Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg er en mann på 24 som trenger litt hjelp.

jeg har en kjæreste som jeg er veldig glad i. Vi har et avstandsforhold,men er forholdsvis flinke til å møte hverandre! Vi har det bra når vi er sammen,men det er noen ting jeg gjerne vil ta opp med henne,som jeg syntes er vanskelig å ta opp uten at det blir full diskusjon og konflikt. 
Hun har en tendens til å lage storm i et vannglass av ingenting,og kan bli veldig sint og frustrert bare jeg sier en liten ting som hun missforstår. Jeg forklarer at nei,det var ikke det jeg mente,men det hjelper ikke. Etterpå er hun utrøstelig og er sur lenge. Jeg vil gjerne ta opp måten hun reagerer på ting på,og at det må bli en bedre dialog rundt det. Jeg vet det har skjedd ting i barndommen der,men hun vil ikke si det før hun er helt trygg,og det har jeg full forståelse for. Jeg har hele veien sagt at hun må ta det når hun er klar.

problemet er at hun er veldig dårlig på kritikk,og ting blir så sykt mye større en det trenger å være. Hun sier det selv også,men legger det over på meg av en eller rar grunn. Hun er superutatvedt og god mot alle rundt seg,men det er nok bare jeg som ser disse sidene av henne. Jeg vet hun har vært igjennom en tung periode med jobb og venner,men jeg står støtt ved hennes side til enhver tid. Jeg vil bare at vi skal ha en god dialog rundt det,og jeg kjenner det er sinnsykt irriterende når alt trøbbelet mellom oss kommer av småting som blir blåst himmelhøyt. Hun er jo flink til å påpeke ting på meg, men jeg merker hun tar kritikk eller tilbakemelding veldig dårlig. Jeg kjenner jeg unngår ting for å ikke skape en konflikt. 
hvordan si dette på en ordentlig måte for jeg vil virkelig få dette her ut på en ordentlig måte,for ellers er det ikke liv laga.

mvh mann 24

Anonymkode: bd9ed...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kritiserer hun deg for og hva kritiserer du henne for? Det kan jo ha noe med at dere ikke er noe gode til å ordlegge dere, så noen eksempler hadde vært på sin plass. Jeg kan kjenne meg igjen i henne i ett forhold jeg har hatt. Han sa rare og sårende ting og skjønte overhodet ikke at det var upassende.

Anonymkode: 93486...56f

• Liker 2
Skrevet

du kritisere henne, da? Hva handler kritikken om? Det er forskjell på å kritisere noen fordi de gjør noe åpenbart galt, enn å kritisere at de går rart i nedoverbakker, f.eks. Kritisere bare for å kritisere, liksom.

Dessuten går det an å føre en samtale om et slikt tema uten at du trenger å faktisk kritisere.

• Liker 1
Skrevet
Ost skrev (1 minutt siden):

du kritisere henne, da? Hva handler kritikken om? Det er forskjell på å kritisere noen fordi de gjør noe åpenbart galt, enn å kritisere at de går rart i nedoverbakker, f.eks. Kritisere bare for å kritisere, liksom.

Dessuten går det an å føre en samtale om et slikt tema uten at du trenger å faktisk kritisere.

Alle går tross alt rart i nedoverbakker!

Anonymkode: 93486...56f

Skrevet

Ja, fint hvis du kan komme med noe konkret eksempel om hva du sier og hvordan og hva hun sier/reagerer til det.

Men uansett burde hun ta imot og høre på og tro deg når du sier at du ikke mente det sånn. Men her igjen, hvilke ting er det du har gjort? Du kaller det småting, men hva er det?

Du kan si til henne at du har forståelse for at hun kan tolke det du sier på den måten hun gjør, men at du føler du må få forståelse og bli hørt på når du sier hvordan du mente det. Si at du skulle ønske du var bedre på å uttrykke tingene sånn at det kom rett ut, og at du da vil bli forstått.  

Fortell henne at du er lei deg for at du ikke klarer å uttrykke deg sånn at hun ikke tar det så ille opp.

Hvis hun reagerer så voldsomt på ting, selv om du prøver å forklare deg, så la henne være med det. Si hvordan du mente det, og så la henne være sur i fred. Kanskje det faktisk da går over for henne. Kanskje hun innerst inne føler en kontroll og makt ved at du dikkederer. Forklar og si hva du mente på en rolig og grei måte. Så har du sagt det, og la henne være. Ikke bruk krefter på å si ting om igjen. Det ender med at du blir utrolig lei av det hele.

• Liker 1
Skrevet

Her må du passe på at du ikke lytter til for mange råd fra andre kvinner her på KG. Det er nok lite sannsynlig at de på et eller annet vis spiste en selvinnsiktskjeks på morningen og kan komme med noe konkret.

Kort oppsummert; damer er sånn. Det trenger ikke være en årsak til at hun er sur og kjeftende. Og om det er det så er det ikke sikkert hun vet selv hva det er. Og det kan være alt fra at krølltanga ikke virka på morgenen eller at sist dere var med noen venner for 7 uker siden så lo du av en vits hun ikke likte. Det kan også hende hun bare prøver å skyve deg vekk, eller forsøker å få deg nærmere. Kan også hende hun bare er et bittert individid med lav selvfølelse og tar det ut på deg. Den som finner ut hvorfor kvinner oppfører seg på denne måten og finner en løsning på det kommer til p bli rik. De som har mest suksess med p håndtere slikt rett og slett bare ignorerer oppførselen. 

Nå kommer det vel noen sure damer på 30-40+ og skal fortelle meg at alle kvinner er ikke sånn, og menn er også så forferdelige blablabla, men da bekrefter de jo bare poenget.

Anonymkode: fd5a2...9cd

Skrevet

Skal love deg at dette forholdet ikke blir noen dans på roser. Du kommer til å få kjørt deg, du er alltid den som må ta selvkritikk, si unnskyld og krype til korset. Uansett hva det gjelder.

Etter hvert går du på nåler og alt du sier og gjør er galt. 

Kom deg unna i tide, er mitt tips. Og nei, alle damer er ikke sånn, noen er det og du har truffet på en av dem.

Alternativet er at du setter deg opp mot henne og ikke lar henne pelle deg på nesa. Gjør det klinkende klart at du ikke aksepterer sånn oppførsel og at voksne mennesker snakker ordentlig ut om ting, ikke legger skylda på alle andre. Å være utrøstelig og sur i lang tid pga bagateller er bare idiotisk og det vet du også.

Anonymkode: 6e974...82c

• Liker 3
Gjest brødskalle
Skrevet

Det kan være hun bare har en personlighetsfortyrrelse der hun manipulerer deg. Les om narsissisme, borderline, sosiopati, misbruk i forhold og se om du kjenner deg igjen

Det er vanlig å bruke barndomstraumer som unnskyldning for dårlig oppførsel blant de som manipulerer. Genuine mennesker med barndomstraumer skylder som regel på seg selv når de fucker opp, ikke barndommen. Selv om barndommen bidrar til problemene. Å skylde på barndommen når du har oppført deg som et monster betyr som regel at personen ikke er motivert til å bli endre seg. Enten fordi den genuint tror det er greit å være et rævhøl, eller fordi den vet den slipper unna med det og liker livet der andre alltid må stå på pinne for en. 

Rødt flagg, som man pleier å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her må du passe på at du ikke lytter til for mange råd fra andre kvinner her på KG. Det er nok lite sannsynlig at de på et eller annet vis spiste en selvinnsiktskjeks på morningen og kan komme med noe konkret.

Kort oppsummert; damer er sånn. Det trenger ikke være en årsak til at hun er sur og kjeftende. Og om det er det så er det ikke sikkert hun vet selv hva det er. Og det kan være alt fra at krølltanga ikke virka på morgenen eller at sist dere var med noen venner for 7 uker siden så lo du av en vits hun ikke likte. Det kan også hende hun bare prøver å skyve deg vekk, eller forsøker å få deg nærmere. Kan også hende hun bare er et bittert individid med lav selvfølelse og tar det ut på deg. Den som finner ut hvorfor kvinner oppfører seg på denne måten og finner en løsning på det kommer til p bli rik. De som har mest suksess med p håndtere slikt rett og slett bare ignorerer oppførselen. 

Nå kommer det vel noen sure damer på 30-40+ og skal fortelle meg at alle kvinner er ikke sånn, og menn er også så forferdelige blablabla, men da bekrefter de jo bare poenget.

Ja, nå kommer det ei dame og sier at kvinner ikke skal være sur og kjeftende uten grunn. Om hun er det har hun problemer, og da er det ikke verdt å være sammen med henne.

Du ber TS om å bli i et forhold med en person som overreagerer og får små ting til å eskalere, noe som ikke er sunt eller vanlig, og bare akseptere det. "Sånn er kvinner, du får bare fortsette å lide" - kjempefint råd må jeg si 🙄

Hvis du bare har vært sammen med sånne damer så bør du kanskje se på fellesnevneren.

Anonymkode: 91cf2...4f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skal love deg at dette forholdet ikke blir noen dans på roser. Du kommer til å få kjørt deg, du er alltid den som må ta selvkritikk, si unnskyld og krype til korset. Uansett hva det gjelder.

Etter hvert går du på nåler og alt du sier og gjør er galt. 

Kom deg unna i tide, er mitt tips. Og nei, alle damer er ikke sånn, noen er det og du har truffet på en av dem.

Alternativet er at du setter deg opp mot henne og ikke lar henne pelle deg på nesa. Gjør det klinkende klart at du ikke aksepterer sånn oppførsel og at voksne mennesker snakker ordentlig ut om ting, ikke legger skylda på alle andre. Å være utrøstelig og sur i lang tid pga bagateller er bare idiotisk og det vet du også.

Anonymkode: 6e974...82c

Dette!! Du kommer til å gå på nåler og mye av din tid vil gå med til å unngå misnøye.

Det er ikke dette vil leve med resten av livet.  Og det vil bare bli værre og værre, tilslutt må du nærmest selv utslette fordi hun vil finne nye ting å angripe. Du vil ikke dette.

Anonymkode: a479a...f51

• Liker 1
Skrevet

Er hun femten år eller yngre?

Er du pappaen hennes?

Hvis ikke, hvorfor skal det da være din oppgave å lære henne å oppføre seg?

Ser det er en som mener damer er slik, men nei, de som peker på fellesnevneren - altså deg - er de som har rett.

De som finner slike damer, eller menn for den saks skyld, er mer eller mindre alltid noen som har vokst opp med at mennesker rundt de, ikke fungerer som voksne, og at de må være den voksne.

Særlig dersom dette er et mønster for deg, at du alltid ender sammen med ‘voksne unger’, så bør du gå inn i deg selv og ta tak i det du finner der, gi deg selv en ny barndom hvor du lærer deg at du ikke har ansvar for andre.

Alle voksne mennesker har ansvar for seg selv.

Et forhold hvor ikke paret er likeverdig, er ikke et romantisk forhold, det er et avhengighetsforhold.

• Liker 4
Skrevet

Mulig hun har bagasje fra barndommen samt ikke lært å ta i mot kritikk på en konstruktiv måte. Det kan også hende at du ikke gir kritikk på en konstruktiv måte. Det er umulig å vite utifra innlegget ditt. Kanskje hun er emosjonell umoden. Kanskje du er. Kanskje kan det repareres. Kanskje ikke. Kan dere leve med det? Er det verdt det?

Anonymkode: c3c6e...309

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er nok lite sannsynlig at de på et eller annet vis spiste en selvinnsiktskjeks på morningen og kan komme med noe konkret.

😂😂

Selvinnsiktkjeks 😇😂   Tenk om det kunne gått an

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...