13
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Det kommer jo an på diagnosen og hvordan personen fungerer. Mitt barn har blitt passet av f.eks. min søster med sosial angst og en venninne av meg som er bipolar. Men den personen du beskriver ville jeg ikke latt passe barnet mitt. Anonymkode: 27efe...117 13
GammelKaktus Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Det spørs på mennesket og diagnosen men sånn i utgangspunktet ikke. Men da prater vi alvorlige psykiske lidelser som innebærer hallusinasjoner, utagering og slikt. 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 I ditt tilfelle, nei, nei nei. Anonymkode: ad6a0...c09 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Nope men nå hadde jeg knapt nok barnevakt på 2åringen i utgangspunktet. Hun er 4,5 nå og det er kun besteforeldre som har passet henne utover bhg 😂. Hadde sagt til mannen min at jeg kjenner søsteren min best, og at jeg ikke ønsker at hun skal passe. Han hadde bare måtte stole på meg og mine vurderinger - enkelt og greit. Når det kommer til familie og sånne problemstillinger så har man veto. Det kan være mange situasjoner man ikke ønsker å «oute» familien om, men likevel må partner bare innfinne seg med det. Etter min mening. (i min familie har det forekommet overgrep blant nære slektninger, noe mannen min ikke har «rett» til å vite om ettersom det ikke omhandler meg - men jeg lar ikke denne personen være alene med barnet mitt. Og det har jeg gitt beskjed om til mannen min, og at jeg ikke ønsker å gå inn på hvorfor). Anonymkode: a606f...dad 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Overskriften er veldig misvisende. I dette tilfellet ville jeg ikke latt barnet mitt bli passet av denne personen. Men det finnes mange forskjellige psykiske lidelser og mennesker. Betyr ikke at de ikke kan ta seg av et barn. Da hadde det blitt få barn i verden. Anonymkode: 03086...739 16
Gjest brødskalle Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Noen med angst, ja Noen med psykosetendenser, nei
Entern Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 La en psykotisk person passe bittesmå barn!? NEI, aldri i livet!!! 5
Strange Doll Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Det hadde vært totalt uaktuelt her. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 brødskalle skrev (1 minutt siden): Noen med angst, ja Noen med psykosetendenser, nei Skal man bli "straffet" for alltid fordi man for lenge siden har hatt psykose?🤔 Mener dere virkelig at jeg ikke kan la en i familien min passe ungen vår fordi h*n hadde psykose for over 10 år siden? Helt greit at du ikke liker svigerinnen din TS og ikke vil la henne passe pga det, men ikke pakk det inn med at hun er psykisk syk. Hun har tross alt vært stabil lenge. Anonymkode: 20508...7dd 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 I ditt tilfelle, nei. Men mye fordi det ikke virker som om hun og barnet deres sees så ofte, du liker henne ikke og hun beskylder deg for å ikke vite ditt beste som mamma. Det høres ikke ut som en person jeg ville overlatt barnet mitt til, uansett diagnose. Pappaen til barnet mitt har en drøss med psykiske diagnoser, men han er overhodet ikke farlig for barnet vårt. Anonymkode: a4414...c3d 12
Gjest brødskalle Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skal man bli "straffet" for alltid fordi man for lenge siden har hatt psykose?🤔 Mener dere virkelig at jeg ikke kan la en i familien min passe ungen vår fordi h*n hadde psykose for over 10 år siden? Helt greit at du ikke liker svigerinnen din TS og ikke vil la henne passe pga det, men ikke pakk det inn med at hun er psykisk syk. Hun har tross alt vært stabil lenge. Anonymkode: 20508...7dd Jepp. Har møtt mange med psykosetendenser som selv på medisiner har vrangforestillinger når det gjelder virkelighetsoppfatning. Som har diverse adferdsproblemer. Det er ganske åpenbart at denne dama har adferdsproblemer også. Ikke overraskende. Hadde ikke tatt noe sjanse med egne barn
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Jeg har alvorlig psykisk lidelse selv og hadde jeg hatt barn hadde jeg ikke latt søsteren din sitte barnevakt. Mennesker med ustabilt humør og vrangforestillinger skal ikke passe barn. Anonymkode: f81ca...e83 9
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal man bli "straffet" for alltid fordi man for lenge siden har hatt psykose?🤔 Mener dere virkelig at jeg ikke kan la en i familien min passe ungen vår fordi h*n hadde psykose for over 10 år siden? Helt greit at du ikke liker svigerinnen din TS og ikke vil la henne passe pga det, men ikke pakk det inn med at hun er psykisk syk. Hun har tross alt vært stabil lenge. Anonymkode: 20508...7dd Hvem har sagt at det er 10år siden? Pluss dette handler ikke om en voksen! Dette handler om at du som foreldre er ansvarlig for barnet og hvem du lar passe barnet og at du kan få store problemer om du setter barnet i en sårbar situasjon både i form av hva som kan skje der og da og i form av trøbbel med rettsapparatet i ettertid. Man har en plikt til å ta valg som er bra for barnet når man er foreldre. Anonymkode: e4411...58a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå