Gå til innhold

Brukket eller forstuet ankel erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg tråkket veldig over igår kveld kl 21.00 ca. Altså det knaset i det det skjedde og jeg hadde så vondt jeg ble kvalm..... kom meg opp igjen å måtte fullføre det møte jeg skulle på. Kom hjem igjen og fikk endelig sjekket og det var jo hovent selvsagt og fortsatt vondt å komme borti/bevege foten osv. Alle vet jo at å tråkke over er vondt uansett. Men natten har ikke vært festlig altså..... faktisk så vondt nå at jeg som volsen dame med 2 barn begynte å gråte nesten..... ingenting hjelper. Ligger jeg heeeeeeelt i ro med benet så funker det men hver minste bevegelse setter igang smertene igjen.... 

så spørsmålet er vel egentlig.... kan det være ett brudd og jeg burde kanskje ringe legen idag eller? Noen med erfaring fra overtråkk med/uten brudd?

setter pris på svar😊

Anonymkode: af65b...d1d

Skrevet

Jeg hadde noe lignende som det skje med meg for noen år siden, greide nesten ikke stå på foten og den var skikkelig hoven rundt ankelen. Var sikker på at det var brudd, men viste seg å være flere sener i ankelen som var revet av, så jeg måtte med en skinne rundt ankelen i seks uker. Legen sa før undersøkelsen at siden jeg hadde greid å dra ned på legevakten selv inkl. en kort gåtur var det sannsynligvis ikke brudd.

Jeg brakk et bein i hånda i fjor, jeg trodde egentlig ikke det var et brudd (veldig vondt når det skjedde og klarte ikke å bevege hånda eller f.eks. løfte noenting som veide mer enn 50 gram, men når jeg holdt den stille var det ikke vondt, så å sove å sånn gikk fint). Jeg synes det var mindre vondt enn ankelen, egentlig både da det skjedde og når jeg holdt i ro. Viste seg å være et ganske stygt brudd, så det ble gips og sykemelding i seks uker og oppfølging på legevakten med mye prat om operasjon (slapp det til slutt).

Vil tippe det er et overtråkk, men vil råde deg til å dra på legevakten (for å få tatt røntgen, jeg dro først til fastlegen med ankelen, men de hadde jo ikke røntgen så jeg måtte på legevakten uansett). Du burde gjøre det så fort som mulig i tilfelle det er brudd (jeg venta ca. et døgn med bruddet i hånda, og da sa de at det hadde vært mye bedre mtp. resetting av bruddet o.l. om jeg hadde kommet rett ned i stedet for å vente).

Lykke til 😊

Anonymkode: 64126...71d

Skrevet

Da jeg brakk den klarte jeg ikke stå på den sekundet etter det skjedde, så jeg visste at den var brukket. Når det kommer til brukket ankel gjelder det å komme seg til legevakten kjappest mulig, for den bli etter kort tid så hoven at de ikke får operert på noen uker før du har vært sengeliggende nok til at hevelsen er redusert.

Det kan også være et stort overtråkk. De gjør vel så vondt, men du vil gjøre det lurt i å stikke innom legevakt for en sjekk uansett. Det er mye smått nedi der og ankelen er såpass viktig siden du trenger den til alt av bevegelse med beina. 

Og få foten over hjertehøyde! 

Anonymkode: 8fbdc...eef

Skrevet

Eneste sikre måten å vite det på = røntgen + radiogaf

Anonymkode: 231e6...c84

Skrevet

Jeg har både brukket og forstuet ankel samme ankel. 6 uker siden jeg forstuet nå, går med leggskinne. Kraftig forstuelse så i starten kunne jeg ikke legge noe som helst vekt på den. Jeg hadde oppsøkt lege. Pass på å ligg med beinet høyt hevet og bruk is for å roe ned hevelsen. Da jeg var hos fysioterapeut for en ukes tid tilbake sa han at det hadde vært bedre om den var brukket, fordi kraftige forståelser kan ta lang tid før de leges helt. Nå, seks uker senere kan jeg endelig bevege leddet så jeg kan gå igjen. Trenger krykke nå og da. Så ja, dra til legen.

Anonymkode: 9cee3...6df

Skrevet

Min erfaring er at det er vondere å forstue enn å brekke noe. Pluss at jeg har mista styrken når jeg har brukket noe, altså nesten ikke klart å bevege.

Anonymkode: 9aaee...855

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde et vondt overtråkk i vår, dro til legevakten som mistet helt interessen når de tok røntgen og skjønte at den ikke var brukket og sa at jeg bare måtte vente på at den ble bedre. Kunne absolutt ikke gå på den, og gikk på krykker i en uke. Hadde enda kjempevondt 8 uker senere, så dro til fastlegen som sa jeg hadde skadet meg mye, men at det eneste jeg kunne gjøre var å vente. Nå er det snart gått 7mnd og jeg har enda vondt i foten hver eneste dag, og må være forsiktig med hvor mye jeg bruker den og kan feks ikke jogge. Var hos legen nå nettopp som sa samme som sist, at det bare er å vente på at den blir bedre. Føler det er ingen hjelp å få med mindre du får konstatert et brudd 🤦‍♀️

Anonymkode: ce6b3...bc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt med overtråkk flere ganger pga. sportsskade. Du bør absolutt dra til lege/legevakt og få bekreftet om det er brudd eller overtråkk. 

Selv har jeg måtte bruke krykker da jeg tråkket over og en bandasje som holder ankelen på plass. 

Skrevet

TS her.

Tusen takk til alle som har svart meg her inne😊 Jeg dro til fastlegen og ble sendt på røntgen. Satt der å ventet 6 timer! Hehe kjedelig men fikk svar tilslutt og det var desverre brudd...... 

Så da ble det gips og krykker i 6 uker på meg... menmen sånn er det når man er så uheldig....

Takk igjen for svar😊

Anonymkode: af65b...d1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...