AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Det er så mange meninger om kosthold og hva det er meningen man skal spise. Hva tenker dere? Burde man spise mer animalsk (kjøtt, egg, meieri osv) eller mest planter? Jeg tenker egentlig at mennesket tidligere spiste mest animalsk og at det er det vi er tilpasset å spise, men jeg er sannsynligvis ganske påvirket av ting jeg har lest osv. Hva tenker dere? Anonymkode: 0077e...c38
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Planter er best Anonymkode: 22bc3...3c6 7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er så mange meninger om kosthold og hva det er meningen man skal spise. Hva tenker dere? Burde man spise mer animalsk (kjøtt, egg, meieri osv) eller mest planter? Jeg tenker egentlig at mennesket tidligere spiste mest animalsk og at det er det vi er tilpasset å spise, men jeg er sannsynligvis ganske påvirket av ting jeg har lest osv. Hva tenker dere? Anonymkode: 0077e...c38 Hvis man ser på historien, er det ikke tvil om at kjøtt har vært det viktigste og mest ettertraktede næringsmiddelet for vår art. Noe annet ville også rett og slett være umulig, kanskje med unntak av enkelte svært fruktbare, tempererte strøk. For det er veldig begrenset hvilke ville planter vi kan spise, spesielt når det gjelder å få i seg nok protein og fett. Rent fysiologisk er vi også slik at noen fettsyrer og proteiner er essensielle for oss, dvs at vi ikke kan danne dem selv, men må få dem gjennom kosten. Karbohydrater er ikke noe vi må spise for å overleve, selv om vi selvsagt også alltid har spist honning og litt frukt og røtter om det var tilgjengelig. Ser man på fordøyelsessystemet vårt ser man også at det ligner mer på andre kjøttspisere enn plantespisere. Anonymkode: 86730...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Ikke forvent å bli smartere på kg. Her vil du finne mange ekstreme meninger der mannen i gata har lest litt og tror han har skjønt alt av vitenskaplige studier som eksisterer. Mannen i gata tror at dersom han leser 1 studie som tyder på noe, så betyr det at det er vedtatt fakta som gjelder alle alltid. Men vitenskap er mye vanskeligere og mer kompleks enn det, det er mye man skal ta hensyn til når man gjør en studie, og når man tolker den. Disse nyansene finner du ikke på kg. Sannsynligvis fordi de få som har den kunnskapen og innsikten, vet at dersom de begir seg inn i en slik diskusjon, så vil de bli spammet med linker og usaklige meninger som nekter ta innover seg fakta. Spiser du variert så er du sikra. For vekt er det bra med mye grønnsaker og magert kjøtt. Bær er rike på antioksidanter som beskytter mot kreft. En del grønnsaker er også rike på antioksidanter. Fin hvete, sukker, ultraprosessert mat kan du spise mindre av, om mulig. Fisk pleide være veldig bra, men idag er det mye miljøgifter i det, så helse-effekten er kanskje ikke så bra som den var for 100 år siden. Ville tro at det muligens fortsatt er bra å spise fisk i ny og ne, men jeg har ikke lest så mye om det. Anonymkode: 8ccd5...70d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man ser på historien, er det ikke tvil om at kjøtt har vært det viktigste og mest ettertraktede næringsmiddelet for vår art. Noe annet ville også rett og slett være umulig, kanskje med unntak av enkelte svært fruktbare, tempererte strøk. For det er veldig begrenset hvilke ville planter vi kan spise, spesielt når det gjelder å få i seg nok protein og fett. Rent fysiologisk er vi også slik at noen fettsyrer og proteiner er essensielle for oss, dvs at vi ikke kan danne dem selv, men må få dem gjennom kosten. Karbohydrater er ikke noe vi må spise for å overleve, selv om vi selvsagt også alltid har spist honning og litt frukt og røtter om det var tilgjengelig. Ser man på fordøyelsessystemet vårt ser man også at det ligner mer på andre kjøttspisere enn plantespisere. Anonymkode: 86730...3e7 «Bare planter er i stand til å lage alle disse 20 aminosyrene. Dyr, inkludert mennesker, kan lage omtrent halvparten av dem, og resten må de skaffe seg fra planter» https://snl.no/aminosyrer Anonymkode: 1a75e...8b2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: «Bare planter er i stand til å lage alle disse 20 aminosyrene. Dyr, inkludert mennesker, kan lage omtrent halvparten av dem, og resten må de skaffe seg fra planter» https://snl.no/aminosyrer Anonymkode: 1a75e...8b2 Fra planter, eller andre dyr. Ingen planter er essensielle for mennesker (eller andre kjøttspisende arter). For vår art gjelder det at aminosyrene i animalske produkter er mer biotilgjengelige (lettere å ta opp) enn aminosyrer fra planter, og kjøtt har også en komplett aminosyreprofil, altså at det inneholder alle vi trenger. Hvis man baserer seg på planter må man spise større mengder og mer variert å få i seg nok av de forskjellige proteinene. Anonymkode: 86730...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fra planter, eller andre dyr. Ingen planter er essensielle for mennesker (eller andre kjøttspisende arter). For vår art gjelder det at aminosyrene i animalske produkter er mer biotilgjengelige (lettere å ta opp) enn aminosyrer fra planter, og kjøtt har også en komplett aminosyreprofil, altså at det inneholder alle vi trenger. Hvis man baserer seg på planter må man spise større mengder og mer variert å få i seg nok av de forskjellige proteinene. Anonymkode: 86730...3e7 https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-og-protein/ https://nutritionfacts.org/video/the-protein-combining-myth/ Anonymkode: 1a75e...8b2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-og-protein/ Anonymkode: 1a75e...8b2 Ja, som sagt krever et vegetarisk kosthold at man vet hvordan man skal kombinere forskjellige planter for å få i seg passelige mengder av de forskjellige proteinene. Med på kjøpet får man som kjent som regel en god del karbohydrater, i tillegg til kjemikaliene plantene danner for nettopp å unngå å bli spist (det er derfor man ikke kan spise ville mandler for eksempel. Quote https://nutritionfacts.org/video/the-protein-combining-myth/ Denne fyren har kommet med mye tullball, sorry. Han må gjerne argumentere for å ikke spise dyr av etiske grunner, men når han påstår at planter er sunnere enn kjøtt er han ute å kjøre. Det er selvsagt absurd å hevde at noen, det være seg mennesker, aper, haier eller spurver, skal få BEDRE helse av å spise stikk motsatt av hva de har spist de siste to millioner årene. Hvis en sau har gress tilgjengelig og spiser det i en million år, vil ikke evolusjonen tilpasse den til å leve av popcorn. Anonymkode: 86730...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, som sagt krever et vegetarisk kosthold at man vet hvordan man skal kombinere forskjellige planter for å få i seg passelige mengder av de forskjellige proteinene. Med på kjøpet får man som kjent som regel en god del karbohydrater, i tillegg til kjemikaliene plantene danner for nettopp å unngå å bli spist (det er derfor man ikke kan spise ville mandler for eksempel. Denne fyren har kommet med mye tullball, sorry. Han må gjerne argumentere for å ikke spise dyr av etiske grunner, men når han påstår at planter er sunnere enn kjøtt er han ute å kjøre. Det er selvsagt absurd å hevde at noen, det være seg mennesker, aper, haier eller spurver, skal få BEDRE helse av å spise stikk motsatt av hva de har spist de siste to millioner årene. Hvis en sau har gress tilgjengelig og spiser det i en million år, vil ikke evolusjonen tilpasse den til å leve av popcorn. Anonymkode: 86730...3e7 Nei det krever ikke det! Anonymkode: 1a75e...8b2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det krever ikke det! Anonymkode: 1a75e...8b2 Mener du at du får i deg riktig mengde av alle proteiner (eller for så vidt andre næringsstoffer) hvis du bare spiser noen få planter, la oss si poteter og salat? Anonymkode: 86730...3e7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Mener du at du får i deg riktig mengde av alle proteiner (eller for så vidt andre næringsstoffer) hvis du bare spiser noen få planter, la oss si poteter og salat? Anonymkode: 86730...3e7 Hadde jeg bare spist det så nei,men selvsagt gjør jeg ikke det! Så lenge jeg spiser variert og får i meg nok kalorier får jeg nok proteiner. Anonymkode: 1a75e...8b2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hadde jeg bare spist det så nei,men selvsagt gjør jeg ikke det! Så lenge jeg spiser variert og får i meg nok kalorier får jeg nok proteiner. Anonymkode: 1a75e...8b2 OK, da er vi egentlig enige. For å få i seg riktige mengder av forskjellige proteiner må man spise forskjellige planter. Nå er generelt ikke proteinmangel et særlig vanlig problem. Det har de siste årene vært litt oppmerksomhet rundt det man kaller "protein leverage hypothesis," der forskere har funnet ut at alle dyr har en sterk appetitt for protein og spiser til det behovet er møtt, uavhengig av hvilken mat de får. Det har betydning for hvordan vi tenker om kosthold, for når man prioriterer proteinrik mat vil man rett og slett bli raskere mett. Det er sannsynligvis den viktigste forklaringen på hvorfor det er så lett å overspise boller og sjokolade, men ikke biff. Med kjøtt møter du behovet for protein veldig raskt, men skal du få samme mengde fra f.eks kornprodukter må du spise mye mer, og da får du for mye ekstra energi med på kjøpet i form av overflødig fett og karbohydrater. Den store fordelen med å spise kjøtt er altså at det inneholder alt du trenger, i riktig mengdeforhold, spesielt om du ikke bare spiser magert muskelvev men også noe av fettet, bindevev og aller helst også innmat som lever osv. Anonymkode: 86730...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå