AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Jeg har så angst etter konfrontasjon med sjefen min i går.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. jeg vet ikke om jeg må sykemelde meg nå eller om jeg bør si opp.. jeg er egentlig veldig konfliktsky. Men sa meningen min om noen ting, som ble litt større enn hva jeg hadde tenkt.. jeg begynte å grine.. Angrer sånn på at jeg tok det opp.. forsøkte bare å få det bedre men det ble bare verre.. Anonymkode: 34e48...89b
Gjest Embryo Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Det er nok ganske normalt å bli nervøs og flau av sånt. Skværet dere opp før dere gikk hvert til deres? Hvis ikke, ta initiativ til en prat i dag og beklag deg. Move on.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Vær stolt av deg selv for at du prøvde. Så skværer du opp idag. Vær litt mer tøff og modig, dette klarer du! Anonymkode: affb3...7db 10
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Slapp helt av, det er vanlig med diskusjoner i blant, i dagens arbeidsliv må du bare si hva du mener så lenge du forholder deg saklig. Tåler ikke lederen det, så bør man kanskje finne seg et annet sted å jobbe. Anonymkode: 28de6...bba 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Vi skværet ikke opp... Vi har ikke kjemi i det hele tatt.. Men vi skal snakke om det sammen med en tillitsvalgt nå. Jeg har behov for å skvære opp det verste.. men tror jeg må se meg om etter annen jobb Anonymkode: 34e48...89b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Angrer på at jeg sa meningen min, for det falt ikke i god jord.. jeg er så konfliktsky at dette er noe av det verste jeg kan oppleve.. føler alt er ødelagt, og tenker at dette har gjort at jeg ikke får noen god referanse fra han.. Man skal helst ikke si meningen sin, har jeg lært nå. Han sa jeg var altfor ung til å kunne mene noe om dette, og har tidligere blitt irritert hver gang jeg har kommet med forslag til endring.. redd jeg ikke får ny jobb og. Anonymkode: 34e48...89b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Du må ikke bruke sjefen som referanse, du kan bruke en mellomleder eller lignende, og. Er det noe hold i kritikken din da, og har han rett i at du ikke bør komme med en mening på dette temaet? Dersom kritikken din var berettiget og sagt på en ordentlig måte, så har du ingenting å skamme deg over. Men du kan gjerne ta en prat med sjefen om at du vil skvære opp, at du ikke ønsker at det skal ligge å ulme i bakgrunnen, og at diskusjonen gikk litt over stokk og stein ift hva du hadde tenkt deg. Men at du står på ditt. Anonymkode: 2ccd0...1ad 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Angrer på at jeg sa meningen min, for det falt ikke i god jord.. jeg er så konfliktsky at dette er noe av det verste jeg kan oppleve.. føler alt er ødelagt, og tenker at dette har gjort at jeg ikke får noen god referanse fra han.. Man skal helst ikke si meningen sin, har jeg lært nå. Han sa jeg var altfor ung til å kunne mene noe om dette, og har tidligere blitt irritert hver gang jeg har kommet med forslag til endring.. redd jeg ikke får ny jobb og. Anonymkode: 34e48...89b Høres ikke ut som en fornuftig leder når man kommer med hersketeknikker som at man er for "ung" eller lignende. Anonymkode: 28de6...bba 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du må ikke bruke sjefen som referanse, du kan bruke en mellomleder eller lignende, og. Er det noe hold i kritikken din da, og har han rett i at du ikke bør komme med en mening på dette temaet? Dersom kritikken din var berettiget og sagt på en ordentlig måte, så har du ingenting å skamme deg over. Men du kan gjerne ta en prat med sjefen om at du vil skvære opp, at du ikke ønsker at det skal ligge å ulme i bakgrunnen, og at diskusjonen gikk litt over stokk og stein ift hva du hadde tenkt deg. Men at du står på ditt. Anonymkode: 2ccd0...1ad Jeg vet ikke jeg.. jeg synes man bør kunne ha meninger om det faglige, hvordan man skal utføre arbeidet sitt, som også er måten som er blitt anbefalt via faglitteraturen.. men jeg er for ny, og var da dum nok til å ikke se an sjefen, som ikke liker at man sier meningen sin og da implisitt sier at han har tatt feil.. jeg tok det opp fordi jeg ønsket å få det bedre men ble bare verre. Anonymkode: 34e48...89b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ikke ut som en fornuftig leder når man kommer med hersketeknikker som at man er for "ung" eller lignende. Anonymkode: 28de6...bba Nei, det var det jeg sa og, at jeg synes det var frekt at han kommenterte dette.. jeg har faktisk en del arbeidserfaring, og uansett bør man kunne si meningen sin selv om man er ny.. Anonymkode: 34e48...89b
Vimsepims Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Du er vel ansatt fordi din utdanning og meritter/erfaring er relevant for utførelse av jobb? Det er svakt av leder å ikke faktisk benytte seg av den ressursen som du er og den kunnskapen du innehar. 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Vimsepims skrev (1 minutt siden): Du er vel ansatt fordi din utdanning og meritter/erfaring er relevant for utførelse av jobb? Det er svakt av leder å ikke faktisk benytte seg av den ressursen som du er og den kunnskapen du innehar. Ja, er jo det.. Jeg tror jeg har blitt litt deprimert i det siste.. så det her hjalp ikke på.. har så frykt for mennesker fra før.. bare føler dette blir et eneste stort traume for meg.. Anonymkode: 34e48...89b
Vimsepims Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, er jo det.. Jeg tror jeg har blitt litt deprimert i det siste.. så det her hjalp ikke på.. har så frykt for mennesker fra før.. bare føler dette blir et eneste stort traume for meg.. Anonymkode: 34e48...89b Det hjelper ikke akkurat i møte med en sjef desverre. Bli litt sint! Det har du godt av nå! Du innehar en kompetanse, vær stolt av det! Er det samme f om du jobber der eller ei så kan du like gjerne se deg om etter noe annet. Men om du virkelig vil så synes jeg du skal ta mer plass, ta mer eierskap, vis at det er noe du brenner for og tror på. Om sjefen skal se din verdi så må du se det selv også. Snakk mer direkte, ikke så mye kanskje, tror, muligens, det overbeviser ikke. 5
nomore82 Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 Om du og sjefen nå er enig om at dere skal snakke med tillitsvalgt om dette så høres det jo ut som om det har gått en del lengre enn at du bare kom med et innspill til en endring? Mye handler om hvordan ting tas opp, og når ting tas opp. Men selv om både måten og tidspunktet er rett fra din side så kan en dårlig leder allikevel håndtere det dårlig. Det kan ikke du styre. Men det du kan styre er hvordan du håndterer det i ettertid. Eig situasjonen. Du har kompetanse, du har kunnskap, og du prøvde å bruke den. Dersom du gikk over streken så beklager du og går videre. Dersom sjefen gikk over streken så ignorerer du det men står for det du tok opp. Så kan du naturligvis vurdere å se deg om etter ny jobb. Om du ikke føler du blir hørt eller respektert for den kunnskapen du har så er det kanskje lurt. Men hold deg i jobben frem til du får noe nytt. Og bruk kollegaer som referanse i stede for sjefen. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Jeg tror ikke du har verken angst, depresjon eller traume pga dette. Vil oppfordre deg til ikke å bruke slike begreper om det ikke er helsepersonell som har stilt slike diagnoser. Ikke gå til legen for å be om sykemelding for dette heller. Det er misbruk av fellesskapets midler. Du føler du har dummet deg ut - og mest sannsynlig er dette en liten sak for sjefen, men kjempestor for deg. Hvis du ikke saklig kan begrunne det du har "bust ut" med, er det bare å gjøre som alle andre - legge seg flat og love bot og bedring. Når det går litt tid og du får dette på avstand, vil det blekne. Du har lov å feile, vi mennesker er tross alt ikke ufeilbarlige. Anonymkode: acb8f...c67 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg vet ikke jeg.. jeg synes man bør kunne ha meninger om det faglige, hvordan man skal utføre arbeidet sitt, som også er måten som er blitt anbefalt via faglitteraturen.. men jeg er for ny, og var da dum nok til å ikke se an sjefen, som ikke liker at man sier meningen sin og da implisitt sier at han har tatt feil.. jeg tok det opp fordi jeg ønsket å få det bedre men ble bare verre. Anonymkode: 34e48...89b Jeg er helt enig i at man bør kunne ha meninger om det faglige. Men i hovedinnlegget ditt sier du at du sa din mening om "noen ting", derav spørsmålet om det du tok opp var berettiget. Kommentarer som at du er for ung er selvsagt tåpelig av sjefen. Anonymkode: 2ccd0...1ad
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Takk for mange gode svar.. jeg har snakket med han, jeg la meg flat for å ha hatt litt for mange spørsmål, og dersom jeg hørtes veldig kritisk ut så var ikke det meningen.. Jeg hadde spørsmål om det faglige etter min mening, men sjefen mente det var mange kritiske spørsmål om driften.. Han beklagde også litt måten han hadde møtt meg på.. Men kjenner det fortsatt gjør veldig vondt det her.. føler meg litt misforstått. Grunnen til at jeg snakket med han var fordi det har vært vanskelig på jobb helt siden jeg startet for omtrent fem måneder siden.. føler ting blir litt detaljstyrt, det er høyt arbeidspress, jeg forsøkte å si litt om hvordan jeg opplevde det, i tillegg til at enkelte ting han pålegger oss å gjøre, går imot faglige retningslinjer for ting, som jeg fra tidligere jobb har lært at vi absolutt ikke skal gjøre.. så det har ikke vært lett. Men jeg har lært mye om meg selv i den prosessen her. Jeg har lært at jeg neste gang skal være litt mer forsiktig med hva jeg sier og ikke sier, for å unngå sånne ting som det her. Man skal velge sine kamper.. grunnen til at jeg tok det opp var fordi jeg har slitt litt i det siste, og hadde som mål å forsøke å forbedre det, men det slo feil ut, og det jeg sa ble nok bare oppfattet som kritikk, fra en ung, nyutdannet person som ikke vet bedre.. Men merker jeg har blitt litt skremt til taushet nå, han har også sagt at dette kan bli brukt mot meg når det kommer til referanse. Han har nok en litt autoritær lederstil, liker ikke at folk setter spørsmålstegn ved ting han har bestemt. Når det i tillegg er så høyt arbeidspress der, så tror jeg at jeg kommer til å se meg om etter en ny jobb.. alt dette har gjort at jeg føler meg veldig liten, og dum, som satte spørsmålstegn ved ting.. Men er nok en nyttig erfaring Anonymkode: 34e48...89b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Jeg synes du skal gi deg selv en klapp på skuldra for at du faktisk tok det opp igjen, la deg flat og at du også fikk en liten beklagelse. Dette vil være en erfaring å ta med seg videre. Alle arbeidsplasser har noe mindre positive ting ved seg, og kollegaer og ledere er bare mennesker med ulike meninger, reaksjonsmønstre og ballast de også. Jeg har noen arbeidsforhold bak meg, og etterhvert lærer man seg hva man skal bruke energien sin på og ikke. Og som ny bør man alltid være varsom med tilbakemeldinger. Det tipset går hånd i hånd med «møt presis». Godt mulig et miljøskifte vil gjøre deg godt, men vær obs på at idioter er det overalt. Anonymkode: 194ef...17d 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Takk for god tilbakemelding Jeg har virkelig lært at jeg ikke skal ta kampen neste gang ja, gå rolig i gangene Jeg har vurdert lenge om jeg bare skal holde ut i den jobben, men det er nok rett og slett noe med denne lederen som jeg virkelig ikke takler. Vanligvis klarer jeg å se noen dårlige sider men ikke bry meg så mye, men jeg tror jeg føler at denne lederen har noen hersketeknikker som gjør at jeg føler meg så liten, at jeg tror ikke jeg kommer til å klare å trives der.. tror også vi muligens kan være litt like på enkelte ting, som gjør at det går dårlig.. synes også han har overkjørt meg, og snakket så nedlatende til meg, at jeg ikke kan finne meg i sånn ledelse.. jeg kritiserte nok litt mye, men han var også veldig var for kritikk, og kritiske spørsmål.. hadde en holdning som sa, ikke still spørsmål ved ting jeg har bestemt.. Men jeg tror nok også jeg kan bli litt flinkere til å prøve å overse negative sider ved folk og 😛 Anonymkode: 34e48...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå