Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår baby nærmer seg 3 mnd, og vi begynner å bli veldig klare for å lage noen leggerutiner og at hun får en bedre døgnrytme. Til nå så har vi slitt skikkelig med å legge babyen, og hun tar aldri "kvelden" før klokka er godt over midnatt, uansett hvor tidlig vi begynner. Vi kan prøve å legge henne i 2, 3, 4 timer. Hvis hun sovner før klokka er midnatt så våkner hun innen 45 minutter igjen. Hvis hun legges på rommet så våkner hun i det vi forsvinner fra rommet (selv om vi kan ha sittet der i 1 time og hun sover tungt). Så vi legger henne i vognbagen, og kan flytte den fra stua til soverommet. Jeg legger meg alltid når hun har tatt kvelden, evt før mens mannen sittter oppe med henne.

Det hadde vært så deilig å få til at hun sovner litt tidligere på kvelden. Og gjerne slippe å bruke 4 timer på legging.

Hva er deres beste råd når vi nå skal i gang med fast leggetid og kveldsrutiner? 

Anonymkode: ade1e...f04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små babyer er vanskelig å få instilt på en døgnrytme, men ingen kan nekte dere å prøve såklart. Når min var baby hadde vi ish faste rutiner fra starten av egentlig, uten at vi gikk så veldig inn for det. Han fikk et kveldsbad fast. Så spiste han litt, fikk på seg pysj, jeg sang til han og han sovnet i stua. Etterhvert tok vi mat og sang på soverommet og lot han sovne der. Nå er han over året og vi legger han bare ned og går rett ut, enkelt og greit.

Skrevet

Vi begynte rundt 3 mnd selv og brukte laaang tid på rommet. Ammet i søvn, la ned, hun våknet og sånn holdt vi på. Endte jo egentlig bare med at jeg kanskje bare fikk meg 30 min før jeg selv måtte legge meg, så ble jo ikke noe vits.

Jeg angrer litt på at jeg begynte så tidlig med vår, for hun var tydeligvis ikke helt klar ennå. Så det ble mye frustrerte timer fra 3-4 mnd med legging. Men rundt 4 mnd så ble vår mer klar for å legge seg tidligere og leggerutinen ble ca fra kl 21, med amming på mørkt rom, og legge ned nå hun sov/halvsov. 

Barn er jo forskjellige, så selv om jeg skjønner veeeldig godt behovet for litt alenetid før natten, så kanskje det bare er litt tidlig for deres baby ennå. Selv om du hører om andre som får det til på denne alderen, så er ikke det normalen for de fleste i min omgangskrets hvertfall.

Ved 4 mnd, så la vi som sagt rundt 21, og det justerte seg nærmere 20 og deretter 19.

Anonymkode: 8b362...e66

Skrevet

Jeg ville nok ventet til babyen viser at den er trøtt tidligere. Det er ikke noe magisk som skjer ved tre mnd alder, dessverre. Min første begynte å legge seg tidlig da han var tre mnd men de to siste har ikke vært klare for å ta kvelden tidligere før de har vært fire mnd. Med andre prøvde jeg likevel å legge tidligere noe som bare førte til enormt med frustrasjon for min del fordi babyen jo aldri sovnet. Så med tredje har jeg bare fulgt babyen og fått mye hyggeligere kvelder. Gi det et par mnd til før du prøver å tvinge babyen inn i en rutine, dere får alltids tilbake kveldene for dere selv 😊

Anonymkode: a9271...8b2

Skrevet

Vi startet å legge baby rundt klokken 19 da han var omtrent to og en halv måned gammel (nå er han 4 mnd.). Da sover han 12 timer+ med en dreamfeed og pupp klokken 3 på natten :) har ikke så veldig mye til kveldsrutine, men bytter til bleie og pysj, synger «bjørnen sover» og koser litt før jeg legger han ned, og da sovner han vanligvis ganske fort. Hvis han ikke er trøtt nok/overtrøtt får han smokk i tillegg. Funker som regel veldig bra, og vi har aldri brukt så mye tid som typ de «bedtime routine»-videoene man finner på youtube. Virker som noen holder på i timesvis med bading, stell og styr😂 tenker det enkle er ofte det beste, men er jo kjekt at babyen assosierer noe med søvn slik at hen forstår at nå er det tid for å ta kvelden :) 

Anonymkode: 6a48b...bfe

Skrevet

Takk for innspill! Ja, kanskje hun ikke er helt klar enda! Nå i dag sovnet hun bare på armen min uten noe mere styr kl 22.30, og da er det jo helt greit å ikke ha noen leggerutine syns jeg!  Da tok hun kvelden allerede da, men man vet aldri om hun våkner igjen kl 23.30 og er lys våken. Og det er de nettene hvor hun liksom aldri vil sovne... jeg er stuptrøtt når klokka er midnatt, og det tar sånn på å prøve å få henne til å sove i timesvis.. 

Men ja, kanskje hun ikke er klar for leggerutiner og å sove alene på soverommet enda. Det går forsåvidt fint å bare ha henne på stua med oss, når hun bare sovner på armen vår (jeg gir henne smokk og legger en sutteklut over øynene hennes når jeg syns hun virker litt trøtt, da protesterer hun litt, men de siste par dagene har hun sovna ganske fort heldigvis!)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville nok ventet til babyen viser at den er trøtt tidligere. Det er ikke noe magisk som skjer ved tre mnd alder, dessverre. Min første begynte å legge seg tidlig da han var tre mnd men de to siste har ikke vært klare for å ta kvelden tidligere før de har vært fire mnd. Med andre prøvde jeg likevel å legge tidligere noe som bare førte til enormt med frustrasjon for min del fordi babyen jo aldri sovnet. Så med tredje har jeg bare fulgt babyen og fått mye hyggeligere kvelder. Gi det et par mnd til før du prøver å tvinge babyen inn i en rutine, dere får alltids tilbake kveldene for dere selv 😊

Anonymkode: a9271...8b2

Hun er trøtt mange ganger på kvelden.. i dag tok hun en dupp kl 18, kl 20 og 22.30, den siste sover hun fortsatt på og håper hun sover videre! Hun blir som regel trøtt etter å ha vært våken 1 - 1,5 time gjennom hele dagen. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...