AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Jeg så en kommentar i tråden om at religiøse er mindre intelligente enn ateister. Der sto det at man har psykiske problemer om man konverterer i voksen alder. Er dette sant? Er det slik folk oppfatter det når dere hører om noen som har gjort det? Anonymkode: b56b4...34a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Helt ærlig så opplever jeg det sånn, ja, i hvert fall til en viss grad. Det er på en måte et varsko om at man ikke er helt der man bør være, for hadde man syntes at livet var topp fra før ville man jo hatt nok med seg og sitt. Det gir ingen mening at en person som er på topp plutselig skulle få det for seg at eldgamle, ufalsifiserbare ideer uten så mye som et eneste konkret indisium til å sannsynliggjøre sannhetsgehalten av dem skulle være noe å tro på. Har man ikke blitt indoktrinert ligger det nok i de aller fleste tilfeller noe spesiel bak en handling som å bli religiøs. Anonymkode: 54217...35d 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig så opplever jeg det sånn, ja, i hvert fall til en viss grad. Det er på en måte et varsko om at man ikke er helt der man bør være, for hadde man syntes at livet var topp fra før ville man jo hatt nok med seg og sitt. Det gir ingen mening at en person som er på topp plutselig skulle få det for seg at eldgamle, ufalsifiserbare ideer uten så mye som et eneste konkret indisium til å sannsynliggjøre sannhetsgehalten av dem skulle være noe å tro på. Har man ikke blitt indoktrinert ligger det nok i de aller fleste tilfeller noe spesiel bak en handling som å bli religiøs.Anonymkode: 54217...35d De fleste gjør det fordi de føler livet er tomt og meningsløst og søker noe større enn seg selv og en mening med livet. Anonymkode: c27a1...eeb 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg så en kommentar i tråden om at religiøse er mindre intelligente enn ateister. Der sto det at man har psykiske problemer om man konverterer i voksen alder. Er dette sant? Er det slik folk oppfatter det når dere hører om noen som har gjort det? Anonymkode: b56b4...34a Nei, de fleste gjør det fordi de søker en mening med livet og etter noe større enn seg selv. Ateismens egoisme, grådighet og kynisme er noe mange ser ulempene med. At ateister er smarte er også en myte: http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: c27a1...eeb 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Ikke nødvendigvis, men man kan ha. Man kan i hvert fall få det senere. Anonymkode: 2fb6f...5ae 1
K.B. Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Hvert tilfelle er selvfølgelig individuelt, men jeg tenker at hvis du blir religiøs i voksen alder, så er det noen bakenforliggende årsaker. Dette forumet er jo fult av eksempler på mennesker som ikke tenker rasjonelt, bare se på diskusjonene om spøkelser, ånder, synske og astrologi. Jeg tror ikke jeg vil gå så langt til å hevde at noen er mindre intelligent, men det er en mangel på kunnskap og forståelse om det å tenke logisk, forstå tankefeller og "software" feil vi har slik som pareidoli og generelt at vår natur er at vi foretrekker en dårlig forklaring, fremfor ingen forklaring. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Nei, de fleste gjør det fordi de søker en mening med livet og etter noe større enn seg selv. Ateismens egoisme, grådighet og kynisme er noe mange ser ulempene med. At ateister er smarte er også en myte: http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: c27a1...eeb Er det egoistisk, grådig og kynisk å ikke tro på eldgamle historier som så vidt vi kan bevise eller sannsynliggjøre ikke ser ut til å ha noen rot i virkeligheten? Det bør du faktisk greie ut om, for det er en påstand som ikke har noen som helst synlig kobling til det å ikke tro på en vilkårlig idé. Det som faktisk er kynisk er å indoktrinere barn til å tro på disse vilkårlige ideene istedenfor å la dem vokse opp og finne ut av ting selv. Som ateist selv er det jo ikke slik at jeg driver med noen form for indoktrinering av sønnen min tilsvarende det religiøse gjør, for der mange religiøse trer religion nedover hodet på barna gjør jeg eksakt ingenting. Alternativet til religion er først og fremst null, niks og nada. Fryktelig egoistisk det, altså. Dette med IQ osv. er nok bortimot irrelevant all den tid religion først og fremst spres gjennom indoktrinering og flokkmentalitet, men også fordi det dreier seg om følelser og ikke noe konkret og håndgripelig. Anonymkode: 54217...35d 4
Hareena Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 (endret) Tenker at innen religion er det forskjell på å konvertere (som overskriften i HI beskriver) og det å bli religiøs. En konvertitt er jo en som i utgangspunktet bekjenner seg til en religion og bytter til en annen. Hva som utløser det trenger ikke bunne i personlige problemer, men de som blir omtalt i media er ofte i den kategorien. Andre konverterer stilt og rolig og disse hører vi ikke noe om. Endret 3. november 2021 av Hareena 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, de fleste gjør det fordi de søker en mening med livet og etter noe større enn seg selv. Ateismens egoisme, grådighet og kynisme er noe mange ser ulempene med. At ateister er smarte er også en myte: http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: c27a1...eeb Fantastisk klide. Veldig troverdig. Linker til masse stuider å. Det var ironi. Når du finner 1 kilde fra en blogg kan du ikke påstå at noe er en myte. Voks opp. Jo det er forskjell i intelligens. Det vises ikke bare i IQ, men det vises i utdanning. I USA er over 90% troende religiøse. Med en gang du går på et universitet har den prosenten droppet til 60%. Tar du det lengre. Til eliten av amerikansk vitenskap. 7%!!!!!!!!!!! Anonymkode: 57abf...707 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg så en kommentar i tråden om at religiøse er mindre intelligente enn ateister. Der sto det at man har psykiske problemer om man konverterer i voksen alder. Er dette sant? Er det slik folk oppfatter det når dere hører om noen som har gjort det? Anonymkode: b56b4...34a Når du spør her så vet du nok hvilke svar du får. For å svare på spørsmålet ditt; nei selvfølgelig har man ikke psykiske problemer eller andre "issues" i noen større grad enn andre selv om bekjenner seg til en tro i voksen alder. Om en person skrev det et sted så betyr ikke det at det er noe som helst sannhet i det. Dvs noen får en veldig styrke av å finne en tro i vanskelige tider. Og det er kanskje da de er mest mottakelige for å søke hjelp når ingen andre kan gjøre livet bedre. Det er nok av narkomane, alkoholikere, etc som sier at Jesus har hjulpet dem bort fra rus eller hva det måtte være. Anonymkode: 27a95...827 1
Entern Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du spør her så vet du nok hvilke svar du får. For å svare på spørsmålet ditt; nei selvfølgelig har man ikke psykiske problemer eller andre "issues" i noen større grad enn andre selv om bekjenner seg til en tro i voksen alder. Om en person skrev det et sted så betyr ikke det at det er noe som helst sannhet i det. Dvs noen får en veldig styrke av å finne en tro i vanskelige tider. Og det er kanskje da de er mest mottakelige for å søke hjelp når ingen andre kan gjøre livet bedre. Det er nok av narkomane, alkoholikere, etc som sier at Jesus har hjulpet dem bort fra rus eller hva det måtte være. Anonymkode: 27a95...827 Det er ofte sånn at når man går på en skikkelig krise, da er tro til veldig god hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Jeg tenker fort litt sånn ja. Er man indoktrinert til religion fra man er liten er det til en viss grad forståelig, men velger man å tro på en fantasifigur som det ikke er noen bevis for at eksisterer som voksen er det noe som skurrer litt. Det tror jeg religiøse også hadde tenk om jeg plutselig begynte å tro på julenissen. På en annen side kan jeg forstå det om man er langt nede å trenger håp, trøst eller fellesskap. Men da er det jo det man trenger, ikke Jesus. Anonymkode: 3e19b...aae 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det egoistisk, grådig og kynisk å ikke tro på eldgamle historier som så vidt vi kan bevise eller sannsynliggjøre ikke ser ut til å ha noen rot i virkeligheten? Det bør du faktisk greie ut om, for det er en påstand som ikke har noen som helst synlig kobling til det å ikke tro på en vilkårlig idé. Snakker om hvordan de fleste ateister lever og oppfører seg. Det er tydelig at deres mangel på tro og moralske leveregler er grunnen til dette. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det som faktisk er kynisk er å indoktrinere barn til å tro på disse vilkårlige ideene istedenfor å la dem vokse opp og finne ut av ting selv. Religiøse driver ikke indoktrinering, og når de blir voksne står de fritt til å velge selv, vi har trosfrihet her til lands. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fantastisk klide. Veldig troverdig. Linker til masse stuider å. Jepp, at ingen har greid å argumentere i mot viser jo akkurat det. Og sannheten er altså at ateister ikke er smartere slik dere hevder. Anonymkode: c27a1...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå